Veien videre 2019

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

Tommas wrote:Skulle vært en lav terskel mulighet som "like" på forumet 8)
Nei, synes det blir bare tull ... "like" og "tommel opp" er en litt "billig" måte å seg enig på.
Litt artigere å lese noen ord enn å telle tomler
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Veien videre 2019

Post by Tommas »

jhn wrote:
Tommas wrote:Skulle vært en lav terskel mulighet som "like" på forumet 8)
Nei, synes det blir bare tull ... "like" og "tommel opp" er en litt "billig" måte å seg enig på.
Litt artigere å lese noen ord enn å telle tomler
Tja, er på et par forum hvor det brukes og synes det er grei måte å få litt respons på.

:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

:lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Veien videre 2019

Post by mekkern »

Tommas wrote:
jhn wrote:
Tommas wrote:Skulle vært en lav terskel mulighet som "like" på forumet 8)
Nei, synes det blir bare tull ... "like" og "tommel opp" er en litt "billig" måte å seg enig på.
Litt artigere å lese noen ord enn å telle tomler
Tja, er på et par forum hvor det brukes og synes det er grei måte å få litt respons på.

:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

:lol:
Men hvis en har delt en opplevelse eller noe annet som en har funnet på eller lignende er det jo litt ok å få en respons på om det var lesbart og om det var noe en ville ha mer info om eller om det var litt "dust"...
Der er jeg ikke så jævlig flink sjøl heller kjenner jeg... litt for lett å la andre kommentere og så bare "like".... :redface
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

Etter litt googling, så kan det se ut som beste forumalternativet er Discourse: https://www.discourse.org/

Det har alt vi ser etter. Moderne utseende, drag and drop bilder, like-funksjon, osv.

Sjekk features'ene til Discourse her: https://www.discourse.org/features
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Veien videre 2019

Post by supermons »

Supert med litt engasjement på forumet sine vegne! Jeg har også venner for livet og mye ny kunnskap som et resultat av dette forumet, og har på ingen måte lyst til å legge det ned!

Jeg har engasjert meg mye i forrige runde, og gjort mye teknisk for å få dette forumet opp og gå bedre. Det er lagt til login for Google og Facebook-kontoer som jeg ser dere nevner:

http://imgur.com/S6641mJ

Det med bilder skjønner jeg (fikk ikke til imgur nå :( ), og det har det blitt tenkt mye på, men på det tidspunktet var det ingen gode løsninger. Ny host vurderes sterkt, både på grunn av pris og funksjonalitet. One.com er et godt forslag, kom gjerne med flere :)

Personlig har jeg vært opptatt med nyrekruttering til forumet på et veldig personlig plan, og det tar tid, sånn ca 15 år til han kan begynne på lett-MC-lappen. Det går veldig mye ut over min tid, men jeg jobber også mye med andre IT-prosjekter som gjør meg bedre egnet til å gjøre store endringer på forumet etter hvert, som flytting til ny host / Sky-tjenester / scripting/koding ++

Men nytt engasjement tas i mot med takk :) Så får vi se om vi i 2019 finner en bedre og billigere host, finner en god måte å dra inn litt penger til driften som ikke går ut over brukerne (frivillighet eller noe å selge?) Tror et par av oss admins har noen veeeeldig ekslusive MCforumet-kopper som kan selges dyrt :P

Takk for at dere er dere og bidrar meg kunnskap og humor her inne! Jeg foretrekker også forum foran facebook, og håper vi kan fortsette sånn lenge! Vi var her før Facebook, og jeg satser på at vi er her etter også ;)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Palma »

