DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

En driver? Til å skifte hjullager eller? :-k (For oss med litt mindre kunnskap på området?)

Dette var utrolig bra, nok en gang Doktor... likte spesielt godt bildet av vester tana. Det er noe med naturen der oppe...og ikke minst hvor mye av den som er urørt =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by kvase »

Opp til de nordligere breddegrader skal en ta seg en tur igjen men når ? å hvordan = MC så klart blir vel gjennom svearike opp og Norjes lange å fine vei sørover
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

tshansen wrote:En driver? Til å skifte hjullager eller? :-k (For oss med litt mindre kunnskap på området?)

Dette var utrolig bra, nok en gang Doktor... likte spesielt godt bildet av vester tana. Det er noe med naturen der oppe...og ikke minst hvor mye av den som er urørt =D>
En fork seal driver, for å banke gaffeltetting på plass uten å måtte bruke noe spisst som potensielt kan skade simmeringen eller fernissen på gaffelen.. Trer den over gaffelen og slår simmeringen på plass, da får du moment rundt hele, om du forstår? Er ikke så god til å forklare..
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by intruder »

Unnskyld at jeg blander meg inn,,,men DU,dåkter,har mange fine filmer som jeg gjerne ville sett i "asfaltverden-tråden"

...og der trengs en ( dåkter ") som han stabilisere mitt forvirrrede hode,,,,,,,,,,,,,, :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

DrGreve wrote:
tshansen wrote:En driver? Til å skifte hjullager eller? :-k (For oss med litt mindre kunnskap på området?)

Dette var utrolig bra, nok en gang Doktor... likte spesielt godt bildet av vester tana. Det er noe med naturen der oppe...og ikke minst hvor mye av den som er urørt =D>
En fork seal driver, for å banke gaffeltetting på plass uten å måtte bruke noe spisst som potensielt kan skade simmeringen eller fernissen på gaffelen.. Trer den over gaffelen og slår simmeringen på plass, da får du moment rundt hele, om du forstår? Er ikke så god til å forklare..
Joda, dette var strålende det.... Har sett lignende greier på youtube når de overhaler dempere med bruk av sånn plastrør. Så jeg skjønte nå hva det var :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 6

I dag skulle indrefileten på Finnmark besøkes og for en dag det skulle bli. Klokken 8 på morran var temperaturen godt over 20 grader :thumleft

Image

Vi hadde planer om å kjøre det vakre veistykket til Berlevåg men over Båtsfjordfjellet blåste det så innmari at vi fortet oss over fjellet for å komme i le nede i Auster-Tana og heller kjøre strakeste vei til Tana og videre til Vardø.

Image

I Tana bikket gradestokken 28 grader men i Vadsø var det "bare" 25, men vi valgte allikavel å ta pausen i skyggen :)

Image

Vi fikk booket oss en leilighet med 3 soverom for litt over 1000kr og lastet av syklene før vi satte snuten mot Hamningberg, men først måtte vi innom en butikk.
Der skulle jeg montere actionkamera på hjelmen og ble litt plaget så jeg sa til de andre at de skulle starte så tar jeg de igjen.

Image

Når jeg kom i kjøringa gikk det radig men så ikke snurten av de andre. Jeg til og med ventet for å se om de var bak meg, men borte var de. Det viste seg at de hadde kjørt seg bort... i VARDØ?!? :)

Image

Jeg bestemte meg for å fortsette til Hamningberg og heller vente der på at de skulle dukke opp.
Jeg rakk å spise en medbrakt salat nede på Riis-bruket før de andre kom :)

Image

Veien mellom Vardø og Hamningberg er ikke mulig å beskrive, det må oppleves selv. Natur og geologi er helt unik og det finnes ikke dens like noen annen plass i Norge. Og med 24 grader klokken 8 om kvelden blir opplevelsene og synsinntrykkene forsterket
Jeg laget en film fra turen, men selv den yter ikke opplevelsen rettferdighet..

[youtube][/youtube]

Reinene gikk fritt rundt og skyggene blir lange så sent på kvelden. Her er et minnesmerke over falne til sjøs.
Image

Image

Vakre Hamningberg bader i kveldsol :thumleft

Image

Ett minnesmerke fra krigen. Partisanere som ble skutt av tyskere i 1943.
Image

Geologien her er helt spesiell.

Image

Tomm speider utover mot Nordishavet og Persfjord, ei grend mellom Hamningberg og Vardø.

