Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ashland´s blogg

Post by Borg »

ashland wrote: GSA er helt utelukket for meg,de blir for brutalt store i mine øyne. Liker dog ikke å innrømme det, men har tenkt litt på GS i det siste, da også med tanke for vedlikehold og komfort. Hva annet på lik linje har enn å velge i, det er det egentlig langt mellom :-k
På en annen side, da får jeg noe aaaaaalle andre kjører og blir helt main-stream [-(
Nettopp!! har jobbet hardt i mange år for å unngå det, men lett er det ikke [-(
Får se hvor lenge man klarer å stå imot
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ashland´s blogg

Post by Kant1 »

Borg wrote:
ashland wrote: GSA er helt utelukket for meg,de blir for brutalt store i mine øyne. Liker dog ikke å innrømme det, men har tenkt litt på GS i det siste, da også med tanke for vedlikehold og komfort. Hva annet på lik linje har enn å velge i, det er det egentlig langt mellom :-k
På en annen side, da får jeg noe aaaaaalle andre kjører og blir helt main-stream [-(
Nettopp!! har jobbet hardt i mange år for å unngå det, men lett er det ikke [-(
Får se hvor lenge man klarer å stå imot
En GSA er da akkurat passe stor. Synes jeg :D
Neida, ingen tvil om at en "vanlig" GS 1200 og 1250 framstår som mer slank og elegant.
Dog merker man lite i praksis, til størrelsesforskjellen på GSA forhold til GS.
Første året i Portugal kjørte jeg GS, året etter GSA.
Da var det ingen tvil for min del, og med alt som er inkludert i prisen på GSA var det ein no-brainer
Selv om jeg synes GS 1250 HP er mye finere \:D/

Alternativer er jo.......
Nei, de finnes ikke :-k
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

ashland wrote: På en annen side, da får jeg noe aaaaaalle andre kjører og blir helt main-stream [-(
Stopp nå en halv [-X
Hvor mange GS*er (Ikke GSA) ser du egentlig på din vei :-k
Slett ikke mange [-(
Men det dærre Obos-lokomotivet av en storesøster. De ligger slengt i annenhvert gatekryss! ;-)

Etter min mening har GSA 3 minuser.
Det du har nevnt, dålig adgang til å hvile beina i "rekestil" og at man sitter mere vindbeskyttet enn ønskelig.
Men den har sine fordeler også, så her må vurderes NØYE!
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Kant1 wrote: Selv om jeg synes GS 1250 HP er mye finere \:D/

Alternativer er jo.......
Nei, de finnes ikke :-k
Der treffer du spikeren midt på hodet :-k har tittet og tenkt hva alternativ enn egentlig har, når jeg vil ha komforten. Da kommer enn til kort...
Får de nå bare en litt annen farge enn hvit med noe blått på GS 1250 HP - da snakker vi :thumleft den er ett sterkt alternativ, å noe enn ikke ser overalt :-k

@ojda - av GS kontra GSA er det nok flere av den sistnevnte ja. Drar de litt over samme kam, selv om det er litt feil :roll:
Bensintank er en av fordelene, skulle veldig gjerne hatt mer enn mine 20liter...

I slutten av måneden skal XR'en inn på 60.000km service hos Speed. Da tror jeg skal titte litt nærmere på mulighetene enn har 8)
fun is not a straight line
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ashland´s blogg

Post by RuneMC »

Fine bilder og fornuftig "snu i tide" utifra at man ikke har en følgebil med mekanikere :)

GS1250 frister innimellom, men boligbytte gir ikke rom for store sprell akkurat nå... og automaten til Honda er fortsatt veldig behagelig...
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ashland´s blogg

Post by JRO »

ashland wrote:
Kant1 wrote: Selv om jeg synes GS 1250 HP er mye finere \:D/

Alternativer er jo.......
Nei, de finnes ikke :-k
Der treffer du spikeren midt på hodet :-k har tittet og tenkt hva alternativ enn egentlig har, når jeg vil ha komforten. Da kommer enn til kort...
Får de nå bare en litt annen farge enn hvit med noe blått på GS 1250 HP - da snakker vi :thumleft den er ett sterkt alternativ, å noe enn ikke ser overalt :-k

@ojda - av GS kontra GSA er det nok flere av den sistnevnte ja. Drar de litt over samme kam, selv om det er litt feil :roll:
Bensintank er en av fordelene, skulle veldig gjerne hatt mer enn mine 20liter...

I slutten av måneden skal XR'en inn på 60.000km service hos Speed. Da tror jeg skal titte litt nærmere på mulighetene enn har 8)
Kan jo være enige med dere hvis det kun er BMW porteføljen dere kikker og vurderer, men hvis dere kikker litt utover det universet så fins det selvfølgelig gode og klare alternativer. [-X :-k [-(
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

Akurat nå (eller skal jeg si NU!) flimret det en liten reklamestrofe fra barndommen forbi§!

Å Nei! Det finnes bare 1 Freia Melkesjokolade :lol:

Ingen over, ingen ved siden :thumleft




Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s blogg

Post by knutk »

Siden diskusjonen delvis har dreiet seg om GS vs GSA henger jeg meg på.
Jeg har selv vært gjennom samme problemstilling, og landet på GSA utifra følgende:

Om man fjerner tank, all plastikk og bagasjebærer og beskyttelse fremstår GS og GSA som kliss like. De som har skarpe briller greier riktig nok å finne detaljer rundt vinkel på gaffel og noen mm i fjæringsvei, men det er neglisjerbart.

I forhold til GS tilbyr GSA bedre vær-beskyttelse. Vindskjerm er høyere, plastikken leder bort mer luft fra overkroppen, og bensintanken gir bedre beskyttelse for beina. I tillegg gir større tank bedre rekkevidde. Man tenker kanskje ikke så mye på rekkevidde, men om man kjører utenlands i uNorske hastigheter vil rekkevidden reduseres mer enn på en konvensjonell kåpe-sykkel. Der stritter jo ut saker og ting på GS/GSA i alle himmelens retninger. Mye er sagt om GS, men jeg har aldri hørt noen berømme den for lite luftmotstand. :lol: Man kan fort oppleve at rekkevidden har krympet til 75% av ordinær rekkevidde for innenlands kjøring.

Vekt forskjellen mellom syklene skyldes mer bensin på tanken samt mer standard fastmontert utstyr, som forøvrig ofte ettermonteres av mange som kjører GS.
Det feite stukket som GSA gir fra enkelte vinkler merkes ikke når man kjører.

Så er det bare å velge i vei. Følg hjertet, da alt funker (inkludert sykler som ikke har blå-hvit logo).

Og skal man skille seg ut på en GS/GSA må man male den pastellgrønn......
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

JRO wrote: Kan jo være enige med dere hvis det kun er BMW porteføljen dere kikker og vurderer, men hvis dere kikker litt utover det universet så fins det selvfølgelig gode og klare alternativer. [-X :-k [-(
Låst til BMW er jeg ikke, men har vært meget fornøyd med alt etter jeg kjøpte BMW. Foruten DropBox-episodene :evil: Både forhandlere og service har vært helt upåklagelige :)
Hadde nå bare de fått ansatt en eller to designere fra Ducati. Da hadde det blitt saker :)

Som vanlig har knutk mange gode poeng her. Det krever sitt av plastdeler for å få en 30 liters bensintank til å passe til en GSA. Om man i tillegg ser på grunnprisen på GS/GSA er det latterlig liten forskjell, spesielt med tanke på hva mann får for pengene.

Ved sist bytte, for 4 år siden, var saken krystallklar på hva det skulle bli. Det er det ikke helt nå lenger, siden bruken også forandrer seg litt. Noe bytte i år tror jeg det ikke blir, men til neste års sesongstart derimot :-k
fun is not a straight line
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ashland´s blogg

Post by JRO »

ashland wrote:
JRO wrote: Kan jo være enige med dere hvis det kun er BMW porteføljen dere kikker og vurderer, men hvis dere kikker litt utover det universet så fins det selvfølgelig gode og klare alternativer. [-X :-k [-(
Låst til BMW er jeg ikke, men har vært meget fornøyd med alt etter jeg kjøpte BMW. Foruten DropBox-episodene :evil: Både forhandlere og service har vært helt upåklagelige :)
Hadde nå bare de fått ansatt en eller to designere fra Ducati. Da hadde det blitt saker :)

Som vanlig har knutk mange gode poeng her. Det krever sitt av plastdeler for å få en 30 liters bensintank til å passe til en GSA. Om man i tillegg ser på grunnprisen på GS/GSA er det latterlig liten forskjell, spesielt med tanke på hva mann får for pengene.

Ved sist bytte, for 4 år siden, var saken krystallklar på hva det skulle bli. Det er det ikke helt nå lenger, siden bruken også forandrer seg litt. Noe bytte i år tror jeg det ikke blir, men til neste års sesongstart derimot :-k
Da kan jeg jo komme med litt info om Multistrada 2021, det er vel nå offisielt at Ducati nå kommer med V4 motoren i Multistrada fra 2021 sesongen. V4 motoren har jo hatt stor succe i alt fra Panigale - Supersport og i Streetfighter nå i 2020. Den leverer ca. 190 til 240 hester i forskjellige konfigurasjoner. Hva som blir oppsettet i Multistrada er ikke kjent, men ryktene sier ca. 200 hester. I tillegg så kommer Ducati som den første tror jeg med radar cruise controll det vil si at førerassistenten kan nå følge kjøretøyet foran med oppbremsing og akselrasjon.

Og det jeg hører angående forhandlerne Eker i Fredrikstad og Løvaas i Holmestrand er bare godord. Tror vel selv Ambro er fornøyd med Eker selv om han har hatt noen issue med sine Multistradaer. Både AT og jeg er godt fornøyd med Løvaas.

https://www.visordown.com/news/new-bike ... s-way-2021

Lykke til med valget. :D :thumleft =D> \:D/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s blogg

Post by knutk »

JRO wrote:
Da kan jeg jo komme med litt info om Multistrada 2021, det er vel nå offisielt at Ducati nå kommer med V4 motoren i Multistrada fra 2021 sesongen. V4 motoren har jo hatt stor succe i alt fra Panigale - Supersport og i Streetfighter nå i 2020. Den leverer ca. 190 til 240 hester i forskjellige konfigurasjoner. Hva som blir oppsettet i Multistrada er ikke kjent, men ryktene sier ca. 200 hester. I tillegg så kommer Ducati som den første tror jeg med radar cruise controll det vil si at førerassistenten kan nå følge kjøretøyet foran med oppbremsing og akselrasjon.

Og det jeg hører angående forhandlerne Eker i Fredrikstad og Løvaas i Holmestrand er bare godord. Tror vel selv Ambro er fornøyd med Eker selv om han har hatt noen issue med sine Multistradaer. Både AT og jeg er godt fornøyd med Løvaas.

https://www.visordown.com/news/new-bike ... s-way-2021

Lykke til med valget. :D :thumleft =D> \:D/
Det blir spennende å se :thumleft
Selv om jeg trolig ikke kommer til å bytte ut BMW med en Italiener må jeg innrømme at jeg har veldig sans for hva de gjør. De tør å gå sine egne veier og bidrar til et mangfold vi alle kan glede oss over. :thumleft

Adaptive cruisecontrol er jo innarbeidet som 'standard' i bilverden, så det har jo vært et tidsspørsmål om hvem av MC produsentene som er først ute. Og, som mange ganger før er Ducati tidlig ute med det nyeste for MC (Adaptiv-teknologien er ikke ny, men boksene har vært for store til praktisk bruk for MC.)
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Ashland´s blogg

Post by Ambro »

JRO wrote:Og det jeg hører angående forhandlerne Eker i Fredrikstad og Løvaas i Holmestrand er bare godord. Tror vel selv Ambro er fornøyd med Eker selv om han har hatt noen issue med sine Multistradaer. Både AT og jeg er godt fornøyd med Løvaas.
Kan vel bare kommentere her at jeg nå er kunde hos Løvaas, og nekter å ha noe å gjøre med Eker lengre.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ashland´s blogg

Post by Tommas »

Her ble det for mye motorsykkelprat.

La oss ta en ørliten pause med tanke på hvordan man ordlegger seg :D
Å skjære alle over én kam
Ikke dra, hale, under eller ved siden av kammen 8)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s blogg

Post by ashland »

Om jeg ikke husker helt feil, ojda får isåfall korrigere.

En litt våt ettermiddag i september i fjor, på fransk side av grensen til Andorra passerte XR'en 50.000km. I dag på vei til Sandnes, 3år og 11måneder gammel, passerte Ashland's Lille Røde 60.000km 8) Der er mulig litt mer kjøring enn gjennomsnittet, men gøy er det å ha noe å kjøre med som gir glede hver eneste gang \:D/ :D

Image
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s blogg

Post by ojda »

60.000 :shock: Da er det bare å hive restene :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply