Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Tekumseh »

Da tok jeg det store valget å bestilte nye dekk. De som står på er jo henholdsvis fra 1997 (bak) og 1992 (fram.)

Valget falt på Dunlop K70 fram, og Continental K112 bak, fra motorsykkeldekk.com. Så da blir det vel bedre sko på sykkelen etterhvert.
Sabla styr for å finne pene retro dekk i rett dimensjon 3.50 x 19 og 4.00 x 18 med tilhørende slange, selv om jeg vet det går å bruke 90/90-19 og 110/90-18.
K70.jpg
Dunlop K70
K112.jpg
Continental K112
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Tekumseh »

Da var siste isoporen og armeringa på plass, så da håper jeg gulvet blir ferdig til helga.

Blir brukbar snublekant rundt dørene frem til jeg får gjort det samme på tilstøtende rom.
Screenshot_20220330_222403.jpg
Screenshot_20220330_222013.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: 2080 kg avrettingsmasse og forgasser from Hell

Post by Tekumseh »

Gikk jo rett på aprilsnarren om at forumet skulle legges ned, da jeg også til tider er innom gitarnorge.no, et forum som skulle legges ned, men muligens nå er redda igjen. Syns det er bra at noen av disse gamle forumene holder koken, for lurer man på noe så kan man søke både i forumet og på google, og slipper og finne opp kruttet på nytt. På Facebook blir det alltid 10.000 medlemmer til slutt og alt forsvinner i det andre virvaret der. Og er ikke søkbart til "ettertiden." Så det var bra det bare var en spøk :-)

Snø i dag igjen, lå ca 10 cm i morges, men den begynner å vaskes bort sakte men sikkert ser jeg.

Presterte å spontankjøpe enda en gitar i helga, billig og grei, men trenger litt bedre mikrofoner. På vei i posten nordfra nå.
Har ønska meg denne typen som har kulelager i tremoloen (nederste strengefeste med vibrato-arm), og ikke kniver som er vanlig - der slites knivene for så å forandre spennet fra gang til gang og gitaren blir ustemt. Med kulelager ligger alt på samme sted hele tia.
s470.jpg
Fikk avretta siste biten av gulvet i går, men fikk et par lekkasjer pluss hadde feilberegna litt, så jeg må gå etter med ei bøtte eller tre i løpet av de første dagene her. Ordet synkehull fikk ny betydning (bl.a. til høyre på bildet.)

Men nå er ihvertfall gulvet isolert med 10 cm EPS og skal holde bedre på varmen.
109 sekker avretting (2180 kg), 50 armeringsnett og 7 pakker 10 cm EPS + teip og stanselister = ca 15.000,- kr
gulv30.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Mancave in progress

Post by Tekumseh »

Da har det vært finvær noen dager og tørt, så jeg har fått lufta SR'en noen få mil. Syns det er kaldt enda, men det blir, det blir.

Har tenkt å skaffe en ny/gammel luftfilterbox, og rasere den for å få plass for K&N-filteret inni den. Da får forgasseren luft, og sykkelen vil nok fungerer bedre. Må selvsagt ha både dreneringshull og store hull for å få inn nok luft.

Uten luftfilterbox får jeg ingenting å henge sidedekslene på. Derfor må jeg ha en boks, men vil ikke ødelegge den jeg har. Blir ca samme pris som repsett til gammel-gasseren, og 1/5 av prisen på ny gasser + mye mindre jobb.
filter.jpg
Får trolig K&N-filteret inni boksen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Covid og dårlig vær

Post by Tekumseh »

Da ble det omsider covid på meg også. 3 vaksinedoser er vel med på å mildne dritten, men slitsomt likevel. Virker som løpet her er 1,5 døgn med feber, så er man bare "hardt forkjøla." Så vi skal se vi overlever dette.

Uansett så har det vært kaldt og en del regn et par uker, tror jeg har kjørt en eneste ettermiddagstur i mai.

I dag er det jo Vårmønstring (årets eneste treff) hos byens lokale raggerklubb, Custom Cowboys, med veterankjøretøy og amcar, så jeg hadde tenkt meg dit med Yamahaen. Men det blir vel sofa og tv i dag også..

Har også vært stopp i mancaven etter gulvet ble ferdig, fordi jeg venter på et par dører og et par vindu som er bestilt, samtidig som "byggesjefen" har blitt bonde og må gjøre vårånn. Men jeg har det ikke travelt med det prosjektet.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh: Covid og dårlig vær

Post by intruder »

Hyggelig å høre fra deg,du får ta gittar `n og kjøre litt Rotmo-like da serru ! :thumleft
Her har det vært strålende vårvær og har fått kjørt noen mil,blant annet hadde vi et kaffe- og jugertreff for ialt 8 fra forumet på Lygnaseter forrige søndag !
Er vel heller tvilsomt om du kommer nedover med MC i løpet av sommeren...blir tross alt en god del mil av det... :-k
Ha en fortreffelig sommer...og om du er litt redusert,gjør som blant andre Arctic Tiger og jeg...legg deg på soffan og promp i vei.... :smt041
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Covid og dårlig vær

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 14 May 2022 11:27 Hyggelig å høre fra deg,du får ta gittar `n og kjøre litt Rotmo-like da serru ! :thumleft
Her har det vært strålende vårvær og har fått kjørt noen mil,blant annet hadde vi et kaffe- og jugertreff for ialt 8 fra forumet på Lygnaseter forrige søndag !
Er vel heller tvilsomt om du kommer nedover med MC i løpet av sommeren...blir tross alt en god del mil av det... :-k
Ha en fortreffelig sommer...og om du er litt redusert,gjør som blant andre Arctic Tiger og jeg...legg deg på soffan og promp i vei.... :smt041
Ja, jeg ser det er bedre vær lenger sør. Morsomt at dere var så mange som møttes da, skulle gjerne ha hengt på en gang, men det må klaffe med at man er i de traktene.
Litt oppe fra sofan i dag, men fruen i huset testa akkurat positivt, så da er det hennes tur til å ligge på sofaen.