Jeg sitter med noen spørsmål. Jeg har ikke alle svarene, men jeg har noen meninger..
Snikkeren wrote:Hvis tradisjonelle forum skal overleve i et så snevert marked som Norsk MC, så tror jeg det må drastiske endringer til. Ikke bare når det gjelder det tekniske, men også måten folk tenker om forum.
Er Norsk MC et så snevert marked? Nei, jeg tror ikke det. Det finnes mange motorsyklister, men ikke alle har den store skrivekløen, heller ikke alle har behov for å være med i en offentlig hyllest av noe de ikke har videre stor interesse av. Heller ikke behov for å fortelle hele verden om at i dag har jeg skiftet olje!
Snikkeren wrote:1. Det må gå an å logge seg inn med f.eks. Facebook. Jeg tror det er mange som ikke gidder å opprette en ny bruker, med nytt passord å huske på.
Jeg har laget en bruker en gang for noen år siden, opprettet et passord og nå har jeg en slik EDB-maskin som hjelper meg å huske på slike detaljer så jeg slipper å gå rundt å huske på alle passordene.
En annen ting er at jeg ønsker faktisk ikke å blande min tilværelse på nett i ei diger smørje av alle sosiale medier, søkemotorer o.l. Hvorfor skal jeg logge inn via Face eller google? Fordi det er enkelt? Eller er det for å vise flest mulig at jeg driver med noe både her og der. Jeg har ikke så stort behov for respons eller for å formidle til hele verden alt det jeg driver med til enhver tid.
Snikkeren wrote:2. Det må være mulig å poste bilder direkte i forumet, uten å være nødt å gå via andre bildetjenester først, for så å linke de inn i forumet. Jeg tror mange hopper av pga. nettopp dette.
3. Det må være enkelt å legge til videoer fra YT, Vimeo og andre videosider...
Ja, det er sikkert mulig å gjøre opplastningen bedre og enklere. For min del, som ikke er den store fotografen (selv om mora mi synes alt jeg gjør er veldig bra) så er veien fra jeg tar et bilde og til forumet en vei hvor mange bilder blir silt ut og vurdert en eller to ganger til. Noe jeg tror er lurt.
Ønsker vi at forumet skal flyte over av impulsbilder som ikke alle er en fryd å se på? :-# Når man ser hvor ukritisk folk hiver ut all verdens bilder på sosiale medier, bare for at det er mulig, så vet jeg ikke om det er noe mål. Igjen (litt) kvalitet fremfor kvantitet.
Jeg har inntrykk av at det meste som skrives her inne er ganske gjennomtenkt, folk har "jobba" litt med det før det legges ut, dette gjelder og bilder. (noen har jobba litt mye etter mitt synspunkt hahaha)

Blir forumet et sted hvor det enkelt kan øses ut masse møl så vannes forumet ut. Det finnes nok steder hvor man kan laste opp både bilder, tekst og videoer som genererer masse oppmerksomhet, for oppmerksomhetens skyld hvis det er målet.
Er det så himla vanskelig å putte inn en lenke mellom de firkantparentesene ? Til og med jeg med min EDB-kunnskap har klart det da jeg skulle legge ut min mors favorittfilm (som selvsagt jeg har laget).... Joda, jeg har bannet lavt og inderlig av og til. Men har vi det så veldig travelt alltid. Da jeg redigerer (eller klipper litt som det heter) så bruker mitt nett neste natt på å laste opp skiten på nett og da om jeg bruker 30 sec ekstra på å legge ut perlen her det betyr ikke all verden, hvertfall ikke for meg.
Snikkeren wrote:4. Layouten på forumet må se moderne ut, ikke som noe fra tidlig 2000-tallet. ...
Hvorfor? Forumet er vel ikke et ukeblad med glorete fremside på glanset papir i hylla på butikken! Er det ikke innholdet som betyr noe? For min del (ja jeg har passert 50+) så er det greit at jeg ser det som jeg skal lese og ikke all verdens annen staffasje. Jeg er aktiv bruker av AdBlock for å fjerne uvesentligheter.
Jeg har sett en del sider og andre forum hvor det er et hav av klikkemuligheter og en jungel å navigere i, jo det ser kanskje fancy ut, og utviklere av slike sider prøver nok å overgå hverandre i vise at man kan lage ting mest mulig innviklet. Igjen spør jeg hvorfor?? Og hva er hensikten med forumet?

Jeg synes ikke forumet skal være et sted hvor man skal promotere seg selv og sine x-antall blogger, hjemmesider osv osv. Søken etter likerklikk og oppmerksomhet blir da vel tilstrekkelig dekket via andre kanaler? Ja, jeg har satt inn en link selv og. :redface

Janteloven...?
Neppe... men ja, jeg har selv lagt ut ting på forumet og følt meg mer som trådstopper enn trådstarter. Ja vel da, ok. Hvis folket på forumet ikke liker det jeg skriver eller mine bilder/filmer så har jeg noen valg. Jeg kan bli fornærmet, såra og innesluttet for at folk ikke anerkjenner mitt fremragende arbeid og mine store kunstneriske evner og trekke meg tilbake. Alternativt kan jeg lytte til tilbakemeldinger, vurdere om jeg skal forandre noe eller tenke man kaster ikke perler for svin. Jeg har valgt det første, og lært masse.(Håper jeg)
jhn wrote: ... "like" og "tommel opp" er en litt "billig" måte å seg enig på.Litt artigere å lese noen ord enn å telle tomler
mekkern wrote:Men hvis en har delt en opplevelse eller noe annet som en har funnet på eller lignende er det jo litt ok å få en respons på om det var lesbart og om det var noe en ville ha mer info om eller om det var litt "dust"...
Der er jeg ikke så jævlig flink sjøl heller kjenner jeg... litt for lett å la andre kommentere og så bare "like".... :redface
Helt enig, og ja, det er viktig å gi tilbakemeldinger. Men hvis det er noe jeg absolutt ikke synes noe om så er det ikke alltid jeg skriver noe. Og det er ofte at jeg føler at min respons blir litt platt, det tilfører ikke noe faglig. Men jeg skal huske på at det allikevel betyr noe, det betyr jo noe for meg med tilbakemeldinger, selv om det ikke er det som er hovedgrunnen til at jeg skriver noe.

Ja, jeg har spist mye bokstavkjeks i jula, det ble langt og sikkert mange som ikke gidder å lese til slutten. Helt greit det.... skal aldri skrive noe mer jeg... :smt022
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

@Palma: Med andre ord vil du ha det slik det er i dag. Du ser jo hvor bra det funker. Vi er en pitteliten gjeng som har en sandkasse å leke i. Ja, vi tar imot andre med åpne armer, men terskelen for å delta er ganske høy. Dersom vi skal vokse, så hjelper det ikke å tenke i samme gamle baner som før. Da må ting endres for å få det til.

At layouten moderniseres vil ikke si at ting skal se jævlig ut. Heller tvert imot.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

Jeg er enig i mye av det du sier Palma ... både det ene og det andre, men du sier :
"Ja, det er sikkert mulig å gjøre opplastningen bedre og enklere. For min del, som ikke er den store fotografen (selv om mora mi synes alt jeg gjør er veldig bra) så er veien fra jeg tar et bilde og til forumet en vei hvor mange bilder blir silt ut og vurdert en eller to ganger til. Noe jeg tror er lurt.
Ønsker vi at forumet skal flyte over av impulsbilder som ikke alle er en fryd å se på? :-# Når man ser hvor ukritisk folk hiver ut all verdens bilder på sosiale medier, bare for at det er mulig, så vet jeg ikke om det er noe mål. Igjen (litt) kvalitet fremfor kvantitet.
Jeg har inntrykk av at det meste som skrives her inne er ganske gjennomtenkt, folk har "jobba" litt med det før det legges ut, dette gjelder og bilder. (noen har jobba litt mye etter mitt synspunkt hahaha)"
Her er jeg ikke enig. Det skjer ofte at jeg har et bilde jeg har lyst til å poste. Det kan være et fint bilde av en vakker forumkompis, eller et bilde som passer inn i noe pågående dritprat ... mange ting. Men ikke så mange at forumet blir sprengt, jeg tror ikke veldig mange vil føle det som et problem om dette forenkles litt
Jeg tror det ville vært en bra ting
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Veien videre 2019

Post by Kant1 »

Å forenkle bildeopplasting ser jeg på som en stor og viktig forbedring.

Skal man tiltrekke seg nye brukere og stimulere til økt aktivitet, vil forenkling av ovennevnte være et stort pluss. Jeg tror ikke det blir pøst innpå med alskens skjiit og drit fordet om ting blir forenklet.

Layout og sånn har ikke all verden å bety for MIN del, men så er det heller ikke for min del alene man evt skal fornye seg. [-X

Og ang kostnader: Jeg kan som sagt prøve å forhandle fram noe sponsing, om det trengs. ;-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Veien videre 2019

Post by jeey »

Trur forumet hadde hatt godt av en modernisering.

phpBB var store greier i tidlig 200x men henger etter i dagens verden, et mer moderne forum som støtter funksjoner slik ola norman er vant med, f.eks å tagge personer eller å bare lime bilder rett inn hadde hjulpet mye.

Si at man f.eks hadde tatt invisionboard og kjørt på med blog, gallery, kalender og forum delens dems så kommer det en lisens kostnad på 350 usd pr år.

En innsamling på dette hadde nok gått raskt tenker jeg :)

Det er greit at dere ikke ønsker at forumet skal koste noe, men om medlemmene støtter opp om det og de får en lettere hverdag så trur jeg mye er gjort.

Det er også database migrering av phpBB postene, så disse får du henta inn.

Andre kandidaten å se på kan også være.
myBB
vbulletin
smf
xenoforo
++

--

Ang hosting så kan det f.eks leies en VPS
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Palma »

Snikkeren wrote:@Palma: Med andre ord vil du ha det slik det er i dag. Du ser jo hvor bra det funker. Vi er en pitteliten gjeng som har en sandkasse å leke i. Ja, vi tar imot andre med åpne armer, men terskelen for å delta er ganske høy. Dersom vi skal vokse, så hjelper det ikke å tenke i samme gamle baner som før. Da må ting endres for å få det til.

At layouten moderniseres vil ikke si at ting skal se jævlig ut. Heller tvert imot.
Hvis du leser det jeg skrev en gang til @Snikkeren så vil du nok se snev av åpning for nye ideer.
Ja vi er en pitteliten gjeng i sandkassa vår. Jeg er åpen for nye mennesker, noe som jeg tror alle er her inne. Alle nye vil tilføre noe. Jeg er og overbevist om at i alle slike forum er det en "kultur", på dette forumet opplever jeg kulturen veldig god og åpen for nye folk. Ikke alle forum er slik uten å nevne spesielle forum. Vi skriver norsk, vi skriver lite i gåter, ofte rett fra levra, ikke mye glansbildementalitet ala facebook og andre sosiale medier. Jeg ser det ikke som noe mål i seg selv å bli så himla svær bare for å bli stor. Jeg ønsker alle velkommen, ikke alle finner seg til rette med kulturen, ok, stor ingangsdør og utgangsdøra er og mulig å bruke. Hvorfor du mener terskelen er ganske høy vet jeg ikke, mulig de som mener det må gå litt i seg selv for å finne en årsak. Hvis jeg ikke får masse positiv respons på noe møl jeg legger ut så må jeg tenke på om det er noe med det jeg legger ut. Treffer jeg målgruppen?? Jeg laget veldig gode smultringer til jul, til og med filma da jeg stekte, jeg legger det ikke ut her! [-X

Samtidig så mener jeg som i sta at vi skal gi hverandre respons. Men jeg er ærlig og vil ikke gi positiv respons på noe jeg synes er skivebom bare for at jeg skal være kompis....da er jeg ikke kompis!
Noen prater mye, andre igjen er mer fåmælt og stillfaren(slik som meg :---) ) Jeg er sikker på at mange som ikke skriver noe her inne har utbytte av det som blir skrevet.

Bildeopplasting kan helt sikkert bli bedre.
jhn wrote:Det skjer ofte at jeg har et bilde jeg har lyst til å poste. Det kan være et fint bilde av en vakker forumkompis, eller et bilde som passer inn i noe pågående dritprat ... mange ting.
Jeg har aldri hatt store problemer med å laste opp et bilde som jeg har tatt med f.eks telefon slik på direkten...
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Veien videre 2019

Post by ojda »

Kjenner jeg også er mye enig med "han dærre innpå skauen", jeg er egentlig ofte det ;-)
Nå har jeg ikke problemer med å linke bilder fra nettet inn på forumet, men egenbilde kombinert med phon eller pad krever litt tålmodighet :( Hadde vel egentlig satt pris på noe alla de mulighetene vi hadde på "den andre siden" i "Gamledager" :-#

Det jeg derimot er litt skeptisk til, er å gjøre oss avhengig av "bidag" i flere tusen koners-klassen.
Det går sikkert bra ett år eller to, å kansje mange, mange fler.
Men begynner interessen for foumet å dale, vil utgifter være med på å slå siste spikeren i kista :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

Ta å sjekk ut Discourse som jeg linket til lengre oppe. Det er gratis, og har alt man forventer av et moderne forum i dag. Det er et eget testforum på siden deres, hvor man kan teste hvordan ting fungerer.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

Palma wrote: Bildeopplasting kan helt sikkert bli bedre.
jhn wrote:Det skjer ofte at jeg har et bilde jeg har lyst til å poste. Det kan være et fint bilde av en vakker forumkompis, eller et bilde som passer inn i noe pågående dritprat ... mange ting.
Jeg har aldri hatt store problemer med å laste opp et bilde som jeg har tatt med f.eks telefon slik på direkten...
Jeg har heller ikke direkte problemer med det, men jeg lagrer normalt ikke bildene i noen sky eller andre flyktige steder. Jeg lagde først en konto et sted, kun for forumets del, men der var det mye knoting og greier ... så et nytt sted ... kort sagt, det blir en del ekstra knussel bare for å poste et bilde.
Men det er nå bare meg ... andre kjenner det annerledes. Greit nok
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by hakhap »

Å gjøre ting enklere er ikke feil :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply