Hjelp! Husaberg FE600 98’

Prat om mellomtung MC
Post Reply
10husaberg10
Posts: 3
Joined: 10 Jul 2022 23:50
MC: Husaberg FE600 1998

Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by 10husaberg10 »

Hei, har problemer med mc’en, ble kjørt hardt en kveld og på veien hjem så døde den når jeg tok in clutchen. Kunne kjøre helt hjem for når jeg slapp clutchen så startet den igjen. Men nå starter den ikke med mindre jeg triller den igang. Den sviver ikke på tomgang. Det er elektrisk start og tidligere har den starta med en gang, nå starter den ikke med startgass en gang ( med mindre jeg triller den igang og begynner å kjøre).

Hva er dette?
Har hatt ute forgasseren og vasket/renset den, bytta plugg, helt litt bensin direkte i plugghullet. Har renset svanen(e)/ potta, bytter oljefilter og luftfilter, siste jeg nå har gjort er å ta av sylinderen får å sjekke stempelet og ringene, men det ser egt greit ut, nå har jeg nytt stempel liggende, så det byttes uansett, men jeg aner ikke hvor feilen oppstår. Har sjekket gnisten på plugg når jeg kinner og den er det.

Mulig dette er bensinpumpa?
Går bensinslange fra kran på tank til forgasser, og en fra tank og til et inntak rett under innsuget til forgasseren? Noen ideer?
( når jeg kinner på el-starten dukker det opp bensin i luftfilter-boksen)

Blir veldig takknemmelig for tips !!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by Bikeridr »

Hmm, det skal jo ikke komme bensin inn i luftfilterboksen.
Men ja, kan jo gøres ut som bensinpumpa har fått et lite anfall.
Hvis alt er ok med stempel, sylinder og plugg, er det jo ikke så veldig mye igjen.

Er det 2-takt eller 4-takt?
Hvis 4-tkt; sjekk at ventilene er tette og ikke brent.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by KliffArne »

Wild guess fra Narvik, membran i bensinlrana lekker og du drar bensin rett inn i innsuget, der det normalt bare skal være vakuum for å åpne for bensin ned til forgasser.
Prøv å koble vekk vakuum slange, og se om det gjør forskjell.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by KliffArne »

Går vel en tredje slange fra krana ned til pumpa. Hører du at pumpa går når du setter på tenning? Fortsetter den å gå, eller stopper den etter noen sekunder? Har krana flere posisjoner, en merket pri?
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by KliffArne »

Sitter og drikker øl, så blir sikkert mye vas etterhvert, men er du sikker på at ikke forgasser flommer over, at flottørnåla kanskje ikke holder tett?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by Tekumseh »

10husaberg10 wrote: 11 Jul 2022 00:04 Hei, har problemer med mc’en, ble kjørt hardt en kveld og på veien hjem så døde den når jeg tok in clutchen. Kunne kjøre helt hjem for når jeg slapp clutchen så startet den igjen. Men nå starter den ikke med mindre jeg triller den igang. Den sviver ikke på tomgang. Det er elektrisk start og tidligere har den starta med en gang, nå starter den ikke med startgass en gang ( med mindre jeg triller den igang og begynner å kjøre)...
...Har sjekket gnisten på plugg når jeg kinner og den er det.
Har du prøvd en annen / ny plugg?

Og batteripolene er greie, så den får nok startstrøm og får fart på starteren?
10husaberg10
Posts: 3
Joined: 10 Jul 2022 23:50
MC: Husaberg FE600 1998

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by 10husaberg10 »

Har bytta plugg og batteri, neste blir nå å sjekke pumpa og ventiler. (4takter) tusen takk for svar! Nå har jeg mere å krysse av ✅
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by pelsen »

10husaberg10 wrote: 13 Jul 2022 09:55 Har bytta plugg og batteri, neste blir nå å sjekke pumpa og ventiler. (4takter) tusen takk for svar! Nå har jeg mere å krysse av ✅
Finner du noen bensinpumpe på den sykkern?
10husaberg10
Posts: 3
Joined: 10 Jul 2022 23:50
MC: Husaberg FE600 1998

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by 10husaberg10 »

Legger ved et bilde av ventilene, slik de ser ut,
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by pelsen »

Den pumpa flytter bensin fra nedre del av tanken til der krana sitter, hvis den ikke virker får du ikke brukt opp all bensinen i tanken.
Når toppen først er av bør du ta ut ventilene og rense dem, samt slipe dem inn igjen.
Det ser ut til at motoren brenner olje og får mye bensin.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by knutk »

Hm....
Det opplyses at motor etter hardkjøring ikke vil gå på tomgang.
Er kompresjonen sjekket?
Beskrivelsen av motorens oppførsel bærer mange fellestrekk med en motor som er slitt og har for lav kompresjon
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hjelp! Husaberg FE600 98’

Post by mekkern »

Husaberg går jo bra men ikke lenge mellom hver overhaling. Dessuten er delene fantastisk dyre minns jeg. :-k
Post Reply