Du har ikke kikka noe mer på Intruderen? Og funnet ut hva som har skjedd i motoren?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh: Covid og dårlig vær

Post by intruder »

Er like klok på MC som en baby så om det blir noe med Intruderen er utelukket om jeg ikke treffer på en som kjøper den og fixer eller om jeg får noen til å gjøre noe med den...
time will sjåvv \:D/
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Covid og dårlig vær

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 15 May 2022 15:23 Er like klok på MC som en baby så om det blir noe med Intruderen er utelukket om jeg ikke treffer på en som kjøper den og fixer eller om jeg får noen til å gjøre noe med den...
time will sjåvv \:D/
Ja, den står godt der den står til så lenge :-)

Her holder jeg på å gå på veggen etter snart ei uke med covid, og fruen i huset er også smittet, så vi ligger på hver vår sofa og har heldigvis så lite energi at vi ikke orker å slå ihjæl hverandre ;-) Finværet kom jo også i dag...

Har altfor god tid, og da kommer man over sånne uoppnåelige rariteter som man får lyst på - denne var Über-tøff:
Yamaha TW-200 (https://www.yamahamotorsports.com/dual- ... dels/tw200)
TW200.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Frisk og rask og eksamen

Post by Tekumseh »

Da har jeg hatt min første eksamen på 21 år. Regner med jeg fikk bestått, men det var en merkelig eksamen. Av 6 store sprøsmål, var 5 stk utafor pensum. Mye poeng i å dra på 10 kg med bøker når man ikke fant noe som helst i noen av dem. Jaja, har jeg bestått kan jeg snart melde meg opp til fagprøve og titulere meg som byggdrifter.

Fikk tak på et par brukte Halvarssonsbukser på finn, tekstilbukser (outlast) med skinnlapp i baken. Så da kommer jeg til å sitte bedre når det er kaldt i været. Har også tenkt å bytte ut tekstiljakka som ble en størrelse for stor. Det blir en kald vind på magen, og det har jeg aldri opplevd før, så håper å eliminere det med å gå ned en størrelse. Skinnsettet fra Halvarsson er de peneste og mest komfortable mc-klær jeg noensinne har hatt.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

Skulle ut på tur for å kjøre varm olja før oljebytte i går. Sykkelen starta på andre tramp som den skal, jeg slo av choken for tidlig og der stoppa den. Etter 10 tramp gir jeg opp, setter i den forrige pluggen jeg drukna, 10 nye tramp ingenting skjer. Så inn med den siste nypluggen. Tata, da starta den på ett tramp. Jeg må få bestemt meg for hva jeg skal gjøre med luftfilter / forgasser, for sånn kan det ikke være - 100% sikkert forgasser-relatert.

Oppsummert har jeg tatt livet av 5 plugger i løpet ca 30 turer. Og da kun like etter oppstart (av med choke for tidlig, eller choke for lenge.)
Nå har jeg ingen nye til overs, så det må vel bestilles et parti på Mekonomen igjen.

Ellers fikk jeg kjørt en times tur etter å ha blitt god og svett, og sykkelen fikk ny og god 10W-40 Yamalube mineralolje, og tikker mindre, og clutchen er jevnere. Bytta også clutchwire samtidig, ble jo som nysykkel.
PaleRider
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2022 09:10

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by PaleRider »

Ang. plugger; prøvd KLG? De var de eneste som ikke perla på 2-taktere way back på 70-tallet
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by haakeik »

Gjelder ikke din sykkel men tipsene er sikkert gyldige?
https://www.motosport.com/blog/ask-a-me ... rk%20plugs.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by mekkern »

haakeik wrote: 08 Jun 2022 14:08 Gjelder ikke din sykkel men tipsene er sikkert gyldige?
https://www.motosport.com/blog/ask-a-me ... rk%20plugs.
regner ikke med at han har bygget den om til 2takter? :shock:

Nevnt det tidligere: jeg har kun benyttet Iridiumplugger grunnet mindre problemer-spesielt på CBR`n som ikke tålte et par start uten å kjøre eller pes på våren-nå har den gått bra siden 2006/50000km uten bytte.
XL600R har heller ingen prob selv med diversje dysinger.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Jonta »

mekkern wrote: 08 Jun 2022 17:02
haakeik wrote: 08 Jun 2022 14:08 Gjelder ikke din sykkel men tipsene er sikkert gyldige?
https://www.motosport.com/blog/ask-a-me ... rk%20plugs.
regner ikke med at han har bygget den om til 2takter? :shock:

Nevnt det tidligere: jeg har kun benyttet Iridiumplugger grunnet mindre problemer-spesielt på CBR`n som ikke tålte et par start uten å kjøre eller pes på våren-nå har den gått bra siden 2006/50000km uten bytte.
XL600R har heller ingen prob selv med diversje dysinger.
Iridium tennplugg, tydligvis noe jeg bør prøve på Elefanten...
Post Reply