Jeg betalte 32k for BMWen min for 2 år siden og den har gitt meg utrolig mye kjøreglede for pengene. [emoji106] Koser meg like mye på den som jeg gjorde på 690en jeg kjøpte ny.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Nybegynner ... hvordan komme igang
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Men spørsmålet er jo om du hadde kost deg like godt på bmw'en om du ikke hadde gått for 690'en å gjort deg opp en mening om hva som var viktigst for deg og din kjøringTrondgv wrote:Jeg betalte 32k for BMWen min for 2 år siden og den har gitt meg utrolig mye kjøreglede for pengene. [emoji106] Koser meg like mye på den som jeg gjorde på 690en jeg kjøpte ny.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Det finnes ingen fasit
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- mekkern
- Posts: 5149
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Tja.
Tror riktig sykkel er like forskjellig som det vi er som mennesker.
Jeg synes det er artig å knarrerundt på gamle forskjellige sykler.
Merker jo at det er litt pissekonkuranse med «størst og best» i visse deler av mcmiljøet. men
Tenk over hva en faktisk skal bruke sykkelen til også.
Ikke alltid størst og dyrest er det rette.
Ikke for at jeg ikke har økonomi til å handle et par nye traktorer eller panigaler, men rett og slett fordi jeg finner glede i disse eldre syklene som de nye ikke gir.( men ny bil var oki )
Og jeg skal ikke «jorden rundt» som jeg vet om ennå heller,selv om jeg skal drasse en åttitalls cbr 1000 med meg til Italia i september.
I dag kjører jeg rundt på en gammel 600 offroader fra midten av 80 tallet selv om det står «bedre» sykler for dagstur i garasjen ,men 40-50 hk på 130kg er digg å putre rundt på småveier. Hadde ikke giddi på en GS 1200.
Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre.
Tror riktig sykkel er like forskjellig som det vi er som mennesker.
Jeg synes det er artig å knarrerundt på gamle forskjellige sykler.
Merker jo at det er litt pissekonkuranse med «størst og best» i visse deler av mcmiljøet. men
Tenk over hva en faktisk skal bruke sykkelen til også.
Ikke alltid størst og dyrest er det rette.
Ikke for at jeg ikke har økonomi til å handle et par nye traktorer eller panigaler, men rett og slett fordi jeg finner glede i disse eldre syklene som de nye ikke gir.( men ny bil var oki )
Og jeg skal ikke «jorden rundt» som jeg vet om ennå heller,selv om jeg skal drasse en åttitalls cbr 1000 med meg til Italia i september.
I dag kjører jeg rundt på en gammel 600 offroader fra midten av 80 tallet selv om det står «bedre» sykler for dagstur i garasjen ,men 40-50 hk på 130kg er digg å putre rundt på småveier. Hadde ikke giddi på en GS 1200.
Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4601
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like dermekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre.
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Tror du tar feil der, det er slett ikke særtmekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre.
Min påstand er at de fleste velger sykkel ut fra hva de har lyst til å kjøre. Ikke hva en skriveglade minoritet på et forum mener
Noen får maks ut av å kjøpe en ny sykkel, garantier i orden og alt det siste på duppedingsfronten, mens andre igjen setter seg på en selvbygd sak og kunne ikke tenke seg å bytte i noe annet.
Min oppsummering er vel å kjøpe noe innenfor ditt budsjett som gjør at du gleder deg til å komme ut på tur
Flott luksusproblem å ha da
- mekkern
- Posts: 5149
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Ja velge den type sykkel en selv har lyst til å kjøre er essensen.
Men å finne ut HVA det er, det er litt prøv og feil.
Men jeg tror det er lurt å ikke gape overalt for mye med en gang så en ikke føler seg komfortabel.
Men det er også litt forskjellig hva en synes er ok og ikke.
Uansett blir første sykkel litt som å hoppe til vanns uten å kunne svømme skikkelig.
Men nå har jeg plasket rundt i vannet siden slutten av 70 tallet og fortsatt synes det er morro.
Men å finne ut HVA det er, det er litt prøv og feil.
Men jeg tror det er lurt å ikke gape overalt for mye med en gang så en ikke føler seg komfortabel.
Men det er også litt forskjellig hva en synes er ok og ikke.
Uansett blir første sykkel litt som å hoppe til vanns uten å kunne svømme skikkelig.
Men nå har jeg plasket rundt i vannet siden slutten av 70 tallet og fortsatt synes det er morro.
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Jeg driter jo også i den slags, og synes det er hakket mere sært å anbefale en mc til 2 - 300.000 til en førstegangskjøper uten sertifikatBikeridr wrote:Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like dermekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre.
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Hvorfor er det sært? Hvorfor skal man anbefale en gammel sykkel hvis man har ønske eller økonomi til å kjøpe ny? Like dumt som at man ikke skal anbefale en 1000ccm, man bør begynne på en 600ccm!jhn wrote:Jeg driter jo også i den slags, og synes det er hakket mere sært å anbefale en mc til 2 - 300.000 til en førstegangskjøper uten sertifikatBikeridr wrote:Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like dermekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Nybegynner ... hvordan komme igang
Hvis man selv har ønske om en stor og dyr sykkel, så er jo det helt greit.tshansen wrote:Hvorfor er det sært? Hvorfor skal man anbefale en gammel sykkel hvis man har ønske eller økonomi til å kjøpe ny? Like dumt som at man ikke skal anbefale en 1000ccm, man bør begynne på en 600ccm!jhn wrote:Jeg driter jo også i den slags, og synes det er hakket mere sært å anbefale en mc til 2 - 300.000 til en førstegangskjøper uten sertifikatBikeridr wrote: Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like der
Men en førstegangskjøper har større sannsynlighet for små uhell. Det er jo litt surt.
Sannsynligheten for at den sykkelen man ser for seg i drømmen ikke er den rette er ganske stor ... hvor mange av oss har ikke opplevd det? Og da har du kastet bort opp i mot .... la oss si 50.000,-
Som jeg nevnte tidligere, det er lettere å bli varm i trøya på en litt lettere mc ... spesielt for en aldrende herremann
Og så tror jeg det er mere nyttig for en kjøper å lese om hvilke egenskaper de forskjellige modellene har.
Fordeler og ulemper med stor og tung/liten og lett.
Jeg tror ikke det er like nyttig å få anbefalinger basert på pris.
Som du selv sa, det er ingen fasit