Image

Dagen ble avsluttet på en lokal restaurant og innehaveren var en hyggelig fyr med særdeles gode kunnskaper om øl :thumleft
God mat var det også.
https://www.facebook.com/AbcThaiResturant

En av mine beste dager som motorsyklist jeg har hatt, men alt har en ende.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by mekkern »

Fine bilder og godt sammendrag. :thumleft
Ja det er herlig når livet smiler til oss på 2 hjul i landet vårt. \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Hahaha, kjørte seg bort i Vardø :-P Det er så nydelig. Koser meg maks med disse innleggene her Doktor :-D Kribler fælt i skrivelysten igjen. Det gjør seg godt med video, men det er noe eget med turreferat med bilder også =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

tshansen wrote:Hahaha, kjørte seg bort i Vardø :-P Det er så nydelig. Koser meg maks med disse innleggene her Doktor :-D Kribler fælt i skrivelysten igjen. Det gjør seg godt med video, men det er noe eget med turreferat med bilder også =D>
Ha, ha, og det verste.. Tomm hadde GPS ;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

DrGreve wrote:
tshansen wrote:Hahaha, kjørte seg bort i Vardø :-P Det er så nydelig. Koser meg maks med disse innleggene her Doktor :-D Kribler fælt i skrivelysten igjen. Det gjør seg godt med video, men det er noe eget med turreferat med bilder også =D>
Ha, ha, og det verste.. Tomm hadde GPS ;)
Og jeg har navigatørsertifikat og livnærer meg ved hjelp av mine "kunnskaper" :redface
Innerst inne hadde jeg håpet at "det som skjer i Vardø blir i Vardø" ... men neida. :lol: :lol:

Men det var fint å mimre litt om en minneverdig tur :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

jhn wrote:
DrGreve wrote:
tshansen wrote:Hahaha, kjørte seg bort i Vardø :-P Det er så nydelig. Koser meg maks med disse innleggene her Doktor :-D Kribler fælt i skrivelysten igjen. Det gjør seg godt med video, men det er noe eget med turreferat med bilder også =D>
Ha, ha, og det verste.. Tomm hadde GPS ;)
Og jeg har navigatørsertifikat og livnærer meg ved hjelp av mine "kunnskaper" :redface
Innerst inne hadde jeg håpet at "det som skjer i Vardø blir i Vardø" ... men neida. :lol: :lol:

Men det var fint å mimre litt om en minneverdig tur :thumleft
Du får trøste deg med at stakene og fyrene er lettere å se på havet enn rundt hushjørnene i Vardø ;-)
Ja, og jeg må få uttrykke min glede over at du endelig har fått deg en tur ut til Hamningberg. Og det attpåtil i et fantastisk vær :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Du nevnte dette krigsminnesmerke ... "norske spioner i russisk tjeneste" sier du. Det høres litt feil ut selv om det teknisk sett kan sies å være riktig.
Jeg har inntrykk av at mange ikke er klar over russernes rolle her oppe mot slutten av krigen ... "norske spioner i russisk tjeneste" høres sikkert litt spesielt ut i deres ører
Straks krigen var over endret vesten synet på Russland, og disse "spionene" ble omtalt som forrædere.
De fikk ikke sin offisielle anerkjennelse før en gang på 80-tallet. Men fremdeles omtales de ofte på den måten av de uvitende
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
jhn wrote:
DrGreve wrote: Ha, ha, og det verste.. Tomm hadde GPS ;)
Og jeg har navigatørsertifikat og livnærer meg ved hjelp av mine "kunnskaper" :redface
Innerst inne hadde jeg håpet at "det som skjer i Vardø blir i Vardø" ... men neida. :lol: :lol:

Men det var fint å mimre litt om en minneverdig tur :thumleft
Du får trøste deg med at stakene og fyrene er lettere å se på havet enn rundt hushjørnene i Vardø ;-)
Ja, og jeg må få uttrykke min glede over at du endelig har fått deg en tur ut til Hamningberg. Og det attpåtil i et fantastisk vær :thumleft
Jaa .. jo ... men likvel.
Man har virkelig flaks når man opplever sånne dager på de kanter..
Vardø er eneste "byen" i landet med arktisk klima, men er nå i ferd med å miste den statusen ... pga for godt vær :-s
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

jhn wrote:Du nevnte dette krigsminnesmerke ... "norske spioner i russisk tjeneste" sier du. Det høres litt feil ut selv om det teknisk sett kan sies å være riktig.
Jeg har inntrykk av at mange ikke er klar over russernes rolle her oppe mot slutten av krigen ... "norske spioner i russisk tjeneste" høres sikkert litt spesielt ut i deres ører
Straks krigen var over endret vesten synet på Russland, og disse "spionene" ble omtalt som forrædere.
De fikk ikke sin offisielle anerkjennelse før en gang på 80-tallet. Men fremdeles omtales de ofte på den måten av de uvitende
Det var overhodet ikke ment negativt siden jeg har evnen til å se det i det perpektivet at Tyskland var fienden og russerne allierte. Og de skulle selvfølgelig hatt den annerkjennelse de fortjente når krigen var over og ikke 70 år etter.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ArcticTiger »

Veldig bra refferat Dåkkter :thumleft
Post Reply