Luftfilter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Luftfilter

Post by Toven »

Kjøpte et nytt luftfilter som jeg trodde skulle være tilsvarende Hiflo filteret jeg har lenge brukt. Men det nye viste seg å være laget av tynn papir istedenfor det litt tjukkere "vatt" lignende stoffer som er på det hvite Hiflo filteret. Hiflo filteret kjennes også bedre ut mtp kvalitet, kjennes mye mer solid ut enn det røde no-name ebay filteret.

Men det jeg undrer på nå; er det noe særlig forskjell i filtreringsevnen til disse filterne og materiale brukt? :-k
Ytelse og evt 0.00025 hestekrefter mer grunnet mer luftgjennomstrømming gir jeg blanke F i, noen er jo svært opptatt av dette, men jeg tenker mer på hvor "sikkert" det røde filteret med det tynne papiret er.

Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Luftfilter

Post by knutk »

Toven wrote:Kjøpte et nytt luftfilter som jeg trodde skulle være tilsvarende Hiflo filteret jeg har lenge brukt. Men det nye viste seg å være laget av tynn papir istedenfor det litt tjukkere "vatt" lignende stoffer som er på det hvite Hiflo filteret. Hiflo filteret kjennes også bedre ut mtp kvalitet, kjennes mye mer solid ut enn det røde no-name ebay filteret.

Men det jeg undrer på nå; er det noe særlig forskjell i filtreringsevnen til disse filterne og materiale brukt? :-k
Ytelse og evt 0.00025 hestekrefter mer grunnet mer luftgjennomstrømming gir jeg blanke F i, noen er jo svært opptatt av dette, men jeg tenker mer på hvor "sikkert" det røde filteret med det tynne papiret er.

Image
Om der foreligger tvil: Sleng skjiten og kjøp et luftfilter av kjent kvalitet.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Luftfilter

Post by mekkern »

Olje og div filtere er greit å ha litt kontroll på. :thumleft
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Luftfilter

Post by pelsen »

Filteret med det tynne papiret filtrerer kanskje ok, men sannsynligvis går det fortere tett.
Hvis man er ute etter å gjøre det så billig som mulig så er vel et vaskbart KN-filter løsningen. Ihvertfall hvis man skal ha sykkern noen år og tar service selv. Jeg vasker filteret når jeg tar oljeservice på 10000 km eller årlig som det vanligvis blir.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Luftfilter

Post by Toven »

Bestile meg et nytt av samme hvite Hifll, som har fungert fint disse åra :) og så dumper jeg det røde.. var liksom så tynt og shabby :-k
Post Reply