Rengjøring av sylinder. Plumbo/kaustisk soda?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Rengjøring av sylinder. Plumbo/kaustisk soda?

Post by _Adler_ »

Hei!

Ønsker å rengjøre den originale sylinderen skikkelig. I eksosporten er det mye inntørka sot, olje o.l. og det er en fastsmeltet bunnpakning på den (vanskelig å få vekk skikkelig). Jeg lurer da på hva den beste metoden er for å få vekk alt dette?
Går det greit å bare legge den ned i plumbo eller kaustisk soda en stund? Sylinderen er trolig laget av støpejern, men er litt usikker på om plumboen også vil etse i metallet....
Plumbo skal jo ikke etse i jern om jeg ikke tar helt feil.

På forhånd takk for svar! :)
Yamaha Aerox 2004

Image
lancaster
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2005 18:29

Post by lancaster »

Bare ikke la den ligge over natten, så går det greit. Men den takler nok ikke pakningen, bruk en tapetkniv, funker grise bra :)

Plumbo skal jo brukes i rør...(kobber), som er ett veldig mykt metall, mye mykere enn støpejern og aluminium som er aktuelle metaller vi jobber med.
Raserbag
Posts: 1
Joined: 17 Oct 2005 18:41

Post by Raserbag »

Hei
Legg den i lakknafta (Whitesprit)over natta,det er det beste!
RiP
Posts: 16
Joined: 25 Aug 2005 22:03

Post by RiP »

Eller bare pusse det vekk sjelv, er ikke så vansklig å få bort - og er heller ikke så nøye om du pusser litt nedi metallet (ikke missforstå), eller bare tar det hverste
02 Piaggio ZIP Lilla Metallic <- Herpa veiv
Leovince Touring, 47mm Malossi syl., Malossi Carbon Reeds,
SBS keramiske bremseklosser, Turtallsperre, 17.5 dellorto med #95 dyse, Powerfilter, Hebo vario og reim.
'91 Honda Prelude 2l 16v <- Rådebank
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Hei gutter.

Pakninger og sånt kan du skjære bort med kniv og pusse rent med smargel papir eller noe. går fint det. (sandbabir finere enn 150)
ikke bruk slipepapir på ei maskin da.


soten i eksos rørene dine er ikke inntørka :lol: Men fastbrent. Blir det mye så tar dette effekt fra motoren.
Tips: Det kan være vanskelig å få rengjort rør som buer seg. Men ta en drill og fest en gammel vire til drillen, (ex bremse vire ) Bruk verne briller. La viren rotere med drillen inne i røret. så renser den røret.
SS-R
....................................................................
Street freak fra Trondheim.
På gata: HD Elektra glide Street sled.
I bakken: ZXR 750R Proto bike mk3 Hillclimber
I hode: Funny/pro stock drag bike til ET klassen
.....................................................................
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

SS-R wrote:Tips: Det kan være vanskelig å få rengjort rør som buer seg. Men ta en drill og fest en gammel vire til drillen, (ex bremse vire ) Bruk verne briller. La viren rotere med drillen inne i røret. så renser den røret.
Genialt tips, SS-R! Image Dette skal jeg teste, men jeg fikk vekk det meste ved å bruke en flat skrutrekker.
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply