DAB på MC.

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

DAB på MC.

Post by Epylypzon »

Noen her som har montert DAB på sykkelen sin? Nei, jeg vil ikke høre om nettradio på telefonen [emoji14]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB på MC.

Post by knutk »

Epylypzon wrote:Noen her som har montert DAB på sykkelen sin? Nei, jeg vil ikke høre om nettradio på telefonen [emoji14]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Bruker en Pure Highway 400 DAB adapter. Har festet den på baksiden av GPS, og antenna er limt fast på vinskjermen. Overfører lyd til hjelm via FM til Sena i hjelmen.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: DAB på MC.

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Epylypzon wrote:Noen her som har montert DAB på sykkelen sin? Nei, jeg vil ikke høre om nettradio på telefonen [emoji14]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Bruker en Pure Highway 400 DAB adapter. Har festet den på baksiden av GPS, og antenna er limt fast på vinskjermen. Overfører lyd til hjelm via FM til Sena i hjelmen.
Hvor lang batteritid har denne da?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB på MC.

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
knutk wrote:
Epylypzon wrote:Noen her som har montert DAB på sykkelen sin? Nei, jeg vil ikke høre om nettradio på telefonen [emoji14]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Bruker en Pure Highway 400 DAB adapter. Har festet den på baksiden av GPS, og antenna er limt fast på vinskjermen. Overfører lyd til hjelm via FM til Sena i hjelmen.
Hvor lang batteritid har denne da?
DAB adapter trekker strøm fra sykkelen via en standard USB adapter.
Batteriene i hjelmen holder hele dagen og mere til. Har aldri opplevd at hjelmen blir fri for strøm om jeg lader den kvelden før.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: DAB på MC.

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Epylypzon wrote:
knutk wrote:
Bruker en Pure Highway 400 DAB adapter. Har festet den på baksiden av GPS, og antenna er limt fast på vinskjermen. Overfører lyd til hjelm via FM til Sena i hjelmen.
Hvor lang batteritid har denne da?
DAB adapter trekker strøm fra sykkelen via en standard USB adapter.
Batteriene i hjelmen holder hele dagen og mere til. Har aldri opplevd at hjelmen blir fri for strøm om jeg lader den kvelden før.
Aha. Jeg var litt rask med å lese https://bilpleiekongen.no/produkt/pure- ... 5TEALw_wcB
Trodde den kun hadde batteridrift.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB på MC.

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
knutk wrote:
Epylypzon wrote:
Hvor lang batteritid har denne da?
DAB adapter trekker strøm fra sykkelen via en standard USB adapter.
Batteriene i hjelmen holder hele dagen og mere til. Har aldri opplevd at hjelmen blir fri for strøm om jeg lader den kvelden før.
Aha. Jeg var litt rask med å lese https://bilpleiekongen.no/produkt/pure- ... 5TEALw_wcB
Trodde den kun hadde batteridrift.
Der er batteri i fjernkontrollen.

Mitt valg falt på Higway 400 fordi den kan bygges inn helt lukket, og fjernkontrollen har ingen ekstern ledning.
Eneste ankepunkt jeg har mot denne radioen er at om en stasjon faller ut av rekkvidde mer enn ett par minutt faller radioen ut, og jeg må velge stasjonen på nytt.

Original-antenne er egentlig festet rett på enheten. Der har jeg lodda på en ledning og kjører en kort kabel til antenna. Antenna er en generisk DAB antenne. Medfølgende antenne er ikke brukt. Antenna er ikke aktiv. Ved neste korsvei kommer jeg til å bytte antenne til en aktiv antenne med separat 12V tilkobling (de fleste aktive antenner får strøm via signalkabel) Antenne til bla. Dension har egen 12V inngang.)
I praksis innebærer det kun ett trykk på hjulet på fjernkontroll. Men siden fjerkontroll ikke er værbestandig lar jeg den ligge i tankvesken, og da er det litt tungvindt.
Trolig er problemet en bug i programvaren, som kan oppgraderes. Dog opplever jeg ikke problemet som større enn at jeg pr. nå ikke har giddet å gjøre noe med det. Således er fjernkontroll ikke mye brukt, og jeg har enda ikke skiftet batteri i den i løpet av 2 år.


Når jeg benytter ørepropper er fortsatt volumet i hjelmen høyt nok, men ikke noe mer.


I praksis er jeg godt fornøyd med oppsettet. Man ser kun antenna på baksiden av vindskjerm, resten ligger skjult bak GPS. USB 5V adapter ligger under setet.
User avatar
Canutus
Posts: 47
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: DAB på MC.

Post by Canutus »

Jeg har også installert Pure 400 på min.
Har lagt ut noen bilder på mcsiden.no (om det er tillatt å henvise til annet forum).
Jeg festet display-delen ved speedoen og puttet i lommen når jeg forlot sykkelen. Ulempen er at jeg har klarte å miste den ut av lommen, og siden har jeg bare brukt spillelister på tlf.
Jeg likte å ha mulighet til å skifte kanal i fart, samt at når en kjører over i ny sone /fylke så henger ikke service-following helt med, og en må gjerne søke på nytt.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB på MC.

Post by knutk »

Canutus wrote:Jeg har også installert Pure 400 på min.
Har lagt ut noen bilder på mcsiden.no (om det er tillatt å henvise til annet forum).
Jeg festet display-delen ved speedoen og puttet i lommen når jeg forlot sykkelen. Ulempen er at jeg har klarte å miste den ut av lommen, og siden har jeg bare brukt spillelister på tlf.
Jeg likte å ha mulighet til å skifte kanal i fart, samt at når en kjører over i ny sone /fylke så henger ikke service-following helt med, og en må gjerne søke på nytt.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Uff. Uten fjernkontroll er den ikke mye verdt.
Har der vært gjort forsøk på å skaffe ny fjernkontroll? Om det er vanskelig å få hjelp hjemme på berget har jeg hatt god erfaring med å kontakte fabrikken i England. Har hatt mange radioer fra Pure, og i den grad der har vært problem har de vært svært hjelpsomme.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: DAB på MC.

Post by Epylypzon »

Canutus wrote:Jeg har også installert Pure 400 på min.
Har lagt ut noen bilder på mcsiden.no (om det er tillatt å henvise til annet forum).
Jeg festet display-delen ved speedoen og puttet i lommen når jeg forlot sykkelen. Ulempen er at jeg har klarte å miste den ut av lommen, og siden har jeg bare brukt spillelister på tlf.
Jeg likte å ha mulighet til å skifte kanal i fart, samt at når en kjører over i ny sone /fylke så henger ikke service-following helt med, og en må gjerne søke på nytt.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Prøver å finne tråden, men det klarer jeg ikke [emoji14]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Canutus
Posts: 47
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: RE: Re: RE: Re: DAB på MC.

Post by Canutus »

Epylypzon wrote:
Canutus wrote:Jeg har også installert Pure 400 på min.
Har lagt ut noen bilder på mcsiden.no (om det er tillatt å henvise til annet forum).
Jeg festet display-delen ved speedoen og puttet i lommen når jeg forlot sykkelen. Ulempen er at jeg har klarte å miste den ut av lommen, og siden har jeg bare brukt spillelister på tlf.
Jeg likte å ha mulighet til å skifte kanal i fart, samt at når en kjører over i ny sone /fylke så henger ikke service-following helt med, og en må gjerne søke på nytt.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Prøver å finne tråden, men det klarer jeg ikke [emoji14]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Link

https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=64&t=11848


Sent fra min E6653 via Tapatalk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: DAB på MC.

Post by Epylypzon »

Der ja :)

Jeg heller litt mot Tiny Audio C11+. Pga lite display og fast 12V tilkobling.
User avatar
Canutus
Posts: 47
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: RE: Re: DAB på MC.

Post by Canutus »

Epylypzon wrote:Der ja :)

Jeg heller litt mot Tiny Audio C11+. Pga lite display og fast 12V tilkobling.
Men den har kablet "fjernkontroll" og dermed ikke bare å putte i lommen ved regnvær. Men om du alltid f.eks kjører med tankveske, så er det jo ok.
Batteriene i Pure 400, varer en evighet, så det er ikke noen bakdel, men dette vurderer du best selv.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: DAB på MC.

Post by Epylypzon »

Canutus wrote:
Epylypzon wrote:Der ja :)

Jeg heller litt mot Tiny Audio C11+. Pga lite display og fast 12V tilkobling.
Men den har kablet "fjernkontroll" og dermed ikke bare å putte i lommen ved regnvær. Men om du alltid f.eks kjører med tankveske, så er det jo ok.
Batteriene i Pure 400, varer en evighet, så det er ikke noen bakdel, men dette vurderer du best selv.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Trådløs fjernkontroll er ett pluss på Pure 400, må i tilfelle lage en boks eller noe for fjernkontroll på C11+.
Det jeg ikke liker er å ha en slik under setet:
Image

Men jeg kan jo bruke en slik, å modifisere en usb kabel.
Image

Eller en slik, å støpe fast usb kabelen.
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DAB på MC.

Post by ojda »

Denne er ganske ok å ha liggende under salen, med den koster jo noen kroner da :-k

http://shop.speedmc.no/usb-vanntett-ada ... icro-kabel

Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: DAB på MC.

Post by mekkern »

Post Reply