Øl- mer enn bare pils

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Vi er over halveis når vi i dag åpner luke 13. Lindesnes Brygghus sin Nissenatt. Fin mørk brun farge, litt vel mye karbonering, men fin balanse mellom malt og humle som gir en jevn smak, et hint av bitterhet helt på slutten med hint av bringebær, men vanskelig å kjenne om man ikke tar en ekstra slurk å kjenner godt etter. Kunne godt hatt en til av denne i skapet.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 14 gir meg en gammel kjenning fra Dragur, en pils ved navn Bjorr. Smaken forklares enkelt å greit med at det smaker mild pils humle med rette bitterheten i ettersmaken, snakker her av erfaring etter å ha brygget noe lignende selv. Dette er en go-to pils for meg som jeg gjerne plukker med meg om jeg går forbi Gulating Ølutsalg for å ha noe enkelt å kose meg med.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ashland »

Ser ut som det virkelig er ett godt utvalg av øl i den kalenderen din Spirit :thumleft

Hvordan vil du bedømme kalenderen så langt?
Blir den kjøpt inn igjen til året også?
fun is not a straight line
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

ashland wrote:Ser ut som det virkelig er ett godt utvalg av øl i den kalenderen din Spirit :thumleft

Hvordan vil du bedømme kalenderen så langt?
Blir den kjøpt inn igjen til året også?
Den gir i år som i fjor et utvalg av øl som jeg normalt sett ikke ville plukket, samt noen som jeg har smakt før. En fin måte å smake nye øl å ikke minst utfordre meg selv på litt nye smaker som dermed også utvider min horisont i forhold til øl.

Var litt skeptisk på en del øl i fjorårets kalender, men tok sjangsen igjen i år å synes det er bedre i år enn i fjor. Kommer nok til å gå for samme neste år også i håp om at de utvikler seg videre.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 15, Skudenes Bryggeri sin Skipsnessen Jule Hveteøl. Fin farge, myyye skum, litt krydder i duften? Å smaken... her har noen bommet... en hefeweize tilsatt noe de påstår er søte appelsinskall... det smaker rett å slett surt... vi snakker ikke bitter som i bitter ettersmak, vi snakker surt som i surere enn mange surøl jeg har smakt. Den går ned, men det blir jekket en annen øl for å dekke over smaken etterpå ja.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Borg »

Hadde en kveld sist fredag hvor vi rakk over en 8-9 jule(pol) øl, men kan ikke si det mørke treffer meg (så langt). MEN...
For en kar som er glad i IPA må jeg si Julekula Wettres juleøl 2020 var en positiv opplevelse. Den har en dyp gyllen farge og er rik på smak. Første slurk tenkte jeg karamell med IPA avsluttning... har ikke tenkt så mye karamell etter dette men det smaker definitivt Jul i humle. Denne kan jeg klare mere av :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 16 ble tatt med på jobbreise til Molde slik at jeg skal holde følge med kalenderen og åpnes i kveld på Thon Hotel Moldefjord. I kveld er det Trysil Bryggeri som leverer Bokker og Einer, en slags bokkøl med hint av jul (?) Uansett god maltsmak med en litt spesiell bitterhet i smaken, kjennes ikke direkte ut som det kommer fra humle, så det kan komme fra at de har brukt kveik som gjær. God var den uansett å kunne tatt en til ved en senere anledning.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 17, Dragur sin Myrkr Brown Ale. En gammel kjenning som jeg har smakt mange ganger før. En av mine go-to øl fra Gulating Ølutsalg. God brown ale med god smak av malt, litt tynn, men hva kan man forvente av en øl på 4,7%

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 18, Austmann Cranberry Christmas Yuletide Sour. En surøl med flere typer malt, humle og tranebær. Duften er litt spesiell, fargen litt rød/rosa, varsellampene begynner å lyse... smaken... den bringer meg tilbake da jeg var liten gutt å en venn av min storebror gav meg noe ekstra surt/salt godteri å sa jeg måtte putte hele i munnen, hvor så godteriet kom ut igjen raskere enn det gikk inn. Dette er det verste jævelskap jeg har puttet i munnen på lenge, jeg prøvde med et par slurker til bare for å være sikker, men når tårene pipler ut av øynene, smaksløkene skriker og magen vil vrenge seg så er det best å gi opp. Resten av boksen går i vasken å jeg henter meg en annen øl jeg kjenner godt i kjøleskapet.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bikeridr »

Siden jeg ennå ikke kan/våger å bevege meg inn i whiskytråden, så får jeg poste her litt :)
Er midlertidig utskrevet og tilbake på Brekstad, og da er det bare å hive innpå bedøvelse.
Så ilag med luke 9 av whisky'n har jeg skjenket meg opp denne røveren fra Ísland. Einstök som bryggeri, kjenner jeg fra før, men denne "Winter Ale" er ny for anledningen. Brygget på granskudd og røkt malt. Jeg syntes ikke det var så mye røyk akkurat, men jeg aner komplekse maltsmaker sammen med hint av kaffe. At sden står 8% kan nok hjelpe på for å fremheve smakene. Så da er det skál/slainthe.
EinstoekWinter.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Bikeridr wrote:Siden jeg ennå ikke kan/våger å bevege meg inn i whiskytråden, så får jeg poste her litt :)
Er midlertidig utskrevet og tilbake på Brekstad, og da er det bare å hive innpå bedøvelse.
Så ilag med luke 9 av whisky'n har jeg skjenket meg opp denne røveren fra Ísland. Einstök som bryggeri, kjenner jeg fra før, men denne "Winter Ale" er ny for anledningen. Brygget på granskudd og røkt malt. Jeg syntes ikke det var så mye røyk akkurat, men jeg aner komplekse maltsmaker sammen med hint av kaffe. At sden står 8% kan nok hjelpe på for å fremheve smakene. Så da er det skál/slainthe.
EinstoekWinter.jpg
Einstök er flinke på øl, finner dessverre lite variert fra de på det lokale polet.

Godt å se at du er ute igjen, om så bare midlertidig og at du kan nyte litt flytende smertestillende [emoji846]

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 19, vi nærmer oss jul, bare noen få luker igjen med øl til vi er i mål. I dag er det Røros Bryggeri som leverer Fairytale of Røros, en Juleøl - Ale. God balanse mellom malt og humle. Det er brukt en humle som ikke gir et sterkt fruktbart preg, men likevel passelig bitterhet i ettersmaken. En god juleøl, ikke den beste, men jamt over god til å være av butikk styrke.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bikeridr »

I dag måtte jeg prøve en sånn der Frydenlund Juicy Ipa. Det blir med den ene..
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Bikeridr wrote:I dag måtte jeg prøve en sånn der Frydenlund Juicy Ipa. Det blir med den ene..
Den er ikke for alle. Men blant de raritetene som er mikset med mango så er det den beste av de.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Kant1 »

Bikeridr wrote: 18 Dec 2020 21:45 Siden jeg ennå ikke kan/våger å bevege meg inn i whiskytråden, så får jeg poste her litt :)
Er midlertidig utskrevet og tilbake på Brekstad, og da er det bare å hive innpå bedøvelse.
Så ilag med luke 9 av whisky'n har jeg skjenket meg opp denne røveren fra Ísland. Einstök som bryggeri, kjenner jeg fra før, men denne "Winter Ale" er ny for anledningen. Brygget på granskudd og røkt malt. Jeg syntes ikke det var så mye røyk akkurat, men jeg aner komplekse maltsmaker sammen med hint av kaffe. At sden står 8% kan nok hjelpe på for å fremheve smakene. Så da er det skál/slainthe.
EinstoekWinter.jpg
Einstøk er det lenge siden jeg har smakt, husker @ojda hadde med seg noen slike når vi møttest hjemme hos BusaTrond høsten i '15.
Og de var både velsmakende og virkningsfulle, mener jeg å huske :plystre
Skål gutter... i Clausthaler for min del.
Er på vannvogna igjen 😅
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply