Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store fototråden

Post by Trondgv »

ojda wrote:8-16 gb er greie og rimelige kort :thumleft
Fint å ha litt plass om du ønsker å filme litt i tilegg til bildene.
Husk at det er et veldig bra videokamera også i rx100.
Tviler på det blir så mye filming, men si et 16gb, hvor mye plass har jeg til bilder? 500? 1000?
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

På mitt 32 GB kort er det plass til 990 bilder. Så blir vel halvparten av det på et 16 GB.

Edit: Da skyter jeg i RAW + JPG.

Edit 2: Skyter jeg i bare raw er det plass til 1498 bilder, og hvis jeg skyter i bare JPG er det plass til 2925 bilder. :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

Fikk jo et tips om å legge denne inn bl.a her.
Når man skal lenke til bilde fra Flickr til hit, så gjør man enklest følgende:
Bikeridr wrote:
Når du har valgt ut premiebildet du vil dele med oss, så..
Image
Deretter får du et oppsprettvindu som dette, og da gjør du..
Image

PS! Du må først *trykke* på "BB code" før du kopierer teksten under. (Sorry for misinformation :redface )
:D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store fototråden

Post by Trondgv »

Var å henta kameraet i dag, sneik med meg 3 års trygghetsavtale også når jeg var i gang. De 799,- ekstra kan være nyttige når jeg ødelegger det :roll:
Vært ute å tatt noen bilder, skal laste ned lightroom å gjøre et forsøk på dette her, så får jeg se hvordan det ender. :-k
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store fototråden

Post by Trondgv »

Image

Et av de jeg tok i dag. Gjorde et forsøk på lightroom på nettet, men vet ikke helt om resultatet ble slik det skulle. Noe merkelige farger på greinene, men det er da det 3. bilde jeg har tatt med et skikkelig kamera, og første forsøk på redigering :lol:
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

Grattis med det nye kameraet. Boken som fulgte med forklarer hvordan ting funker på en enkel måte, så den kan være lurt å lese litt i. Trenger ikke lese hele boken på en gang, men les gjerne de første kapitlene.

Og fremfor alt, ta bilder, bilder, bilder når du er ute og øver deg. Da er det sannsynlig at ihvertfall et par av de blir brukbare.
Bjerknez

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Den blåfargen på greinene er gjennskinn fra himmelen, og jeg tipper du har økt fargemetningen i Lightroom. Kunsten er her å kun kjøre fargemetning på de deler av bildene man vil, slik at ikke de andre delene ikke blir påvirket. Lightroom er perfekt til dette :)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store fototråden

Post by Trondgv »

Snikkeren wrote:Grattis med det nye kameraet. Boken som fulgte med forklarer hvordan ting funker på en enkel måte, så den kan være lurt å lese litt i. Trenger ikke lese hele boken på en gang, men les gjerne de første kapitlene.

Og fremfor alt, ta bilder, bilder, bilder når du er ute og øver deg. Da er det sannsynlig at ihvertfall et par av de blir brukbare.
Takker for det. Når jeg tenker meg om så fikk jeg ikke den boken med, tenkte på det på vei bort, men når jeg var der så var det i glemmeboken :roll: Syntes jeg fikk noen brukbare i dag, skal prøve å få noen ut på Flickr slik at dere kan se dem, og vis der føler for å kommentere noe så takker jeg for det :D
Bjerknez wrote:Den blåfargen på greinene er gjennskinn fra himmelen, og jeg tipper du har økt fargemetningen i Lightroom. Kunsten er her å kun kjøre fargemetning på de deler av bildene man vil, slik at ikke de andre delene ikke blir påvirket. Lightroom er perfekt til dette :)
Det kan godt være jeg har gjort, jeg bare trykket på noe og så hvordan det ble, dro i noen ting jeg kunne dra i. Skal laste ned lightroom, blir nok noe lettere å bruke enn på nettet tenker jeg, også kan jeg bruke det vis jeg står uten internett. Du vet nok bedre hva jeg har gjort enn meg selv :-#
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

Fruen kom hjem i kveld, og da fant hun selvfølgelig stativet jeg hadde leitet etter. Og selvfølgelig lå det der jeg trodde det lå, men likevel klarte ikke jeg å se det. :smt003

Måtte jo selvfølgelig ut en tur for å teste nattbilde.

ImageNight by Kjetil Kolbjørnsen, on Flickr

Tar gjerne imot tips. :smt039
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

Prøvde meg på litt panorering i dag. Det er egentlig alt for mye snø rundtom her til at man får en skikkelig bakgrunn. Men kjekt å prøve nye teknikker. Kan bli bra dette når snøen er borte, og jeg får prøvd meg på MC i bevegelse. [emoji106]

Her er guttungen i farta:

Image

Samme bilde, men litt større cropping:

Image
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Den store fototråden

Post by Leffy »

Flotte bilder Snikkeren. God stemning på nattbildet ditt. Panning i er kult :thumleft Synes det siste bildet ditt var bra. Glad i lys og farger så den blå himmelen gjorde det for meg. Bakre del av bakhjulet er ganske forstyrrende. Øynene mine henger seg opp der ;-)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

Ja, bakre del av bakhjulet ble litt uklart. Men dette er første gang jeg prøver meg på dette, så er fornøyd med første forsøk. Kommer til å øve meg på dette fremover, for jeg liker sånne bilder. :thumleft
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Den store fototråden

Post by Leffy »

Det er bra. Blir veldig fine bilder når det førstest sitter ;) Har ikke prøvd så mye panning selv, men planer om det utover sommeren. Lyst på litt inspirasjon så er det veldig mye og se her: https://www.flickr.com/groups/panningonly/pool/ :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Snikkeren »

Har vært inne og sett der ja.

Tror jeg skal stille meg opp langs en vei og øve meg på biler som kjører forbi. Da får jeg øvd meg på objekter som beveger seg i ca samme fart som MC. [emoji106]
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Den store fototråden

Post by Leffy »

Det er jo og en måte og gjøre det på :) Har fått inn tommelfinger regelen i bakhuet så da er det bare og ta og eksperimentere derfra.

40km/t = Lukker 1/40 - 60km/t = 1/60 - 100km/t = 1/100 osv :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Post Reply