Ashland´s hjørne
Re: Ashland´s blogg
Her er jeg langt ute i synseland, men kan ikke skjønne annet enn at det må være helt minimalt med krefter som virker "sidelengs" på pinene som presses ut - sammenliknet med kreftene som strekker kjedet i lengderetning. Så da skal det vel ikke stort mer enn "symbolsk" styrke til
Re: Ashland´s blogg
Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Ashland´s blogg
Det hender titt og ofte at klipset forsvinner, enten at det blir montert feil i forhold til rulleretning og ramler av pga. sentrifugalkreftene, eller får en mekanisk skade under montering.Trondgv wrote:Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Blir det montert korrekt så er det greit nok, men jeg foretrekker klinking
- mekkern
- Posts: 5192
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ashland´s blogg
Jeg har testet litt rundt dette og korrekt montert "clips" fungerer så lenge hastigheten holdes under 220+/- avhengig av størrelse fremdrev/hjuldiameter.Trondgv wrote:Er det bevist noen plass at låseklips er dårligere enn klinking? Annet en at folk sier det? Har aldri hørt om noen kjeder som ryker pga av låseklips..
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Ved 250-270 et sted så forlot clipset kjedet tvert...dette fant jeg aldri igjen selv om sykkelen var stillestående.
Re: Ashland´s blogg
(bilde rappet på nett)
Re: Ashland´s blogg
Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Ashland´s blogg
Du har så rett det går ann å haknutk wrote:Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelåsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Prøvde dermed å rette på den, med eneste resultat att hele hærligheten ble enda mer gæli Dermed var det rett til Alf Graarud å bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler
Med litt mer tålmodighet og nøyaktighet gikk det mye bedre denne gangen Pressverktøyet gikk av og på ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tålte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent på 20Nm og tok det pent på begge nitene, ikke før jeg dro til på 45Nm ble resultatet godt nok.
Ifølge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene være mellom 5,69 og 5,99mm
Selve leddet ble ørlite skjevt igjen, men ikke i nærheten av hva det ble første gangen. Så lite trør jeg nok ikke har noen praktisk betydning
Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm
I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble
fun is not a straight line
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9217
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Ashland´s blogg
Jeg synes du er flink jeg Jarle
Sjøl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er på GS'n
Sjøl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er på GS'n
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Ashland´s blogg
"Øvelse gjør mester"ashland wrote:Du har så rett det går ann å haknutk wrote:Tatt i betraktning hvor sjelden man trenger å demontere et kjede og hvor lite ekstra bryderi det er å klinke vs. kjedelås ser jeg ikke et poeng i å leve med usikkerhets-momentet en kjedelås representerer.
Et kjedebrudd kan forårsake store skader, så hvorfor leve med risikoen?
Fikk ikke helt ro i sjelen etter kjedelåsen ble skjevere enn hva jeg synes var innafor/behagelig. Prøvde dermed å rette på den, med eneste resultat att hele hærligheten ble enda mer gæli Dermed var det rett til Alf Graarud å bestille en ny, til den voldsomme sum av 65 riksdaler
Med litt mer tålmodighet og nøyaktighet gikk det mye bedre denne gangen Pressverktøyet gikk av og på ett par dusin ganger, bruksanvisningen til Kellermann som antydet press-pinnen ikke tålte mer enn 35Nm, glemte jeg. Begynte pent på 20Nm og tok det pent på begge nitene, ikke før jeg dro til på 45Nm ble resultatet godt nok.
Ifølge hjemme sidene til D.I.D. skulle de ferdig pressede nitene være mellom 5,69 og 5,99mm
Selve leddet ble ørlite skjevt igjen, men ikke i nærheten av hva det ble første gangen. Så lite trør jeg nok ikke har noen praktisk betydning
Leddet nedenfor, som jeg skulle komme nærmest mulig og aller helst innenfor 0,2mm
I morgen melder profetene på Yr småpene 20 varme, så da blir det en aldri så liten luftetur for å se hvordan resultatet ble
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Ashland´s blogg
Takk! Magefølelsen er mye bedre med dette resultatetojda wrote:Jeg synes du er flink jeg Jarle
Sjøl finner jeg ikke engang ut hvor disse greiene er på GS'n
Har du sett ved dreneringen til stempel-pinion, under slurecoilen
Helt klart, kommer nok til å ta med to låser ved neste bytteknutk wrote: "Øvelse gjør mester"
Bare sånn i tilfelle
fun is not a straight line
Re: Ashland´s blogg
Når jeg gjorde samme jobb på gamlesykkelen ble det dratt til "sånn passe", uten å måle verken Nm eller tidels millimeter Gikk fint i to år det, og har ikke hørt fra ny eier om problemer heller
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Ashland´s blogg
Litt vel overkill og mye målinger jaJK95 wrote:Når jeg gjorde samme jobb på gamlesykkelen ble det dratt til "sånn passe", uten å måle verken Nm eller tidels millimeter Gikk fint i to år det, og har ikke hørt fra ny eier om problemer heller
Hadde ikke lyst å surre til kjedelås nr 2
fun is not a straight line
Re: Ashland´s blogg
Nettopp tatt på egen sykkel, gikk som en drøm, både å få av gammelt og på med nytt! Men å få de usle små 0.010 inch’ene til å komme innafor krava var faen ikke bare bare! Måtte dra til med forlenger arm på pipa.
Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene står litt ut på baksiden? Gjør dine det? Virker som Biltema verktøyet sitt mothold gir etter.... hmmm
Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene står litt ut på baksiden? Gjør dine det? Virker som Biltema verktøyet sitt mothold gir etter.... hmmm
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Ashland´s blogg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2684
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Ashland´s blogg
Selve jobben er ikke noe problem, så lenge enn har verktøy og ett sted å stå er det ingen problem med en sånn jobb Som bonus får enn en mulighet til å rengjøre steder enn normalt sett ikke kommer så lett til.tshansen wrote:Nettopp tatt på egen sykkel, gikk som en drøm, både å få av gammelt og på med nytt! Men å få de usle små 0.010 inch’ene til å komme innafor krava var faen ikke bare bare! Måtte dra til med forlenger arm på pipa.
Ser at jeg er akkurat innafor minstekravet, men pinnene står litt ut på baksiden? Gjør dine det? Virker som Biltema verktøyet sitt mothold gir etter.... hmmm
Det var overraskende mye jeg måtte dra til med når kjedelåsen skulle klinkes, for å komme innafor kravene. Heldigvis har momentnøkkelen lang arm
Måtte ut å se på kjedet, ser ut som pinnene er like hele veien på baksiden av kjedet
fun is not a straight line