Reevu-hjelmer, noen som har erfaring?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Reevu-hjelmer, noen som har erfaring?

Post by Ragnhild »

Siden Moderatoren på Nesøya ikke liker utidig innblanding i tråden sin, får vi ta spørsmålet på nytt
Ragnhild wrote:Noen som har erfaring med denne?
http://www.reevu.no/
Og ja, Desmo, det kan tenkes at det vil være en viss tilvenningstid, og det kan kanskje også være en fare for at mister konsentrasjon mens man orienterer seg mot speil i hjelmen og speil på sidene. Men det jeg lurer mest på, er om det speilet i hjelmen hemmer sikten forover, det må jo nødvendigvis komme så langt ned at du faktisk ser speilet når du retter blikket oppover. Hvor mye tar det av sikten forover?

Og så midt evinnelige spørsmål. Tåler hjelmen at jeg klistrer på et Smiley-merke :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Du lar gixxerman få viljen sin, for en gangs skyld.... :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja, er i godlune i dag :smt083
Kunne jo ha sagt noe om topic-politi og sånt, men da blir han bare så sint, og truer med å bruke moderatorpanelet sitt. Òg det hadde jeg tenkt han skulle glemme hvordan fungerer :twisted:
Og jeg tenker jo overhodet ikke på tråden om størrelse av kjøreklær som utviklet seg til å dreie seg om en herværende moderators innkjøp av verneutstyr for å bruke på trampjernet :smt102
Neida, jeg tenker bare på å passe på at trådene blir on-topic sånn at folk finner fram. Det å snakke om spesielle hjelmer i en tråd, vil jo gjøre det mer uoversiktlig :smt061
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Reevu-hjelmer, noen som har erfaring?

Post by brap »

Ragnhild wrote:Tåler hjelmen at jeg klistrer på et Smiley-merke :)
Ja, alle moderne hjelmer skal tåle både klistermerker og maling uten at det påvirker sikkerheten i hjelmen. Arai har til og med et innslag i faq-en sin om dette, linky.

Hjelmer har to hoveddeler som beskytter huet ditt. Den ytre delen (et tynt skall av plast eller lignende materiale) skal rent sikkerhetsmessig beskytte mot skarpe eller stikkende gjenstander, og komfortmessig beskytter den mot vær og vind. Innenfor er det et porøst, vanligvis "bikube-formet" nett som beskytter mot slag, ved at det deformeres og dermed reduserer slagstyrken på det som sitter innenfor. Det finnes derfor veldig få midler du har lyst til å bruke på skallet som kan ødelegge sikkerhetsegenskapene ved det.

Selv om du legger på 25 lag med lakk vil skallet fortsatt ha omtrent de samme beskyttende egenskaper mot skarpe gjenstander, og støt-laget blir ikke påvirket i det hele, siden det ikke spiller noen veldig stor rolle om deformeringen skjer fra utsiden eller om den skjer fra innsiden ved at hodet ditt smeller opp i deformeringslaget. Fysikken sier at hvis deformeringen skjer fra utsiden vil du få lengre kompresjon, og dermed absorbere mer kraft, MEN denne vil overføres til et mindre område av pappen din. Ved deformering fra innsiden får du kortere kompresjon og dermed større kraft mot hodet, men den vil fordeles jevnt over et stort område. Spørsmålet er da vektoren (kraftens størrelse og retning), og om den blir stor nok etter demping til å ødelegge andre deler av deg enn hodet.. for eksempel om du knekker nakke eller rygg. Dette er unikt for hvert krasj, og utenfor de parametre som måles når hjelmer godkjennes.

Og mens vi er inne på hjelm-spørsmålene: "Kan jeg bruke hjelmen etter at den gikk i bakken? Den ser jo helt fin ut!"

Riktig svar er: Kanskje. En av egenskapene som gjør at skallet beskytter bra er en viss elastisitet, og denne sammen med hjelmens krumning vil gjøre at skallet spretter tilbake til utgangsposisjonen etter et slag. Det som er viktig er derimot om det porøse materialet har blitt deformert og komprimert, og om det derfor er et hulrom under skallet. Skulle du være uheldig og få et slag på nøyaktig samme sted vil slagdempingen i hjelmen være borte. Hvis du er i den minste tvil om hjelmen er trygg, så ta den med til forhandler og få de til å sjekke den.

Hm, kanskje dette er starten på en hjelm-howto :oops:
il4
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har bare prøvd hjelmen på Oslo Open tidligere i år. Var ikke helt my cup of tea da jeg ikke ble helt fortrolig med den. For all del prøv den først, for en slik sak er nok veldig sikkert et Love/Hate produkt og da MÅ man prøve først. Gudd løkk :)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Kjempebra brap :smt026
Akkurat det jeg har lurt på :)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Reevu-hjelmer, noen som har erfaring?

Post by ATWindsor »

brap wrote: og støt-laget blir ikke påvirket i det hele, siden det ikke spiller noen veldig stor rolle om deformeringen skjer fra utsiden eller om den skjer fra innsiden ved at hodet ditt smeller opp i deformeringslaget. Fysikken sier at hvis deformeringen skjer fra utsiden vil du få lengre kompresjon, og dermed absorbere mer kraft, MEN denne vil overføres til et mindre område av pappen din. Ved deformering fra innsiden får du kortere kompresjon og dermed større kraft mot hodet, men den vil fordeles jevnt over et stort område.
Kan du forklare litt mer nøye hvorfor fysikken sier dette? (Spesielt dette med størrelsen på området som blir påvirket), og gjerne litt om hvorfor du mener at støt-egenskapene ikke blir påvirket av flere lag...

AtW
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Et bilde sier mer enn tusen ord, så jeg tok frem mine mad paint skillz,
Image

Gjenstanden man kolliderer med er helt flat. Deformeringen er vist ved at jeg har tegnet opprinnelig form med en stiplet linje. Kraften er forsøkt vist med røde piler.

Først har man en hjelm med et veldig mykt skall, og med et deformeringslag som har begrenset evne til å spre energien utover. Modellen er overdrevet for å få frem poenget (med deformering fra utsiden), men den ligner likevel litt på "billighjelmer", og prinsippet gjelder for de fleste hjelmer.

Neste modell er en hjelm med helt hardt skall. Her foregår deformeringen på innsiden. Det er mindre deformering, men den fordeles på et større område. Denne modellen ligner ikke på hjelmer man får kjøpt til MC-bruk, men jeg antar at en virkelig hjelm vil deformeres noe på innsiden, i tillegg til rundt støtpunktet.

For å unngå ti sider med fysikk-debatt mellom folk som ikke prøver å forstå hverandres poenger foreslår jeg at vi avslutter dette emnet her og nå, og lar Ragnhild få svar på Reevu-spørsmål i stedet. :)
il4
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Fysikk-debatt er jo tingen! Så kan man være sikrere på at man får rett. Men uansett, da skjønner jeg mer hva du mener. Jeg ville anta at en større deformasjon av hjelmen nesten alltid er en fordel. Jeg vil tippe hovedproblemet i de fleste ulykker er at hodet stopper fort, ikke direkte ødeleggelse av hjernen utenifra.

AtW
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Er ikke alltid at en bråstopp er tingen. Lang vandring èn vei kan bidra til at bevegelsen andre veien blr redusert, slik at avslutningen på returbevegelsen bli mindre brå. En annen sak er jo vekta på hjelmen som bidrar til at den totale massen som er i bevegelse blir større, noe som igjen fører til at energien som utløses ved en bråstopp blir større. Ergo større kraft som hodet og nakkemusklene skal ta i mot og absorbere.
Syns fremdeles at braps innlegg og tegning ga meg mer forståelse for hva som skjer i en hjelm ved harde sammenstøt, med eller uten innhold :D
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »

Har nettopp kjøpt en Reevu hjelm men har ike brukt den ennå.
Men her er en test av Reevu hjelmen:
http://www.mc-avisa.no/Webdesk/netblast ... ?id=332929
Så kanskje det kan hjelpe deg til å bestemme deg. Jeg falt ihvertfall for den da jeg fikk den på hode i butikken. Det er jo en forholdsvis dyr hjelm prisen er 3995 hos Arnes motor i Bergen
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
Post Reply