Hva gjør du akkurat nå?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Palma »

I dag har jeg forberedt en tur på beachen med nye slike bitchflagg 😆😆
20210225_172139.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

Akkurat smørt i meg noe "mat" etter å ha demontert vinterbelysningen på XL`n..
Snart blir det forhåpentligvis kjøring uten saltsuppe.. :roll:
IMG_3736.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by knutk »

mekkern wrote: 25 Feb 2021 18:22 Akkurat smørt i meg noe "mat" etter å ha demontert vinterbelysningen på XL`n..
Snart blir det forhåpentligvis kjøring uten saltsuppe.. :roll:
IMG_3736.JPG
Hva blei resultatet av forsøket med diodebru for å øke ladespenningen. Opplevde du at det var bryet verdt?
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

knutk wrote: 25 Feb 2021 19:42 Hva blei resultatet av forsøket med diodebru for å øke ladespenningen. Opplevde du at det var bryet verdt?
Etter målinger etter diodebro og nesten 37000mf kondensator så var strømmen helt innafor-også for ladestrøm til batteri. :thumleft
Så diodebro var ikke nødvendig for å øke toppspenning.

Med LED H4 i nærlyset (og uten batteri)så flimrer den på tomgang men blir stabil rundt 2000rpm,derifra og opp er det helt stabilt.
med ledbar 36+18watt og ca 25w H4 LED i hovedlykt på fjærnlys så tenner ikke hovedlykta før ca 2500 men led-barene lyser stabilt.

Skal teste et par andre LED H4 alternativ.
mulig en av de jeg har tenner på litt lavere volt.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Spiritofwinter »

Nettopp plukket opp 4-hjuls buret fra PKK, populært kalt for EU-kontroll. Bilen er i fin stand, sett bort fra at bremsene er slitt, helt normalt. Det som ikke var like normalt var prisen på delene... 4 stk bremseskiver og klosser, 18 000,- :( Å der røk deler av årets MC budsjett. Har heldigvis litt å ta av, så det er ikke økonomien som stopper MC turer i år, men det blir ingen nye investeringer av større type med mindre jobben plutselig utbetaler en god bonus.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by haakeik »

Spiritofwinter wrote: 26 Feb 2021 11:36 Nettopp plukket opp 4-hjuls buret fra PKK, populært kalt for EU-kontroll. Bilen er i fin stand, sett bort fra at bremsene er slitt, helt normalt. Det som ikke var like normalt var prisen på delene... 4 stk bremseskiver og klosser, 18 000,- :( Å der røk deler av årets MC budsjett. Har heldigvis litt å ta av, så det er ikke økonomien som stopper MC turer i år, men det blir ingen nye investeringer av større type med mindre jobben plutselig utbetaler en god bonus.
Nå vet jeg ikke hva slags bil du har, men på min gamle 2008 Ford Mondeo gjorde jeg alt arbeidet selv. Det er i utgangspunktet slettes ikke vanskelig. Så og si samme prosedyre som på motorsykkel. Av med hjul, bremseklosser, kaliper, kaliperfeste og til slutt bremseskive. Bremseskiven er som oftest festet med en låseskrue. Kan være rustfast, men et par rapp med gummihammer så løsner den(skiven altså).
Betalte ca. 5000.- for deler inkl. verktøy.
Standardverktøy har du sikkert allerede + gummihammer.
Spray alle skruer med penetration oil dagen før.
Jeg anbefaler å kjøpe dette verktøyet fra Biltema for å presse sammen stemplene før du monterer kaliperen.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000019405
Det er en drøss med videoer på youtube om hvordan du gjør dette.

Når tiden kommer til å gjøre det på Q5'en min, så vil jeg også gjøre det selv der. Ser at prisen på alle deler ligger på rundt 5200.- hos bildeler.no. Det er MYE penger å spare på å gjøre det selv, hvis man tør :D
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Spiritofwinter »

haakeik wrote: 26 Feb 2021 12:45
Spiritofwinter wrote: 26 Feb 2021 11:36 Nettopp plukket opp 4-hjuls buret fra PKK, populært kalt for EU-kontroll. Bilen er i fin stand, sett bort fra at bremsene er slitt, helt normalt. Det som ikke var like normalt var prisen på delene... 4 stk bremseskiver og klosser, 18 000,- :( Å der røk deler av årets MC budsjett. Har heldigvis litt å ta av, så det er ikke økonomien som stopper MC turer i år, men det blir ingen nye investeringer av større type med mindre jobben plutselig utbetaler en god bonus.
Nå vet jeg ikke hva slags bil du har, men på min gamle 2008 Ford Mondeo gjorde jeg alt arbeidet selv. Det er i utgangspunktet slettes ikke vanskelig. Så og si samme prosedyre som på motorsykkel. Av med hjul, bremseklosser, kaliper, kaliperfeste og til slutt bremseskive. Bremseskiven er som oftest festet med en låseskrue. Kan være rustfast, men et par rapp med gummihammer så løsner den(skiven altså).
Betalte ca. 5000.- for deler inkl. verktøy.
Standardverktøy har du sikkert allerede + gummihammer.
Spray alle skruer med penetration oil dagen før.
Jeg anbefaler å kjøpe dette verktøyet fra Biltema for å presse sammen stemplene før du monterer kaliperen.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000019405
Det er en drøss med videoer på youtube om hvordan du gjør dette.

Når tiden kommer til å gjøre det på Q5'en min, så vil jeg også gjøre det selv der. Ser at prisen på alle deler ligger på rundt 5200.- hos bildeler.no. Det er MYE penger å spare på å gjøre det selv, hvis man tør :D
Har brukt å gjøre dette selv tidligere på eldre biler, men nåværende bil er ganske ny, tid er mangelvare allerede og bilen er ikke helt standard. Normalt sett har jo lokale forhandlere deler på lager, men dette måtte spesialbestilles.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ole m. »

Spiritofwinter wrote: 26 Feb 2021 13:34
haakeik wrote: 26 Feb 2021 12:45
Spiritofwinter wrote: 26 Feb 2021 11:36 Nettopp plukket opp 4-hjuls buret fra PKK, populært kalt for EU-kontroll. Bilen er i fin stand, sett bort fra at bremsene er slitt, helt normalt. Det som ikke var like normalt var prisen på delene... 4 stk bremseskiver og klosser, 18 000,- :( Å der røk deler av årets MC budsjett. Har heldigvis litt å ta av, så det er ikke økonomien som stopper MC turer i år, men det blir ingen nye investeringer av større type med mindre jobben plutselig utbetaler en god bonus.
Nå vet jeg ikke hva slags bil du har, men på min gamle 2008 Ford Mondeo gjorde jeg alt arbeidet selv. Det er i utgangspunktet slettes ikke vanskelig. Så og si samme prosedyre som på motorsykkel. Av med hjul, bremseklosser, kaliper, kaliperfeste og til slutt bremseskive. Bremseskiven er som oftest festet med en låseskrue. Kan være rustfast, men et par rapp med gummihammer så løsner den(skiven altså).
Betalte ca. 5000.- for deler inkl. verktøy.
Standardverktøy har du sikkert allerede + gummihammer.
Spray alle skruer med penetration oil dagen før.
Jeg anbefaler å kjøpe dette verktøyet fra Biltema for å presse sammen stemplene før du monterer kaliperen.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000019405
Det er en drøss med videoer på youtube om hvordan du gjør dette.

Når tiden kommer til å gjøre det på Q5'en min, så vil jeg også gjøre det selv der. Ser at prisen på alle deler ligger på rundt 5200.- hos bildeler.no. Det er MYE penger å spare på å gjøre det selv, hvis man tør :D
Har brukt å gjøre dette selv tidligere på eldre biler, men nåværende bil er ganske ny, tid er mangelvare allerede og bilen er ikke helt standard. Normalt sett har jo lokale forhandlere deler på lager, men dette måtte spesialbestilles.
Hva slags bil har du?
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by voodoodoo »

Akkurat nå står jeg smilende og er på dagens økt på motorsykkelen.. maskinpolering av hele sykkelen samt ett lag med keramisk coating etterpå.. nå skal den få hvile et par timer før lag 2..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Spiritofwinter »

ole m. wrote: 26 Feb 2021 14:45
Spiritofwinter wrote: 26 Feb 2021 13:34
haakeik wrote: 26 Feb 2021 12:45

Nå vet jeg ikke hva slags bil du har, men på min gamle 2008 Ford Mondeo gjorde jeg alt arbeidet selv. Det er i utgangspunktet slettes ikke vanskelig. Så og si samme prosedyre som på motorsykkel. Av med hjul, bremseklosser, kaliper, kaliperfeste og til slutt bremseskive. Bremseskiven er som oftest festet med en låseskrue. Kan være rustfast, men et par rapp med gummihammer så løsner den(skiven altså).
Betalte ca. 5000.- for deler inkl. verktøy.
Standardverktøy har du sikkert allerede + gummihammer.
Spray alle skruer med penetration oil dagen før.
Jeg anbefaler å kjøpe dette verktøyet fra Biltema for å presse sammen stemplene før du monterer kaliperen.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000019405
Det er en drøss med videoer på youtube om hvordan du gjør dette.

Når tiden kommer til å gjøre det på Q5'en min, så vil jeg også gjøre det selv der. Ser at prisen på alle deler ligger på rundt 5200.- hos bildeler.no. Det er MYE penger å spare på å gjøre det selv, hvis man tør :D
Har brukt å gjøre dette selv tidligere på eldre biler, men nåværende bil er ganske ny, tid er mangelvare allerede og bilen er ikke helt standard. Normalt sett har jo lokale forhandlere deler på lager, men dette måtte spesialbestilles.
Hva slags bil har du?
Har en VW Passat 2.0 bi-turbo med 240hk og 2,4 tonn hengervekt, en kombinasjon som gjør at denne bruker andre større bremser enn vanlig Passat. 16 stk solgt ny i Norge (i følge selger, har ikke faktasjekket), så ikke mange av denne i landet.
Kunne sikkert fått tak i bremsedelene selv på et vis, men som sagt så er tid et større problem enn penger for tiden, så da betaler jeg for å få dette gjort denne gangen selv om det er surt.

Edit: Kan vel også nevne at jobben betaler meg ekstra for at jeg bruker privatbil på jobb, pengene har blitt satt til sides i håp om å bruke det på MC, men mesteparten ryker nå til nye bremser. Kan vel sånn sett på et vis si at reperasjonen er betalt av jobben min.
User avatar
intruder
Posts: 4289
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by intruder »

Fiskeindustrien er i store vansker fordi arbeidsinnvandrere ikke kommer inn i landet Hvorfor i alle dager / helvete går det ikke an for arbeidsløse nordmenn å reise opp og ta en jobb der
sjøl :-#
....Og likedan med søppelkjørerne her...hvis naboen her ikke gidder stå opp og trille dunken bort til vegen er regelverket slik at da tømmes den ikke....da blir det fyr i teltet..
Dæssa hællvettes østeuropeera gidder neggu ikke gå femten meter [-X

Neida....nordmenn er skeptisk til fremmedarbeidere....men de mindre attraktive jobbene kan de gjerne ta fra oss !! :smt075

User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ole m. »

Spiritofwinter wrote: 26 Feb 2021 21:55 Har en VW Passat 2.0 bi-turbo med 240hk og 2,4 tonn hengervekt, en kombinasjon som gjør at denne bruker andre større bremser enn vanlig Passat. 16 stk solgt ny i Norge (i følge selger, har ikke faktasjekket), så ikke mange av denne i landet.
Kunne sikkert fått tak i bremsedelene selv på et vis, men som sagt så er tid et større problem enn penger for tiden, så da betaler jeg for å få dette gjort denne gangen selv om det er surt.

Edit: Kan vel også nevne at jobben betaler meg ekstra for at jeg bruker privatbil på jobb, pengene har blitt satt til sides i håp om å bruke det på MC, men mesteparten ryker nå til nye bremser. Kan vel sånn sett på et vis si at reperasjonen er betalt av jobben min.
Ok, da skjønner jeg at det er litt spesielle bremser på denne, men sikkert noe som finnes på Audi også? Og kanskje Porsche? Høres ut som en grei bil i alle fall. 8)

Noen ganger er det greiest å sette bort arbeidene, jeg gjør mer og mer av dette selv. Det er ikke alt man behøver å ordne selv, slik det var da jeg hadde dårligere råd enn nå.
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ArcticTiger »

Idag ble det en liten tur for Løvaas Motor, med utlevering av nye sykkler til kunde. Ble to blide fjes idag :D Ducati Panigale V4 S og Hypermotard 950 SP er egnet til a få fram gliset.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by knutk »

ArcticTiger wrote: 05 Mar 2021 18:14 Idag ble det en liten tur for Løvaas Motor, med utlevering av nye sykkler til kunde. Ble to blide fjes idag :D Ducati Panigale V4 S og Hypermotard 950 SP er egnet til a få fram gliset.
Den der Panigale er en skikkelig lekker sak. Men hvor monterer man Pølsekokeren ? :lol:
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ArcticTiger »

knutk wrote: 06 Mar 2021 10:04
ArcticTiger wrote: 05 Mar 2021 18:14 Idag ble det en liten tur for Løvaas Motor, med utlevering av nye sykkler til kunde. Ble to blide fjes idag :D Ducati Panigale V4 S og Hypermotard 950 SP er egnet til a få fram gliset.
Den der Panigale er en skikkelig lekker sak. Men hvor monterer man Pølsekokeren ? :lol:
Vell, har du råd til å ha en Panigale V4 S, så har du antakelig nok til en Pølse-Koker-Multistrada og :roll:
Ja det er nok et skikkelig råskinn den der Panigalen, de mumla noe om 214 hk eller deromkring.
Post Reply