Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by ashland »

Fikk med meg den hendelsen der, det var vel en historie/sak med mye grums :-k kan ikke skjønne hvordan det er mulig å få veltet bord med sykkel stoppet fast, slik vedkommende påstår. Uten å gi de mye hjelp på veien...
Att Biltema betalte seg ut, var vel mulig for å oppnå Goodwill og god Pr i markedet

Sikkert ille dumt spm, men spør enn ikke får enn aldri svar :redface Lar dere bordet stå "løst" eller bolter Dere det til garasjegulvet?
fun is not a straight line
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by Trondgv »

ojda wrote:
Trondgv wrote:
ojda wrote:Litt forsiktig med denne [-X
Biltema løftebukker er ute etter å ødelegge sykkelen deres :shock:

https://www.tv2.no/a/11611598/
Den sykkelen har nok blitt veltet av folk. Aldri i livet om løfteborde velter når det står nede. Er til og med stabilt på toppen med min sykkel oppå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

For å få det på det rene: Dette var skrevet med "Glimt i øyet" :thumleft
Fatter ikke at han klarte å få Biltema til å bla opp for den historien der :-k
Da er du herved tilgitt [emoji13]. Men det var faktisk mange som støttet denne karen..
ashland wrote:Fikk med meg den hendelsen der, det var vel en historie/sak med mye grums :-k kan ikke skjønne hvordan det er mulig å få veltet bord med sykkel stoppet fast, slik vedkommende påstår. Uten å gi de mye hjelp på veien...
Att Biltema betalte seg ut, var vel mulig for å oppnå Goodwill og god Pr i markedet

Sikkert ille dumt spm, men spør enn ikke får enn aldri svar :redface Lar dere bordet stå "løst" eller bolter Dere det til garasjegulvet?
Det tror jeg også..
Bordet står «løst» men med bakre del er nedi med hjulene. Fronten justerer du det med 2 støtter som skrus for å få det i vater og få det til å stå stabilt. [emoji106] Enkelt å flytte rundt om


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by ashland »

Som alt annet er det ett hav av typer og leverandører å velge i. Å ofte priser deretter :?
Begynner å bli lei av å krype på garasje gulvet, så tror det blir en tur om Biltema med visa-kortet ja :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by Trondgv »

ashland wrote:Som alt annet er det ett hav av typer og leverandører å velge i. Å ofte priser deretter :?
Begynner å bli lei av å krype på garasje gulvet, så tror det blir en tur om Biltema med visa-kortet ja :thumleft
Jepp, du merker på biltema bordet at det er langt i fra toppkvalitet, men til privat bruk er det vel verdt pengene.

Vi har et italiensk løftebord på klubben som sikkert er 20-30 år gammelt og det er mere solid på alle måter, men det er arvet fra et mc verksted tidligere og koster nok nærmere 50 tusen enn 3700 i dag [emoji16] til privat bruk er det ikke verdt det [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by knutk »

Har sett på BT bordet. I min bok er det noe ræl..
.
Funker sikkert noe lunde greit om man kun løfter lette sykler, og at sykkelen står helt sentrert.

Sykkelen i nevnte TV program var en sykkel som veier nærmere 400 kg, og den stod på bordet på bortimot maks høyde.
Man kunne se at sykkelen var stroppet til bordet. På bildet satt sykkelen fortsatt fast i bordet. Bordet har ikke skikkelig ramme i bånn, bare et system hvor to ene armen på saksa triller fritt på gulvet. Om man setter på en litt tung sykkel skal det ikke mye til før beina med hjul på bøyer seg litt, og om ikke sykkelen er helt sentrert på bordet vil ene beine bøye seg mer enn det andre, og bordet vil lene seg litt over på siden. Der er også relativt smalt mellom hjula på saksa. Personlig tror jeg sykkelen på TV ramla over av seg selv.
Det absurde er at bordet etter sigende skal kunne løfte 450 kg, så rent juridisk sett hadde vedkommende ikke overlastet bordet. Men man får ikke nobelpris for å tenke seg at dette er et bord som egner seg best for små og lette sykler.
Det er et billig bord, og man kan ikke forvente allverden. Når man er så dum at man setter en så tung sykkel på et pinglete bord er det fristende å si at man fortjener ikke bedre.
Men BT hevder at bordet skal tåle 450 kg, og derfor var det vel at de også hosta opp penger, selv om jeg synes det virket absurd...

Edit:
Ser på BTs webside at løftebordet på bildet har en ramme nederst. Dette er tydeligvis litt oppdatert i forhold til bordet de viste på TV2, som så ut som et saksebord, hvor den ene beinet satt i ro på gulvet mens det andre beinet trilla på hjul og baserte seg på at gulvet er plant.

Nåværende model er trolig litt mer stabil, selv om bordet kun veier 120 kg. Et kvalitetsbord veier 100 kg mer... (Og koster mer..)
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =124177993
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by Trondgv »

knutk wrote:Har sett på BT bordet. I min bok er det noe ræl..
.
Funker sikkert noe lunde greit om man kun løfter lette sykler, og at sykkelen står helt sentrert.

Sykkelen i nevnte TV program var en sykkel som veier nærmere 400 kg, og den stod på bordet på bortimot maks høyde.
Man kunne se at sykkelen var stroppet til bordet. På bildet satt sykkelen fortsatt fast i bordet. Bordet har ikke skikkelig ramme i bånn, bare et system hvor to ene armen på saksa triller fritt på gulvet. Om man setter på en litt tung sykkel skal det ikke mye til før beina med hjul på bøyer seg litt, og om ikke sykkelen er helt sentrert på bordet vil ene beine bøye seg mer enn det andre, og bordet vil lene seg litt over på siden. Der er også relativt smalt mellom hjula på saksa. Personlig tror jeg sykkelen på TV ramla over av seg selv.
Det absurde er at bordet etter sigende skal kunne løfte 450 kg, så rent juridisk sett hadde vedkommende ikke overlastet bordet. Men man får ikke nobelpris for å tenke seg at dette er et bord som egner seg best for små og lette sykler.
Det er et billig bord, og man kan ikke forvente allverden. Når man er så dum at man setter en så tung sykkel på et pinglete bord er det fristende å si at man fortjener ikke bedre.
Men BT hevder at bordet skal tåle 450 kg, og derfor var det vel at de også hosta opp penger, selv om jeg synes det virket absurd...

Edit:
Ser på BTs webside at løftebordet på bildet har en ramme nederst. Dette er tydeligvis litt oppdatert i forhold til bordet de viste på TV2, som så ut som et saksebord, hvor den ene beinet satt i ro på gulvet mens det andre beinet trilla på hjul og baserte seg på at gulvet er plant.

Nåværende model er trolig litt mer stabil, selv om bordet kun veier 120 kg. Et kvalitetsbord veier 100 kg mer... (Og koster mer..)
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =124177993
Ræl er nok å ta litt i, og uanett hvilket bord en har så vil jeg påstå at det er viktig at den står sentrert, noe den gjør om en bruker forhjulsstøtta. Forhjulsstøtta på dette bordet er ikke det beste jeg har vært borti, men den virker. På filmen er han bestemt på at det er denne som var grunnen, men vis han har fått strammet støtta skikkelig mot hjulet, har det ikke noe å si om låsesplinten er der eller ikke.

Jeg så filmen nå, og eieren sier selv at sykkelen sto helt nede og det vises også sånn på bildene. Jeg hadde ikke vært redd for å sette en Harley på dette bordet selv, men selvsagt blir det mer ustabilt med 400kg 70cm over bakken. Jeg testa selv med Ducatien på bordet for en time siden på full høyde og jeg opplevde ikke at det var spesielt ustabailt, men så veier jo den halvparten av harleyen.

Det er jo helt klart et billig bord og du får det du betaler for. Jeg har ingenting til overs generelt for "biltema kvalitet". Men at det funker greit til privat bruk er jeg ikke i tvil om. Nå er det ikke jeg personlig som eier løftebordet, men MC klubben som har kjøpt inn. Personlig hadde jeg nok heller kjøpt et eldre bord fra et MC verksted eller tilsvarende.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by mekkern »

Hele saken er bullshit i mine øyne.
Bordet skulle ha veltet når det var på gulvet/ ikke oppjekket.
Har samme bord og det fungerte helt ok selv med en likedan sykkel oppå som i innslaget350+ kg
Jeg hadde sykkelen i øverte posisjon og jobbet med god kraft på mc uten at det var noen svikt eller ustabilitet.
Det er fysisk umulig at det tullingen påsto skulle ha skjedd.
Men når man stropper feil og bruker en ekstrajekk under sykkelen og dritten tipper så er detmye krefter i bevegelse ,eventuelt at sykkelen fikk «hjelp».

Det var visst ikke drømmesykkelen heller- brukte kr han fikk til å bytte seg opp leste jeg.

De fleste «hobbybordene» er like i konstruksjon men lakkert i div farger.
Hvis man ikke har behov for å flytte bordene kan de festes i gulvet- selv har jeg ikke sett behovet, selv med «daglig» bruk.

Driver man butikk så kjøper man et elektrohydraulisk bord så man ikke trenger å jekke. Til 10x prisen.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by knutk »

Når man har forståelse for hvilken krefter som er i sving er mye gjort med hensyn til å benytte utstyr med begrensninger.

Det er selvsagt ikke min oppgave eller mandat å fortelle folk hva de skal kjøpe og ikke kjøpe. Uansett hva man velger vil der finnes begrensninger. Forstår man begrensingene er mye gjort :D

Men vil bare nevne at man kommer langt om man tar BT pris x 3, inkludert både med hensyn til stødighet, arbeidshøyde og elektrisk eller pneumatisk løfting i stedet for å bruke fotpumpe for å løfte bordet. Og om sykkelen velter kun 1 gang på bordet koster det trolig mye mer enn hva man har spart ved å kjøpe BT bord.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by ashland »

Det å kjenne utstyret sitt begrensning er en forutsettning for å både kunne bruke og kjøpe riktig utstyr. Stroppes en sykkel feil, vil det ikke hjelpe med ett løftebord som er 10x dyrere. Når denne fyren legger skylden på det ikke sto helt korrekt i bruksanvisningen hvordan sykkelen skulle stroppes fast, er en litt vel tynn unnskyldning i mine øyne. Det blir for mye "amerikanske" tendenser [-X

Både utstyr og verktøy fra Biltema er jeg ikke betenkt over å kjøpe. Tok en liten runde og så litt på løftebord, til en ok garasje - hobby bruk /pris.

For meg holder det nok i massevis med BT sitt. Om enn ser bort ifra fargen på bordet ser det ut som det er samme bordet som BT, Gasolin og Louis har. Helt sikkert flere som har samme typen bord også... Det til Louis løfter dog "kun" 400kg.
Jo mer enn belaster og nærmere max belastning enn kommer ett løftebord eller en annen type jekk, jo mer viktig er det med korrekt bruk :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by Trondgv »

Du blir garantert fornøyd med dette Ashland :thumleft

Måtte hive meg over på netthandel til Ducatien i dag. MC sjappa får ikke tak i rep kit til sykkelen verken via Brembo eller Ducati, så da ble det Gotham cycles i USA som må levere. :D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by Trondgv »

Venter fortsatt på bremsedeler, men fikk instrumentpanelet i posten her en dag. Kjøpte uten speedo og turteller da jeg ønsker å bruke de som tilhører sykkelen i utgangspunktet. Problemet er knekte bolter som holder det på plass, men lurer på om det ikke lar seg gjøre å sveise eller bruke en sterk 2 komponent epoxy-lim. Er ikke mye moment som skal til på disse..

Ellers så begynner lys og elektrisk å bli bedre i alle fall. Skal kjøpe meg en skikkelig loddestasjon da den fra biltema er det dårligste jeg har vært borti..

Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by Trondgv »

Løsningen ble heller en poppmutter. Kappet til en gjengestang og brukte loctite gjengelås. Litt penere løsning enn epoxy lim. [emoji16]

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by Trondgv »

Lite jobbing med sykkel i det siste, har vært mye fokus på hus. Huset mitt ble solgt kjapt etter visning og innflytning i nytt hus blir i månedskifte november/desember. Da har jeg god til å rydde og vaske utav det gamle som blir overtatt av ny eier 15. desember.

Men her en dag fikk jeg bremsedeler til Ducatien og satt i gang med overhaling i dag. Jeg fikk feil kit da noen av pakningene ikke stemte helt, men klarte meg ved å bruke noen av de gamle pakningene på ny. Nå bør det holde lenge. 👍 Stemplene går frem og tilbake veldig fint. Aldri gjort dette før, så nå kan jeg dette også. Neste prosjekt blir flushing av clutchvæske. Har aldri skiftet før, men går egentlig utifra at dette er samme metode som ved skifte av bremsevæske.

Deretter «standard» service med vask av luftfilter og bytte av olje + oljefilter. Når dette er klart blir det å sette sammen sykkelen, se hva jeg mangler og forsikre meg om at ledningsnett ligger som det skal. Har fått tegninger som viser plassering og «routing» av ledningsnett.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by knutk »

Trondgv wrote: 26 Oct 2020 21:04 .......
Neste prosjekt blir flushing av clutchvæske. Har aldri skiftet før, men går egentlig utifra at dette er samme metode som ved skifte av bremsevæske.
Sikkert overflødig av meg å nevne det.....

Vær obs på at mange sykler benytter Organisk væske på clutch-systemet. Dette fordi den ikke trekker til seg fuktighet og trenger således ikke å skiftes jevnlig. (På BMW feks. benyttes Vitamol V10)

Om så er tilfellet vil bruk av DOT-4 være skadelig for tetningene (Organisk væsker reagerer annerledes mot gummi tetninger)
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Trondgv - Nytt italiensk leketøy

Post by pelsen »

knutk wrote: 27 Oct 2020 10:25
Trondgv wrote: 26 Oct 2020 21:04 .......
Neste prosjekt blir flushing av clutchvæske. Har aldri skiftet før, men går egentlig utifra at dette er samme metode som ved skifte av bremsevæske.
Sikkert overflødig av meg å nevne det.....

Vær obs på at mange sykler benytter Organisk væske på clutch-systemet. Dette fordi den ikke trekker til seg fuktighet og trenger således ikke å skiftes jevnlig. (På BMW feks. benyttes Vitamol V10)

Om så er tilfellet vil bruk av DOT-4 være skadelig for tetningene (Organisk væsker reagerer annerledes mot gummi tetninger)
Og KTM bruker mineralolje på clutchen (Magura). Tror det er bremsevæske på ducatien min. Felles for dem er at det står på lokket hva som skal fylles på :thumleft
Post Reply