Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Fornuftig påskefeiring)

Post by biker7 »

intruder wrote:Lurte litt på disse dekka som " bråker litt på asfalten "...må vel bråke MYE skal de konkurrere med motorlåt og fartsvind...? [-X
Ikke for å bråke altså....men vi midt i Innlandet er jo over gjennomsnittet kverulanter.... :-#
Bare å kverulere, "Kverulanten" :lol:

Men noen av disse litt "råere" knastedekkene uler såpass på asfalten at man hører de GODT :shock:
selv med motorlåt og fartsvind, og kan faktisk være en ganske så irriterende lyd ved litt "asfalt-touring" . :)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Fornuftig påskefeiring)

Post by kvase »

biker7 wrote:
kvase wrote: Unicross bakdek har du prøvd det

https://www.24mx.no/metzeler-unicross-1 ... c=aw.ds#?p
Nei, har bare prøvd foran på Dominatorn.
Og mener faktisk bakdekket bare fåes i 18, så har heller ikke hatt sykkel til det (bare 17)

Ellers var det jo meeeget billig det på 24MX da, men bare i 120/90-18 til den prisen ser det ut som..

Hvis man evt. kan montere Unicross både foran og bak, så vil jeg tro det sitter sjukt bra på grusen og offroad ! \:D/
Men er nok ikke akkurat noen"tourer" lengre på asfalten pga. bråk, grep etc. tipper jeg.. :-k
Her på Sørlandet er det lange farts etapper på asfalt før en får grus under hjula :shock:
Tenkte den som et alternativ til høsten og vinter dekk sette i skrupigger fra felles kjøpet- på Yamaha WR450F men mulig gummien blir hard i kulda!
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS i småsurt vær)

Post by biker7 »

Har jo blitt et par små GS-turer hittil denne helga også. Men jammen er det litt småsurt enda altså, spesielt med denne nordavinden.. :roll:

I går ble det en runde om Finnskogen og Kongsvinger sammen med RF900-naboen, med innlagt kaffestopp på Cirkle K :)

I dag også gikk ferden først mot Finnskogen/Svulrya, før jeg svingte nordover i retning Velta/Flisa.
Første biten når man svinger av i enden av sjøen Røgden er egentlig fin svingete asfaltvei, men FY så dårlig og humpete den har blitt ! :shock:
Går jo tålelig greit med GS,n ,men tør ikke tenke på håssen det ville vært med en stivere sykkel.. [-(
Hadde muligens tenkt å prøve noen grusveier i dag, men ble bare asfalten. For når man titter innover noen grusveier som er tenkt prøvd,
og stort sett skuer bløt vei og gjørme, så frister det ihvertfall ikke meg noe særlig.. Så det er nok ikke noe poeng å satse på noe seriøs gruskjøring på minst et par uker enda i mine øyne altså.. Men nå viser jo kalenderen bare ca midt i april enda da, og sjeldent det tidligere år har blitt tørt på skauen herover før litt uti mai. Så det nærmer seg :)




Så var det dette med disse spennende, svingete mc-veiene da.. :lol: ;-)
En øde plass på "Finn-skauen" :

Image20200418_171908 by biker7, on Flickr
Last edited by biker7 on 19 Apr 2020 01:27, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS i småsurt vær)

Post by Palma »

Vakkert Biker7 ! Men ja, det er grisekaldt enda. Hadde meg en tur opp til det lokalet systembolaget på Flisa i dag og en god omvei hjemover. Det er mye fine småveier på væssi'n. Skal ta en tur innove skauen i morra å rekkognosere litt, Om ikke annet ta en kaffekopp innpå skauen. Vægen milla Røgden og Vælta er jo utrolig, ei dump til så hadde den vært flat igjen...
Husker jeg kjørte der for noen år siden med K100'n, kom i en av de 1000 dumper og tåppbåksen gikk opp og verktøy ble spredd over halve Åsnes :lol: :lol:
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS i småsurt vær)

Post by biker7 »

Palma wrote:Vakkert Biker7 ! Skal ta en tur innove skauen i morra å rekkognosere litt, Om ikke annet ta en kaffekopp innpå skauen.

Vægen milla Røgden og Vælta er jo utrolig, ei dump til så hadde den vært flat igjen...
Husker jeg kjørte der for noen år siden med K100'n, kom i en av de 1000 dumper og tåppbåksen gikk opp og verktøy ble spredd over halve Åsnes :lol: :lol:
Kos dæ med rekognosering og kaffetår på skauen i morra, så får vi få et refferat om forholdene :D
Blir nok en liten runde med noen "asfalt-frender" i morra for min del 8)

:lol: skulle likt å observert den derre toppboks-episoden der :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS i småsurt vær)

Post by Palma »

biker7 wrote:
:lol: skulle likt å observert den derre toppboks-episoden der :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS i småsurt vær)

Post by intruder »

Grus og meg...håndledd og kroppslig nedtur ellers gjør at asfalt og sånn er eneste alternativ !

Er da bra veier for kåbbåifolk å uttpå Finnskogen..

Dette rart-navn opplegget mitt innbefatter blant annet Snålroa og Ronkanstorpet....

(Helvete , Dritua , Trekukkrud og Korpreiret er andre alternativer... =D>

God sammar med grusturer med n Kaffelars og andre utskeielser !!
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (5 gubber på tur)

Post by biker7 »

3 mann reiste fra Kirkenær i vårsola i dag, og ei snau mil senere plukket vi opp en kar til på "Væssia" .
Endelig litt mindre vind i dag, i tillegg til at gradestokken tuslet oppover :)

På Kongsvinger var enda en mann klar til å bli med i kolonnen, så da var vi plutselig 5 gubber på tur :D
Det var BMW som var det dominerende merket i dag med 3 sykler representert, men også en Honda og en Suzuki våget seg med i følget. ;-)
En litt høyreist GS skilte seg litt ut, da resten var av den litt mere foroverlente SportTourer-typen :lol:

Vi fant oss en del ålreite småveier på østsiden av Glomma nedover mot Sørumsand, før returen gikk på andre sia av elva.
Men da også på mindre veier selvfølgelig, for hovedveier er kjedelig må vite [-X



"Burger-time" på Vormsund :

Image20200419_152842 by biker7, on Flickr



Kom i snakk med en ganske lokal kar med Boss Hoss på Vormsund.
Han hadde visst eid denne 22 år gamle "sykkelen" en stund, men hadde visst nylig gitt den ny motor.
400 gamp, men i tillegg lystgass-system. Så da var det visst 600 gamp tilgjengelig ! :shock:
Litt av en koloss å bryne seg på dette vil jeg tru :roll: :

Image20200419_161028 by biker7, on Flickr



Var forøvrig masse sykler å skue langs veiene i dag :D
Men observerte også en haug av disse rare syklene uten motor, med en slags kondomdrakt-kledd figur oppå setet,
som ikke nødvendigvis alle motorsyklister er så veldig glad i :lol:



Etter litt burger og sykkelprat, forlot vi etterhvert Vormsund.
Og etter nok noen omveier/småveier, var dagens tur unnagjort.
Fin runde på 22 mil, i sol og grei temp (11-16 grader) :thumleft


Fikk også testet bensinmåleren på GS,n i dag, og den stemmer ganske så bra fant jeg ut.
Når jeg svingte inn på Esson på Kirkenær, fortalte GS,n meg at jeg kunne ha kjørt hele 12 km til :shock:
Og når jeg så fyllte 15,5 liter på 16liters-tanken, og forbruksmåleren på sykkel viser snaue halvlitern,
så forteller det meg at GS,n ikke farer med noe løgn nei ! Kun fakta :lol: ;-)
Last edited by biker7 on 20 Apr 2020 00:14, edited 3 times in total.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (GS i småsurt vær)

Post by biker7 »

intruder wrote:Grus og meg...håndledd og kroppslig nedtur ellers gjør at asfalt og sånn er eneste alternativ !


God sammar med grusturer med n Kaffelars og andre utskeielser !!

Asfalt kan væra kos det au, intruder :)
Som du sikkert har skjønt så har je beina litt i begge leire je, så både fast og løst underlag ;-)

Gær-go sæmmær tæll dæ au :D
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Endelig helg, ut på hjul)

Post by biker7 »

Kveldskift på jobb i uka som har gått, og da blir det litt begrenset med mc-kos.
Men plutselig var det helg og fri-fredag \:D/ Å lufte veteran-Hondan en tur til skogs kunne jo være en god ide feks. :D
Gapahuken Rotneblikk på Finnskogen er virkelig i vinden om dagen på OTC-sia på Face, så da var det jo for gæli at en lokal-biker ikke hadde besøkt denne trivlige plassen enda i år :roll: Samtidig kunne det jo være greit å sjekke ut litt kjøreforhold i skauen :)

Ble først litt grus langs Frysjøen og til Villmarksenteret ved Skasen, før jeg bare krysset asfalten og skar til skogs igjen.
Peilet meg inn på å kjøre rundt nordsiden av Skasberget på min ferd mot Rotneblikk.
Og grusveiene hadde jo faktisk vært tørre og fine hittil, så dette lovet godt :thumleft
En bom litt oppi der var stengt, og passasjen ved siden av var også sperret med ei lita buske lagt mot bommen. Men dette er jo ingen hindring å snakke om, så litt etter var "Problem solved" ;-) Veien stiger en del i terrenget her, og merket nå at det ble mere sporete og bløtere.
Så litt balansekunster måtte til innimellom. Begynte også etterhvert å dukke opp litt snø på veien, men var bare et par små strekk
så derfor fortsatte jeg videre i god tro.

Men rett før jeg kom til Sollitjernet ble det jaggu litt i tøffeste laget for både mann og maskin,
for nå var plutselig veien dekt av snø og is så langt øyet kunne skue :shock:

Image20200424_162242 by biker7, on Flickr



Ingen vits å prøve videre her, så måtte bite i det sure eplet og snu [-(
Var jo da selvfølgelig litt nedoverbakke akkurat der jeg hadde stoppet, samtidig som det var ganske mykt og gjørmete..

Image20200424_162454 by biker7, on Flickr



Etter en liten fysisk anstrengelse hadde jeg til slutt klart å snu Dominatorn.
Men for å si det sånn, jeg var jææævli glad jeg ikke kjørte 50 kilo tyngre GS denne dagen ! Da hadde jeg vel drivi oppi der enda tipper jeg :lol:

Så da ble det samme vei tilbake til Skasen, inkludert et "buske-løft" ved tidligere nevnte bom ;-)
Men man kan jo ikke gi seg såå lett, for til Rotneblikk skulle jeg ! Nå hadde jeg testet nordsiden av Skasberget uten hell,
men det går også en grusvei på sør- og øst-siden av dette berget serru :D Var så vidt innom asfalten i 300 meter, før det bar ut på grusen igjen.
Denne veien går også litt opp i høyden, så var ganske så sporete og litt bløtt her også. Men slapp unna snøen her ihvertfall.
Rundt en bom, og var nå plutselig på samme is-og snø-veien jeg litt tidligere ga opp, men nå 1,5 km lengre sør/øst forbi "snøhaugen" :D
Kommer nemlig ut på samme veinettet her.


Kjørte nå videre nedover mot Rotna, og etter noen herlige grus-perler var endelig dagens mål nådd: ROTNEBLIKK \:D/

Image20200424_165457 by biker7, on Flickr


Etter siste tids omtale på OTC-sia trudde jeg nesten det skulle være stinn brakke der jeg :lol: , men her var ikke annet enn skogens ro å finne.
Nøt stillheten en stund på denne flotte plassen, før jeg kjørte videre til nordenden av Rotnesjøen.
Så gikk ferden videre på nesten tørre og fine grusveier vestover og hjemover.

Når jeg nærmet meg Kirkenær, bråbestemte jeg meg for å stikke innom Palma en tur før jeg returnerte hjem :)
Ble derfor også et hyggelig besøk på "Tjuratech" før jeg omsider var hjemme igjen :thumleft
Ble en fin fredags-tur med den gamle, gode Hondan 8)





Etter litt hus og hjem-sysler i dag, lørdag, syntes jeg Tracern måtte få litt kvalitetstid (ja, eier også seff ;-) )
Ble derfor noen kvalitets-mil til Kongsvinger og rundt om Finnskogen. Skøy å værra litt asfalt-ramp innimellom også vettu \:D/


Ved Skasen i dag :

Image20200425_174228 by biker7, on Flickr


Image20200425_174402 by biker7, on Flickr
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Endelig helg, ut på hjul)

Post by Palma »

Flotte bilder. Den tracern er faktisk litt fin den og ja.

Takk for visitten :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Endelig helg, ut på hjul)

Post by biker7 »

Palma wrote:Flotte bilder. Den tracern er faktisk litt fin den og ja.

Takk for visitten :thumleft
Takker :D Og Tracern er en hellsikes artig sykkel på svingete asfalt, men har jo ikke noe på grusen å gjøre da..

..eller :-k ..skulle vel klare en tur til ROTNEBLIKK kanskje.. hmm.. skal jeg teste tru..? :lol:
Og du måtte ta deg en tur dit i dag du au ja \:D/ Prioriterte heller noen flere asfalt-mil på Tracern i dag jeg :twisted:
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Endelig helg, ut på hjul)

Post by biker7 »

Med 1.mai`s dårlige værutsikter, så kan jeg vel ikke si at det fristet noe særlig med noen "Mjøsa Rundt" i dag akkurat :roll:
Ellers trur jeg vel kanskje det ikke hadde blitt noen slik runde i alle tilfeller, da jeg føler at køkjøring i Mjøs-traktene ikke
er det helt store lengre.. Men en eller annen tur på enten fast eller løst underlag var jo planen hvis greit vær :)

Hadde vel egentlig avskrevet tur i dag, men litt utover dagen ble været faktisk bedre enn forventet :thumleft
Så bråbestemte meg derfor for en aldri så liten GS-tur. Ikke akkurat supervarmt med ca 8 grader,
men med opptørkede veier og lite vind ble det jammen en liten runde. :D

Kjørte Odalsvegen over til Nord-Odal (Brandval-Austvatn) ,og da jeg kom litt opp i høyden på denne grusveien var det fortsatt noen "blaut-høl". Ikke helt uvanlig over her såpass tidlig på våren, men var ikke verre enn at det gikk helt grei. Men er nok snart på tide med annet bakdekk skjønner jeg, for fikk et par små overraskelser over her :o For med bare 3-4mm igjen på Mitas-dekket, så skar plutselig ræva ut litt brått et par ganger på det litt sleipe underlaget :lol:



En liten stopp ved Balsjøen
Skimtet faktisk sola et lite øyeblikk oppi her 8) :

Image20200501_164740 by biker7, on Flickr



Selfie-time :) :

Image20200501_164701 by biker7, on Flickr




Når jeg var nede på asfalten igjen, gikk ferden langs Storsjøen til Sand og videre til Skarnes før hjemover. Ble en grei liten eftas-tur :D
Så om ikke "Mjøsa Rundt" , så ble det allikevel "Storsjøen Rundt" som 1.mai-tur denne gangen \:D/
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Endelig helg, ut på hjul)

Post by Borg »

Hehe, plusspoeng for selfie :thumleft Nå trenger du bare bruke utløser så du får deg i profil mens du skuer utover:)
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Endelig helg, ut på hjul)

Post by Palma »

Flott den der GS'n din Biker7.
I går da jeg gikk rundt å ruslet og nynnet på Internasjonalen her på Tjuratekk hørte jeg et kraftig bulder i det fjerne :shock: , og plutselig kom det skytende en gul pil med noe svart oppå forbi på grusen her ute. Den gule pila ble etterfulgt av er heftig brøl :smt033 . Vurderte å ringe sivilforsvaret, luftforsvaret osv men etter jeg fikk summet meg litt og fanget inn alle de vettskremte hønene fant jeg ut at det var en gul GS med REMUS bråkepotte på og med en Biker7 oppå.
Skal innrømme det var en fet lyd, også i mine høreapparat \:D/
Post Reply