Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Veldig enig med Kant1 her. For all del gjør dette skikkelig når du første er i gang. Om du ikke blir ferdig i vinter så er det nesten en fordel for sluttresultatet :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Palma wrote: 16 Nov 2022 22:16 Veldig enig med Kant1 her. For all del gjør dette skikkelig når du første er i gang. Om du ikke blir ferdig i vinter så er det nesten en fordel for sluttresultatet :thumleft
Som sagt så er der ingen fastsatt sluttdato på prosjektet. Hadde vert moro å kjøre CX til våren, men om jeg ikke blir ferdig fordi arbeidet tar lenger tid og ble mer omfattende fordi jeg skal gjøre det skikkelig, så kommer det en vår året etter også ;-)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by ashland »

Selvgjort er velgjort sies det :thumleft gjør som kant1 sier og ta ned til ramma, siden du allerede er godt igang

Blir moro å følge videre :)
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Borg »

Lurer på hvor mange skruer som er til overs når den skal monteres igjen :-k
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by pelsen »

Borg wrote: 17 Nov 2022 17:50 Lurer på hvor mange skruer som er til overs når den skal monteres igjen :-k
Hehe, merkede poser funker bra for å unngå slikt. :) Jeg bruker gamle eldorado-esker type italiensk salat til skruer og smådeler når jeg demonterer. Skruer til f.eks et deksel er i en eske. Dette sparer masse tid når man skal montere.
En kompis sendte alle skruer, skiver, muttere osv til elektro-forsinking. Det ble veldig bra resultat, men alt i en boks er mye jobb å sortere etterpå.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Borg wrote: 17 Nov 2022 17:50 Lurer på hvor mange skruer som er til overs når den skal monteres igjen :-k
Dette er vel en av de tingene jeg frykter mest. Hjelper heller ikke på at jeg har sett meg ut noen plasser som er litt utsatt og skruene ruster fortløpende, så jeg har kjøpt nye fine rustfrie skruer så jeg sitter med dobbelt opp av skruer til deler av sykkelen :-P
pelsen wrote: 17 Nov 2022 22:23 En kompis sendte alle skruer, skiver, muttere osv til elektro-forsinking. Det ble veldig bra resultat, men alt i en boks er mye jobb å sortere etterpå.
Vurderer elektro-forsinking på noen deler, men tenkte faktisk litt på det problemet der. Må vurdere å ta bilde av deler med tilhørende skruer hver for seg før jeg evt sender de til forsinking.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by pelsen »

Spiritofwinter wrote: 18 Nov 2022 14:44 Vurderer elektro-forsinking på noen deler, men tenkte faktisk litt på det problemet der. Må vurdere å ta bilde av deler med tilhørende skruer hver for seg før jeg evt sender de til forsinking.
Hvis du noterer diameter og lengde, og knytter dette til bilde er du trygg. Men det er vel et spørsmål om pris og hvor mange penger du skal putte inn i denne sykkern. Idag er det nok ikke en sykkel som det lønner seg å restaurere til "mint condition".
Jeg har frisket opp mange bolter med roterende stålbørste og negerkuse i bormaskin. Det tar tid, men det er jo litt av poenget med denne hobbyen 8)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Vi har alle vår egen måte å jobbe på, og den ene metoden er like bra som noe annet.

For egen del benytter jeg gjerne en deleliste, så sant den er tilgjengelig. Drar den opp på skjermen så man kan se om man eventuelt har glemt deler, samt alle skruedimensjoner vises i fall man er i tvil.

Legger ved en link, selv om dette trolig er kjent stoff.
https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1980- ... 3h5oMuZPIU
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 19 Nov 2022 07:38 Vi har alle vår egen måte å jobbe på, og den ene metoden er like bra som noe annet.

For egen del benytter jeg gjerne en deleliste, så sant den er tilgjengelig. Drar den opp på skjermen så man kan se om man eventuelt har glemt deler, samt alle skruedimensjoner vises i fall man er i tvil.

Legger ved en link, selv om dette trolig er kjent stoff.
https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1980- ... 3h5oMuZPIU
Den part list siden til CMSNL er fast oppe på skjermen for å se hvilke deler som henger sammen. Kommer nok til å bruke den flittig når alt til slutt skal sammen igjen.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by pelsen »

Slike parts-lister er gull, for de merkene jeg skrur på viser BSA og Ducati "skrew" mens KTM og gammel Triumph viser gjengetype og lengde :)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Som nevnt i en annen tråd så har jeg vurdert innkjøp av sandblåsekabinett, men i påvente av kjøp så snakket jeg med en svoger av meg som jobber med produksjon av stålkomponenter (lyktestolper og autovern). Han hadde tilgang til noe som de bruker på jobb for behandling av ymse deler, noe han kaller for kuleslyngerens. Det er litt som sandblåsing, men det er små kuler som blir kastet rundt inne i et kammer der deler blir sendt forbi på en stålramme. Hørtes greit ut tenkte jeg, uten å vite hvilke dimensjoner vi snakker...

Her snakker vi stor industrimaskin...
20221203_163722.jpg
Hoveddelen som er på bilde er vel 5-6 meter høy og sikkert 6+ meter lang, så er der rullebånd på begge sider som er 5-6 meter. Ingen problem å blåse ren et helt bilunderstell fikk jeg beskjed om. Og der kom jeg med et par smådeler fra en MC i en liten kasse...

Jeg glemte helt av noe før bilde av delene, men fant et par bilder som viser litt av delene før jeg tok de med.

Delene som ligger i dryppbrettet til høyre for forgasseren ble tatt med, dette er blant annet fotbrems med tilhørende deler, sidestøtte og girhendel.
20221116_200143.jpg
De sorte dekslene på siden av radiator, her på bilde delen med refleks øverst.
20221030_140624.jpg
Og resultatet...
20221203_174955.jpg
I tillegg til å fjerne alt av lakk, rust og annet så blir alt belagt med en litt ru, blank overflate som kulene legger igjen. Om man ønsker en glatt overflate så er det anbefalt å slipe lett over før evt lakk.

Som en bonus fikk jeg også vite at det er mulig for ansatte å sende deler til en annen avdeling der delene blir lagt i syrebad og kan bli pulverlakkert evt galvanisert. Og plutselig har jeg funnet løsningen for både behandling av ramme og ymse utsatte deler :D

Men så skal det også sies at denne behandlingen som vi har hatt på deler nå er ikke noe som vil fungere for veldig små deler, det jeg tok med i dag var i minste laget å måtte festes med ståltråd før de gikk igjennom maskinen. Og det er ikke alle deler som har godt av denne behandlingen, den ene delen ble litt deformert, men kan greit brukes etter litt bearbeiding.

Sandlåsekabinett for små deler er fremdeles under vurdering, men for alt som er over 30cm har jeg funnet et betydelig bedre alternativ :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Ser veldig bra ut Spirit'n. Og nå snakker vi ramme og skikkelig grundig jobb her. Me like \:D/
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 03 Dec 2022 18:23 ......................
Og resultatet...

20221203_174955.jpg
Dæven, her snakker vi om 'litt over' garasjestandard :thumleft

Med hensyn til ru overflate:
Da jeg gikk over min gamle 90S satte jeg også bort ramma + en del andre deler, og de fikk alle en ru overflate (uten å vite hvor ru din ble).

Jeg gjorde ingen ting med overflaten utover å dra over med litt løsemiddel for å sikre avfetting.
Deretter syregrunna jeg den (med 1 komponent syregrunning), og la så på ordinær grunning og lakk. Grunningen dekka fint alle de små hullene som kom etter blåsingen, og den litt ru overflaten bidrar til ekstra godt feste grunningen. Jeg benytta syregrunning først for å nøytralisere eventuelle mikroskopiske rustpartikler som er for små til å bli tatt av blåsingen. Etter sigende sikrer også syregrunning at eventuell steinsprut som penetrer både lakk og grunning ikke så lett sprer rust under lakken. Hvor effektivt det siste argumentet er kan jeg ikke verken bekrefte eller dementere. Det høres litt logisk ut, men jeg finner ikke dokumentasjon som bekrefter påstanden med sikkerhet...

Uansett, morsomt å følge prosjektet, og fint at du deler med oss andre :D :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Demonteringen fortsetter.

Ledningsnettet til en CX500, mye mer elektrisk på en slik MC enn jeg hadde sett for meg.
20221210_134221.jpg
Dempere og forhjul er av.
20221210_135150.jpg
Omtrent bare rammen igjen.
20221210_135138.jpg
Og for de som lurer på hvordan styrelageret ser ut, så er det slik.
20221210_142034.jpg
Løse kuler som ligger klemt fast, så når man demonterer er det bare å rengjøre kulene, smøre på ny runde med grease og montere sammen igjen. Litt genialt, men skal vel bli et styr å montere igjen etterpå.

Har en ca plan på at frem mot jul og nyttår skal jeg få sortert ut hvilke deler jeg skal sende til syrebad og pulverlakk på jobben til svogeren min, så håper jeg å få utført det i løpet av januar. Så håper jeg at alt er klart til å montere sammen igjen så snart ramme og andre deler er tilbake fra pulverlakk :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by intruder »

CX er en fin sykkel og gleder meg til å se resultatet...
og ha en god tid framover !
Her får gamlefar snart finne fram de sytti år hamle skiene og ta noen turer på skauen på leit etter julenissen himself :smt111 :smt114
I heimen har frua funnet fram sine rundt hundre nisser som stortrives ! =D>
Post Reply