Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Litt greit å kjøre hjem fra tur lørdagen og bruke søndagen til å slappe av og gjøre seg klar til ny uke på jobb.

Etter at fruen fikk sin nye bil tidligere i uken så må vi shine opp litt den gamle så vi kan selge den, tok samtidig en kjapp vask på Husqvarnaen som nå har passert 2300km. Blir nok ikke normalt med vask etter hver tur, men det passet seg å vaske litt i dag :)
20220424_152000.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 24 Apr 2022 17:26 Litt greit å kjøre hjem fra tur lørdagen og bruke søndagen til å slappe av og gjøre seg klar til ny uke på jobb.

Etter at fruen fikk sin nye bil tidligere i uken så må vi shine opp litt den gamle så vi kan selge den, tok samtidig en kjapp vask på Husqvarnaen som nå har passert 2300km. Blir nok ikke normalt med vask etter hver tur, men det passet seg å vaske litt i dag :)
Godt med alt som er gjort... \:D/ :D
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by JRO »

Men du må ikke skjemme bort Norden, du vet KTM'en ble ikke vaska mange gangene i ditt eie. :D ;-) =D> \:D/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Kjenner det er godt å være tilbake i garasjekjelleren i dag etter en travel uke. Sist helg var fokuset på elbilen som fruen har byttet ut, den mått shines skikkelig for salg, den ble så solgt for en ok pris etter under 20 timer på finn.no, 3-4år gamle elbiler er tydeligvis attraktivt for enkelte. Denne uken har jeg hatt jobbreise rundt om på vestlandet, dessverre med bil siden været var dårlig og jeg måtte ha med en del utstyr. Det positive er at jeg har mye tid til å høre på lydbok og få nye idéer samt flexitimer til andre aktiviteter :D

Etter alt for mange år med en liten og sliten kompressor som jeg flere ganger har sagt jeg skal bytte ut så tror jeg nå tiden er inne for å faktisk kjøpe en ny. Tenker å kjøpe en med 50 liters tank (over dobbelt av dagens) og rundt 350-400+ liter i minuttet slik at den klarer å dra rundt forskjellig luftverktøy. Blir nok ikke noe proff opplegg, fremdeles begrenset med behov, men vil ha det litt skikkelig med uttak både i garasjekjelleren og oppe i garasjen. En annen ting som jeg tenkte var å bygge den inn med litt lydisolering slik at jeg slipper å tenke på hørselvern hver gang jeg skal bruke den. Det er ikke snakk om å gjøre den helt stille, men noe mindre enn de 90+db de er oppgitt til. Har et passelig hjørne i garasjekjelleren der jeg (etter rydding) kan plassere og bygge inn en kompressor, samtidig som jeg har 2 yttervegger der jeg kan lage hull for tilluft og evt kjøling. Noen som har gjort tilsvarende og har tips å komme med?

Det aktueller hjørnet som jeg håper å rydde:
16519199970434191043956573861045.jpg
Tenker det kan være greit å ha den rett innenfor døren, lett tilgjengelig for å skru av/på, dessuten det eneste hjørnet som ikke er helt eller delvis under bakken, så tilluft utenfra er greit å få til.

Så må jeg få laget til noen rør eller slanger til garasjen oppe, får tenke ut en grei løsning der også.

Men før jeg kommer så langt er det litt annet rot som har samlet seg sammen med et par ting som ble kjøpt i ledige tider sist helg.
Ultralydvasker, kjekt til smådeler samt fruens smykker:
16519203181225138386646577708952.jpg
Så fant jeg noe pynt til "ølbryggeravdelingen", funnet på bruktbutikk, gammel reklame fra ølbryggerforeningen fra den gang det var lo lig å reklamere for alkohol i landet.
20220501_120740.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by knutk »

Lite tips angående kjøp av kompressor, om ikke handelen allerede er avgjort:
Kjøp minimum 100L tank.
- Kompressor starter ikke så ofte
- Den er for stor til at nabo kommer over og "bare skal låne littegrand"
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by mekkern »

