DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 7

Når man først er i Vardø så må man selvfølgelig besøke Vardøhus Fetning.
Vardøhus festning er Norges østligste og nordligste festning og byggingen startet rundt år 1307

Image

Image

Image

Og jaggu var det noen motorsykler på display innenfor murene. Engelske ordonanssykler, antar jeg, siden det står et trau under en sykkel for å samle opp olje :)
Det var i alle fall en Norton og en BSA.
Image

Image

Image

Image

Image

Vi var også innom Heksemuseumet på Steilneset hvor 91 personer ble brent til døde. Hver plakett på veggene fortalte historien til hver enkelt som ble dømt for hekseri.
Image

Ankommet Tana for tredje gang, alle veier fører til Rom, sies det, men i Finnmark fører alle veier til Tana :)
26, 28 og 29 grader de 3 gangene vi svingte innom.
Image

I Levajok var fjellstua stengt for dagen, men innehaveren så vi svingte innom og kom syklende for å yte service. Det ble både kaffe, brus og is :thumleft
Image

I Karasjok var det avskjed med @Jhn som svingte av nordover på E6 mot Lakselv og hytta hans på Kistrand.

Image

Tomm og jeg avtalte å kjøre sammen over vidda til Láhpoluoppal og krysset hvor Rv92 og 93 møtes. Da skulle han nordover til Alta og jeg skulle kjøre sørover mot Kautokeino og Finland. Overraskelsen var stor da også han kjørte samme vei som @Jhn. Vel, vel, da var jeg alene og ga gass, siden det begynte å bli sent. Ved rasteplassen langs Lahpojavri stoppet jeg for å ta en røyk og ringe campingen i Kauto for å booke et rom for natten og der kom Tomm rullende inn. Han hadde kjørt feil i rundkjøringen i Karasjok :)

Image

Vi skilte lag og jeg var alene igjen. Det føltes litt merkelig tomt etter noen fantastiske dager i Finnmark :(
@Jhn og Tomm var, og er noen flotte personer å dra på tur sammen, og gjør det igjen uten å blunke. TAKK!!!

Image

Slik ser hjelmen ut etter 10-15 mil på Finnmarksvidda :)

Image

Fikk booket et rom i Kauto og innehaveren av campingen tok også bilde av hjelmen :)
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:
jhn wrote:Du nevnte dette krigsminnesmerke ... "norske spioner i russisk tjeneste" sier du. Det høres litt feil ut selv om det teknisk sett kan sies å være riktig.
Jeg har inntrykk av at mange ikke er klar over russernes rolle her oppe mot slutten av krigen ... "norske spioner i russisk tjeneste" høres sikkert litt spesielt ut i deres ører
Straks krigen var over endret vesten synet på Russland, og disse "spionene" ble omtalt som forrædere.
De fikk ikke sin offisielle anerkjennelse før en gang på 80-tallet. Men fremdeles omtales de ofte på den måten av de uvitende
Det var overhodet ikke ment negativt siden jeg har evnen til å se det i det perpektivet at Tyskland var fienden og russerne allierte. Og de skulle selvfølgelig hatt den annerkjennelse de fortjente når krigen var over og ikke 70 år etter.
Jeg vet jo at du har kontroll på historien, men det er mange andre som ikke har det.
Jeg mener bare ... de uvitende får fort litt gale assosiasjoner når de leser "norske spioner i russisk tjeneste"
Det er vel det Treholt ble dømt for
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

jhn wrote:
DrGreve wrote:
jhn wrote:Du nevnte dette krigsminnesmerke ... "norske spioner i russisk tjeneste" sier du. Det høres litt feil ut selv om det teknisk sett kan sies å være riktig.
Jeg har inntrykk av at mange ikke er klar over russernes rolle her oppe mot slutten av krigen ... "norske spioner i russisk tjeneste" høres sikkert litt spesielt ut i deres ører
Straks krigen var over endret vesten synet på Russland, og disse "spionene" ble omtalt som forrædere.
De fikk ikke sin offisielle anerkjennelse før en gang på 80-tallet. Men fremdeles omtales de ofte på den måten av de uvitende
Det var overhodet ikke ment negativt siden jeg har evnen til å se det i det perpektivet at Tyskland var fienden og russerne allierte. Og de skulle selvfølgelig hatt den annerkjennelse de fortjente når krigen var over og ikke 70 år etter.
Jeg vet jo at du har kontroll på historien, men det er mange andre som ikke har det.
Jeg mener bare ... de uvitende får fort litt gale assosiasjoner når de leser "norske spioner i russisk tjeneste"
Det er vel det Treholt ble dømt for
Skjønner logikken og har redigert teksten til en mer rund formulering :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 8.

Denne dagen er det ikke mye å berette fra siden det var en ren transportetappe for å komme i posisjon til å komme meg til kysten og Senja.
Startet fra Kauto og kjørte inn i Finland, ned til Hetta/Enontekio og opp E8 til Skibotn.
Image

Nok av selskap i de finske skoger.
Image

Det eneste som skjedde av betydning var at jeg blåste forbi noen biler i hundre og helvete mellom Kilpisjarvi og grensen og bilen fremst i rekka var Google-bilen med 360 graders kamera på taket. Regner med at de sladder nummeret? ;)

Ankommet Helligskogen like ovenfor Skibotn og som sedvanlig, når man kommer inn i Norge fikk jeg de første regndråpene men det ble bare de 11 :)
Image

Etter å ha konferert med yr.no og en venninne på Finnsnes, som kunne opplyse at det regnet litt lenger sør, valgte jeg å vente av på Strandu Camping og heller ta Senja neste dag.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Trives du på VFR'en eller :-P Jeg kjenner jeg sitter å følger deg på google maps samtidig som jeg leser (er det normalt) :lol:

Min erfaring er at google sladder ansikt, bilnummer osv :thumleft

Takk for nok et avsnitt, fantastisk til morgenkaffen \:D/ =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

tshansen wrote:Trives du på VFR'en eller :-P Jeg kjenner jeg sitter å følger deg på google maps samtidig som jeg leser (er det normalt) :lol:

Min erfaring er at google sladder ansikt, bilnummer osv :thumleft

Takk for nok et avsnitt, fantastisk til morgenkaffen \:D/ =D>
Nå trives jeg godt på Viffern, etter å montert comfortsete og hevet holkene litt. Må bare innse at kroppen begynner å merke alderen, men foreløbig går det greit så lenge etappene ikke blir for lange, typ +/10 mil men det regulerer seg selv. Må jo røyke innimellom :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 9.

Jeg våknet tidlig i Skibotn og det var planen selv om jeg ikke hadde noen vekkeklokke. For å få logistikken til å passe med mine planer så var det en fordel å være tidlig på hjulene. For å få utnyttet Senja og samtidig komme meg over til Andøya og videre til Sortland i løpet av dagen, så var det gunstigst å rekke ferga som går fra Brensholmen til Botnhamn klokka 0845. Problemet ble at jeg våknet klokken 0600 og det var 18 mil til Brensholmen, på tildels dårlig og humpete vei, særlig siste biten.
Rakk jeg ikke ferga så var det ingen krise jeg måtte bare være på Senja til 19 i stedet for 15.
Halv 7 var jeg på hjulene og på Brensholmen 0832 og da stoppet jeg i Mestervik for å ta på meg regnjakke og blåse noen trekk av sneipen jeg hadde i lomma :)
For de nysgjerrige så kjørte jeg E6 til Storsteinnes og videre på Fv858 forbi Malangseidet og så under Ryastraumen og videre til Brensholmen langs sørsiden av Kvaløya.
Image

Image

Som dere ser så skjedde dette hastverket ikke uten svinn :)
Lå en punktert ølboks i toppboksen ved ankomst Brensholmen.
Image

Ferga kom on time.
Image

Siden jeg klarte å holde tidsplanen så hadde jeg god tid til å ikke bare kjøre rett til Gryllefjord, men også ta en svingom til Husøya. Angret bittelitt på det for asfalten mellom Botnhamn og Husøya begynner å bli rimelig sliten, men flott er det :thumleft
Image

Det er noe eget med fjellene her på yttersiden av Senja som fengsler meg selv om jeg sett de mange ganger.
Image

Disse kalles på folkemunne for djevelens tanngard men de heter egentlig Okshornan (Oksehornene på østlandsk) :)
Tatt fra Tungeneset på Senja
Image

Og selvfølgelig må man ta ett par bilder fra utsiktspunktet over Bergsbotn med Skalandsfjorden som ligger speilblank
Image

Igjen, på folkemunnet kalles utsiktsplatten for Magasuget, uten at jeg kjente noe til det :)
Image

Ett lite oversiktsbilde mot hotellet på Hamn.
Image

Da har jeg kommet meg over til Andøya og passert Nordmela på yttersiden. Bruker bestandig å stoppe her for å nyte utsikten.
Image

Stø på nordsiden av Vesterålen i det fjerne.
Image

Avsluttet dagen med en Havna Spesial på Esso på Sortland.
Image

Hadde booket en hytte av enkleste sort hos Hans Jørgen og Helen på Sortland Camping, men fikk en stor leilighet for samme prisen. Greit med bekjentskaper :)
Image

En liten videosnutt fra dagens etappe :thumleft
[youtube][/youtube]
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by jhn »

Nydelig
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by tshansen »

Ja, jeg mener å huske hvor god du var på "ferge on time" :erte

Men ja, nok en nydelig post med flotte bilder =D> =D> Å ikke minst video. Du har en formidlingsevne som er helt unik :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by ashland »

Her var det mye flott lektyre til mørke høstkvelder :thumleft :D
fun is not a straight line
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by hakhap »

Alltid like hyggelig å lese om dine turer :thumleft

Takk! \:D/
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 10

Jeg startet dagen med en god frokost og en hyggelig prat med innehaverne av Sortland Camping. Hans Jørgen er ikke bare pratesyk, han er også meget kunnskapsrik så tiden gikk fort. Derfor ble det sen start som begynte med at jeg kjørte over Blåheiveien til Holmstad og videre sørover på innsiden av Langøya (Fv 885) Den munner ut like ved Skagen Lufthavn, Stokmarknes.

Dette bildet viser at skodda enda henger litt igjen i Vesterålen, men det skulle fort forandre seg, til det bedre :thumleft
Image

Her begynner jeg å nærme meg krysset hvor Fv 885 møter Rv 82. Tatt fra Sandnes mot Hadselbrua
Image

Deretter kjørte jeg til Stokmarknes og videre på Fv881 som går på yttersiden av Hadseløya i stedet for å kjøre letteste vei, Rv82 til Melbu.
Her er noen husdyr i nærheten av Røirvik som virket nysgjerrig på meg, eller Hondaen :)
Image

Ankommet Melbu og venter på ferga over til Fiskebøl
Image

På ferga traff jeg jaggu en liten legende fra den tiden norsk roadracing var rimelig fersk. Røssvol ved Mo i Rana var den første asfaltbanen i Norge og Terje Bergsvåg var ofte på besøk. Han og min bror var en av de få som kjørte GSXR 750 Limited Edition. Tror det ble tatt inn 8-10 av disse til Norge
Image

En liten intim strand langs Fv888 i nærheten av Strønstad
Image

Image

Måtte handle i Kabelvåg og da passet det med en kaffepause på bryggekafeen
Image

Minnekortet på kameraet var fullt og da måtte det overføres filer, med Rørvikstranda som bakgrunn.
Image

Henningsvær viser seg fra sin beste side og da er det godt å være på besøk på dette vakre stedet
Image
Image

Dette er en av de gamle fergene som trafikkerte mellom alle øyene som Lofoten faktisk består av. Hvis jeg ikke tar helt feil så gikk denne over Nappstraumen før det kom undersjøisk tunell mellom Flakstadøya og Vestvågøy. Nå brukes den til turistcharter.
Image

Denne spottet jeg i en garasje på Bustranda. Jeg har faktisk eid en slik :)
Image

5 minutter før jeg tok bildet så veltet skodda over fjellkammen.
Image

Og selvfølgelig laget jeg en video fra dagens etappe :thumleft
[youtube][/youtube]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 11.

Jeg har hatt mange flotte mc-opplevelser i Lofoten opp gjennom årene men denne dagen skal få gå inn i historien som den flotteste, kanskje bortsett fra høstturen i 2015. Video fra den turen ligger på min kanal på tuben.
Allerede når jeg sto opp hadde temperaturen passert 20-tallet og med lite trafikk en lørdags morgen var det en nytelse. Og bedre skulle det bli ut over dagen :)
Fv 815 er en av mine favorittveier og i finvær er den en kakofoni av natur og kjøreopplevelse. Anbefales :thumleft

Må jo selvfølgelig forevige Rambergstranden, enda en gang :)
Image

Og det klassiske motivet fra Reine. Ikke alle er like heldige med været som jeg.
Image

En kreativ sjel i Moskenes har laget dette av noen garnblåser :)
Image

Image

Fergemannskapet på MF Bodø er visstnok beredt på alle eventualiteter, selv om gradstokken på fastlandet passerte 30 grader denne dagen :)

Image

Øya Landego sett fra sør.

Image

En asiat fant ut at han skulle bruke gang og sykkelvei som adkomstvei til Esso på Tverlandet og ble hengende fast.
Heldigvis kom det en russer forbi i en Landrover som hadde winch fremme og fikk dradd han opp igjen :)

Image

En av de merkeligste avgjørelsene jeg har tatt ang. rutevalg. Ikke at det er merkelig å velge å kjøre til Sandhornøy, men grunnen er merkelig.
Heime på Mo meldte Bjørn om at gradstokken passerte 34 grader denne dagen og det er etter min mening i varmeste laget. Da fant jeg ut at å forte meg sørover til en bakerovn ikke fristet. Dessuten hadde jeg fraktet på et telt hele turen som var ubenyttet sålangt og da bestemte jeg meg for å campe ved en av Nord-Norges flotteste strender, Langsanden på Sandhornøy :thumleft

Image

Teltet kommet opp :thumleft

Image

Fant også en benk, men den var i laveste laget og da var sideveskene gode å ha som underlag :)

Image

Noen bilder av solnedgangen ved stranda. Jeg koste meg bare verre.

Image

Image

Image


Og en liten video som avrunder den nest siste dagen av Finnmarksturen 2019 :thumleft
[youtube][/youtube]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by DrGreve »

Litt fun facts om Langsanden, stranda på nordvestsiden av Sandhornøya.
Den er omlag 2 km lang og det er fullt av plasser å sette opp et telt. Grunneierne sammen med Nordland Fylkeskommune har fått bygd et serviceanlegg omtrent midt på stranda helt oppe langs veien. Der er det både dusj og dass :)

https://beta.gildeskalportalen.no/overs ... ndhornoya/

Og når Elias Blix skrev den kjente sangen, "Å eg veit meg ett land" så var det Langsanden han tenkte på.

Å eg veit meg eit land

langt der oppe mot nord

med ei lysande strand

mellom høgfjell og fjord.

Der eg gjerne er gjest,

der mitt hjarta er fest

med dei finaste, finaste band.


Er det fint vær så anbefaler jeg å tilbringe en teltnatt ved stranden :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg Reisebrev fra Finnmarkstur starter på s. 65 :)

Post by jhn »

Fint å telte på ei strand. Jeg har teltet flere ganger på stranda i Ersfjord på Senja.
Nydelig.
Her er Tomm, jeg og et par stk til for ca 10 år siden.
Slenger med et par fra Husøy ... samme turImageImageImageImage

Sent fra min SM-T585 via Tapatalk
Post Reply