Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2930
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

Alltid hyggelig når foilk blir uten mulighet å ta seg på jobben. Fordi de tilbyr ikke noen alternativer for de som har en dieselbil
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Jeg også blir ganske forbanna når folk som har vært her siden de er 14 år skal kastes ut. Men uten å være noe blodfan av Listhaug, så synes jeg i det minste hun svarer helt greit for seg. Hun er jo igjen i ferd med å få skylda for en politikk som alle politikerne i Norge har utformet.

De som ikke liker henne som person vil så klart aldri overbevises, men det er jo ikke hun som sitter med blyanten og krysser ut hvem som får bli og ikke bli. Reglene er jo laget for mange regjeringer siden (bla den rødgrønne), det virker bare veldig opportunt å lempe skylda over på enkeltpersoner nå?

At det skulle vært en enkel "ikke skyldig om du er under 16 når du kommer hit" regel er en annen sak. Jeg er veldig forbauset over at man kan kaste ut en som ga falske opplysninger når man var et barn, og at det ikke finnes noen unntakt for mindreårige (i følge VG gjør det ikke det).


http://gjest.blogg.no/1484496436_vi_kan ... n_inn.html
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

Ja men det er vel blitt slik i media i dag, at noe må jo "vi" ta? [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Det er i alle fall blitt mer populært å bruke egne meninger som om de var fakta, og forsvare seg som om det skulle være en menneskerett 8)
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by AJSm20 »

Det med at han blir 'kastet ut' av Norge er også en bløff. Han kan fint fortsette å jobbe i Norge hvis han vil, men mister norsk statsborgerskap og retten til 100% opptjening av grunnpensjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

AJSm20 wrote:Det med at han blir 'kastet ut' av Norge er også en bløff. Han kan fint fortsette å jobbe i Norge hvis han vil, men mister norsk statsborgerskap og retten til 100% opptjening av grunnpensjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
100% av grunnpensjon blir du ikke feit av, det tilsvarer 1G ;)
Jeg har sett flere "brunsvidde" nettforum bruker begrepet "full" eller "100%" grunnpensjon for å beskrive hvor lukrativt det er... Det er noe alle normenn som ikke har klepet i et ærlig arbeid i hele sitt liv får.. :)
https://www.spk.no/ord-og-uttrykk-om-pe ... nnpensjon/
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by AJSm20 »

DrGreve wrote:
AJSm20 wrote:Det med at han blir 'kastet ut' av Norge er også en bløff. Han kan fint fortsette å jobbe i Norge hvis han vil, men mister norsk statsborgerskap og retten til 100% opptjening av grunnpensjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
100% av grunnpensjon blir du ikke feit av, det tilsvarer 1G ;)
Jeg har sett flere "brunsvidde" nettforum bruker begrepet "full" eller "100%" grunnpensjon for å beskrive hvor lukrativt det er... Det er noe alle normenn som ikke har klepet i et ærlig arbeid i hele sitt liv får.. :)
https://www.spk.no/ord-og-uttrykk-om-pe ... nnpensjon/
Jojo, men uansett får de som får asylopphold rett til 100% opptjent grunnpensjon, sammenlignet med arbeidsinnvandrere som bare får grunnpensjon for de årene de har jobbet i Norge.

Fyren har altså lurt til seg både stønader fra NAV, utdannelse og pensjon ved å oppgi falske opplysninger. Staten reagerer som kjent strengt når den blir lurt for penger, bare rett og rimelig at det påtales ihht. lovverket.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Når det gjelder akkurat han saken gjelder, så synes jeg forsatt det er rart at en som var 14 år når han kom hit behandles som voksen av UDI ut fra et "juridisk" synspunkt (enten han løy eller ei)? Ellers kommer det vel frem at det er en pågående sak siden 2014 mot folk som har kommet inn som Somaliere, men mistenkes for å ha vært fra Djibouti.

At det foretas grep mot personer som har tusket seg til statsborgerskap synes jeg er helt ok, og jeg regner med reglene blir fulgt. Kanskje de blir justert nå som enkelte politikere ser at reglene faktisk brukes, men det er jo en normal effekt av medietrykk.

Rett til pensjon virker jo ikke som å være et av de betente temaene her, at mannen blir stående uten statsborgerskap i noe land er vel mer kinkig for ham.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Tommas wrote:Det er i alle fall blitt mer populært å bruke egne meninger som om de var fakta, og forsvare seg som om det skulle være en menneskerett 8)
Ja, det er meget populært ... det ser vi også her inne ... det er nå min mening, og dermed et ubestridelig faktum.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

AJSm20 wrote:
DrGreve wrote:
AJSm20 wrote:Det med at han blir 'kastet ut' av Norge er også en bløff. Han kan fint fortsette å jobbe i Norge hvis han vil, men mister norsk statsborgerskap og retten til 100% opptjening av grunnpensjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
100% av grunnpensjon blir du ikke feit av, det tilsvarer 1G ;)
Jeg har sett flere "brunsvidde" nettforum bruker begrepet "full" eller "100%" grunnpensjon for å beskrive hvor lukrativt det er... Det er noe alle normenn som ikke har klepet i et ærlig arbeid i hele sitt liv får.. :)
https://www.spk.no/ord-og-uttrykk-om-pe ... nnpensjon/
Jojo, men uansett får de som får asylopphold rett til 100% opptjent grunnpensjon, sammenlignet med arbeidsinnvandrere som bare får grunnpensjon for de årene de har jobbet i Norge.

Fyren har altså lurt til seg både stønader fra NAV, utdannelse og pensjon ved å oppgi falske opplysninger. Staten reagerer som kjent strengt når den blir lurt for penger, bare rett og rimelig at det påtales ihht. lovverket.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Selvfølgelig skal juks straffes men i dette tilfellet så straffer staten seg selv økonomisk. Ikke kan han sendes noen plass, Djibuti aksepterer han ikke som sin innbygger og han vil da enten bli sosialtrygdmottaker eller gå på gata i Oslo sammen med andre krimininelle i stedet for å være en sikker inntektskilde for staten i 40-45 år til. I tillegg må staten sørge for resten av familiemdlemmene..
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

DrGreve wrote:
AJSm20 wrote:
DrGreve wrote: 100% av grunnpensjon blir du ikke feit av, det tilsvarer 1G ;)
Jeg har sett flere "brunsvidde" nettforum bruker begrepet "full" eller "100%" grunnpensjon for å beskrive hvor lukrativt det er... Det er noe alle normenn som ikke har klepet i et ærlig arbeid i hele sitt liv får.. :)
https://www.spk.no/ord-og-uttrykk-om-pe ... nnpensjon/
Jojo, men uansett får de som får asylopphold rett til 100% opptjent grunnpensjon, sammenlignet med arbeidsinnvandrere som bare får grunnpensjon for de årene de har jobbet i Norge.

Fyren har altså lurt til seg både stønader fra NAV, utdannelse og pensjon ved å oppgi falske opplysninger. Staten reagerer som kjent strengt når den blir lurt for penger, bare rett og rimelig at det påtales ihht. lovverket.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Selvfølgelig skal juks straffes men i dette tilfellet så straffer staten seg selv økonomisk. Ikke kan han sendes noen plass, Djibuti aksepterer han ikke som sin innbygger og han vil da enten bli sosialtrygdmottaker eller gå på gata i Oslo sammen med andre krimininelle i stedet for å være en sikker inntektskilde for staten i 40-45 år til. I tillegg må staten sørge for resten av familiemdlemmene..

Forutsatt at han virkelig har lurt staten ved ankomst når han kom til landet så vil du i praksis se på dette som et kostnadsspørsmål for Staten Norge? Skal han få "tilgivelse" for å lyve ved ankomsten og gjøre dette så dyktig at han ikke blir tatt før det er gått 10 - 15 - 20 år? - fordi staten taper minst på dette? Da kan han fortsette svindelen sin i 30 - 40 år til i verste fall. Jeg må si dette er litt betenkelig og er ikke helt enig i dette.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

Okda wrote:
DrGreve wrote:
AJSm20 wrote:
Jojo, men uansett får de som får asylopphold rett til 100% opptjent grunnpensjon, sammenlignet med arbeidsinnvandrere som bare får grunnpensjon for de årene de har jobbet i Norge.

Fyren har altså lurt til seg både stønader fra NAV, utdannelse og pensjon ved å oppgi falske opplysninger. Staten reagerer som kjent strengt når den blir lurt for penger, bare rett og rimelig at det påtales ihht. lovverket.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Selvfølgelig skal juks straffes men i dette tilfellet så straffer staten seg selv økonomisk. Ikke kan han sendes noen plass, Djibuti aksepterer han ikke som sin innbygger og han vil da enten bli sosialtrygdmottaker eller gå på gata i Oslo sammen med andre krimininelle i stedet for å være en sikker inntektskilde for staten i 40-45 år til. I tillegg må staten sørge for resten av familiemdlemmene..

Forutsatt at han virkelig har lurt staten ved ankomst når han kom til landet så vil du i praksis se på dette som et kostnadsspørsmål for Staten Norge? Skal han få "tilgivelse" for å lyve ved ankomsten og gjøre dette så dyktig at han ikke blir tatt før det er gått 10 - 15 - 20 år? - fordi staten taper minst på dette? Da kan han fortsette svindelen sin i 30 - 40 år til i verste fall. Jeg må si dette er litt betenkelig og er ikke helt enig i dette.
Er det ikke slitsomt for deg å diskutere med andre når du hele tiden må bli påmint om hva andre skriver i diskusjonen?
Jeg skrev allerede i første setning dette: Selvfølgelig skal juks straffes men i dette tilfellet så straffer staten seg selv økonomisk
Det betyr at jeg aksepterer at folk straffes for juks, forutsatt at juks har forekommet.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Okda »

Til greven - kanskje du også skulle ta til deg dine egne ord - les hva andre skriver og forsøk å forstå hva som blir skrevet!

- jeg mener at økonomi ikke er noe som helst argument i denne saken som jeg skrev. Ditt men gjør at du åpner for alternativ og da blir det feil. At det kanskje koster mer i nettopp denne saken å "ta" ham så er det en kost vi skal ta og ikke akseptere juks og fanteri selv om det koster mer. Sannsynligvis vil den kommende rettssaken koste 5 - 10 ganger så mye som hans kostnader til livsopphold over ganske mange år. De fleste som tas for noe ulovlig koster jo staten penger i massevis, men det er jo kostnader vi er nødt til å ta.

- en sak til, Djibouti aksepterer ham ikke nettopp fordi han har brukt falskt navn ved ankomst slik at han derfor ikke finnes i Djiboutis fødselsregister... Han har gjort alt riktig helt frem til for noen år siden da familien fra Djibouti dukket opp og ville besøke ham eller noe sånt - i tillegg til at han hadde sendt penger ---- til Djibouti.

Ikke alt som står i avisen er sant og riktig men HVIS disse sakene som nå har dukket opp etter hvert, etter at TV2 planta dette på fredags ettermiddag for maks uttelling er korrekte så er det jo ingen tvil, fyren er en luring og bruker alle knep for å bli.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2930
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

Jeg lurer på en ting. Han kom til Norge som 14åring. Går i skole og utdanner seg til bioingeniør og får en jobb som det. Hvordan har han kostet Norge mer enn hva en som vokser opp i norge? Så hva har Norge tapt i denne saken hvis han jukset? Der er preskriptionstiden på juksing med staten hvorfor ikke på slike ting som dette?

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by DrGreve »

Okda wrote:- en sak til, Djibouti aksepterer ham ikke nettopp fordi han har brukt falskt navn ved ankomst slik at han derfor ikke finnes i Djiboutis fødselsregister... Han har gjort alt riktig helt frem til for noen år siden da familien fra Djibouti dukket opp og ville besøke ham eller noe sånt - i tillegg til at han hadde sendt penger ---- til Djibouti.

Ikke alt som står i avisen er sant og riktig men HVIS disse sakene som nå har dukket opp etter hvert, etter at TV2 planta dette på fredags ettermiddag for maks uttelling er korrekte så er det jo ingen tvil, fyren er en luring og bruker alle knep for å bli.
Og påstanden din i rødt har du fra sikre og verifiserte kilder og burde man ikke vente med konklusjonene inntil saken er behandlet rettslig?
Grunnen til at jeg nevnte økonomi er fordi de fra ytterste høyre er særs ivrig å sette svake grupper opp mot hverandre, tenk hvor mye eldreomsog man får for kotnadene som påløper staten i denne saken, både i en rettslig prosess og deretter, om UDI får medhold, i livsopphold til en hel familie.
Og din refleksjon over TV2 sin agenda skal jeg la stå ubesvart, din holdning til msm, fake news og politisk korrekthet er allerede oppfattet ;)
Post Reply