Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)

Post by tshansen »

Nå skal jeg ikke på noen som helst måte prøve å framstille det som om jeg har noe som helt erfaring på grus :lol: Men det lille jeg har kjørt, har vært på typiske 90/10 dekk... Som trail dekk ofte blir omtalt som. Selv om jeg selv vil si at dette er like mye et veidekk som alle sport touring dekkene der ute.

Jeg merket en del forskjell i grep når jeg fikk sykkel med Anakee 3 dekk. De grov seg liksom litt mer ned å ga bedre feste ved pådrag. Uten at jeg har noe vitenskapelig test av dekkene å vise til.

Men når jeg fikk på Continental Tkc70 dekkene, det var da jeg merket hvor stor forskjell det er på dekk i forhold til løst underlag. Siden jeg er helt i begynner stadiet på Grus, men stadig finner større glede i hva grus har å tilby. Anser jeg Tkc 70 dekkene som det beste alternativet til min sykkel, enn så lenge. Men det er ikke utenkelig at jeg blir å gå for et hjulsett til, også ha skikkelig knaster på disse :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)

Post by biker7 »

Hadde jaggu besøk av "Tor" med dunder og brak sist lørdag, så da har jeg vært uten internett noen dager. :( Men i dag kom det ei pakke med ny router fra Telenor, så da er jeg på nett igjen :D Og hverdagen med jobb er her igjen, så blir nok litt mindre tid til tohjuling nå framover.. Men ble da en fin liten tur med Dominatorn på søndag også :thumleft Litt grus og traktorvei vest for Glåma/Kirkenær, før "Tor" slo litt med slegga igjen. ;-)

Bildene er tatt i retning nord-øst, og man ser på himmelen at det noe på gang :)

Image

Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Grus-kos på skauen)

Post by biker7 »

Fikk jammen til en tur på grusen i dag, og hadde flaksen på min side angående været :D Reiste ut ca 13.30 under ganske regntunge skyer og noen få dråper. Var sikker på det skulle bli værre, men jaggu ble det oppholdsvær som holdt seg helt til jeg var hjemme ca 17.30. :thumleft Kjørte først på grus til Nord-Odal, der det ble bensinfylling, kaffe og KvikkLunsj. Deretter fortsatte grusferden nord-vestover til Harasjøen, før så å kjøre vestover igjen på fine grusveier og litt traktorvei mot Braskereidfoss. Deretter de siste milene hjemover, og litt etter jeg parkerte i garasjen kom regnværet. Så hadde maks flaks :thumleft Ble totalt 19 mil på Dominatorn og meg i dag :D

Ble også en stopp på en krigs-gravplass i Våler, der det ligger 17 russiske soldater/krigsfanger som var i tysk fangenskap i Haslemoen leir under krigen.

Image

Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (snart tid for service)

Post by biker7 »

Relativt rolig på mc-fronten om dagen, mest jobb og dårlig vær :-k Tracern har nå akkurat passert 1000 mil, og jeg må byne å tenke på service. Men har et håp om en tur til Kr.sund for å besøke familie første helga i september (hvis ikke værmeldinga slår seg vrang..), så tenkte å ta servicen rett etter den turen.

Men fikk til en liten kveldsrunde på 10mil i dag. :D Har ikke kjørt Tracer på bortimot 2 uker, så var artig å lufte den litt igjen :twisted:
Ble en 10mils runde om Kongsvinger inkludert noen omveier. 8)

Kaffestopp på kongsvinger
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Snart tid for service)

Post by tshansen »

faen, jeg leste 1000 km med en gang.... fikk ikke det til å stemme :lol: :lol: Har ikke vært mye kjøring her heller. Fikk luftet den litt i dag, men ikke noe å snakke om. Håper været slår til neste uke, så det går an å få slått opp teltet også. Det begynner å bli mørkt ute, sesongen er dessverre på hell :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Snart tid for service)

Post by biker7 »

1000 MIL ja, Lord ! :lol:
Reiste ut i går kveld i ca 18 grader, og før jeg var hjemme igjen var det bare 9-10 grader.. Dårlig tegn da man må lukke alle ventilasjonsåpninger i hjelm og klær, og må sette på seg flere lag under dressen.. Og var bare 3 grader her i dag tidlig, så ingen tvil om at vi har kommet på den gærne sia av årets sessong :shock: Men krysser fingra, og satser på en del fine høstdager de neste 2 månedene ! :thumleft :)

Slenger med et bilde tatt 16/11-13 , og hååååper [-o<
Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Snart tid for service)

Post by biker7 »

Var nesten tom for "kistespiker" (les sigg), så ble en tur til Sveariket i dag :) Ble handlet litt køttbullar og flesk også da ;-) Ble en fin runde på 17mil, med et par mil grus i starten og resten på småveier med asfalt. Og var jo faktisk sommertemp igjen i dag, med 20-22 grader :thumleft

En liten stopp ca 1 mil nord for Austmarka
Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Snart tid for service)

Post by biker7 »

Er jo snart tid for service på Tracern, men som nevnt tidligere har jeg planer om en liten Vestlands-tur før jeg tar denne servicen. Bør derfor ikke få for mange mil på Tracern før denne turen.

Derfor er det Hondan som har blitt mest brukt i det siste, og i kveld var vi 5 stk fra Grue MCK som tok oss en fin runde.
Ble 15 grus-mil i Odal, Løten, Våler, Åsnes og Grue. :D :thumleft

Bilde tatt ved Rokosjøen Camping.
Image
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Dominator-omsorg)

Post by biker7 »

Har brukt Dominatorn en del i det siste, så da må man jo stelle litt med den også :D Så i dag har den fått litt omsorg. En skikkelig vask, olje-/filter-skift, strammet og smurt opp kjede, smurt litt her og der, og satt på et annet framdekk. Det som satt på (T63) var utslitt. Men har gått 650mil, så fornøyd med det. Hadde et halvbrukt MT 21 liggende, så da monterte jeg dette . Nå er "den gamle, gode" klar for mere moro.
27år gammel, 81300km på telleren nå, and still going strong :thumleft

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Dominator-omsorg)

Post by tshansen »

Flott grus maskin det der! Har et lite prosjekt gående selv! Mest for å kunne ha å kjøre på vinteren! Men også for å kunne herje litt ekstra og øve meg på mer ulent terreng [emoji122] da er det ikke umulig jeg blir å gå for noe slikt.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Dominator-omsorg)

Post by biker7 »

Kan virkelig anbefale noe slikt, Lordshaft :thumleft Denne har virkelig gitt meg mye morro for penga. :D Kjøpte den i 2008 for 21000,- med 53000km på telleren. Var litt dårlig kjede/drev og et utslitt framdekk på den ved kjøp, men alikevel en grei pris. Etter ca 2000,- i nødvendig påkost, kjørte jeg i mange år, bare med normale slitedels-påkostninger. Og det er ikke mere enn 2 liter oljemengde på den, så har byttet olje + filter hver 250mil cirka. De første 4 vintrene ble det vinterkjøring med piggdekk, noe som var artig på skikkelig is/snø-føre. Men med mildere vintre og mindre snø, ble det etterhvert mindre kjøring. I tillegg sleit det mere på sykkelen med mere utpreget salting langs veiene. Og har bare hatt 1 sett felger, så måtte legge om dekk hver vinter/vår. Så de siste vintrene har jeg ikke brukt den, og solgte forøvrig piggdekkene nå i vår.
I fjor var det på tide med litt påkostninger, så da ble det ny bakdemper, overhalte framdemperne, nye klosser+bremsevæske forann/bak, ny plugg, luftfilter, ventilsjekk etc. Og da var den klar for maaange flere mil. :)
Tror nok denne forblir i mitt eie en god stund til. Og om snaut 2,5 år er den veteran :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Dominator-omsorg)

Post by biker7 »

En liten negativ ting med dominatorn, er at det dukket opp en oljelekkasje mellom sylinder og blokka på ca 60000km, trur det var i 2010.. Var såppas stor at jeg regnet med at sylinder måtte av.. :-k Men hørte om "vidundermiddelet" Omega 917, og bestemte meg for å prøve. Dette er et middel som blandes i olja, og kan hjelpe på noen oljelekkasjer. Hadde ikke helt trua, men jaggu hjalp det ! :thumleft Har holdt det i sjakk med dette helt til i fjor, med bare litt svetting som ikke har vært kritisk. Men ifjor bestemte jeg meg for å prøve litt tykkere olje. Gikk fra 10/40 til 15/50. Prøvde da uten Omega 917 i oljen, og lekkasje-resultatet var omtrent det samme som tynnere olje med iblandet Omega 917. Altså med litt oljesvetting, men ikke noe kritisk. Men mulig jeg prøver å blande en liten skvett Omega 917 i den tykkere olja for en test. Ellers så kan det nok hende at clutchen kanskje er moden for oppgradering snart etter bortimot 82000km. Men får evt. vurdere dette neste år. :D
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En herlig dag på skauen)

Post by biker7 »

Har hatt en knakandes flott grus-tur i dag ! :D Ble 17mil, og bare ca 1 mil av dem på asfalt :thumleft

Første lille stopp var bare 1,5mil hjemmefra ved denne kåken.
Image
Lurer litt på om det er hit Palma har tenkt å dra med seg en haug med gruskjørere og "wannabe gruskjørere" ;-) neste helg..? Denne kåken ligger ihverfall ikke lange stubben unna den opprinnelige treffplassen, så har bare tippet at dette kan være stedet. (Palma..?.. :? ) Har forøvrig ikke meldt meg på dette treffet, da jeg nok er en litt "ensom grus-ulv" som liker å styre tempoet selv uten køkjøring på skauen :twisted: Men burde vel prøve å ta seg en tur å hilse på hvis det skulle passe :)

Etter noen flere mil sørover og en MEGET trang bompassering (veldig glad jeg ikke hadde større sykkel..),kom jeg til denne trivlige plassen.
Image
Flott plass med grill-hytte med sitteplasser til 25-30 pers, beliggende ved et veldig idyllisk tjern.

Deretter skar jeg østover mot svenskegrensa. Kjørte inn i Sverige på en litt større grusvei, før jeg svingte av på en litt mindre vei. Dette var det nesten så jeg angret på..
Image
Ble veldig grov grus i ca 1,5mil.. I tillegg var veien veldig humpete.. (ser mye bedre ut på bilde enn i virkeligheten..)

Men til slutt ble veistandarden bedre.
Image
Tok da en liten stopp her ved Backsjøn

Kjørte videre østover på grus/traktorvei, og endte opp i Østmark.
Image

Der ble det kaffe og blåbærmuffins. "Stigg-gætt" som vi sier her i solør ;-)
Image
Sunn kost for en sliten biker \:D/

Etter "karbo-pausa" kjørte jeg litt nordover før jeg vendte nesa vestover mot Norge igjen.
Og da kom jeg på denne "veien"
Image
Det skal sies at jeg i dag ved flere anledninger har vært glad jeg ikke har kjørt "1200 Adventure" med 100-150kg mere å drasse på.. :shock:
Denne "veien" var slik i 2-3kilometer før det ble bedre standard.

Etter nok et par mil på grusveier av varierende kvalitet, kom jeg til grensa :)
Image
Grensegata mot sør.

Ikke mye trafikk å se på denne grenseovergangen, og en perfekt smuglervei ;-)

Image
Grensegata mot nord.

Deretter gikk ferden videre langs nordsiden av sjøen Røgden.
Image
Mange flotte plasser "på skauen" gitt 8)
Image

Var innom asfalten en liten stubb, før jeg skar til skogs igjen ved Svulrya.
Siste stopp ble på toppen av Skasberget.
Image
Sjøen Skasen kan skimtes i bakgrunnen.

Etter snaue 2 mil til var jeg hjemme, og en HERLIG grustur avsluttet. Ja faktisk en av de fineste jeg har hatt trur jeg :thumleft :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En herlig dag på skauen)

Post by tshansen »

Dæven han søkke!! Perfekt lektyre til morgen kaffe før en selv skal på tur! Fantastiske veier dere har der borte! Den smuglerruten hadde nok blitt brukt av meg må du vite hehe

Flotte bilder tar du også! Mer av slikt er du grei [emoji106][emoji122]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (En herlig dag på skauen)

Post by Palma »

Steike ta, flott.
Nei var ikke rette kæia du hadde bilde av der, den ligger på venstre sia da du kommer fra Frysjæberget akkurat i innersvingen fær den lille bakken opp mot Morttjennsberget. Du ser nå koordinater og kartlink i Grustrefftråden.
Ja håper du tar deg en tur bortom, selv om du er en ensom grusulv, vi er nå vant til streifere på skauen på østsia :shock:

Og jeg vil gjerne ha noen av de rutene du har kjørt, har du noen filer/ loggspor fra den GPS'n din så hiv de over :thumleft
Og ja, jeg har rettsomdet er noen tanker om en 100kg lettere sak i tankene da jeg basker rundt på skauen hehe. Må innrømme at jeg kikker litt på FINN av og til... :shock:
Post Reply