Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- HeldigGreece'n .

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

Flanker wrote:Da blir det faen meg øl på deg, @Kant1 [emoji482]

BMW...
Du får svinge innom Rema, og ta med en box Borg Pils \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by tshansen »

Flanker wrote:Da blir det faen meg øl på deg, @Kant1 [emoji482]

BMW...
:thumleft :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

Trøtt og sliten idag, etter partaj med naboen igår (inatt)
Og imorgen er det ut på jobb på Snorre B igjen.
Får gjøre det beste utav det, og pakke på sykkelen og ta turen via Voss, Vikafjell og Gaularfjellet til Florø..nå aldeles straks \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by tshansen »

Kos deg på tur onkel [emoji106] ekstremt fine veier i vente [emoji56] men jeg vil anbefale deg å kjøre mot Sande når du kommer til vik etter Gaularfjellet i stede for å ta mot Førde! Sinnsykt fine veier og et lite parti med E39 oppover fra Sande til Førde som er helt greit å kjøre [emoji106] det er definitivt beste ruten
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Tob »

Møtte jeg deg ved Dimmelsvik i tredraget idag? Jeg kjøre busa :)
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

Tob wrote:Møtte jeg deg ved Dimmelsvik i tredraget idag? Jeg kjøre busa :)
Ettersom jeg er på jobb på Snorre B, må jeg vel svare avkreftende på det :-D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Tob »

Notert :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Tommas »

Lorden av Kantebury har vel folk til slik, sikkert en av staben som lot sykkelen strekke ut litt 8)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Toven »

Haha, det stemmer nok :lol:
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

Tommas wrote:Lorden av Kantebury har vel folk til slik, sikkert en av staben som lot sykkelen strekke ut litt 8)
Det finnes bare en Lord :roll: , og jeg blei dessuten adlet til Hertug... glem aldri det Tommas \:D/
Og.. Hertuginnen har dessuten gitt meg beskjed om at det kun er under HPR at jeg får praktisere min nyervervede adelstittel.
For rett skal være rett, det er jo ikke min gård, jeg har bare pult meg til litt bruksrett en gang iblandt :lol: :lol:

Nå er ikke tjenerskapet betrodd å kjøre med Speedy, dessuten står den trygt plassert i en garasje i Florø, mens Hertug'en er ute for å tjene penger,
slik at 2017 versjonen av HPR vil "toppa heile driden" :shock:
Så får vi se om ikke det blir en liten omvei hjem igjen, fran den 20. dm, dersom været er fint. Noe det selvsagt blir \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
RoaHov
Posts: 17
Joined: 11 Oct 2015 21:10
MC: Triumph Speed Triple 1050r

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by RoaHov »

Til Hertugen av Kanteburry.
Til Deres orientering er jeg adlet av samme person som Dem, Sir Henning til Lord av Fyllingsdalen. Basta! Skulle det dukke opp forviklinger som på noen måte skulle komme til å skade undertegnedes renommé og gode rykte ifbm den andre omtalte Lord?? vil de høre fra min juridiske avdeling eller min stabsjef. \:D/ :redface :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by tshansen »

Hahaha det er så nydelig [emoji122][emoji122]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

Det er ikke så lett, men jeg er i siget etter en annen sykkel...valgets kvaler er ikke lette å bære, så her er noen tanker jeg gjør meg om dagen (eller natta nå for tiden:-D )
Det er IKKE snakk om å skifte ut Speedy, til det er jeg alt for glad i den, etter alle mods og stæsj jeg har horet den til med, samt den sinnsyke kjøregleden jeg opplever.
Så en annen sykkel....der ser jeg for meg to alternative løsninger

1 -En nyere, stor, dyr, tung og sterk adv som jeg vil være redd for å bruke "på skauen"....ELLER
2- noe eldre, enklere og billigere (men også daffere) som ikke vil få noe annet enn knastedekk mot underlaget, og som tåler en tur i grøfta.

Fordeler ved første alternativ er jo at det går bedre, med plass til frk.Fryd OG bagasje, samt driftsikkerhet
Ulemper er høyere kostnader ved innkjøp, service og forsikring .

