Rengjøring av verktøy

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Rengjøring av verktøy

Post by Spiritofwinter »

Nå vet flere her inne at min MC er ikke den reneste sykkelen, men den må likevel skrues litt på, å selv om den skulle være ren utenpå så er der div olje og andre væsker som gjør at når man jobber med en MC så blir man litt skitten på hendene, man tar borti verktøyet og overfører skitten dit.

Er der noen som har tips til hvordan man rengjør verktøy på en grei måte uten at man må ty til industriell delevasker?


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rengjøring av verktøy

Post by knutk »

Fukter en klut med White Spirit og tørker av med den, deretter, mens det fortsatt er litt fuktig drar jeg over med en tørr ren klut.
Fordel å bruke hansker når man benytter White Spirit
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Rengjøring av verktøy

Post by SteinarPedersen »

White sprit som knutk sier er en bra måte å rengjøre.

Personlig bruker jeg det jeg har tilgjengelig:
- Wd-40/5-56
- Rødsprit/White sprit
- Bremserens
- Diesel/parafin
Eller noe tilsvarende.

Sprayer over verktøyet, og tørker av med en fuktig klut.

Sent from my SM-G975F using Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rengjøring av verktøy

Post by mekkern »

og når hendene er innsauset med olje fett sot og lignende: matolje.
gni hendene godt med matolje til all dritt har løst seg opp og vask så hendene med såpe og vann.
ingen sterke løsemidler/såper og ingen tørr hud. :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Rengjøring av verktøy

Post by Spiritofwinter »

Takk for tilbakemelding, har brukt noe lignende wd-40 tidligere, men tenkte litt da og ikke minst når forslaget om white sprit kommer på hva gjør virkestoffene gjør med håndtak av plast og div gummiblandinger? Og hvordan blir det med bevegelige deler, for eksempel skralle eller tenger? De bør jo smøres for å gli riktig, mens for eksempel bremserens vil fjerne slik smurning?
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Rengjøring av verktøy

Post by ArcticTiger »

Spiritofwinter wrote:Takk for tilbakemelding, har brukt noe lignende wd-40 tidligere, men tenkte litt da og ikke minst når forslaget om white sprit kommer på hva gjør virkestoffene gjør med håndtak av plast og div gummiblandinger? Og hvordan blir det med bevegelige deler, for eksempel skralle eller tenger? De bør jo smøres for å gli riktig, mens for eksempel bremserens vil fjerne slik smurning?
Bruk WD40 du, den renser, smører og fordriver fukt.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Rengjøring av verktøy

Post by Tommas »

Begynte med sånne Ed China-takter jeg, engangshansker... :D
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rengjøring av verktøy

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote:Takk for tilbakemelding, har brukt noe lignende wd-40 tidligere, men tenkte litt da og ikke minst når forslaget om white sprit kommer på hva gjør virkestoffene gjør med håndtak av plast og div gummiblandinger? Og hvordan blir det med bevegelige deler, for eksempel skralle eller tenger? De bør jo smøres for å gli riktig, mens for eksempel bremserens vil fjerne slik smurning?
Uten å være ekspert i kjemi, så sies dette med forbehold:
Har benyttet whitespirit i 'alle' år, og har aldri opplevd at det har vært problem med verken plast eller gummi. Bruker det også for å fjerne asfaltflekker på billakk uten problem. Dog hevdes det at det er svært usunt for huden, så det blir anbefalt å bruke hansker.
Om man bruker en klut som er fuktet vil det neppe skade smurningen i feks. en skralle.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Rengjøring av verktøy

Post by Spiritofwinter »

En liten test med det jeg hadde tilgjengelig i dag 5-56. Den nede til høyre er slik alle var før vask, den ene ser helt ren og fin ut, på den til venstre så forsvant merkingen, men dette kan være relatert til at den er mer brukt også. Skal se om jeg finner noe white sprit å teste med også en dag.Image

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Post Reply