Hvis man ikke skal bruke luft mer eller mindre konstant så holder det med å kasse den inn og lage en lydfelle for inn/ut lufta av kassa.blir det opplevd at det blir veldig varmt så sett inn en vifte eller 2-gir også litt +varme i garasjen på vinteren.
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Ambro »

Husk at privatperson utgaver av kompressorer lyver ekstra på tallene.
Som forklart av en sinna redneck kanadier her.


i.e. luft per minutt er målt på vei inn i kompressoren, ikke på vei ut (i alle fall i nord amerika).
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by mekkern »

fritt avgitt ved 6 bar er normen...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 07 May 2022 12:59 Lite tips angående kjøp av kompressor, om ikke handelen allerede er avgjort:
Kjøp minimum 100L tank.
- Kompressor starter ikke så ofte
- Den er for stor til at nabo kommer over og "bare skal låne littegrand"
Takk for tips. Ingenting er avgjort, men plassmessig så bør jeg holde meg på ca 50 liter og prisen på 100 er ganske stor i forhold til 50 om man ikke skal ha rimeligste typen.
mekkern wrote: 07 May 2022 14:11 Hvis man ikke skal bruke luft mer eller mindre konstant så holder det med å kasse den inn og lage en lydfelle for inn/ut lufta av kassa.blir det opplevd at det blir veldig varmt så sett inn en vifte eller 2-gir også litt +varme i garasjen på vinteren.
Behovet for oppvarming er minimalt, henger en varmepumpe 2 meter lenger borte på veggen. Selve innkassingen blir nok isolert litt også, derfor jeg tenker det er greit å ha 2 yttervegger å hente luft fra, muligens et hull nede på ene siden og litt høyere oppe på den andre siden for å få inn kald og ut varm luft.
Ambro wrote: 07 May 2022 14:22 Husk at privatperson utgaver av kompressorer lyver ekstra på tallene.

i.e. luft per minutt er målt på vei inn i kompressoren, ikke på vei ut (i alle fall i nord amerika).
Ser at mange oppgir både inn og ut, den jeg egentlig vurderte som hadde opp mot 400l/m viste deg å være inn, med ca 200l/m ut, som da er ved ca 6 bar som Mekkeren skriver. Målet er å få noe bedre enn det jeg har i dag og det skal ikke så mye til, så den kan fungere, men skal sjekke litt mer.

Har jo brukt noen timer i dag på å rydde litt i rotet som har samlet seg siste ukene. Merkelig hvordan det blir rotete uten at jeg er der å gjør noe...

Tok en runde med vask av verktøyet jeg hadde med på jobb i går, ble ganske vått ute på merkanten, så greit å få vasket bort saltvann og smøre opp for å beskytte litt, brukte Biltema sitt svar på WD40 for den jobben, ser ut til å være greit til å vaske verktøy med.
20220507_154057.jpg
Så spylte jeg over en MC sekk fra Kriega som jeg har liggende men ikke har brukt på en stund og fant ut at denne brukte jeg nok sist på jobb for et par år siden, fant noen gamle (tomme) minnepinner, deriblant denne:
20220507_170938.jpg
For de som ikke kjenner Ironkey så er det en relativt solid minnepinne som er passordbeskyttet. Om man taster feil passord et visst antall ganger, så vil den selvdestruere og innholdet er tapt for alltid. Greit å ha om man skal lagre noe viktig. Med tanke på at jeg aldri har lagret noe på den og ikke har kjent til hvor den har vert de siste årene uten å savne den så har jeg nok ikke så mye viktig å lagre heller. :)
Og med tanke på prisen på en slik så er det jammen bra det var jobben som kjøpte den og ikke jeg selv...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by inunf »

Angående kompressor:

Jeg har denne fra Biltema, tipper bruksområdet er omtrent som ditt. Veldig fornøyd, har ikke hatt behov for noe større. Pass på at du bruker grov nok slange/rør. Jeg kjøpte 8 mm slange på trommel, den er for tynn til å drive muttertrekker på maks.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

inunf wrote: 08 May 2022 12:02 Angående kompressor:

Jeg har denne fra Biltema, tipper bruksområdet er omtrent som ditt. Veldig fornøyd, har ikke hatt behov for noe større. Pass på at du bruker grov nok slange/rør. Jeg kjøpte 8 mm slange på trommel, den er for tynn til å drive muttertrekker på maks.
Var faktisk innom Biltema tidligere i uken å syntes denne såg bra ut, muttertrekker står på listen over det som den skal drive. Litt usikker på hvilken løsning jeg skal bruke for rør, men skal notere meg at det bør være tykkere enn 8mm :thumleft

I dag ble Husqvarnaen satt inn i garasjekjelleren. Meldt mye regn neste uken og jeg har et par ting som skal monteres, så da er det greit å få den inn i varmen :)
20220508_151322.jpg
20220508_151335.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Jonta »

inunf wrote: 08 May 2022 12:02 Angående kompressor:

Jeg har denne fra Biltema, tipper bruksområdet er omtrent som ditt. Veldig fornøyd, har ikke hatt behov for noe større. Pass på at du bruker grov nok slange/rør. Jeg kjøpte 8 mm slange på trommel, den er for tynn til å drive muttertrekker på maks.
Den er fin. jeg har gammelversjonen av den. Luftfilerne står litt utsatt til, under transport og manøvrering, men om de skulle ryke, er de billige.
8mm slange blir for tynnt for muttertrekker, ja.
User avatar
Snekker.edvin
Posts: 21
Joined: 07 Jan 2019 15:15
MC: Yamaha TDM-850 , 1997 kompis ®️
Kawasaki GPZ 500 S, 1999 solgt men savnes mye….
Honda Varadero 125 , 2005 kjøres av sønnen
Location: Skiptvet

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Snekker.edvin »

Til å stoppe lyd anbefaler å bruke en skumtepe på 10 mm . Nabo gut har også limt et bur/boks med 30 mm rosa isopor med luftespalte oppe og nede. Fungerer i følge ham men jeg er litt usikker pga varmen . Kan blir litt for varmt til motoren og litt mere kondens
Image
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

Tok meg en liten time i garasjekjelleren i dag. Hadde håp om at jeg skulle få et bagasjerack som jeg venter på, men transport rundt halve verden tar tid...
Så da ble det montering av nye speil og bagasjebrett.

Nytt bagasjebrett fra Perun Moto på plass.
16524675834108898598092408950029.jpg
Brukte skjermen for monteringsinstrukser, ikke fordi det var veldig nødvendig med 4 skruer, men greit å se at det fungrer som forventet.
20220513_194045.jpg
Nye speil også på plass.
20220513_201208.jpg
Meldt bedre vær til neste uke, så da er det muligens håp for noen turer :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Spiritofwinter, Norden på tur.

Post by Spiritofwinter »

I dag klaffet det fint med både vær og jobb. Sol på himmelen, fin temperatur og et par anlegg rundt Dalsfjorden som skulle få besøk = MC på jobb :D

Veien rundt Dalsfjorden er tidvis smal og har en del svinger, om man kombinerer den med et par av de tilhørende fjordene/dalene på sidene så blir det en fin MC tur. Dette vet selvfølgelig flere her inne ettersom dette brukte å være en del av pre-høst turen.
20220519_134534.jpg
Når jeg var ferdig på anleggene så skulle jeg ta en ferge tilbake til Volda, denne bommet jeg på dessverre... så da måtte jeg også kjøre rundt Austefjorden med sine smale svingete veier mens jeg får dekket hver eneste km kjøring av jobben, midt i arbeidstid, travelt å være på jobb :D

Kom nesten hjem så fant jeg ut at en av de lokale fine grusveiene endelig har åpnet, på tide å finne ut om Norden kan kjøre på skikkelig grus og ikke bare det våte greiene vi kjørte rundt påsketider og ikke minst med de dekkene som står på. Og jeg kan bekrefte at Norden kan kjøre på grus og den kan sprute grus så det holder :D :D
20220519_145837.jpg
Dekkene fungerer på grus, men tror nok de primært skal brukes på asfalt, så får jeg finne noe skikkelig til grusturene over sommeren.

Og når man nevner sommer så har jeg og fruen startet planlegging av noen uker på tur i sommer. Stikkord for turen er blant annet Stelvio, Timmel, Garda ++ :D :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply