Batteri for eldre Honda CB 900 / 1100 F

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Batteri for eldre Honda CB 900 / 1100 F

Post by gsx750_80 »

Honda CB 900 F / 1100 F fra 8o-tallet har dårlige starterclutch'er. Om batteriet er svakt,
vil det kunne medføre øket slitasje på andre komponenter.
Høy startstrøm er en fordel.
Noen som kjenner til batterier som er spesielt gode, og å anbefale?
Har en lokal Biltema, men vet ikke så mye
om kvaliteten på batteriene derfra, nå om dagen (, men har hatt gode erfaringer med de for bil.)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Batteri for eldre Honda CB 900 / 1100 F

Post by inunf »

Litiumionbatteri er gode på høy startstrøm. Biltema sine er bra, har brukt de selv med suksess på flere sykler med behov for høy startstrøm. Biltema hevder at man må bruke egen lader til disse batteriene, det kan være greit å være obs på. De utlades mindre enn blybatterier, men hvis man ikke bruker sykkelen så ofte er det uansett greit med en lader.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Batteri for eldre Honda CB 900 / 1100 F

Post by Galilee »

Lithium-ion batterier liker ikke mye utlading som blybatteri, så de kan ødelegges der et blybatteri kanskje kan reddes (ved mye utlading). Vedlikeholdslading gjennom vinteren anbefales.

Kjøper du lader for Li-ion vil den virke på blybatteri også.

Generelt vil Li-ion levere mer strøm og ved lavere temperatur enn blybatteri, og veie mindre for samme kapasitet.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Batteri for eldre Honda CB 900 / 1100 F

Post by mekkern »

Men en lader for blybatterier kan ødelegge lithium batteri hvis den har en sekvens for desulfatering.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Batteri for eldre Honda CB 900 / 1100 F

Post by gsx750_80 »

Takk til de som har kommet med råd om batterier og bruk av ladere. Jeg har ikke vært særlig bevisst det faktum at ikke alle ladere passer for alle typer batterier for mc.
Apropos ladere: Jeg har en drøyt tre år gammel Oxford 3800 batterilader som ser ut til å ha tatt kvelden. Uansett
om jeg kopler til et friskt eller (mindre) friskt batteri, ser den ikke ut til lengre å lever strøm til batteriet.

Forhandler påstår det er kun 2 års garanti. Forbrukerrådet sier følgende https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ :

"...Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). ..."

Skulle tro at en lader var ment å vare mye lengre enn 2 år, og at det dermed kan være grunnlag for reklamasjon..
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Batteri for eldre Honda CB 900 / 1100 F

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 04 Jun 2021 18:04 Takk til de som har kommet med råd om batterier og bruk av ladere. Jeg har ikke vært særlig bevisst det faktum at ikke alle ladere passer for alle typer batterier for mc.
Apropos ladere: Jeg har en drøyt tre år gammel Oxford 3800 batterilader som ser ut til å ha tatt kvelden. Uansett
om jeg kopler til et friskt eller (mindre) friskt batteri, ser den ikke ut til lengre å lever strøm til batteriet.

Forhandler påstår det er kun 2 års garanti. Forbrukerrådet sier følgende https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ :

"...Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). ..."

Skulle tro at en lader var ment å vare mye lengre enn 2 år, og at det dermed kan være grunnlag for reklamasjon..
Etter kontakt med firmaet ser det ut til at en ny lader er på veg i posten. Raskt reagert, og god service.

Tråden hadde utgangspunkt i batteriproblematikk. Jeg har anskaffet et nytt batteri med betegnelse
YB14L-A2 av merke Exide. Dette er et batteri der man manuelt fyller på syre (og lader opp) før det er tut og kjør.
Virker bra, så langt. ;-) 629 NOK hos Mekonomen.
Post Reply