Veien videre 2019

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Veien videre 2019

Post by tshansen »

Snikkeren wrote: Litt av grunnen til at jeg så på Discourse var for å gå bort i fra dagens layout, til noe folk er mer vant med i dag. Prinsippet med uendelig rulling av poster i kronologisk rekkefølge tror jeg er noe de yngre foretrekker fremfor å klikke seg videre til neste side.
kjenner du til noe forum som benytter seg av dette? De største forumene jeg frekventerer har samme type layout som vi har, og har hinsides mye brukere (totalt sett)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Veien videre 2019

Post by tshansen »

Det minner meg fælt om Reddit og hvorfor jeg ikke frekventerer den databasen der noe særlig. Det er så satans rotete og mye møl inn i mellom osv. Det er sikkert mulighet for å skru av og på forskjellige features i det forumet, meg personlig liker ikke den linjen under første innlegget med hvem som er i tråden osv. :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

tshansen wrote: kjenner du til noe forum som benytter seg av dette? De største forumene jeg frekventerer har samme type layout som vi har, og har hinsides mye brukere (totalt sett)
Ikke andre enn de jeg fant via Discourse sin side, nei. Og hvor komplisert det er å installere vet jeg ikke. Men det jeg har sjekket ut ser meget bra ut etter min mening. Prøvde det fra mobil også, og det er hinsides mye bedre enn det vi har her i dag ihvertfall. Ikke noe behov for Tapatalk eller andre tredjeparts apper. Man kan laste opp bilder direkte fra nettleseren, og det er utrolig enkelt å lese på mobil også.

Men jeg skal ikke si at jeg har fasiten. Hva MC-forumet ender på må nesten du og de andre admins'ene avgjøre. Det er jo tross alt deres forum.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Veien videre 2019

Post by Tommas »

For min del så kommer utseende på forumet helt i bakre rekke, men tror det er litt annerledes først gang man besøker det.
Skal ikke kimse av hyggelige lokaler når folk stikker en tur innom, med et drivende flott bannerbilder (kanskje til og med roterende) og en hyggelig landingsplass når man dukker opp første gang.

For oss som allerede bruker forumet ville jeg tippet at å luke litt i småtteri (ikke falle ut under skriving av poster feks) og få på plass enkel bildeopplasting ville vært ganske vellykket.

Når det gjelder nye folk så bør man kanskje sminke bruden ved å tilby nyere godsaker? Moderne forum har jo gjerne tatt en del fra her og der, feks enkel deling av videoer-bilder-linker samt tagging av andre og forskjellige metoder for å vise at man liker en post. Tipper at det kan gjøres uten å støte fra seg allerede eksisterende brukere :-k
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Veien videre 2019

Post by knutk »

Nå har det vært litt synsing om hva "den yngre garde" liker og hva de forventer.

Etter å ha kjørt gjennom 3 tenåringer frem til voksen-status har jeg erfart en ting: Å prøve å forstå og forutsi hvordan de tenker og hva de ønsker har konsekvent vært skivebom.

Kunne være interessant å høre fra de omtalte "yngre garde" hvordan de ser på det, om layout er helt håpløs og om de betrakter dagens design som en gedigen brems.

Personlig synes jeg layout er helt grei (men jeg er ikke klassifisert som "den yngre garde"). Brukervennlighet kan bare bli bra til et visst nivå, en sirkel kan ikke bli mer enn rund. Dog vil jeg se en enklere handtering av innlasting av bilder som en forbedring. Når man først har lært det går det for så vidt greit, men det kan sikkert være en terskel for mange å komme i gang, og det er ikke spesielt godt forklart noe sted heller.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by hakhap »

Uten å kalle meg yngre garde ville jeg sagt at få till mobilvennlig design og bildehåndteringen så er mye i boks, å trenge tapatalk er mest sannsynlig en showstopper + det er begrenset hva du får gjort med tapatalk (eks lenke til yt video er et mareritt)

Ja ett litt "modernere" UI / skin ville hjulpet og. Nå skal det siet jeg bruker det jeg tror er standard tema for MC-Forumet som definitiv ser datert ut men når du lært deg det så er det ikke noe problem men det er ikke akkurat intuitivt fra starten av med mange av funksjonerne.

Så hvis vi med yngre garde tenker på de som ikke vært borte i phpbb tidligere og ikke har opplevd den tiden da design av software bare handlet om hvordan en sturkturerte kode og databaser så kan det nok være for mye til å begynne å bruke det hvis ikke innholdet er så godt at du gidder å prøve å lære deg det, da det finnes så mange andre kilder til mye, ikke alt, andre steder å hente.

Tenk på den seneste app du installerte på teleboboen hvis den ikke oppfylder å være enkel å bruke til det du ønsker å gjøre så blir den ikke brukt.
Det samme for et forum.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Palma »

Pokker så mye tullprat....[emoji23][emoji23][emoji23]
Skal jeg besøke noen så besøker jeg de som er i huset, ikke selve huset. Om de som er der er ok så spiller det null rolle hvordan huset ser ut. At det er greit å ta med seg noen gaver i form av bilder og noe å prate om er jo greit da.
Og unga....ja de spretter nå hit og dit hvor det blinker mest.


Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by hakhap »

Palma wrote:Pokker så mye tullprat....[emoji23][emoji23][emoji23]
Skal jeg besøke noen så besøker jeg de som er i huset, ikke selve huset. Om de som er der er ok så spiller det null rolle hvordan huset ser ut. At det er greit å ta med seg noen gaver i form av bilder og noe å prate om er jo greit da.
Og unga....ja de spretter nå hit og dit hvor det blinker mest.


Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Det kan du si, men hvis døren ikke virker på samme måte som alle dører du er vant til å bruke, parkeringen er 3 boligblokker i vei eller det er 1km gang i gjennom skog å våtmark uten lys for å komme seg til huset etc etc og de du tenkte besøke ikke er så godt kjente uansett + de har en stygg varg liknende bjeffende bikkje og du likke ikke bikkjer så veldig godt + din stue har gulkvverme så kanskej du ikke besøker dem likevel?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Palma »

hakhap wrote: Det kan du si, men hvis døren ikke virker på samme måte som alle dører du er vant til å bruke, parkeringen er 3 boligblokker i vei eller det er 1km gang i gjennom skog å våtmark uten lys for å komme seg til huset etc etc og de du tenkte besøke ikke er så godt kjente uansett + de har en stygg varg liknende bjeffende bikkje og du likke ikke bikkjer så veldig godt + din stue har gulkvverme så kanskej du ikke besøker dem likevel?
Hahahaha, ja det var jo å sette det på spissen Hakhap, du er sikker på at det ikke er et annet forum du skriver om nå.... :-#
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Veien videre 2019

Post by tshansen »

Vi er jo eksperter på å tro og synse for andre her inne, så vi burde jo enkelt klare "å bestemme" hva ungdommen liker best :lol:

Jeg er ikke helt enig i at et forum og dens layout kan sammenlignes med en spesefikk app.... se bare hvilket hysteri det blir hver gang en app vi liker skifter from/farge eller funksjoner. Instagram? Snapchat? osv osv! Men vi har alle meninger rundt dette. For min del henger jeg en ekstra knapp på rema 1000 prinisppet.... det enkle er ofte det beste!

Kvalitet trumfer det meste. Er innholdet bra, variabelt og aktivt vil folk som søker informasjon ende opp her som mange andre. Når vi er ute på fellesturene våres generer det enormt med publisitet, for ikke å snakke om de alle turrapportene som er lest av fjernt og nært. Slikt snakker for seg selv.
Det er ferre og ferre som bruker forum, de liker chat og facebook! Å det er helt greit, de skal få like det. Forum er ikke for alle, men som Onkel sier, for noen er det alt :-) Jeg tror vi skal ha ambisjoner om å tilby noe ingen andre kan og heller akseptere at andre tjenester er større enn oss :-) Jeg håper for egen interesse at vi ikke kommer til et punkt der vi blir drevet av oppmerksomhetshoreri og klikk hysteri! Jeg sammenligner ofte et forum med god gammel dugnadsånd. De som bidrar gjør det sjeldent for å glede seg selv, de gjør det mest for å glede/hjelpe andre. Litt av den ånda som svirrer i MC miljøet og er grunnstøttene i MC-Norge :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Palma »

Vel talt Tshansen!

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Veien videre 2019

Post by mekkern »

Med å ha en på 21 år i huset som kjører sykkel og som også har dame på 20 som kjører egen sykkel og flere kompiser av de så vet jeg litt hva som fenger i de rekkene i det minste...
samme med flere kolleger som også kjører MC..

FORUM SUGER.
Det går pr i dag mest i insta og snap og noe face.. det er der de kommuniserer med venner og omgangskrets..
Der avtaler og deler de alt. det vi har her er nok for "smalt" for de.

Å få trukket en yngre generasjon som ikke ser noe "nytte" av det inn hit er nok litt fåfengt.

men mulig vi kan få rekruttert noen "voksne" hit hvis layout er grei og en får reklamert seg litt rundt..
men er nok redd vi som gjør mer ennå fylle drivstoff og ta skrytebilder....er en "utdøende rase" ...... :-k
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Veien videre 2019

Post by ole m. »

Støtter herr Hansen her, på forum som dette er innholdet avgjørende. Det kan ikke sammenlignes med en kjekk-å-ha app til mobilen. Jeg tror heller ikke at unge ikke skjønner hvordan de skal bruke forumet, det er slett ikke vanskelig å finne ut av.

Jeg tror ikke det trengs stor modernisering her. Man kan sikkert oppgradere utseendet, men det er neppe avgjørende. En mulighet for direkte opplasting av bilder hadde jo vært bra, men da må man ha tilstrekkelige lagringsplass. Bilderstørrelsen bør ikke begrenses for mye, dårlig kvaliter på bilder er bare irriterende. Det samme gjelder forslaget om at eldre bilder kan slettes, det vil være veldig ødeleggende for forumet.

Styrken ved et forum er at det er oversiktlig, lett søkbart og at man har historien bakover. Dette må man opprettholde og rendyrke, og ikke gjøre til en øyeblikksopplevelse som Facebook.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by hakhap »

Nå tror jeg dere misforstår hva jeg mente med app sammenligningen.

Poenget er som jeg sa å gjøre det enklest mulig å bruke forumet og bidra til innholdet.

Innhold er alltid no 1 men hvis lignende innhold tilbys på et mere tilgjengelig sted vil det stedet bli brukt.

Når høres det sikkert ut som jeg ikke synes dette er flott forum o.l. men dette er mine innspill mtp rekruttering og ting som blitt nevnt av andre og ikke for min del som allerede lagt meg til med måter å komme rundt eventuelle begrensninger bortsett fra å poste bilder fra Flickr eller lenke yt fra mobilen.

Og mtp sletting av eldre bilder er jeg enig og som min lille kalkyle viser kan det lagres rimelig mange bilder per medlem før en standard webhotell lagring er brukt opp.
Sletting var og ment som en måte å ikke bygge opp driftskostnader ved å måtte øke lagring mer enn nødvendig over tid.


Så oppsummer en enkel facelift, mobiltilpasse forumet, enkel bildefunksjon og enkel deling av ekstern media.


Ekstra kunne være å ha en wysiwyg editor ala word for reisefortellinger

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Veien videre 2019

Post by Tommas »

Blir i alle fall mye skriblerier her 8)

Til syvende og sist er det jo brukerne som gjør et forum, enten man har museumskvalitet på teknologien eller ikke.

At det tekniske henger med i svingene er jo bare en liten bit, men ren synsing fra min side tilsier at gjør man terskelen så lav som mulig for å ha aktivitet på et forum så er det bra.

Ellers er det vel et tegn i tiden at for mange så er noe mer enn enkle overskrifter for tidkrevende og komplisert, så forumverden virker nok fort litt kjedelig. Det tror jeg blir vrient for oss å endre på 8)
Post Reply