Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
darkis
Posts: 5
Joined: 17 Jun 2020 01:55

Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by darkis »

Hei!

Köpte mig igår en brukt MC, Honda CB500F fra 2014. Den hade 2 tidigare. Andre eier tog over ved 8000KM og den er nå kjört 27,000. Det har blitt ved 8000km 2015 og 19214 km 2016. Sykkeln er så og si veldig fin men jeg er langt fra at han noen som helst ekpertise på motor.

MTP Ålder og at service ikke blitt utfört etter 2016 bortsett fra bytte av ett dekk og oljeskift (försellige oljor) så ville personen först ha 60 000 NOK. Jag var iveg og prövet sykkeln og syns den gikk bra og kom senare tilbake ca. 2 uker etter (då var den senka til 55 000) for at vurdere köpet. Jeg prövde at få ned den til 50 000 då jeg syntes det var en ålrajt pris mtp at det ikke har varet tatt noen service og man vet aldrig vilka feil som kan uppstå. Det slutade på 52500 ex. omreg.

Her kommer dilemmat:

Jeg såg litt på drev med min venn som var med og syntes det såg greit ut egentligen.

Når jeg er påvei hjem så ser min venn som kjörer bak mig at kedje er veldig veldig lös, för lös för at kjöre mer, det er bare tur at jeg ikke kjörte av veien og ner i gröfta egenligen. Sykkeln har bare stått siden igen då jeg ikke törr at kjöre. Et nyt drevkit kostar 1800KR og jeg önsker at salger skal betale dette då jeg mener sykkeln ikke levde opp til mine forventinger, dvs vare ikke kjörbar og rett og slett iklivsfarlig. Saljer mener det er ikke er noen garanti for det og at det ikke var en "problem" når han kjörte, mest sannsynerlig fordi han heller ikke var MC ekspert og hadde tur med kedje og drev. - Det har alldrig blitt bytt på denne.


Jeg vil gjerne beholde sykkeln men at som sagt, få dette kompensert. 1800, jobbet kan jag betale selv.

Föles litt kjipt at det förste jeg må gjöre er å leie en trailer for å kjöre sykkeln til et verksted då det er fare för meg å kjöre.

Jeg vurdere å heve kjöpet..

Det jeg er ute etter er bare noen inblikk eller tips, eller rett å slitt höre om jeg gjörer feil?
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by kvase »

Bor du i Sverige ser det blir brukt svenske bokstaver ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by ojda »

For å være helt ærlig: Dette mener jeg du bør ta på egen kappe.
Det er en brukt sykkel. Du har besiktiget og prøvekjørt sykkelen, i tillegg vet du at sykkelen ikke har vært servet på 4 år.
Bare dette siste punktet burde tilsi at du sjekket sykkelen extra grundig!
Her dreier det i tillegg om slitedeler som kan forventes å være utslitt ref antall kilometer.

Men! Er du sikker på at en stramming av kjedet ikke fikser problemet?
Om kjedet er jevnt (ikke punkt-strekt) å du har mere å stramme på, er det jo bare å justere in dette.
Om ikke, spander ett kjede/drev-sett og nyt sommeren \:D/
Last edited by ojda on 17 Jun 2020 13:12, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by Borg »

Enig med Ojda. Først har du prøvd sykkelen, så ventet til pris er satt ned 5000 og videre prutet 2500 (siden du antar du kan få konstnader på en sykkel du selv tror er dårlig vedlikeholdt).

Et kjede er åpent og lett å sjekke. Dette bør du dekke med avslaget du har prutet deg frem til i prisen.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by pelsen »

Et slakt kjede er ikke akkurat noe skjult mangel.
Hvis det er livsfarlig å kjøre med "løst" kjede foreslår jeg at sykkelen selges videre og at ikke noen annen sykkel anskaffes. Det er for farlig. :lol:
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by ArcticTiger »

Sykkern er jo gått 27.000 km, da er kjedet normalt nokså utslitt. Skift kjede og drev, smør kjedet jevnlig (hver 50 mil), skift olje og oljefilter på motor, og du har god sykkel i mange år! Dette er normal service, som man må regne med på en brukt sykkel.
darkis
Posts: 5
Joined: 17 Jun 2020 01:55

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by darkis »

Takk för svar!

Ja kedjan var fortsatt i grei stand fantes ikke mulighet at stramme mer, men mindre man tok bort lenker då den var utvidda såpass.. drev MÅ byttes. Så jeg bestillte nytt kit för 1800NOK. Nu följer meg som en skikkelig gjerrig svenske men trodde faktiskt jeg kunde be om noe ekstra avslag dersom dette var noe jeg merket i etterkant? Dreven kunde vi ikke få sjekke onkelig ved kjöp syntes jeg.

Ja han la ut den för 60 000, grunden til at jeg ikke slo till först var fordi jeg ville ha större motor. Nå blev det ikke så, han mener at det er ok pris og at det faktiskt var andre som ville kjöpe for opprinnelig pris, men skjönner hvorför de ikke gjorde det. Salger virker som en ålrajt type, kanskje det er jeg som er idiot her.

Men hvis dere mener jag skal dekke dette selv så gjörer jag det. Jag mener bare at salger har sagt at det ikke varet noen problem når han kjörte og det er försåvitt greit men alikevel kan ju kedjen ha hoppet når som helst, den var strammet til MAX alrede.

Jeg har hvartfall valgt å beholde sykkeln. Gidder ikke, föles bara dumt ut nå. Tanken var bare at ha sykkeln redo för kjöring direkte efter kjöp men så har det ikke blitt. Imorgen bytter jeg deler sen så åker jag ut på tur. Jeg har i grund bett salger at betale halvaparten, 750 NOK då det fantes billigare alternativer en det jeg tok men kanske droppar det helt.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by Epylypzon »

Her har du etter min mening ingen ting å be om tilbakebetaling for.
Drev og kjede kan sjekkes før kjøp.
Ihvertfall når det visstnok er så strekt at det kan hoppe av. Merkelig at du ikke merket noe selv når du kjørte avgårde med den, men kompisen din som kjørte bak deg...



Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Misförnyd med MC-kjöp, HJELP!

Post by ojda »

darkis wrote:Takk för svar!

Ja kedjan var fortsatt i grei stand fantes ikke mulighet at stramme mer, men mindre man tok bort lenker då den var utvidda såpass.. drev MÅ byttes. Så jeg bestillte nytt kit för 1800NOK. Nu följer meg som en skikkelig gjerrig svenske men trodde faktiskt jeg kunde be om noe ekstra avslag dersom dette var noe jeg merket i etterkant? Dreven kunde vi ikke få sjekke onkelig ved kjöp syntes jeg.

Ja han la ut den för 60 000, grunden til at jeg ikke slo till först var fordi jeg ville ha större motor. Nå blev det ikke så, han mener at det er ok pris og at det faktiskt var andre som ville kjöpe for opprinnelig pris, men skjönner hvorför de ikke gjorde det. Salger virker som en ålrajt type, kanskje det er jeg som er idiot her.

Men hvis dere mener jag skal dekke dette selv så gjörer jag det. Jag mener bare at salger har sagt at det ikke varet noen problem når han kjörte og det er försåvitt greit men alikevel kan ju kedjen ha hoppet når som helst, den var strammet til MAX alrede.

Jeg har hvartfall valgt å beholde sykkeln. Gidder ikke, föles bara dumt ut nå. Tanken var bare at ha sykkeln redo för kjöring direkte efter kjöp men så har det ikke blitt. Imorgen bytter jeg deler sen så åker jag ut på tur. Jeg har i grund bett salger at betale halvaparten, 750 NOK då det fantes billigare alternativer en det jeg tok men kanske droppar det helt.

Ingenting å føle seg dum for dette [-X
Du spurte hva vi ville ha gjort om det var en av oss, å du har fått en hel del svar.
Alle temmeliglike :thumleft
Det taler vel for seg, å du har lært deg noe om hvordan andre ser på saken :thumleft

Få på det nye kjedet, å kos deg,ed sykkelen :thumleft :thumleft :thumleft

Ellers så får du være velkommen i forumet, mye annen nyttig kunnskap å ta med seg herfra også om du har lyst ;-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply