Skal ha noe nytt kjøreutstyr - litt forskjellige spørsmål

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

I en del av de nye Halvarsson jakkene så er det jo ryggskinne i jakka. Hvor bra/dårlig den er tør jeg ikke spekulere i. Det får andre med kjennskapen pønske ut :wink:
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Vel, siden noen plukka opp den gamle tråden min her, kan jeg jo bare gjøre opp status for hva det ble av kjøreutstyr for min del;

-Hjelm; kjøpte som de fleste vet Caberg Justissimo, åpningshjelm med innebygd solvisir (metallic sort). Veldig fornøyd med den - støysvak, går faktisk an å kjøre turer uten ørepropper, solvisiret er genialt, hjelmen er behagelig å ha på og er lett.

-Jakke; etter en tur på Motorspeed på Lillehammer og prøving av jakker i nærmere 2 timer falt valget på... IXS! Kjøpte en IXS Taipan i rød, sort og hvit. Veldig behagelig jakke, masse lommer og plenty med beskyttelse. Likte den bedre enn alle Halvarssons jakkene jeg prøvde, og er meget fornøyd med jakka! Den fikk testet seg på turen til Swedish Bikemeet, ettersom vi fikk ett par-tre timer med kraftig regn på turen hjem - var komplett vanntett. Har uttakbart for.

-Bukse; kjøpte jeg for lenge siden, og det ble en Bullfighter bukse. Helt grei bukse, behagelig å ha på og holdt tett mot vannet den også. Har uttakbart for denne også.


Så fikk jeg endelig pakka mi fra Cruiserclub. Ryggskinna er god å ha på, om den er mye verre enn dyrere skinner vet jeg ikke, men jeg er fornøyd. Helårshanskene virker iallefall varme, og er gode å ha på. Sommerhanskene er veldig behagelig å bruke nå om dagen. Ellers tok jeg med den dagstursekken de hadde på tilbud og en støtteplate. Status for varene derfra så langt er at jeg er godt fornøyd med hva jeg fikk for en tusenlapp!


Eneste jeg bruker av det "gamle" utstyret mitt, er mine gode, gamle Prexport støvler (kjøpt i 1991!). De holdt pokker meg tett mot regnet på Sverigeturen de også! :shock:
Kommer til å kjøpe nye støvler til neste sesong tenker jeg, kunne tenke meg litt mindre støvler enn de jeg har nå.
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Tumbleweed wrote:Ja, for all del. Jeg bruker ikke skinne i det hele tatt, men spekulerer på å skaffe meg skinna som skal komplettere Halvarssonsjakka mi. På den gamle Halvarssonsjakka var det ei brei stripe med tjukt lær langs ryggraden, montert i foret.

T'Weed
Ja, men for noen lapper ekstra kan du kjøpe en stor ryggskinne på Halvarssons med nyrebelte og greier. Jeg skal det. Men det er min mening, hva du gjør er opp til deg selv. Alt er bedre enn ingenting.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Jeg har ei Halvarsson Stuffer Classic jakke , den har jeg kjøpt ryggskinne til. Den skinna er ikke noe som stiver opp ryggen slik som andre skinner , det er kun en polstring (på 16-20mm) som skal forhindre slag og støt mot ryggen.
Jeg skal kjøpe meg ei skikkelig ryggskinne når jeg får råd til det.
Kristiansen
Posts: 121
Joined: 27 Jun 2005 12:47
Location: Gjøvik

Post by Kristiansen »

Dentist wrote:Tittet litt på hjelmene hos cruiserclub etter at jeg bestilte den startpakka hos de...
hvordan er den pakka..?
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Se mitt svar ett par poster opp + Dominator sitt svar tidligere i tråden.

Så langt er jeg godt fornøyd. Ryggskinne og hansker virker meget bra. Finlandshetta er en finlandshette... :wink:
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

LinnSurion wrote:Ja, men for noen lapper ekstra kan du kjøpe en stor ryggskinne på Halvarssons med nyrebelte og greier. Jeg skal det. Men det er min mening, hva du gjør er opp til deg selv. Alt er bedre enn ingenting.
Helt enig - alt er bedre enn ingenting, derfor kjøpte jeg selv den skinna som Gixxerman prater om - den settes inn i foret på jakken. Sikkert ikke like bra som en løs med nyrebelte - men, jeg behøver aldri bekymre meg for å glemme eller ikke "gidde" ta den på!
Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Har tenkt litt over det med løs ryggskinne kontra innebygd skinne i jakken. Alpinestarjakken min er nokså stiv/godt polstret i ryggen, men det er ingen skinne som stiver av og beskytter mot støt. Selv med ei plate som er lagt inn i ryggen vil den være rimelig løs og vil gi liten støtte til ryggen ved et alvorlig sammenstøt med et eller annet som er stivere enn en skumgummimadrass.
Ei løs skinne som sitter fast mot ryggen gjerne med et nyrebelte som støtte vil gi en helt annen avstiving og beskyttelse hvis det går galt og en apekatt leker kenguru i en innersving.
Den jeg fant på OBS Sport er nærmest som et skilpaddeskall å regne, og har bredt borrelåsbelte som avstiving rundt nyrepartiet. Etter å ha kjørt en to - tre mil med denne fant jeg at den var helt OK å bruke. Kunne tenkt meg en lengre utgave som dekket helt ned til nederste hvirvel i halebenet og helt opp i nakken, men de hadde bare opp til størrelse Large, så det får klare seg.
I forhold til min kjørestilling var den grei, sitter nokså rett opp og ned, så den var ikke i veien på noen måte.
Materialet i selve beskyttelsesdelen er en type stiv celleplast som er delt opp i 6 segmenter på 8 - 10 cm lengde og 18 cm bredde. De er dermed relativt brede og dekker hele ryggraden bra. I tillegg er det en relativt stiv polstring som dekker hele beskyttelsesdelen. Bæres som en ryggsekk med stropper rundt skuldrene og med et ti cm bredt og relativt stivt belte rundt nyreparti/mage.
De jeg har sett før har virket mer "lealøse" og kanskje smalere/tynnere i utførelsen, uten at jeg har tatt meg tid til å studere dem særlig mye.
Alt i alt mener jeg at jeg har fått bra ryggdekning for 450,- penger. Særlig når jeg tenker etter hva som ligger av vitale deler i og rundt ryggen, og hvor skjøre de egentlig er.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

Hvilken jakke har du? Jeg har Dyno jakka og ryggsikringa der er en vits. Det er jo bare 1.5 cm skumgummi. Kjører med en Clover skinne som er godkjendt for RR, og reiv ut den skumgummien....
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

bbolstad wrote:Hvilken jakke har du? Jeg har Dyno jakka og ryggsikringa der er en vits. Det er jo bare 1.5 cm skumgummi. Kjører med en Clover skinne som er godkjendt for RR, og reiv ut den skumgummien....
Har ei Alpinestar jakke. Litt stivere i ryggen enn mange, men ikke noe avstiving som er å stole på.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Yokojakka mi har også original "ryggskinne", den er tatt ut. Jeg bruker ei SPIDI-skinne.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
benmagne
Posts: 9
Joined: 20 Oct 2005 11:54

Post by benmagne »

Hei jeg kjøpte Caberg jusstitimo I England i 2003 den i titanum
jeg er storfornøyd med denne hjelmen. Her i rogaland blir det mye tunneler så innebygd solbrille som enkelt vippes opp og ned er genialt. Denne hjelmen har vunnet flere tester på støy,
den er for mitt hode veldigt god med tanke på trekk på ørene.
att det bare trengs en hånd for å åpne er også et stort pluss,
De fleste andre hjelmer krever to hender for og åpne,
Det er jo fristende når en står fast i kø og få litt luft eller si noen ord til passasjeren

kjører ellers med joffama snekkerukse og bollistic jakke fra CC
jakka er jeg så langt fornøyd med, men har enda ikke kjørt i skikeligt
vestlands vær, savner att noen av disse jakkene kunne hatt
høyere og mykere hals som er vindtett.

bor du i nærheten av torp så har du fort sponset en flybillet til UK
hvis du skal ha noe utstyr, av en eller annen grunn er det meste MC relatert artikler kunstigt dyrt her i landet, Jeg betalte 2300 Nok
med ekstra visir og det var da denne hjelmen var ny på markedet.

Kjøpte for ca to år siden forskjermforlenger, dubbel bubbel vindskjerm,
undertail og hugger + noe blinklys ferdigt hjem ca 3600, NOK

så jeg annbefaller dere og lete på nettet.
MVH
Ben
ben`s busa
Post Reply