Vedlikehold av kjede-tråden!
Vedlikehold av kjede-tråden!
Mulig det finnes en slik tråd allerede og jeg skal inrømme at jeg ikke har søkt, men jeg velger nå uansett å starte en ny frisk tråd rundt dette med vedlikehold/smøring av kjede.
Grunnen til at jeg strarter denne tråden er fordi jeg er litt i villrede når det kommer til dette. Jeg smører og renser nok kjedet mitt ALT for ofte, noe jeg merket her om dagen da store kladder med olje hadde festet seg rundt fremdrevet og dekselet. Jeg fant ut dette da det begynte å dryppe olje av sykkelen. Jeg tok av dekselet og det var såpass mye olje bak der at dekselet var nesten limt fast. Minst 1cm. med tykk halvstørknet "gugge" som jeg måtte bruke skrujern for å få bort.
Er det noen her som har "forsket" litt på dette og har en formening om hva som er det sundeste for kjedet? Er det egentlig nødvendig og rense kjedet til man kan speile seg i det inni mellom? Er det like greit å bare påføre mer kjedespray og utsette kjedevasken til sesongslutt?
Missforstå meg rett. Jeg liker og dulle litt med dette så jeg er ikke ute etter en lettvint løsning her. Jeg vil bare ha noen "fakta" på bordet angående dette.
En ting er vertfall sikkert. Den kjedesprayen fra Biltema er ikke verdt en dritt. Oljen er alt for tynn og det blir bare klin. Jeg vil nærmest si den er ubrukelig. Motul Road derimot er jeg meget fornøyd med. Dog kan vi kanskje ta diskusjonen om hvilken olje som er best ett annet sted, selv om det har en viss relevans til det jeg spør om her.
Grunnen til at jeg strarter denne tråden er fordi jeg er litt i villrede når det kommer til dette. Jeg smører og renser nok kjedet mitt ALT for ofte, noe jeg merket her om dagen da store kladder med olje hadde festet seg rundt fremdrevet og dekselet. Jeg fant ut dette da det begynte å dryppe olje av sykkelen. Jeg tok av dekselet og det var såpass mye olje bak der at dekselet var nesten limt fast. Minst 1cm. med tykk halvstørknet "gugge" som jeg måtte bruke skrujern for å få bort.
Er det noen her som har "forsket" litt på dette og har en formening om hva som er det sundeste for kjedet? Er det egentlig nødvendig og rense kjedet til man kan speile seg i det inni mellom? Er det like greit å bare påføre mer kjedespray og utsette kjedevasken til sesongslutt?
Missforstå meg rett. Jeg liker og dulle litt med dette så jeg er ikke ute etter en lettvint løsning her. Jeg vil bare ha noen "fakta" på bordet angående dette.
En ting er vertfall sikkert. Den kjedesprayen fra Biltema er ikke verdt en dritt. Oljen er alt for tynn og det blir bare klin. Jeg vil nærmest si den er ubrukelig. Motul Road derimot er jeg meget fornøyd med. Dog kan vi kanskje ta diskusjonen om hvilken olje som er best ett annet sted, selv om det har en viss relevans til det jeg spør om her.
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Bruker ikke kjedesprayen fra BT, for den er ikke særlig bra - for klissete.
Har havnet på Motorex Road eller Offroad (litt tørrere). Eller egentlig er en med Teflon (PTFE) favoritten, men den er ikke lett å finne
Renser ikke noe særlig utover å tørke av overflødig med en gang etter spraying. Engangs vinylhanske og brukt poleringsduk har jeg funnet ut er greit å bruke (dvs holde bak sprayområdet) og så bare vrenge hansken over poleringsduken når jeg er ferdig. Dermed ingen gris på fingrene. Samle opp i en plastpose som sammen med oljefiller og annet i den kategorien leveres gjenvinningsstasjonen ved anledning.
D.I.D. kjede har holdt 37K, 35K og 28K. De to første kjedene kjørte jeg til det ble tydelige ulyder, det siste byttet jeg kanskje for tidlig, mest utifra slitasjen på drev (haitenner). Nå har jeg billig-kjede (Snell Powerlink) - virker solid nok metallet, men så en O-ring som var løsnet ved forrige spraying og det kjedet har gått 14K bare... virker litt tidlig på meg... blir nok D.I.D. kjede igjen neste gang - kjent kvalitetsprodukt.
Har havnet på Motorex Road eller Offroad (litt tørrere). Eller egentlig er en med Teflon (PTFE) favoritten, men den er ikke lett å finne
Renser ikke noe særlig utover å tørke av overflødig med en gang etter spraying. Engangs vinylhanske og brukt poleringsduk har jeg funnet ut er greit å bruke (dvs holde bak sprayområdet) og så bare vrenge hansken over poleringsduken når jeg er ferdig. Dermed ingen gris på fingrene. Samle opp i en plastpose som sammen med oljefiller og annet i den kategorien leveres gjenvinningsstasjonen ved anledning.
D.I.D. kjede har holdt 37K, 35K og 28K. De to første kjedene kjørte jeg til det ble tydelige ulyder, det siste byttet jeg kanskje for tidlig, mest utifra slitasjen på drev (haitenner). Nå har jeg billig-kjede (Snell Powerlink) - virker solid nok metallet, men så en O-ring som var løsnet ved forrige spraying og det kjedet har gått 14K bare... virker litt tidlig på meg... blir nok D.I.D. kjede igjen neste gang - kjent kvalitetsprodukt.
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Er det orginale kjedet kjent for å være OK, eller har man spart inn her?
Vil det si at jeg må begynne å tenke på kjedebytte etter 20.000km?
Vil det si at jeg må begynne å tenke på kjedebytte etter 20.000km?
- mekkern
- Posts: 5129
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Jeg har testet mye rart og konkludert med at hvis mulig så monterer jeg slik:
http://www.pdoiler.co.uk/index.htmfyller med gearoil.
denne pumper den samme mengde uansett varmt/kaldt/oljetype.
Hvis ikke automatikk er ønskelig, er det å smøre gjevnt og trutt løsningen-og tørke av det værste av gammel smøring innimellom-spesielt viktig hvis det danner seg svart "fett" som er fullt av slipepasta/sand.
Til vanlig bruk bruker jeg:https://www.xxl.no/weldtite-tf2-teflons ... 36_1_style
og tar med en slik ved langtur/regn:https://www.xxl.no/weldtite-tf2-extreme ... 75_1_style
dette er enkelt å fjærne fra felger/kjede og bygger seg ikke opp i kladder rundt fordrev.
Levetid er forskjellig fra sykkel til sykkel og fører til fører..
Men rundt 30-40000km bør være oppnåelig med godt vedlikehold?
På cbr`n tredde jeg bare på et nytt kjede(biltema) på slitte drev for 22000km siden og det er ok ennå.
http://www.pdoiler.co.uk/index.htmfyller med gearoil.
denne pumper den samme mengde uansett varmt/kaldt/oljetype.
Hvis ikke automatikk er ønskelig, er det å smøre gjevnt og trutt løsningen-og tørke av det værste av gammel smøring innimellom-spesielt viktig hvis det danner seg svart "fett" som er fullt av slipepasta/sand.
Til vanlig bruk bruker jeg:https://www.xxl.no/weldtite-tf2-teflons ... 36_1_style
og tar med en slik ved langtur/regn:https://www.xxl.no/weldtite-tf2-extreme ... 75_1_style
dette er enkelt å fjærne fra felger/kjede og bygger seg ikke opp i kladder rundt fordrev.
Levetid er forskjellig fra sykkel til sykkel og fører til fører..
Men rundt 30-40000km bør være oppnåelig med godt vedlikehold?
På cbr`n tredde jeg bare på et nytt kjede(biltema) på slitte drev for 22000km siden og det er ok ennå.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4564
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
For å være helt ærlig; da jeg hadde kjedesykler vaska jeg aldri kjedet. Ikke brukte jeg kjedespray heller. Makan til kliss og søl.
Det er bare en eneste riktig ting å gjøre med kjedesykler, og det er å montere Scottoiler. Basert på sykkel, så finnes det flere typer. Selv hadde jeg alltid vacuumtypen og var fornøyd med det. Jeg klarte meg med en 1/2-litersflaske pr 10.000km, alt etter hvor mye jeg kjørte i regnvær eller på grus (går litt mere da).
Og viktigst av alt, det må monteres riktig.
Det er bare en eneste riktig ting å gjøre med kjedesykler, og det er å montere Scottoiler. Basert på sykkel, så finnes det flere typer. Selv hadde jeg alltid vacuumtypen og var fornøyd med det. Jeg klarte meg med en 1/2-litersflaske pr 10.000km, alt etter hvor mye jeg kjørte i regnvær eller på grus (går litt mere da).
Og viktigst av alt, det må monteres riktig.
Vedlikehold av kjede-tråden!
Jeg bruker Tutoro automatisk kjedesmører. Den er helt mekanisk, og trenger ikke kobles til hverken vakuum eller elektronikken på sykkelen. Veldig enkel å montere, og det funker upåklagelig. Kjedet på TDM'en var gått 35k da jeg solgte den, og det var ikke utslitt enda. [emoji106][emoji106]
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Det er viktig å holde kjede rent på lik linje med alt annet på sykkelen. Et rent og godt vedlikeholdt kjede holder lengre å sliter mindre på drevene
At det samler seg mye drit fremme er ingen hemmelighet. Smører du kjede feil, vil det selvfølgelig samle seg mer drit der enn om du smører riktig (mengde) veldig mange smører for mye... tar jævlig hardt i...
En automatisk kjedesmører er jo selvfølgelig veldig praktisk, men det går helt fint å holde et kjede fint og godt smurt ved hjelm av kjedespray
Motoul og motorex er de to kjedesprayene jeg har best erfaring med.
At det samler seg mye drit fremme er ingen hemmelighet. Smører du kjede feil, vil det selvfølgelig samle seg mer drit der enn om du smører riktig (mengde) veldig mange smører for mye... tar jævlig hardt i...
En automatisk kjedesmører er jo selvfølgelig veldig praktisk, men det går helt fint å holde et kjede fint og godt smurt ved hjelm av kjedespray
Motoul og motorex er de to kjedesprayene jeg har best erfaring med.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4564
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Det viktigste, uansett, som jeg lærte av en mekaniker (før førstegangsservicen og montering av Scottoiler), smør kjedet med kjedespray når kjedet er *VARMT*. Det er (ifølge samme mekaniker) totalt pointless å smøre kjedet på morgenen når du henter ut sykkelen for tur. Du må smøre etter endt kjøretur, siden da oljen får tid å penetrere i kjedet.
-
- Posts: 1775
- Joined: 05 Oct 2015 20:11
- MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Flott med tips for meg som skal gå over fra reimdrift til kjede
Da tenker jeg egentlig mest på hvilke oljer folk er mest fornøyd med
Og det viktige der for min del er at det jeg smører på holder seg på kjedet og ikke spruter alle veier utover felg osv...
Om kjedet "bare" skulle holde 30k km istedenfor 35k km det driter jeg en lang snickers i for et kjede er ikke så forbanna dyrt at jeg ikke har råd til et nytt etter 30k km
Det jeg ser for meg er vel og rense en gang iblandt når jeg gidder og en gang i året skru av dekselet rundt drevet foran og rense der
Men da noterer jeg meg tipset til mekkern og og dere andre sine som er henholdsvis motorex og motul
Hvilke av disse er aller best da ? Altså holder seg på kjedet og gjør jobben sin der
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da tenker jeg egentlig mest på hvilke oljer folk er mest fornøyd med
Og det viktige der for min del er at det jeg smører på holder seg på kjedet og ikke spruter alle veier utover felg osv...
Om kjedet "bare" skulle holde 30k km istedenfor 35k km det driter jeg en lang snickers i for et kjede er ikke så forbanna dyrt at jeg ikke har råd til et nytt etter 30k km
Det jeg ser for meg er vel og rense en gang iblandt når jeg gidder og en gang i året skru av dekselet rundt drevet foran og rense der
Men da noterer jeg meg tipset til mekkern og og dere andre sine som er henholdsvis motorex og motul
Hvilke av disse er aller best da ? Altså holder seg på kjedet og gjør jobben sin der
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Kjedet bør smøres når det er varmt, da trekker smøringen lettere inn der den skal. Smøringen som du ser "utenpå" kjedet er bare for å forhindre overflate rust.
Kjedet bør også i teorien få kjøle seg helt ned før du kjører igjen, hvis ikke vil kjedesmøring skvette relativt fort av igjen.
Men som bjerknes skriver. at han har så mye dritt samlet, på så kort tid, med en relativt ny sykkel... Da snakker vi sinnsykt overforbruk av kjedespray. Husk, at en kan fint gjøre rent kjede uten å bruke wd40 hver gang. Dra en fille over for å kvitte seg med grus og overskudd smøring. Du trenger ikke ha en griserens av kjedet hver 100 km
Kjedet bør også i teorien få kjøle seg helt ned før du kjører igjen, hvis ikke vil kjedesmøring skvette relativt fort av igjen.
Men som bjerknes skriver. at han har så mye dritt samlet, på så kort tid, med en relativt ny sykkel... Da snakker vi sinnsykt overforbruk av kjedespray. Husk, at en kan fint gjøre rent kjede uten å bruke wd40 hver gang. Dra en fille over for å kvitte seg med grus og overskudd smøring. Du trenger ikke ha en griserens av kjedet hver 100 km
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Gjett to gangerfreddy123 wrote: motorex og motul
Hvilke av disse er aller best da ? Altså holder seg på kjedet og gjør jobben sin der
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Siden ingen andre har kommet med den åpenbare løsningen på dette store problemet må jeg nok opplyse dere.... Løsningen heter kardang [emoji41]
Kjede... Hva er det? Er dette et motorsagforum? [emoji23]
Kjede... Hva er det? Er dette et motorsagforum? [emoji23]
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Hvor stor er kostnadene på kardang, skift av olje, service, og tap i motoreffekt kontra kjede og kjedespray
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Jeg smører kjedet mitt 3-4 ganger per sesong, enten det trengs eller ei
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Bare ikke gjør som jeg gjorde en gang; rense kjedet før vask av sykkelen, og la la den stå over natta uten å smøre på ny smøring