Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Singel mann 50, får sin TrophyWife

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Nå også med StorTiger

Post by Tommas »

Så til noe relevant (etter søndagens "nær-hjerteinfarkt-opplevelse"), hvordan blir snittfarten/toppfart på tur sammenliknet med Mr Speedy?
Bjerknez

Re: Kom til Onkel - Nå også med StorTiger

Post by Bjerknez »

Såså gutter, jeg er ikke hårsår eller noe.
Jeg ville bare fram til at en sykkel som ikke er "best i test" likevel kan være en fantastisk sykkel.
Det er vi vel alle ganske enige om vil jeg tro :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3216
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Nå også med StorTiger

Post by Kant1 »

Tommas wrote:Så til noe relevant (etter søndagens "nær-hjerteinfarkt-opplevelse"), hvordan blir snittfarten/toppfart på tur sammenliknet med Mr Speedy?
Tja si det... på rettstrekk er jeg kanskje noe mer behersket (eller det er iallefall lettere å beherske seg litt ;-) ) men på svingete partier er nok Tigern minst like gøy å dra på med.
Snittfarten på en dag vil sikkert øke da man ikke trenger å stoppe før tanken er tom \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3216
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - BMW F650GS "Dakar Liten" stripdown

Post by Kant1 »

Jeg hadde tenkt å ha en rolig fredag ettermiddag og kveld, rydde litt på mannehula og gjøre klart for å trille inn Dakar Liten.
Den har stått ute på låven og blitt jevnlig og rikelig marinert i WD40 i en drøy uke nå.
Stadig vekk fikk jeg løs en ny bolt, så jeg planla å flytte den inn i varmen i helga.
Nå har det dukket opp spennende planer for søndag, så da måtte det skje noe imorra.

Stian dukka opp for å vaske Panzervogna si, og etterpå begynte han å klå på Dakar Liten.
Jeg skjønte han var aleine hjemme ikveld og fryktelig rastløs.
Så jeg rydda for harde livet og sammen fikk vi rulla inn Dakar Liten så han fikk selskap av de engelske Ladies på veggen der.
(Burde ikke Dakar Liten få et bilde av Angela Merkel å se på?)
Vi stroppa opp sykkern og gikk igang med å strippe.
Og siden Stian var så hypet, fikk vi løsnet og løftet ned motoren, og vi tok vekk bakdempern og svingarmen.
Noen timer til, og jeg kan gå igang med sand og sodablåser, for deretter å lære meg å lakke [emoji12]
Ser fram til det....
Image
Tror denne motoren må få litt overflatebehandling også.
Image
Litt av det vi fikk plukket ned i kveld.
Image

Så nå må jeg sette igang å bestille deler.
Nytt batteri har jeg fått, og ECU er på vei.
Så blir nok en god arbeidsdag på Ebay snart :-D

Sent fra min SM-G928F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9177
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kom til Onkel - BMW F650GS "Dakar Liten" stripdown

Post by ojda »

Stian har det nok litt vondt i dag, noen fikk øye på igjennkjennbare bilder
fra alpene på en blå internettside i dag :(
Du får gi han en klem fra meg :roll:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Kom til Onkel - BMW F650GS "Dakar Liten" stripdown

Post by Flanker »

Når du skal overhale Dakar Liten: Husk modellens svakeste punkt, nemlig vannpumpa. Mer info her: http://www.f650gs.crossroadz.com.au/WPumpRepair.html [emoji106]
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3216
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - BMW F650GS

Post by Kant1 »

Flanker wrote:Når du skal overhale Dakar Liten: Husk modellens svakeste punkt, nemlig vannpumpa. Mer info her: http://www.f650gs.crossroadz.com.au/WPumpRepair.html [emoji106]
Takk for det Flanker. Er forsåvidt klar over dette og siden ingen vet åssen tilstanden er, blir jeg sikkert å bestille ny uansett.
Men først nå blir det sandblåsing og lakking. Så håper jeg det kan bli å begynne monteringen igjen i desember :-)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
knutk
Posts: 2382
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - BMW F650GS "Dakar Liten" stripdown

Post by knutk »

Gjør litt vondt å se at folk vannskjøtter en sykkel til tilstanden din sykkel var i.
Godt å se at den får et "nytt liv".

En-dunkeren til Rotax er regnet som ganske skuddsikker, så med et godt hjerte har sykkelen potensiale til å bli god som ny.
Ser på Adv-rider at svært mange som reiser langt under rufsete forhold foretrekker nettopp sykkel med denne motor og elektronisk innsprøyting/tenning pga dens enkelhet og driftssikkerhet og lavt bensinforbruk = grei rekkevidde. (når de drukner den i elv bare skrur de ut pluggen, drar den på starter, setter i pluggen, fyrer opp og kjører videre)

Fint at du "tar oss med på reisen" ved oppussingen. Følger spent med på ferden videre :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3216
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - BMW F650GS "Dakar Liten" stripdown

Post by Kant1 »

knutk wrote:Gjør litt vondt å se at folk vannskjøtter en sykkel til tilstanden din sykkel var i.
Godt å se at den får et "nytt liv".

En-dunkeren til Rotax er regnet som ganske skuddsikker, så med et godt hjerte har sykkelen potensiale til å bli god som ny.
Ser på Adv-rider at svært mange som reiser langt under rufsete forhold foretrekker nettopp sykkel med denne motor og elektronisk innsprøyting/tenning pga dens enkelhet og driftssikkerhet og lavt bensinforbruk = grei rekkevidde. (når de drukner den i elv bare skrur de ut pluggen, drar den på starter, setter i pluggen, fyrer opp og kjører videre)

Fint at du "tar oss med på reisen" ved oppussingen. Følger spent med på ferden videre :thumleft
Ja den er skikkelig misligholdt denne stakkaren her. Sikkert aldri sett en microfiberklut i hele sitt liv, ei heller fine ting som vannslange, avfetting, høytrykkspyler etc etc.
På den andre siden, den er, eller virker til å være helt "uskrudd", alle bolter løsner og torx hodene er inntakt. Fram til nå i alle fall. Skal skru ned framparten nå i dag, og fjerne all kabling fra rammen og bakrammen.
Rotaxmotorene er jo de foretrukne i mikrofly og exprimentals, så pålitelighet er ordet som går igjen rundt disse en og tosylindrede motorene.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
knutk
Posts: 2382
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kom til Onkel - BMW F650GS "Dakar Liten" stripdown

Post by knutk »

Kant1 wrote:
knutk wrote:Gjør litt vondt å se at folk vannskjøtter en sykkel til tilstanden din sykkel var i.
Godt å se at den får et "nytt liv".

En-dunkeren til Rotax er regnet som ganske skuddsikker, så med et godt hjerte har sykkelen potensiale til å bli god som ny.
Ser på Adv-rider at svært mange som reiser langt under rufsete forhold foretrekker nettopp sykkel med denne motor og elektronisk innsprøyting/tenning pga dens enkelhet og driftssikkerhet og lavt bensinforbruk = grei rekkevidde. (når de drukner den i elv bare skrur de ut pluggen, drar den på starter, setter i pluggen, fyrer opp og kjører videre)

Fint at du "tar oss med på reisen" ved oppussingen. Følger spent med på ferden videre :thumleft
Ja den er skikkelig misligholdt denne stakkaren her. Sikkert aldri sett en microfiberklut i hele sitt liv, ei heller fine ting som vannslange, avfetting, høytrykkspyler etc etc.
På den andre siden, den er, eller virker til å være helt "uskrudd", alle bolter løsner og torx hodene er inntakt. Fram til nå i alle fall. Skal skru ned framparten nå i dag, og fjerne all kabling fra rammen og bakrammen.
Rotaxmotorene er jo de foretrukne i mikrofly og exprimentals, så pålitelighet er ordet som går igjen rundt disse en og tosylindrede motorene.
Blir spennende å følge prosjektet.
Har rep-manual for ordinære 650GS i pdf format om du trenger. (Ikke PD, men er vel stort sett plasten og dekor som skiller)
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Kom til Onkel - Speedy's siste sprell

Post by Norse »

@knutk
Har du manualen til modellen med oljepåfyllinga oppe foran tanken?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3216
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Speedy's siste sprell

Post by Kant1 »

Norse wrote:@knutk
Har du manualen til modellen med oljepåfyllinga oppe foran tanken?
Jeg vil tippe at både Norse, Trondgv og meg er interessert i den manualen Knutk :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Trondgv
Posts: 2978
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Kom til Onkel - Speedy's siste sprell

Post by Trondgv »

Definitivt! Forrige eier skulle sende en manual til meg i posten som var til disse Dakar syklene også, han trodde også han hadde en PDF fil en plass. Vis ikke Knutk har den så skal vi alltids få tak i den til slutt. :thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3216
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Speedy's siste sprell

Post by Kant1 »

Jeg ligger litt bak med leksene mine her. Det er opptil flere uker på etterskudd, faktisk. Nuvel. Jeg får ta litt "catchup" i dag da =D>

Etter at jeg kom hjem fra eventyret østpå, gikk det noen dager før kjøresuget blei sterkt nok til å ta nevneverdig notis av. Men når helga med 1.sept nærma seg, og frk Fryd skulle på tur med damene på jobb, samtidig som at søndagsværet var meldt "heilt fantastisk" - sitat Eli Kari G. blei det uholdbart.
Roald er en trofast fyr som er med på meste som er gøy, og vi avtalte å treffes søndag tidlig formiddag på Hatlestrand ved butikken der.
Jeg måtte dermed haste avgårde med Gamlegutten opp til svogern, som hadde tatt seg av Speedy i det siste.
Etter en runde opp til Vintertun fikk jeg lagt labbene på Speedy igjen. Og det var merkelig å kjøre den igjen etter ca 250 mil på Gamlegutten.
Speedy opplevdes som trang, jeg satt som om jeg hadde mageknip, styret var for smalt og den var vond å svinge med. Men jeg kom meg hjem, og gradvis blei vi venner igjen ;-)
Neste morgen tok jeg ferga kl 0920 fra Årsnes, og møtte Roald kl 0940. Vi fueler (i alle fall jeg- kanskje Roald hadde fuelet før meg? ) og drar avgårde i morgensola mot Ølve. Og her er det nydelig, grønt og fint, sola varmer og livet er lett.
Roald må finne seg i å være modell mens jeg leker med telefonen min :)
Image
Lengre bort mot Tysnes ligger noen nydelige svinger, også her må kompisen kjøre litt att og fram før jeg er fornøyd :lol:
Image

Turen går videre, og det er så nydelig at jeg kunne tenkt meg å stoppe "overalt" for å knipse, men vi har jo en "oppgave" å ta oss av i dag. Dette er bare oppvarming.
I krysset der vi kan kjøre mot Tysnes, kjører vi høyre i stedet, rundt Fusa. Og her ligger faktisk tåka og truer litt, det er fint, men er fare for at det blir gråere etter hvert..
Image

Image

Og grått blir det. Tidvis er tåka grauttjukk, og det blir veldig fuktig attpå til. Men vi er tøffe og kjemper oss igjennom det, og allerede ved Kilen skinner sola igjennom. Raka vegen mot Mundheim og "hjemover", opp de herlige svingene og så gjennom Mundheimsdalen.
På Mundheim tar vi en pause, nyter sola og litt forfriskninger, før det er videre. Ikke hjemover til Hatlestrand og ferga på Gjermundshavn, men for 5.gang i år (for min del) oppover Hardangerfjorden til Nordheimsund. Dette veistykket er rikelig beskrevet i tidligere fortellinger i år, men for de som ikke har fått det med seg, og ikke gidder å leite:
En morgen/formiddagstur oppover her, i sol og vindstille- svært få ting kan måle seg med det!! 'nuf said!

I Nordheimsund er det pølsepause, og en unggutt med en Husky motard kommer bort og slår av en prat.
Det er kjekt med ungdom som kjører sykkel, uansett type, men når han sier han godt kunne tenkt seg en slik kul Triumph, veksler Roald og jeg blikk, og uten å si noe som helst, vet begge hva den andre tenker;
"Joda, det er håp for ungdommen-tross alt"
Men som de gode rollemodeller vi er, må vi ha oss videre- like over broa i Nordheimsund svinger vi venstre der veien slynger seg i hårnåler oppover et boligfelt, før den kommer opp på flaten ved Kjosås og etter hvert tar oss ned til Øystese. Fra Øystese svinger vi opp mor Porsmyr, det er merket med "severdighet" over her, men den omtalte "gullfiskdammen" fant vi ikke. Men det er et fredelig veistykke med tidvis fryktelig dårlig asfalt.
Men fine plasser er det overalt i Hardanger, og her ved Porsmyr er en av dem

Image

Vi kommer ut på Rv7 ved Fyksesundbrua, og kruser videre i solskinn og med lette tanker. Forbi Ålvik, Kvanndal, Granvin og et lite stykke mot Voss før det er "over heia" mot Ulvik.
Ulvik må ha vært modellen Vårherre brukte da han skulle skape Hardanger- prototypen liksom.
Selv om jeg er bortskjemt med vakker natur, er Ulvik i mine øyne DEN fineste plassen her på Vestlandet.
Vi stopper selvsagt når vi får utsyn over fjorden og bygda, selv om jeg har tonnevis med bilder herfra, får jeg aldri nok. Og så må jo Roald få sjangs til å knipse han også ;-)
Image

Image

Så swinger det ned til sentrum, vi tar en pizza på den Grøne Kafe (Paul ba meg forresten om å hilse alle som var innom på Poker Run'et) før vi kjører videre.. ikke mot Hardangerbrua, men innover mot Osa.
Image
Osa er Ulviks frekke lillebror, for mens Ulvik har både fjell og åser, og framstår med et rolige landskap, er Osa villt og vakkert. Stupbratte fjell og en liten flate innerst i fjorden. Her finnes det både kafe og galleri, men vi er ikke sultne, verken på mat eller kulturopplevelser.
Vi vil opp. For de fleste av oss veit at her finnes et RÅTT stykke vei, oppover til høyfjellet og damanleggene der.
Image
Og Jesus Christiansen som den veien swinger.
Den rocker som AC/DC i gamle dager, så her er bare å kose seg. Det fine (eller kanskje dumme for noen) er at den er asfaltert, og ikke er asfalten så ille heller. Hit opp kan ALLE kjøre uansett MC (eller bil, om du er på familietur i området)
Kunne brukt mange ord på å beskrive dette, men jeg dumper heller noen bilder \:D/

Image

Image

Image

Helt øverst er det noen hundre meter med grus opp til selve demningene. Problemfritt med slike Sportstourere som vi har =D>
Image

Image

Image

Utsikt med Finse og Hardangerjøkulen. Kun få kilometer unna
Image

Høyt oppe- gråstein og mer gråstein
Image

Laaaaangt der nede ligger Osa
Image

Svingete veg er ingen problem
Image

Image

Denne veibiten må jeg bare anbefale alle om å kjøre. Innenfor rekkevidde for en dagstur for mange av oss.

Vel nede i Osa går turen non stop til Kinsarvik, der vi hadde tenkt å ta ferga kl 1720. Men den går kun i sommerrute mellom 1. mai og 20 august, så siste ferga denne søndagen gikk 1645. Jaja, vi kjører opp på kafeen der, og får oss litt munngodt. Videre til Odda og ut til Årsnes der vi skiller lag.
Jeg vet ikke heeeelt hva Roald prøver å fortelle her, men han insisterte på å sette sin Hvite Svane akkurat der:
Image
Han har god tid til ferga, så vi tar oss en matbit før han stikker mot Bergen,
Image
og jeg kommer hjem til en middag som er nesten klar.
Jeg har tidligere fortalt om ertesuppa til fr. Fryd!? Den er fantastisk. Men jeg kan nå avsløre at hun nå også har en knallgod gulasjsuppe på "repetoaret" sitt \:D/ \:D/

Image

Dagens tur i Google maps
https://goo.gl/maps/UAybdh6Pdim
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RoaHov
Posts: 17
Joined: 11 Oct 2015 21:10
MC: Triumph Speed Triple 1050r

Re: Kom til Onkel - Speedy's siste sprell

Post by RoaHov »

Fantastisk lesning, beskrivelse og bilder. :D Føles når en leser som om dette var i går! :shock: For min del er denne turen absolutt en av sesongens "højdare". Ser med glede frem til flere turer, men denne gang sammen med "offiseren". Skal nok bli en kjekk tur "buddy" den og når savnet etter "Speedy" legger seg til ro! Toppers, Onkel! =D> =D> \:D/ =D> =D>
Post Reply