Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by JK95 »

Lever i troen om at hjelm SKAL av, selvsagt med største forsiktighet, og at hodet i seg selv bør værre i ro, støttet som de gjorde med en sekk, jakke eller lignende. 30-2 ved manglende puls/pust husker jeg også i farten. Kjører jeg lengre enn innad Trondheim er sideveskene på, der ligger det alltid et førstehjelps-kit, håper jeg aldri vil få behov for det. Hva de i videoen angår la jeg merke til han som kom tilbake, at han parkerte utenfor veien. Her tror jeg det ville vært bedre å la den stå midt i feltet hans med nødblink på, men mulig jeg tar feil? :-k
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by Flanker »

Når de først har konstatert at det er liv i karen, har gjort det lille de kan med han og folk stopper... De må for faen få ringt etter ambulanse, ikke bergingsbil!

60 miles mener jeg det sto på speedometeret til han ene i før det gikk galt. Det er 100 km/t. Si at han slapp gassen i svingen og evt. rakk å bremse litt før lufteturen. Da har han truffet asfalten i 60 km/t i beste fall. Det kvalifiserer som et fysiologisk traume uansett hvor uskadd han virker, og han skal til sykehus fort som faen. For alt kameratene vet kunne han hatt indre blødninger, og at han har smerter i siden av magen hadde gjort meg svært bekymret i den situasjonen. Han her var heldig, og hadde nok bare fått juling. I verste fall hadde han hatt sprukket milt eller leverskader, og gått i sjokk så snart adrenalinet forsvant og blodtapet ble stort nok.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by mekkern »

Er det noe å lære? ja klart-hvis en unngår bajaskjøring overvurderer egne ferdigheter mellom bilrekker og generelt oppfører seg litt forsiktig så går det ikke slik:

[youtube][/youtube]
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by quattrokim »

Flanker wrote:Når de først har konstatert at det er liv i karen, har gjort det lille de kan med han og folk stopper... De må for faen få ringt etter ambulanse, ikke bergingsbil!

60 miles mener jeg det sto på speedometeret til han ene i før det gikk galt. Det er 100 km/t. Si at han slapp gassen i svingen og evt. rakk å bremse litt før lufteturen. Da har han truffet asfalten i 60 km/t i beste fall. Det kvalifiserer som et fysiologisk traume uansett hvor uskadd han virker, og han skal til sykehus fort som faen. For alt kameratene vet kunne han hatt indre blødninger, og at han har smerter i siden av magen hadde gjort meg svært bekymret i den situasjonen. Han her var heldig, og hadde nok bare fått juling. I verste fall hadde han hatt sprukket milt eller leverskader, og gått i sjokk så snart adrenalinet forsvant og blodtapet ble stort nok.
Ifølge kommentarene på videoen hadde han sprukken milt og knekt håndledd.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by Flanker »

... og skal da prise seg lykkelig over at noen fikk ringt 113 eller tilsvarende, der man selvsagt fikk et helikopter i lufta fort som fy! Hadde ikke det skjedd kunne de ha ringt etter likbil, ikke bergingsbil [-X
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by jhn »

Flanker wrote:Når de først har konstatert at det er liv i karen, har gjort det lille de kan med han og folk stopper... De må for faen få ringt etter ambulanse, ikke bergingsbil!

60 miles mener jeg det sto på speedometeret til han ene i før det gikk galt. Det er 100 km/t. Si at han slapp gassen i svingen og evt. rakk å bremse litt før lufteturen. Da har han truffet asfalten i 60 km/t i beste fall. Det kvalifiserer som et fysiologisk traume uansett hvor uskadd han virker, og han skal til sykehus fort som faen. For alt kameratene vet kunne han hatt indre blødninger, og at han har smerter i siden av magen hadde gjort meg svært bekymret i den situasjonen. Han her var heldig, og hadde nok bare fått juling. I verste fall hadde han hatt sprukket milt eller leverskader, og gått i sjokk så snart adrenalinet forsvant og blodtapet ble stort nok.
Jeg satt og kikket litt på utfor tidligere i dag ... der var det jo en del fall. De snakket en del om hvordan man føler seg etter et slikt fall.
Jeg har hatt et par slike både på mc og ski.
Den ene gangen klasket jeg i asfalten i 70-80 km/t. Jeg følte meg utrolig frisk og fin ... i et par timer.
Så kom smertene, over hele kroppen. Jeg følte meg fullstendig mørbanket i lang tid.
Men jeg følte meg også ganske "frakoblet" verden omkring i et par dager ... på en måte. Ganske fjern.
Gikk rundt og soset i min egen lille bomullskledde boble. En merkelig tilstand
Og i denne tilstanden kjøpte jeg meg flett ny mc ... en v-strom :shock:
Moralen må vel være, kjør pent [-X
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by tshansen »

Alt over 50 km/t er å anse som høy energi skade! Så her skal 113 varsles umiddelbart.

Indre blødninger er vanskelig å gjøre så mye med, men vi er enige om at alle faktorer som øker blodsirkulasjonen er uheldig? Hva skjer med pasienten om han begynner å fryse?
Hva er klare tegn på at pasienten har sirkulasjonssvikt? :-k Annet enn at han er bleik og klager over vondt i magen?

Det som er veldig bra er jo at mange av dere plukker opp en del momenter her som er veldig lett å se i ettertid på en film, men kanskje ikke er like lett å oppdage eller tenke over når en står midt oppi det? :-#

Men det er selvfølgelig helt riktig det som blir sagt, denne pasienten har sprukket milt og knukket håndledd. Kan vedkommende ha andre skader? Som ikke er like framtredende?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by tshansen »

JK95 wrote:Lever i troen om at hjelm SKAL av, selvsagt med største forsiktighet, og at hodet i seg selv bør værre i ro, støttet som de gjorde med en sekk, jakke eller lignende. 30-2 ved manglende puls/pust husker jeg også i farten. Kjører jeg lengre enn innad Trondheim er sideveskene på, der ligger det alltid et førstehjelps-kit, håper jeg aldri vil få behov for det. Hva de i videoen angår la jeg merke til han som kom tilbake, at han parkerte utenfor veien. Her tror jeg det ville vært bedre å la den stå midt i feltet hans med nødblink på, men mulig jeg tar feil? :-k
Det kommer selvfølgelig an på situasjonen, men hjelmen skal av (vet vi har diskutert dette før) men dette er ikke nødvendigvis det første du kaster deg over så lenge pasienten er våken og bevisst :thumleft

Ellers så har du virkelig husket essensen her, å det er veldig bra! Jeg hadde nok parkert sykkelen min slik at den stod i veibanen, ikke utenfor veibanen! Er dere flere som er på et skadested, ta ansvar! Deleger oppgaver om mulig.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by Flanker »

LordShaft wrote:Alt over 50 km/t er å anse som høy energi skade! Så her skal 113 varsles umiddelbart.

Indre blødninger er vanskelig å gjøre så mye med, men vi er enige om at alle faktorer som øker blodsirkulasjonen er uheldig? Hva skjer med pasienten om han begynner å fryse?
Hva er klare tegn på at pasienten har sirkulasjonssvikt? :-k Annet enn at han er bleik og klager over vondt i magen?

Det som er veldig bra er jo at mange av dere plukker opp en del momenter her som er veldig lett å se i ettertid på en film, men kanskje ikke er like lett å oppdage eller tenke over når en står midt oppi det? :-#

Men det er selvfølgelig helt riktig det som blir sagt, denne pasienten har sprukket milt og knukket håndledd. Kan vedkommende ha andre skader? Som ikke er like framtredende?
Tegn på sikrulasjonssvikt er: Lavt blodtrykk, høy puls, endret mental status, og ofte kald, klam hud. Våre amatørmessigere venner har mulighet til å sjekke 3 av 4. Og å plassere han sittende oppreist mot gjerdet er en dårlig plan. Med tegn til indre blødninger bør han plasseres i sjokkleie, liggende med beina hevet, og bli der til hjelpen kommer. Og pakk han gjerne inn hvis det er kjølig.

Andre høyaktuelle alvorlige skader her er bl.a: Hjernerystelse eller -blødning, eller brudd i nakke/rygg som i øyeblikket er stabilt og ikke gir symptomer. For å nevne noen. Beinbrudd i ekstremiteter er normalt sett ikke så farlig, bare jævlig vondt. Det samme med luksasjoner av ymse slag.

Noe sitter da fortsatt fra sykepleiereutdanningen, selv om jeg i dag jobber med noe helt annet 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by tshansen »

Hvorfor sjokkleie og ikke stabilt sideleie? :-k Å hvis du hadde måtte legge han i stabil sideleie, hvilken side ville du lagt han på? :-k
Hvorfor er det en dårlig plan å sette pasienten opp mot gjerdet hvis pasienten selv ønsker dette?
Dessuten klager pasienten over at han er ekstremt tørst... ville du gitt han vann? eller annen væske?
Hvordan ville du sjekket blodtrykk? hvordan ville du sjekket puls? :-k Hva er luksasjoner

Det er jo helt klart tydelig at dette sitter veldig godt Flanker :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by Okda »

LordShaft wrote:Hvorfor sjokkleie og ikke stabilt sideleie? :-k Å hvis du hadde måtte legge han i stabil sideleie, hvilken side ville du lagt han på? :-k
Hvorfor er det en dårlig plan å sette pasienten opp mot gjerdet hvis pasienten selv ønsker dette?
Dessuten klager pasienten over at han er ekstremt tørst... ville du gitt han vann? eller annen væske?
Hvordan ville du sjekket blodtrykk? hvordan ville du sjekket puls? :-k Hva er luksasjoner

