MC-nyheter

Prat om tung MC.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-nyheter

Post by mekkern »

ashland wrote: 23 Mar 2021 04:02 Egentlig ikke direkte MC relatert

https://www.bike.se/nyheter/mer-etanol- ... -framover/

Selv om dette er i Sverige er det bare ett tidsspørsmål før vi skal følge etter her i landet også
Bensin som omsettes i det norske markedet må oppfylle kravene i produktforskriften og den norsk-europeiske produktstandarden for bensin (NS-EN 228). Alle bensinbiler i Europa kan kjøre på bensin som oppfyller produktstandarden NS-EN 228. Denne produktstandarden tillater å blande inn inntil fem prosent bioetanol. Derfor kalles dette produktet E5.

Produktstandarden NS-EN 228 har også en egen spesifikasjon for produktet E10, altså bensin med inntil ti prosent bioetanol. Dette produktet selges foreløpig ikke i det norske markedet, men myndighetskrav kan gjøre at produktet kommer på det norske markedet i 2019. Hovedregelen er at alle bensinbiler som er nyere enn 2000-modell kan kjøre på E10. Drivstoffpumper med E10 skal merkes særskilt.

Nå har jo Norge greid å hale ut merking av pumpene med 95 oktan og diesel.. det skulle stått E10 og B7på pumpene fra 2019...

quote:

1.2 Gjeldende regelverk
Omsetningskravet i produktforskriften § 3-3 stiller krav til omsettere av drivstoff om at en viss
andel av totalt omsatt mengde drivstoff hvert år skal være biodrivstoff. Kravet er avgrenset til
drivstoff omsatt til veitrafikk. Omsetningskravet ble innført i 2009, og var da på 2,5 volum%
2 Miljødirektoratet m.fl., 2020. Klimakur 2030. M-1625 | 2020.
https://www.miljodirektoratet.no/publik ... makur2030/
SAMMENDRAG
Side 10 av 42
innblanding av biodrivstoff i fossilt drivstoff. Kravet er gradvis økt til 10 % fra 1. januar 2018,
12 % fra 1. januar 2019, og 20 % fra 1. januar 2020. Avansert biodrivstoff teller dobbelt i
oppfyllelsen av det overordnede omsetningskravet for å fremme bruken av dette, det vil si at en
liter teller som to. Omsetterne kan dermed oppfylle omsetningskravet med en mindre andel
biodrivstoff dersom de benytter avansert biodrivstoff. Avansert biodrivstoff er biodrivstoff
fremstilt av råstoff på listen i vedlegg V, del A og B i produktforskriften kapittel 3.
I tillegg til denne dobbelttellingen i det overordnede omsetningskravet for biodrivstoff, er det
også et eget omsetningskrav for avansert biodrivstoff. Dette delkravet for avansert biodrivstoff
er per 1.1.2020 på 4 %, uten dobbeltelling. Det er også et delkrav for biodrivstoff i bensin på 4 %,
uten dobbeltelling.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: MC-nyheter

Post by ashland »

Var vel egentlig gamelt nytt..
Mener jeg leste ett sted Norge skulle øke sprit andelen fra 5% til 7-ish :-k Er nok bare vi som du sier som lever litt på gamel merking samt litt lavere spritandel.
For nye / nyere kjøretøy merker vi nok ingenting, litt verre er det for veteraner, sprit og gummi går dårlig med hverandre. Der må enn følge litt mer på tilstand til bensinslanger etc
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-nyheter

Post by mekkern »

Det er merking av pumper som de somler med.egentlig uvisst av hvilken grunn. Spratandelen er der.
Merker det godt på en gammel gressklipper at andelen har økt. Ruster som pokker i flottørkammeret- rustet mer sist år enn " vanlig" :shock:

Få kjøretøy jeg har sett som er ok på mer enn 10%.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: MC-nyheter

Post by JRO »

Betyr det at vi som har veteraner bare bør bruke 98 oktan bensin?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: MC-nyheter

Post by pelsen »

JRO wrote: 24 Mar 2021 10:25 Betyr det at vi som har veteraner bare bør bruke 98 oktan bensin?
Ja! Eneste kvaliteten uten sprit.
Jeg bruker også 98 på bruksbilen, bare for at det skal selges litt mer 98 og at jeg bidrar til at at det fremdeles skal finnes tilgjengelig.
Dessuten tviler jeg på at denne grønnvaskingen er nyttig. Dyrke råstoff til drivstoff istedenfor mat :?:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by intruder »

Gammeljapsen min går fint på 95 oktan , men MC-servise Per anbefaler meg å spe på med 98 oktan innimellom.
Om de ikke går helt berserk i blandinga bør vel Intruder og jeg kunne se fremtiden lyst i møte...?? :-k :plystre
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: MC-nyheter

Post by Borg »

Sammenlignes koffertene her ser det ut som det er en tanke forskjell på hvor tyngdepunktet lander..

