Siden diskusjonen delvis har dreiet seg om GS vs GSA henger jeg meg på.
Jeg har selv vært gjennom samme problemstilling, og landet på GSA utifra følgende:
Om man fjerner tank, all plastikk og bagasjebærer og beskyttelse fremstår GS og GSA som kliss like. De som har skarpe briller greier riktig nok å finne detaljer rundt vinkel på gaffel og noen mm i fjæringsvei, men det er neglisjerbart.
I forhold til GS tilbyr GSA bedre vær-beskyttelse. Vindskjerm er høyere, plastikken leder bort mer luft fra overkroppen, og bensintanken gir bedre beskyttelse for beina. I tillegg gir større tank bedre rekkevidde. Man tenker kanskje ikke så mye på rekkevidde, men om man kjører utenlands i uNorske hastigheter vil rekkevidden reduseres mer enn på en konvensjonell kåpe-sykkel. Der stritter jo ut saker og ting på GS/GSA i alle himmelens retninger. Mye er sagt om GS, men jeg har aldri hørt noen berømme den for lite luftmotstand.
Man kan fort oppleve at rekkevidden har krympet til 75% av ordinær rekkevidde for innenlands kjøring.
Vekt forskjellen mellom syklene skyldes mer bensin på tanken samt mer standard fastmontert utstyr, som forøvrig ofte ettermonteres av mange som kjører GS.
Det feite stukket som GSA gir fra enkelte vinkler merkes ikke når man kjører.
Så er det bare å velge i vei. Følg hjertet, da alt funker (inkludert sykler som ikke har blå-hvit logo).
Og skal man skille seg ut på en GS/GSA må man male den pastellgrønn......