Det er jo helt klart tydelig at dette sitter veldig godt Flanker :thumleft
Gode spørsmål dette :)

Jeg fikk en gang en ansiktsmaske (med tut å blåse i i gave - den ligger i tankveska hele tiden men ellers mangler det nok noe 1. hjelpsutstyr. Litt underlig at dette kom opp akkurat nå. Må ha 1.hjelpskurs på jobb med HLR og det kan se ut som om vi og ett annet firma sender noen fra hvert vårt firma og så fyller opp kurset med kamerater fra MC gjengen...... Greit å sjøl ha kurs men det er vel enda bedre om kameraten har det om noe skulle skje....
OkDa
Fjr 1300
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Hvorfor sjokkleie og ikke stabilt sideleie? :-k Å hvis du hadde måtte legge han i stabil sideleie, hvilken side ville du lagt han på? :-k
Hvorfor er det en dårlig plan å sette pasienten opp mot gjerdet hvis pasienten selv ønsker dette?
Dessuten klager pasienten over at han er ekstremt tørst... ville du gitt han vann? eller annen væske?
Hvordan ville du sjekket blodtrykk? hvordan ville du sjekket puls? :-k Hva er luksasjoner

Det er jo helt klart tydelig at dette sitter veldig godt Flanker :thumleft
Luksasjon er når ting går ut av ledd ;)
Pasient bevisst og orientert = bestemmer det aller meste selv, ihvertfall hvordan han vil sitte/ligge (GCS over 12).
Å umiddelbart legge noen i sjokkleie basert på mistanke til indre blødninger er litt vel inngripende hos en bevisst pasient. De beste indikasjoner for symptomer får man hos en pasient som føler at den selv bestemmer og legger grunnlaget for behandlingen. I tillegg får man hos en pasient som aktivt deltar ved tale og bevegelse de hurtigste tegn til svikt i sirkulasjon ved å observere/lytte til endringer i tale/motorikk og almenntilstand feks. uttalt plutselig kvalme ved bevegelse.

enig i det meste som står over, mange gode poenger og god kunnskap generelt. Det jeg fokuserer mest på når jeg underviser er den gode gamle US-DRILL , airways-breathing-circulation-disability-expose,exam, environment, evacuation. Denne relen gir en helt definitiv prioriteringsliste og innøvd kan en gi adekvat førstehjelp og gi 113 avgjørende info som for eksampel kan avgjøre om de sender propelldrevet ambulanse eller ikke.
Lukter vi interesse av et førstehjelpskurs med mc relaterte caser på en av turene i sommer kanskje ?
Her har vi jo helsefolk og redningsfolk i fleng..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by tshansen »

Selv har jeg veldig høyt fokus på å unngå for mange fremmedord, å helst prater jeg på en måte som er umulig å misforstå.

Jeg er også opptatt av at førstehjelp må være så enkelt som overhodet mulig. ABC å minst mulig element som en kan snuble i eller gjøre seg selv usikker på. For folk som jobber med dette, ville jeg gjort akkurat det samme.

Noen ganger er det faktisk helt nødvendig å gjøre inngrepen eller overbevise pasienten om at han må holde seg i ro. Det kan være forskjellen på liv og død. Men da begynner det å bli litt avansert, samt at en skal være litt klar over forskjellige symptomer.

Den beste førstehjelpen folk kan gi er ofte bare å være til stede, samt prate rolig med den forulykka. En annen ting. Vær ærlig... Å stå aldri over pasienten, sett deg ned på siden, hold eller ta i vedkommende å prat med rolig stemme :thumleft
Forestill deg selv hvor avgjørende det kan være å snakke pulsen til en forulykka ned bare noen få prosent
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by tshansen »

Okda wrote: Jeg fikk en gang en ansiktsmaske (med tut å blåse i i gave - den ligger i tankveska hele tiden men ellers mangler det nok noe 1. hjelpsutstyr. Litt underlig at dette kom opp akkurat nå. Må ha 1.hjelpskurs på jobb med HLR og det kan se ut som om vi og ett annet firma sender noen fra hvert vårt firma og så fyller opp kurset med kamerater fra MC gjengen...... Greit å sjøl ha kurs men det er vel enda bedre om kameraten har det om noe skulle skje....
Image

En slik pocket maske du tenker på? Dette er ingen dum gave å ha. For de av oss som har prøvd å blåse og komprimere på et menneske vet at det blir mye griseri. Da er denne masken, samt ventilen utrolig god å ha. MEN!! Det krever litt trening å bruke denne. Det kan være utfordrende å få denne tett. Så jeg oppfordrer deg til å ta den med på 1.hjelp kurs, å spør om du kan få bruke denne når dere skal øve på anne dukker :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Panikk? Førerfeil? Hva kan vi lære?

Post by Toven »

[youtube][/youtube]

Montro det er en nybegynner som låser blikket..
Post Reply