Mulig HDen synker noe når den kommer av støtta?

Image

Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: MC-nyheter

Post by Spiritofwinter »

Borg wrote: 23 Apr 2021 15:39 Sammenlignes koffertene her ser det ut som det er en tanke forskjell på hvor tyngdepunktet lander..

Mulig HDen synker noe når den kommer av støtta?

Image

Image
Blir spenned å prøvekjøre den nye HD'en, min "lokale" forhandler har også BMW og Yamaha, mulig jeg må prøvekjøre GSA for å sammenligne ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-nyheter

Post by mekkern »

Når man får gjort om litt på farger og pakket den inn med alt en rullende container bør ha så ser faktisk ikke HD sin sykkel så jævlig ut som først lansert. =D>
Ikke har den det tåplige nebbet heller. :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: MC-nyheter

Post by biker7 »

Jeg synes faktisk ikke denne HD`n ser så aller verst ut (fra siden) :)

MEN fronten (frontkåpa og lampe) er en helt annen historie ! :shock: Hva i all verden har designerne tenkt her ?? :-s
Ikkje bra... [-(

Image
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by hakhap »

Kom over denne på nettet

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Geirhell
Posts: 52
Joined: 27 Sep 2019 00:37
MC: 2022 - Ole "Honda CFR 300 Rally"
2020 - Hanna "BMW f850GSA"
2017-2020 Honda CB500X

Re: MC-nyheter

Post by Geirhell »

Interessant å følge med på E-MC framdriften.

Ting som må på plass er åpne standarder, eks. som her at man kan bytte batterier. 4+ timer lading er langt utenfor hva som er aktuelt for min del. Skal bli spennende om jeg som pensjonist velger en av disse E-MC dingsene for å komme seg fram. (Trenger sikker også en haug med AI og andre Automagiske systemer slik at man kan tilbringe all tid i passasjersetet og bare nyte utsikten ;-) "E-GS" hu hei :lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: MC-nyheter

Post by ojda »

Når du er pensjonist har du tid til 4 timers ladestopp geir ;-) :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: MC-nyheter

Post by Spiritofwinter »

At det skulle dukke opp en elektrisk Husqvarna var vel egentlig forventet snart, KTM har jo hatt elektrisk motocross en stund allerede, der var jo faktisk en på Bukkerittet 2019. Når man da også tar i betraktning at HD har kommet med elektrisk MC så er jo det bare spørsmål før resten også kommer sigende. Men det blir vel som med el-bil, de første har dårlig rekkevidde og høy pris. Etter hvert som produsentene finner ut av ting så kommer rimeligere utgaver med bedre rekkevidde, mulighet for hurtiglading på samme stasjoner som biler(?)+++ Her i Norge hvor vi er verdensmestere på el-bil så får vi satse på at vi er verdensmester på el-MC også om noen år ettersom vi ser utviklingen går den veien for de fleste kjøretøy/maskiner som går på fosilt drivstoff. Kanskje gjør folk som mange gjør med el-bil, har en primær som går på fosilt drivstoff og en sekundær som går på el?

I vår husstand så var det for noen år siden langt fra aktuelt med elektrisk kjøretøy, i dag har jeg en diesel bil og fruen har en el-bil. Hvem som kjører hva kommer ann på hvor vi skal hvilken dag, men det blir byttet litt frem og tilbake. Når vi nå har bygget ny garasje (og hus) så ble det lagt opp til 2 stk el-bil ladere i garasjen. Ikke fordi jeg vurderer å bytte diesel bilen med en elektrisk, men mulighetene er der og kanskje kan jeg bruke den laderen på en sekundær MC om noen år?

Som en liten ekstra kommentar til Husqvarna sin lansering av E-pilen, mange har ventet på Husqvarna sin ADV MC som ble vist frem for noen år siden under navnet 901 Norden. Var tydeligvis ganske mange som forventet at det var denne som skulle bli lansert denne uken, noe som en del kommentarfelt viser igjen der folk heller enn å kommentere den fine elektriske MC-en klager over at de heller vil ha 901 Norden.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: MC-nyheter

Post by hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply