Du er jo alltid så politisk korrekt duKliffArne wrote:Det Lasse Liten skriver om kvinnfolk og slitasje på clutch, var noe som slo meg igårkveld da jeg leste at den var damekjørt. Men jeg våga ikke si det
( Tenkte det samme selv )
Du er jo alltid så politisk korrekt duKliffArne wrote:Det Lasse Liten skriver om kvinnfolk og slitasje på clutch, var noe som slo meg igårkveld da jeg leste at den var damekjørt. Men jeg våga ikke si det
Tommas wrote:Du er jo alltid så politisk korrekt du
Ser at clutch og olje har vært diskutert her tidligere. Tenkte jeg kunne nevne en fersk erfaring: Sist sesong hadde jeg fylt på syntetisk eller semi-syntetisk olje på en 80-talls Honda CB 1100. Den begynte etterhvert å slure såpass at jeg ved en anledning begynte å tvile på om jeg ville klare å komme meg de siste 30 km hjem, etter en stopp, siden clutch'en slurte på alle gear, selv om jeg var ytterst forsiktig med gassen. Dette var på den siste turen i 2020.Trondgv wrote: ↑10 Sep 2016 20:46Satser på at bra avslag i pris, vis ikke velger jeg en annen. Finnes et eget forum for akkurat disse syklene med hjelp og beskrivelser til bytte av absolutt det meste. Leste kjapt gjennom en liten guide her nå og det virker relativt lett å bytte hele greiene, men de anbefalte først å prøve en annen type olje. Får jeg et greit avslag i pris så prøver jeg først oljebytte som ville blitt tatt uansett. Skal sjekke litt priser på fjærer og clutchplater først. I verste fall har jeg litt vinterkos der jeg lærer meg noe nytt.ArcticTiger wrote:Gløm hele greia Eller få saftig avslag i pris. Trengs nok nye lammeller og fjærer, pluss pakninger og ny olje, og en god dose Elbow Grease
""One of the most probable reasons for a slipping clutch (assuming everything is adjusted OK) is the use of EC (Energy Conserving) rated oils. (Has an EC in the API - American Petroleum Institute) star logo. Not sure if you have them in HK or Yurp, or how they are marked (probably NOT with an API symbol!) but they are very common in the US, especially with the synthetic oils. The EC additives are VERY BAD for use with wet clutches, cause excessive slippage, and are difficult to "wash" out if used - might take several oil changes. In other BMW's with a dry clutch, using EC oils is common, so it's probably a common mistake in the service shop also.""