ZX12 , ZZR 1400, ZX10

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

ZX12 , ZZR 1400, ZX10

Post by gsx750_80 »

Jeg befinner meg i Tyskland for en periode, og tenker så smått på å kjøpe en relativt kraftig moped, og da primært en Kawasaki.
ZX 12 får man for i underkant av 2000 Euro (~20 000 NOK) og oppover, med fine eksemplarer fra forhandler til rundt 4000 Euro.
Fra i underkant av 5000 Euro kan man få en ZZR 1400. (Ser på sykler med maks 60 000 km på telleren.)

Noe som har erfaringer med en eller flere av disse syklene, som de vil dele? Har lest at både ZX12 og ZZR 1400 er tungvinte å
foreta servicer på, og at ZX12 har høyt bensinforbruk og i likhet med ZZR 1400 "spiser" dekk. De blir mao dyre i drift, ser det ut til.
Har hatt en ZX 11for lenge siden, og den gikk mer enn bra nok, for å si det slik. Har også såvidt prøvd en ZZR 1400. Er 183 cm, og opplevde
ZZR 1400 som en sykkel der jeg mer lå enn satt, og fikk vondt i nakken av å kikke opp..

Det er feks en ZZR 1400 til salgs for mindre enn 4000 Euro, men som emitterer olje. Vet ikke om det er et tegn på at man bør holde seg unna
den sykkelen.. (?)
"Vehicle runs but leaks oil through engine ventilation. Cause unclear"

Prisingen er sympatisk her nede, og siden en ZX 12 koster omtrent det samme som Ninja 250'en jeg bruker for pendling hjemme, er det
fristende å kjøpe noe med litt mer futt i.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =ASCENDING
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: ZX12 , ZZR 1400, ZX10

Post by knutk »

Nå har jeg 0 erfaring med de nevnte sykler. Ei heller kjenner jeg til veiene du tenker å kjøre for pendling.

Men om det primære er en pendlesykkel vil jeg innbille meg at en sykkel med litt oppreist kjørestilling ville være å foretrekke. Men dette har du vel vurdert allerede.

Man må bare vokte seg for å bli blindet av de forholdsvis gunstige prisene og glemme behovet.

Husk, dynamitt er ikke nødvendigvis det beste verktøyet for å fjerne en flis i fingeren. :lol:
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: ZX12 , ZZR 1400, ZX10

Post by gsx750_80 »

knutk wrote: 13 Sep 2021 12:04 Nå har jeg 0 erfaring med de nevnte sykler. Ei heller kjenner jeg til veiene du tenker å kjøre for pendling.

Men om det primære er en pendlesykkel vil jeg innbille meg at en sykkel med litt oppreist kjørestilling ville være å foretrekke. Men dette har du vel vurdert allerede.

Man må bare vokte seg for å bli blindet av de forholdsvis gunstige prisene og glemme behovet.

Husk, dynamitt er ikke nødvendigvis det beste verktøyet for å fjerne en flis i fingeren. :lol:
Hei

Her nede vil det være en mc for fornøyelse, med autobahn og fri fart tilgjengelig. Ikke for pendling.

De nevnte syklene kan neppe sies å være fornuftige valg, noen av de, men i og med at prisene er såpass lave her, er det fristende
å overdrive litt.. Selv om driftsutgiftene antakelig er på samme nivå som hjemme, eller ikke langt i fra.

Det ligger feks plenty av eksemplarer av ZZR 1400 ute for mindre enn 5000 Euro (noen og femti tusen NOK), som er rundt halvparten
av prisen i Norge.

Ikke at jeg har bruk for en slik sykkel, men jeg sier som en kollega som nylig kjøpte seg en Jaguar elbil med rundt 400 hk;
"Noe moro må man unne seg før man skal kneppe på seg trefrakken." ;-)
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: ZX12 , ZZR 1400, ZX10

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 13 Sep 2021 13:57
knutk wrote: 13 Sep 2021 12:04 Nå har jeg 0 erfaring med de nevnte sykler. Ei heller kjenner jeg til veiene du tenker å kjøre for pendling.

Men om det primære er en pendlesykkel vil jeg innbille meg at en sykkel med litt oppreist kjørestilling ville være å foretrekke. Men dette har du vel vurdert allerede.

Man må bare vokte seg for å bli blindet av de forholdsvis gunstige prisene og glemme behovet.

Husk, dynamitt er ikke nødvendigvis det beste verktøyet for å fjerne en flis i fingeren. :lol:
Hei

Her nede vil det være en mc for fornøyelse, med autobahn og fri fart tilgjengelig. Ikke for pendling.

De nevnte syklene kan neppe sies å være fornuftige valg, noen av de, men i og med at prisene er såpass lave her, er det fristende
å overdrive litt.. Selv om driftsutgiftene antakelig er på samme nivå som hjemme, eller ikke langt i fra.

Det ligger feks plenty av eksemplarer av ZZR 1400 ute for mindre enn 5000 Euro (noen og femti tusen NOK), som er rundt halvparten
av prisen i Norge.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-mot ... s:kawasaki
ZX12:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-mot ... s:kawasaki
ZX10: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-mot ... s:kawasaki

Ikke at jeg har bruk for en slik sykkel, men jeg sier som en kollega som nylig kjøpte seg en Jaguar elbil med rundt 400 hk;
"Noe moro må man unne seg før man skal kneppe på seg trefrakken." ;-)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: ZX12 , ZZR 1400, ZX10

Post by Spiritofwinter »

Har selv ikke erfaring fra noen av de nevnte modellene, kun den ZX6R som jeg hadde selv for noen år siden (og ER-6) og de du nevner skal jo være noen hakk heftigere. Har selv tenkt tanken på noe lignende igjen, men der var spesielt en ting som gikk igjen på begge Kawasaki jeg har hatt og som plaget meg, det var at knevinkelen ble litt for knapp slik at spesielt høyre fot som ikke var i bevegelse "sovnet" etter ca 20 min kjøring. Men på autobahn kan man jo komme langt på 20 min og det kan muligens være greit å stoppe en gang i blant om man kjører de hastighetene som er på veien der. Og med de prisene på MC så kan man jo ta en sjangse og heller selge den igjen om man føler den blir feil.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: ZX12 , ZZR 1400, ZX10

Post by inunf »

Har ingen erfaring med de syklene du nevner. Prøvekjørte en Hayabusa for 10 år siden, husker den som veldig sivilisert. Lang gassvandring og tung dreving gjorde den veldig snill og forutsigbar.

Ellers må jeg si jeg har angret mer på de syklene jeg ikke har kjøpt enn de jeg endte opp med å kjøpe ;-)
Post Reply