Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Veihjelp" til OTC,ere i nød)

Post by biker7 »

Måtte jammen yte litt "veihjelp" på søndag jeg, til noen OTC,ere i nød ;-)

Hadde seg slik at jeg i halv åtte-tia søndag kveld plutselig fikk en telefon fra ukjent nummer..
Fikk ikke helt med meg navnet på karen på tråden, men han lurte visst på om jeg tilfeldigvis kunne ha en slange til 21-tommers grusdekk :?
Etter å summet meg litt og fått litt mere info, så skjønte jeg litt mere. Viste seg at noen av OTC,ere som hadde vært med på Tron-rally var i nød oppå Vermundsjøen på Åsnes Finnskog :shock: Den ene hadde punktert på framhjulet og var i beita for slange. De kjente visst til Epylypzon, og hadde kontaktet han. Men når ikke han kunne hjelpe på stående fot, hadde han tipset om godeste Palma ! :D Men han har jo ikke 21-tommer på "panser-vogna" si, så da hadde visst han tipset om at muligens jeg kanskje kunne inneha en slik slange :D Og jaggu hadde jeg det ! :thumleft
Kastet meg (og en slange ;-) ) i bilen, og freste oppover. Og en snau time etter den mysiske telefonen,
kunne jeg avlevere varen til de dypt trengende inni de dype skoger 8) Trivlige grus-karer som satte pris på "veihjelpen" :D
Artig å kunne hjelpe i en slik situasjon :)


ImageVeihjelp OTC by biker7, on Flickr
Last edited by biker7 on 16 Sep 2019 23:55, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Veihjelp" til OTC,ere i nød)

Post by tshansen »

Det er akkurat slike ting som gjør det hele verdt det :-D Supert =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4743
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Veihjelp" til OTC,ere i nød)

Post by Palma »

=D> =D> =D> =D> =D>
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Veihjelp" til OTC,ere i nød)

Post by tshansen »

Jeg har selv stått i en slik situasjon. Å da få hjelp, uten spørsmål stilt.... Det er faen søkke meg så magisk du vil ikke tro det. Så takk til deg og alle andre som bidrar på denne måten =D> =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250-test, service og tur)

Post by biker7 »

Sist fredag var det tid for service på Tracern. Åsså på fredag den 13. da gitt :shock: .. ;-)

Storservice (40K) med ventilkontroll, bremsvæske, luftfilter etc. denne gangen.
Men da uten olje/filter, da jeg akkurat har byttet dette selv sammen med ny bunnpanne som jeg jo var så uheldig å få hull i :roll: .

Og med det samme jeg befant meg oppi Furnes benyttet jeg anledningen til en test-tur på GSA 1250 :D

Test-tur til bla. Helgøya :
Image20190913_112926 by biker7, on Flickr

Jammen er den svær ! :shock: :
Image20190913_113044 by biker7, on Flickr

Ble et par timer sammen med denne digre doningen, og må vel si at jeg faktisk ble ganske så imponert. :)
Jammen er tyskerne flinke til å skjule vekta på dette "monsteret" av en tohjuling altså ! Lettkjørt som bare det i forhold til størrelsen :thumleft
Og jeg likte motoren skikkelig godt. Sterk som en bjørn og temmelig sprek \:D/

Testet 1200,n (Rallye-utgaven) for et par år siden, og det har nok skjedd en del siden den gang ja =D>
Likte 1250,n såpass godt at det faktisk ikke er helt utenkelig med en slik i framtiden en gang.
Men da hadde det nok evt. blitt en slik "HP Rallye utgave", for her snakker vi virkelig lekker sykkel. :thumleft :

Image


Adventure-utgaven synes jeg blir for klumpete og diger utseendemessig, og klarer meg lenge med 20 liter bensin.
Og greit med litt mindre vekt også. Men så var det prisen da.. :roll: Skulle man vurdert noe slikt så snakker vi jo rundt 300K (+..) med litt utstyr/"pakker", og for meg synes jeg nok det blir litt for mye penger altså :-k Hvis jeg feks. bytter inn både Tracern og GS,n min, så må jeg nok fortsatt regne med ca130-150K i mellomlegg, og DET blir litt for mye synes jeg [-( Nei, får nok fortsette å drømme og satse på Lotto,n vel ;-)



Ble forøvrig litt ekstra venting på Tracern, for ved ventilsjekken var faktisk eksos-ventilene litt på "bærtur" :o
Så da måtte toppdeksel og kamaksling etc ut for shimsing. Men ble tipp topp etter fiks :D


Og med nyservet Tracer, ble det tur til Lysekil (Sverige) fra lørdag til søndag 8)
Ble en fin runde på ca 70mil på svingete veier både i Norge og Sverige.
Litt slitsom retur søndag grunnet noen øl/shots for mye på lørdags kvelden ;-) , men ellers toppers :)


En stopp ved sjøen Lelång (Sverige) på lørdag :

Image20190914_140359 by biker7, on Flickr
Last edited by biker7 on 20 Sep 2019 19:59, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4743
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250-test, service og tur)

Post by Palma »

Ja du tar sjangser du Biker7, prøve en slik maskin det er ikke helt trygt. Ja du her jo blitt bitt av GS-basillen så det er vel ingen vei utenom etterhvert \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250-test, service og tur)

Post by biker7 »

Palma wrote:Ja du tar sjangser du Biker7, prøve en slik maskin det er ikke helt trygt. Ja du her jo blitt bitt av GS-basillen så det er vel ingen vei utenom etterhvert \:D/
Så lenge prishoppet er såååå stort :shock: , selv om jeg skulle finne på og selge unna alle 3 nåværende sykler, så er det nok ingen overhengende fare i nærmeste framtid ihvertfall :lol: ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (1250-test, service og tur)

Post by biker7 »

..og så lenge det ikke blir no handel med det første, så får man nyte det man har ;-)

Tok derfor en svipp på skogen etter jobb i dag :D
Førøvrig første tur etter at jeg dyttet inn et KN-filter i GS,n for et par dager siden. Vet ikke om det bare er trua jeg, men syns jammen den ble litt kvikkere jeg altså \:D/ Fikk med et nytt umontert KN-filter da jeg kjøpte sykkelen, og bestemte meg nå for å teste. Er nok litt forskjellige meninger der ute angående slik filter. Noen mener feks. at det filtrerer bort støv litt dårligere enn et OEM papp-filter, og derfor er litt dårlig egnet til grus-kjøring :roll: Jeg kjører for det aller meste alene på skauen (eller først i køen ;-) ) så tror derfor det ikke er noen fare. 8)


Bilder fra dagens lille skau-tur :

Ovenfor hyttefeltet oppi Skasberget :

Image20190920_154219 by biker7, on Flickr


Ikke akkurat den mest trafikkerte veien som man ser, men fin GS-vei da :thumleft :

Image20190920_154305 by biker7, on Flickr


Ble også en tur innom kjente og kjære Rotneblikk :D :

Image20190920_161053 by biker7, on Flickr
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by biker7 »

Ble en fin dagstur på svenske og norske veier i dag, bla. rundt sjøen Fryken :D

Hadde med meg nabo,n (også arbeidskollega) i dag, som kjøpte seg en -99 modell Suzuki RF900 for et par måneder siden.
Denne sykkelens kilometerstand står vel nå på ca 5500km (!!) etter at den ved kjøp var ca 3000 km ! :shock: Helt utrolig, men sant.


Så uten tvil et pent brukt eksemplar :D :

Image20190921_151317 by biker7, on Flickr


Etter mange fine svingete veier i Fryken-området, gikk ferden vestover igjen mot bla. Gräsmark og litt shopping :

Image20190921_151245 by biker7, on Flickr


Og middagen ble inntatt på Värdshuset Tvällen :

Image20190921_163628 by biker7, on Flickr

En plass som nok også er kjent blant "Grustur i øst"-folket :)

Undertegnede valgte seg villsvin fra menyen, mens nabo,n ikke tok sjansen og "safet" med elg-stek ;-)
Og retten med det flotte navnet "Fyllesvin" :lol: (villsvin med øl- & vin-saus) smakte fortreffelig . =D>


Hilste også på broren til middagen min utenfor Värdshuset Tvällen ;-) :

Image20190921_163435 by biker7, on Flickr


Dagens tur gikk hovedsaklig på svingete asfaltveier, men ble et par mil på grusen fra Tvällen og vestover mot Austmarka. Rullegrus var visst ikke det helt store på en RF900 på gamle asfaltdekk skjønte jeg, men i rolig tempo kom nabo,n seg greit igjennom :)

En knallfin høstdag i sommertemp :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by biker7 »

Jammen merker man at kveldene blir drastisk kortere og kortere nå utover altså.. :-k

MEN rakk jaggu å frese noen herlige mil med Tracern før mørket falt på i kveld \:D/
Kos å lufte "rampen" litt igjen :twisted:

Image20190925_184338 by biker7, on Flickr
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by ashland »

Prøvekjøring kan være ille farlig :roll:
Ofte er det myyye billigere, men ikke like moro, å finne kaffemaskinen, en soffakrok og lesestoff hos forhandleren når sykkelen får service :)

Ikke mer enn 2-3uker igjen før det er på tide å parkere og depresjonstiden tar til.
Men da er det på tide å begynne å planlegge neste års sprell :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by biker7 »

ashland wrote:Prøvekjøring kan være ille farlig :roll:
Ofte er det myyye billigere, men ikke like moro, å finne kaffemaskinen, en soffakrok og lesestoff hos forhandleren når sykkelen får service :)

Ikke mer enn 2-3uker igjen før det er på tide å parkere og depresjonstiden tar til.
Men da er det på tide å begynne å planlegge neste års sprell :thumleft
Kan være litt skumle slike prøvejøringer ja :roll: ;-)

Men gikk nok bra denne gangen 8) For selv om det kunne vært fristende med en slik GS 1250 Rallye (ikke Adventure-versjonen) bestemte jeg meg ganske raskt at det ikke blir noen handel nå. Skulle jeg kjøpt en slik med det utstyret/tilbehøret jeg evt. ønsker meg, hadde den lett tippet 300K :shock: Det blir rett og slett for mye penger syns jeg. Men skjønner lett at pengesterke "gamlinger" og andre velger seg et slikt vidunder :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by Kant1 »

Men allerede nå finnes det lett brukte og demokjørte 1250 rundt om.
"Minuset" er at de er lite utstyrt, og det fort påløper endel lommepenger til veltebøyler, lys, bagasjefester etc.

Utseendemessig er jeg helt på linje med deg, GS 1250 HP er mye penere og harmonisk den storesøstera GSA.
Men når det kom til "hva får du for penga" blei valget enkelt for min del.
Og jeg landa på under 300k med min, etter jeg fikk på sideveskene.

Og aldri ALDRI har jeg hatt større kjøreglede enn det jeg opplever nå :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by biker7 »

Kant1 wrote:Og aldri ALDRI har jeg hatt større kjøreglede enn det jeg opplever nå :thumleft
Etter en test-tur så ble jeg ganske overrasket over både motor og hvor lettkjørt denne "kolossen" er, så fullt forståelig :D

Men kjøregleden er ikke så værst på Tracern eller "mini-GS,n" heller, selv om til nesten "halv pris" tilsammen ;-)
Kunne kanskje tenkt meg litt mere "power" i GS,n langs asfalten, men på grusen klarer det seg lenge.
På Tracern derimot blir jeg fortsatt imponert over hvor sterk og sprek denne 850-trippelen er :thumleft
Men hver til sitt bruk, og litt vanskelig å kjøre 2 sykler (eller 3 ;-) ) samtidig da :roll:

Når det ikke blir sykkel-handling med det første, får man ta vare på det man har.
Så denne uka har GS,n derfor fått både nytt kjede/drev og olje/filter :D
Last edited by biker7 on 28 Sep 2019 12:19, edited 1 time in total.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by ojda »

Nå kommer jo mye an på hvordan man bruker sykkelen, men om langturer ofte er tema er mulighetenetil å legge beina opp på motorbøylene ett absolutt-krav fra min side.
Å da vil jeg ikke ha en kvasiløsning med extra pegs på utsiden av motorbøylene [-X
Dette alene avgjør mitt endelige valg mellom gs/gsa :thumleft
Så er det jo mange ting som peker både i positiv og negativ retning for begge modellene, men gs for meg er temmelig bankers =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply