Spiritofwinter, Norden og nye prosjekter
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Litt greit å kjøre hjem fra tur lørdagen og bruke søndagen til å slappe av og gjøre seg klar til ny uke på jobb.
Etter at fruen fikk sin nye bil tidligere i uken så må vi shine opp litt den gamle så vi kan selge den, tok samtidig en kjapp vask på Husqvarnaen som nå har passert 2300km. Blir nok ikke normalt med vask etter hver tur, men det passet seg å vaske litt i dag
Etter at fruen fikk sin nye bil tidligere i uken så må vi shine opp litt den gamle så vi kan selge den, tok samtidig en kjapp vask på Husqvarnaen som nå har passert 2300km. Blir nok ikke normalt med vask etter hver tur, men det passet seg å vaske litt i dag
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Godt med alt som er gjort...Spiritofwinter wrote: ↑24 Apr 2022 17:26 Litt greit å kjøre hjem fra tur lørdagen og bruke søndagen til å slappe av og gjøre seg klar til ny uke på jobb.
Etter at fruen fikk sin nye bil tidligere i uken så må vi shine opp litt den gamle så vi kan selge den, tok samtidig en kjapp vask på Husqvarnaen som nå har passert 2300km. Blir nok ikke normalt med vask etter hver tur, men det passet seg å vaske litt i dag
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Men du må ikke skjemme bort Norden, du vet KTM'en ble ikke vaska mange gangene i ditt eie.
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Kjenner det er godt å være tilbake i garasjekjelleren i dag etter en travel uke. Sist helg var fokuset på elbilen som fruen har byttet ut, den mått shines skikkelig for salg, den ble så solgt for en ok pris etter under 20 timer på finn.no, 3-4år gamle elbiler er tydeligvis attraktivt for enkelte. Denne uken har jeg hatt jobbreise rundt om på vestlandet, dessverre med bil siden været var dårlig og jeg måtte ha med en del utstyr. Det positive er at jeg har mye tid til å høre på lydbok og få nye idéer samt flexitimer til andre aktiviteter
Etter alt for mange år med en liten og sliten kompressor som jeg flere ganger har sagt jeg skal bytte ut så tror jeg nå tiden er inne for å faktisk kjøpe en ny. Tenker å kjøpe en med 50 liters tank (over dobbelt av dagens) og rundt 350-400+ liter i minuttet slik at den klarer å dra rundt forskjellig luftverktøy. Blir nok ikke noe proff opplegg, fremdeles begrenset med behov, men vil ha det litt skikkelig med uttak både i garasjekjelleren og oppe i garasjen. En annen ting som jeg tenkte var å bygge den inn med litt lydisolering slik at jeg slipper å tenke på hørselvern hver gang jeg skal bruke den. Det er ikke snakk om å gjøre den helt stille, men noe mindre enn de 90+db de er oppgitt til. Har et passelig hjørne i garasjekjelleren der jeg (etter rydding) kan plassere og bygge inn en kompressor, samtidig som jeg har 2 yttervegger der jeg kan lage hull for tilluft og evt kjøling. Noen som har gjort tilsvarende og har tips å komme med?
Det aktueller hjørnet som jeg håper å rydde: Tenker det kan være greit å ha den rett innenfor døren, lett tilgjengelig for å skru av/på, dessuten det eneste hjørnet som ikke er helt eller delvis under bakken, så tilluft utenfra er greit å få til.
Så må jeg få laget til noen rør eller slanger til garasjen oppe, får tenke ut en grei løsning der også.
Men før jeg kommer så langt er det litt annet rot som har samlet seg sammen med et par ting som ble kjøpt i ledige tider sist helg.
Ultralydvasker, kjekt til smådeler samt fruens smykker: Så fant jeg noe pynt til "ølbryggeravdelingen", funnet på bruktbutikk, gammel reklame fra ølbryggerforeningen fra den gang det var lo lig å reklamere for alkohol i landet.
Etter alt for mange år med en liten og sliten kompressor som jeg flere ganger har sagt jeg skal bytte ut så tror jeg nå tiden er inne for å faktisk kjøpe en ny. Tenker å kjøpe en med 50 liters tank (over dobbelt av dagens) og rundt 350-400+ liter i minuttet slik at den klarer å dra rundt forskjellig luftverktøy. Blir nok ikke noe proff opplegg, fremdeles begrenset med behov, men vil ha det litt skikkelig med uttak både i garasjekjelleren og oppe i garasjen. En annen ting som jeg tenkte var å bygge den inn med litt lydisolering slik at jeg slipper å tenke på hørselvern hver gang jeg skal bruke den. Det er ikke snakk om å gjøre den helt stille, men noe mindre enn de 90+db de er oppgitt til. Har et passelig hjørne i garasjekjelleren der jeg (etter rydding) kan plassere og bygge inn en kompressor, samtidig som jeg har 2 yttervegger der jeg kan lage hull for tilluft og evt kjøling. Noen som har gjort tilsvarende og har tips å komme med?
Det aktueller hjørnet som jeg håper å rydde: Tenker det kan være greit å ha den rett innenfor døren, lett tilgjengelig for å skru av/på, dessuten det eneste hjørnet som ikke er helt eller delvis under bakken, så tilluft utenfra er greit å få til.
Så må jeg få laget til noen rør eller slanger til garasjen oppe, får tenke ut en grei løsning der også.
Men før jeg kommer så langt er det litt annet rot som har samlet seg sammen med et par ting som ble kjøpt i ledige tider sist helg.
Ultralydvasker, kjekt til smådeler samt fruens smykker: Så fant jeg noe pynt til "ølbryggeravdelingen", funnet på bruktbutikk, gammel reklame fra ølbryggerforeningen fra den gang det var lo lig å reklamere for alkohol i landet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Lite tips angående kjøp av kompressor, om ikke handelen allerede er avgjort:
Kjøp minimum 100L tank.
- Kompressor starter ikke så ofte
- Den er for stor til at nabo kommer over og "bare skal låne littegrand"
Kjøp minimum 100L tank.
- Kompressor starter ikke så ofte
- Den er for stor til at nabo kommer over og "bare skal låne littegrand"
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Hvis man ikke skal bruke luft mer eller mindre konstant så holder det med å kasse den inn og lage en lydfelle for inn/ut lufta av kassa.blir det opplevd at det blir veldig varmt så sett inn en vifte eller 2-gir også litt +varme i garasjen på vinteren.
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Husk at privatperson utgaver av kompressorer lyver ekstra på tallene.
Som forklart av en sinna redneck kanadier her.
i.e. luft per minutt er målt på vei inn i kompressoren, ikke på vei ut (i alle fall i nord amerika).
Som forklart av en sinna redneck kanadier her.
i.e. luft per minutt er målt på vei inn i kompressoren, ikke på vei ut (i alle fall i nord amerika).
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
fritt avgitt ved 6 bar er normen...
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Takk for tips. Ingenting er avgjort, men plassmessig så bør jeg holde meg på ca 50 liter og prisen på 100 er ganske stor i forhold til 50 om man ikke skal ha rimeligste typen.
Behovet for oppvarming er minimalt, henger en varmepumpe 2 meter lenger borte på veggen. Selve innkassingen blir nok isolert litt også, derfor jeg tenker det er greit å ha 2 yttervegger å hente luft fra, muligens et hull nede på ene siden og litt høyere oppe på den andre siden for å få inn kald og ut varm luft.
Ser at mange oppgir både inn og ut, den jeg egentlig vurderte som hadde opp mot 400l/m viste deg å være inn, med ca 200l/m ut, som da er ved ca 6 bar som Mekkeren skriver. Målet er å få noe bedre enn det jeg har i dag og det skal ikke så mye til, så den kan fungere, men skal sjekke litt mer.
Har jo brukt noen timer i dag på å rydde litt i rotet som har samlet seg siste ukene. Merkelig hvordan det blir rotete uten at jeg er der å gjør noe...
Tok en runde med vask av verktøyet jeg hadde med på jobb i går, ble ganske vått ute på merkanten, så greit å få vasket bort saltvann og smøre opp for å beskytte litt, brukte Biltema sitt svar på WD40 for den jobben, ser ut til å være greit til å vaske verktøy med. Så spylte jeg over en MC sekk fra Kriega som jeg har liggende men ikke har brukt på en stund og fant ut at denne brukte jeg nok sist på jobb for et par år siden, fant noen gamle (tomme) minnepinner, deriblant denne: For de som ikke kjenner Ironkey så er det en relativt solid minnepinne som er passordbeskyttet. Om man taster feil passord et visst antall ganger, så vil den selvdestruere og innholdet er tapt for alltid. Greit å ha om man skal lagre noe viktig. Med tanke på at jeg aldri har lagret noe på den og ikke har kjent til hvor den har vert de siste årene uten å savne den så har jeg nok ikke så mye viktig å lagre heller.
Og med tanke på prisen på en slik så er det jammen bra det var jobben som kjøpte den og ikke jeg selv...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Angående kompressor:
Jeg har denne fra Biltema, tipper bruksområdet er omtrent som ditt. Veldig fornøyd, har ikke hatt behov for noe større. Pass på at du bruker grov nok slange/rør. Jeg kjøpte 8 mm slange på trommel, den er for tynn til å drive muttertrekker på maks.
Jeg har denne fra Biltema, tipper bruksområdet er omtrent som ditt. Veldig fornøyd, har ikke hatt behov for noe større. Pass på at du bruker grov nok slange/rør. Jeg kjøpte 8 mm slange på trommel, den er for tynn til å drive muttertrekker på maks.
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Var faktisk innom Biltema tidligere i uken å syntes denne såg bra ut, muttertrekker står på listen over det som den skal drive. Litt usikker på hvilken løsning jeg skal bruke for rør, men skal notere meg at det bør være tykkere enn 8mminunf wrote: ↑08 May 2022 12:02 Angående kompressor:
Jeg har denne fra Biltema, tipper bruksområdet er omtrent som ditt. Veldig fornøyd, har ikke hatt behov for noe større. Pass på at du bruker grov nok slange/rør. Jeg kjøpte 8 mm slange på trommel, den er for tynn til å drive muttertrekker på maks.
I dag ble Husqvarnaen satt inn i garasjekjelleren. Meldt mye regn neste uken og jeg har et par ting som skal monteres, så da er det greit å få den inn i varmen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 551
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Den er fin. jeg har gammelversjonen av den. Luftfilerne står litt utsatt til, under transport og manøvrering, men om de skulle ryke, er de billige.inunf wrote: ↑08 May 2022 12:02 Angående kompressor:
Jeg har denne fra Biltema, tipper bruksområdet er omtrent som ditt. Veldig fornøyd, har ikke hatt behov for noe større. Pass på at du bruker grov nok slange/rør. Jeg kjøpte 8 mm slange på trommel, den er for tynn til å drive muttertrekker på maks.
8mm slange blir for tynnt for muttertrekker, ja.
- Snekker.edvin
- Posts: 21
- Joined: 07 Jan 2019 15:15
- MC: Yamaha TDM-850 , 1997 kompis ®️
Kawasaki GPZ 500 S, 1999 solgt men savnes mye….
Honda Varadero 125 , 2005 kjøres av sønnen - Location: Skiptvet
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Til å stoppe lyd anbefaler å bruke en skumtepe på 10 mm . Nabo gut har også limt et bur/boks med 30 mm rosa isopor med luftespalte oppe og nede. Fungerer i følge ham men jeg er litt usikker pga varmen . Kan blir litt for varmt til motoren og litt mere kondens
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
Tok meg en liten time i garasjekjelleren i dag. Hadde håp om at jeg skulle få et bagasjerack som jeg venter på, men transport rundt halve verden tar tid...
Så da ble det montering av nye speil og bagasjebrett.
Nytt bagasjebrett fra Perun Moto på plass. Brukte skjermen for monteringsinstrukser, ikke fordi det var veldig nødvendig med 4 skruer, men greit å se at det fungrer som forventet. Nye speil også på plass. Meldt bedre vær til neste uke, så da er det muligens håp for noen turer
Så da ble det montering av nye speil og bagasjebrett.
Nytt bagasjebrett fra Perun Moto på plass. Brukte skjermen for monteringsinstrukser, ikke fordi det var veldig nødvendig med 4 skruer, men greit å se at det fungrer som forventet. Nye speil også på plass. Meldt bedre vær til neste uke, så da er det muligens håp for noen turer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Spiritofwinter, Norden på tur.
I dag klaffet det fint med både vær og jobb. Sol på himmelen, fin temperatur og et par anlegg rundt Dalsfjorden som skulle få besøk = MC på jobb
Veien rundt Dalsfjorden er tidvis smal og har en del svinger, om man kombinerer den med et par av de tilhørende fjordene/dalene på sidene så blir det en fin MC tur. Dette vet selvfølgelig flere her inne ettersom dette brukte å være en del av pre-høst turen.
Når jeg var ferdig på anleggene så skulle jeg ta en ferge tilbake til Volda, denne bommet jeg på dessverre... så da måtte jeg også kjøre rundt Austefjorden med sine smale svingete veier mens jeg får dekket hver eneste km kjøring av jobben, midt i arbeidstid, travelt å være på jobb
Kom nesten hjem så fant jeg ut at en av de lokale fine grusveiene endelig har åpnet, på tide å finne ut om Norden kan kjøre på skikkelig grus og ikke bare det våte greiene vi kjørte rundt påsketider og ikke minst med de dekkene som står på. Og jeg kan bekrefte at Norden kan kjøre på grus og den kan sprute grus så det holder Dekkene fungerer på grus, men tror nok de primært skal brukes på asfalt, så får jeg finne noe skikkelig til grusturene over sommeren.
Og når man nevner sommer så har jeg og fruen startet planlegging av noen uker på tur i sommer. Stikkord for turen er blant annet Stelvio, Timmel, Garda ++
Veien rundt Dalsfjorden er tidvis smal og har en del svinger, om man kombinerer den med et par av de tilhørende fjordene/dalene på sidene så blir det en fin MC tur. Dette vet selvfølgelig flere her inne ettersom dette brukte å være en del av pre-høst turen.
Når jeg var ferdig på anleggene så skulle jeg ta en ferge tilbake til Volda, denne bommet jeg på dessverre... så da måtte jeg også kjøre rundt Austefjorden med sine smale svingete veier mens jeg får dekket hver eneste km kjøring av jobben, midt i arbeidstid, travelt å være på jobb
Kom nesten hjem så fant jeg ut at en av de lokale fine grusveiene endelig har åpnet, på tide å finne ut om Norden kan kjøre på skikkelig grus og ikke bare det våte greiene vi kjørte rundt påsketider og ikke minst med de dekkene som står på. Og jeg kan bekrefte at Norden kan kjøre på grus og den kan sprute grus så det holder Dekkene fungerer på grus, men tror nok de primært skal brukes på asfalt, så får jeg finne noe skikkelig til grusturene over sommeren.
Og når man nevner sommer så har jeg og fruen startet planlegging av noen uker på tur i sommer. Stikkord for turen er blant annet Stelvio, Timmel, Garda ++
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.