Andre alternativ er jo da en billigere (50'ish lapper eller mindre) eldre, enklere sykkel, gjerne en endunker som ikke veier for mye. Lett å skru på og ikke FOR pen. Adekvat tilgang på deler er ønskelig, både slite/reservedeler og stasj fra Turatekk og andre.
Har vel foreløpig landet på alternativ 2, uten at alternativ 1 er utelukket på lengre sikt (har goood plass på låven- som noen av dere vet)

Da koker vi ned til disse alternativene:

Yamaha XTZ 660 Tenere
KTM 640 Adventure
Honda 750 Africa Twin (gamle typen)
Yamaha 750 Super Tenere (gamle typen)
Cagiva Elefant 750 el 900
BMW F650GS Dakar

Yamaha XTZ660 Tenere har jeg førstehåndskunnskap om, har kjørt endel tusen km på Yamaha's endunkere opp igjennom årene. Det fine med denne er at det er lett å finne deler, og den er bortimot skuddsikker bare den får den nødvendige pleie. Minuset, og som jeg har irritert meg over er den håpløst myke salen som gir tresmak etter bare 10 mil, de svampete bremsene og gaffelen som dykker mer enn bra er. Ok, mye av dette kan ordnes, på både billig og dyrt vis. Den river heller ikke skinnet av pølsa akkurat :twisted:

KTM 640 Adventure, den er i utgangspunktet litt dyr og ganske sjelden, og motorkvaliteten på årgangene 99 tom 03 var tvilsom, bedre fra 2004. Jeg har aldri kjørt en slik, men generelt har jeg lest meg fram til at de vibrerer mye (mer enn slike "dameleker" du vet), er tørst som f..n og er ganske kompromissløs.
Den er relativt lett og har den sprekeste endunkern. Har lyst på en slik..men endel over budsjett.... trur eg

Honda Africa Twin- for overprisa etter min smak, men det er jo eit ikon

Yamaha Super Tenere: Sprek nok og gaffelen dykker mindre enn på lillebroren. Salen er ubrukelig, men bremsene er godkjente. Aktuell

Cagiva Elefant: Eksotisk, sprek (iallefall i 900 utgaven) og med et tildels frynsete rykte mtp elektrisk trøbbel. Siden det er ein Ducatimotor som står i denne modellen, er deler til motoren relativt lett å skaffe, litt mer plunder mtp de delene som er laga til denne modellen. Men den skal visstnok være grei nok offroad ("offroad" som dårlige veier) Aktuell, men ikke pga fornuften :roll:

BMW F650GS Dakar: like daff som Yama'en men visstnok med jevnere dreiemoment og effektkurve. Utpreget lettkjørt, bra kvalitet i alle ledd og med massevis ev utstyr både fra BMW og alle andre som vil tjene penger på utstyr til "traktorer". Aktuell, definitivt aktuell.

Har en liten uke til her offshore, så jeg får "raide" Finn.no med jevne mellomrom, og evt ta noen tlf.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Palma »

Spennende. Men hvis du går litt opp i størrelse da ? Kommer du til å kjøre cross og enduroløp i skauen eller er det snakk om tur på grusvei??
Skal du på løp skjønner jeg, skal du ha med frk.Fryd på en tur med mulighet for gruskjøring så klatre opp til 800-1000-1150.
:thumleft
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3201
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Kom til Onkel - Prøver nye veier :-)

Post by Kant1 »

Palma wrote:Spennende. Men hvis du går litt opp i størrelse da ? Kommer du til å kjøre cross og enduroløp i skauen eller er det snakk om tur på grusvei??
Skal du på løp skjønner jeg, skal du ha med frk.Fryd på en tur med mulighet for gruskjøring så klatre opp til 800-1000-1150.
:thumleft
Utgangspunktet er vel i denne omgang å ha seg en slags "stifinner" for grus og skogsveier, passasjeraspektet er nok noe nedtunet i denne omgang :roll:
Skal jeg ha med frk.Fryd på tur, blir det nok noe vesentlig større, forsåvidt er vel 800 nok, for jeg får ikke dra på noe videre uansett, men det fysyske er vel noe mer egnet på 1000-1200 kubikkerne. Men tror det får komme siden. skal ordne opp i litt eiendomsforhold framover, og det vil nok muliggjøre å velge noe fra øverste hylle \:D/
Slik det er nå, vurderer jeg å oppgradere Tenere'en med bedre gafler og frambremser, litt fordi jeg liker Yamaha og litt fordi jeg har en slik tilgjengelig, sammen med endel greier som passer.
Alternativ 2 er en BMW Dakar, men vi prøve en først før jeg bestemmer meg :lol:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply