Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by biker7 »

Lurer på om noen der ute har noen gode tips om hvordan få vekk "inngrodde" flekker/merker på BMW`s TFT-skjermer..
Snakker da om slike TFT-skjermer som sitter på feks. R1200GS, R1250GS, F850GS, etc.

Har akkurat kjøpt en -20mod. R1250GS med slik skjerm, og den har masse slike flekker, som virker vanskelig å få vekk.. :?
Har prøvd med vann og mikrofiberklut, og med litt Zalo-vann (sitron zalo) uten hell. Prøvde også så vidt med litt halvblandet 7% eddik og vann, etter et tips på nett av en som hadde brukt ren 5% eddik med påstått vellykket resultat. Mitt forsøk gjorde ingen synlig forskjell..
Er jo litt skummelt å prøve hva som helst av "lurium", da det fort kan gjøre vondt verre. Så det jeg trenger er tips og triks som funker og ikke ødelegger skjermen helt.. På forhånd takk ! :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by Palma »

Sånn er irriterende, men nå finnes det vel råd. Kanskje ikke denne men.. :shock:
Pussefille.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by ArcticTiger »

Palma wrote: 06 Apr 2022 19:53 Sånn er irriterende, men nå finnes det vel råd. Kanskje ikke denne men.. :shock:
Pussefille.jpg
Den så litt vel "røff" ut Palmern, jeg ville nok heller brukt Neger-Kuse :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by mekkern »

Kan sikkert bruke en sitron også.
Et eller annet med lav Ph som fjærner kalk/ salt.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by pollti »

Prøv bakepulver av alle dumme ting. Fukt skjermen og strø bakepulveret på så fukter du igjen med brus og la brusen bruse seg ferdig før du skrubber med svamp. Jeg går overhodet ikke god for at det virker og ikke for at det kan bli misfarging men tror det vil gå bra.
Denne "mixen" bruker jeg på steisatt oppkjørsel hvor det var oljeflekker og grønt av alger hver vår og der virker det bra men det må skrubbes og påføres mere enn 1 gang. Det virker på baksiden av felger også men jeg har ikke prøvd det på lakkerte overflater.
Byttes bakepulveret ut med bikarbonat virker det en del bedre. Bikarbonat (natron) får du kjøpt i matbutikken. Jeg bruker bikarbonat fra Dr. Oetker men bikarbonat fra andre produsenter er sikkert like bra.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by Roargutten »

Sjekk svaret jeg gav deg på 'det andre forumet'.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by knutk »

Nå vet jeg ikke noe om 'det andre' forumet. Men det store spørsmålet er jo om dette er flekker som kan fjernes, eller er det en skade i overflatebehandlingen av skjermen.

Om det er flekker som kan fjernes vil sikkert noen av rådene allerede gitt hjelpe, men er det skader i overflatebehandlingen må man bare leve med det.
Det virker som at TFT glasset er gitt en litt matt overflate for å være bedre synlig i solskinn. Greit å ha i bakhodet om man prøver å rense det eller gjøre noe som helst med overflaten, da man må tenke seg nøye om for å unngå å gjøre vondt verre.

Det kan jo også tenkes at om man legger på en skjermbeskytter utenpå så vil flekkene ikke lenger vises.

Selv har jeg god erfaring med beskytterne man kjøper på ebay. Men de holder bare et par-tre sesonger. Min erfaring er at de etter hvert begynner å løsne i kantene. Men da er det bare å dra den av og sette på ny. Den legger ikke igjen noe merker på skjermen og det tar kun noen minutter å bytte. Koster heller ikke allverden.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by Roargutten »

Er det ordentlig glass i skjermen? Eller mer plastlignende? Du har noe som heter waterspot remover. Men ville ikke brukt den på plast. Glass derimot er ufarlig. Er syrebasert for å fjerne slike flekker fra kalkinnhold i vann. Brukes på lakk og glass normalt sett.

Pass på hvor du legger fra deg filla du bruker, den lager skader på bart metall. Nøytraliseres med en vask med rikelig med vann og glassrens/nøytral såpe etter bruk.

Ville deretter lagt en glasscoating etterpå for å beskytte glasset for senere bruk. RainX er vel lettest å få tak i ang dette, jeg ville nok brukt noe litt bedre men du gjør ikke noe feil med RainX heller.

Her har du waterspotremover
https://bilnerden.no/gtechniq-w9-water-spot-remover
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by biker7 »

knutk wrote: 07 Apr 2022 10:51 Nå vet jeg ikke noe om 'det andre' forumet. Men det store spørsmålet er jo om dette er flekker som kan fjernes, eller er det en skade i overflatebehandlingen av skjermen.

Om det er flekker som kan fjernes vil sikkert noen av rådene allerede gitt hjelpe, men er det skader i overflatebehandlingen må man bare leve med det.
Det virker som at TFT glasset er gitt en litt matt overflate for å være bedre synlig i solskinn. Greit å ha i bakhodet om man prøver å rense det eller gjøre noe som helst med overflaten, da man må tenke seg nøye om for å unngå å gjøre vondt verre.

Det kan jo også tenkes at om man legger på en skjermbeskytter utenpå så vil flekkene ikke lenger vises.

Selv har jeg god erfaring med beskytterne man kjøper på ebay. Men de holder bare et par-tre sesonger. Min erfaring er at de etter hvert begynner å løsne i kantene. Men da er det bare å dra den av og sette på ny. Den legger ikke igjen noe merker på skjermen og det tar kun noen minutter å bytte. Koster heller ikke allverden.
Byner nesten å mistenke skade i overflatebehandlingen av skjermen, men neimen ikke så lett å fastslå synes jeg..

Gjorde faktisk et forsøk i kveld med å legge på en billig beskyttelsesfilm "type Kina".
Resultatet var faktisk at flekkene bortimot ble "borte"/skjult, så kan se ut som dette muligens kan være veien å gå hvis ingen annen løsning :) Dette er da en blank beskyttelsesfilm, så vil tro at dette kan gjøre at skjermen vil bli verre å se i sol/skarpt dagslys. Men vi får se. Men dette var egentlig bare en test, og jeg har også en "Speedo Angels" beskyttelsesfilm liggende som da evt. kan settes på etterhvert. Tror denne er matt, men håper at denne også evt. vil kunne skjule flekkene :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Måte å få vekk "vann-flekker", BMW TFT-skjerm..?

Post by knutk »

biker7 wrote: 08 Apr 2022 12:21

Gjorde faktisk et forsøk i kveld med å legge på en billig beskyttelsesfilm "type Kina".
Resultatet var faktisk at flekkene bortimot ble "borte"/skjult, så kan se ut som dette muligens kan være veien å gå hvis ingen annen løsning :) Dette er da en blank beskyttelsesfilm, så vil tro at dette kan gjøre at skjermen vil bli verre å se i sol/skarpt dagslys. Men vi får se. Men dette var egentlig bare en test, og jeg har også en "Speedo Angels" beskyttelsesfilm liggende som da evt. kan settes på etterhvert. Tror denne er matt, men håper at denne også evt. vil kunne skjule flekkene :)
Har også brukt de rimelige typene, 2 stk for litt over en hundrelapp. De holder et par år, og deretter begynner de å glippe i kantene.
Har ikke opplevd at synlighet har vært et problem.

Man skulle tro at de dyrere typene er bedre, og utelukker ikke det. Men de billige har funket for meg. Der danner seg undertrykk på baksiden av vindskjermen, slik at når man kjører på støvete veier blir også skjermen ganske nedstøva. I blant må man tørke av den, og striper er vanskelig å unngå. Således greit å bytte beskytteren med jevne mellomrom...
Post Reply