The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Det var lurt. Eller du kan ta den med deg. Det skal være stort bagasjerom i bilen din


Sent from my iPhone using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Nei, det er sørgelig lite. Det kommer av at det er så mye leamikk i bakakselen på bilen min.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Åja, du har jo forhjulstrekk i begge ender [emoji1].

Der kunne de lært av Citroen. De hadde jo 2CV Sahara. Der blei utfordringen løst med å plassere et komplett drivverk med motor og det hele i bagasjerommet. Da var det bare å fyre opp begge motorene når man ville ha firehjulstrekk [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Hvordan fikk dem til overføringa fra girstanga til den bakre motoren? Ser liksom for meg et salig sammensurium av stag og ledd. For det var ikke automat, var det vel?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Det var nok endel utfordringer knyttet til konstruksjonen. Begge motorene måtte være ganske godt synkronisert, og det måtte også være sperre så man ikke kunne kjøre den ene delen i revers og den andre framover f.eks [emoji1]. Regner med at det gikk med mye rødvin før de franske ingeniørene løste alt. Men det fungerte merkelig nok veldig bra.

The recipe was simple: a second 2CV power train adapted to the rear end of the vehicle. Actual development was done by Panhard, recently taken over by Citroën. The two clutches operated from a single hydraulic supply and the transmissions were controlled through a single lever. The 425cc engines started and operated separately, which allowed one to be turned off for greater economy. The suspension was beefed up and larger tires were fitted. The whole package, while exhibiting some idiosyncrasies, operated well and was effective in its job. Most of the 694 built were used by the Spanish police or for rescue work in the Alps. They were typically driven hard, so finding a solid Sahara, let alone an excellent one, is difficult.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Som jeg tenkte. Hva det tyske tuningfirmaet MTM hadde skjerpet sansene på da dem laget en tomotors Audi TT vet jeg ikke. Men det er nå enklere å få to innsprøytningsmotorer synkronisert enn to forgassermotorer. Men de måtte likevel lage en sinnrik overføring fra girstanga til den bakre motoren. Den Audien ble ingen storselger, for å si det pent.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Med dagens elektroniske styringssystemer for motorer skulle man tro at synkroniseringen ikke lenger var noen utfordring. Og hvis man benyttet et par elektronisk styrte automatkasser eller DSG-kasser, vil jeg tro at dette ville fungere bra.

Men det er vel ikke lenge før alt sammen blir bytta ut med en elektrisk motor i hvert hjul og et digert batteri i midten... :?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Selvfølgelig ! Men nå til noe helt annet. Jeg var en liten tur nede i sentrum (hi-hi) i sted og da observerte jeg to som kjørte motorsykkel. Det syns jeg er å ta dristige sjanser uten vernesko. Våt vei er nå en ting, temperaturen en annen og hvis en får blandet inn løv på asfalten i denne ligninga blir det skummelt.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Ja, jeg var på nippet til å ta en sving med 250'n i dag. Men så tenkte jeg akkurat som deg, Desmo. Så moppeden fikk stå i fred.

Jeg har rydda vekk Voyageren for vintern, men 250'n står liksom litt klar innafor garasjedøra i tilfelle en sjanse byr seg. Men skal jeg være ærlig, så regner jeg nok med at den blir stående urørt til våren kommer.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Den 250'en, er den liksom litt i "familie" med den DR-Z jeg hadde sånn komfortmessig? Helt ok å sitte på når en kjører litt aktivt på grusvei. Og tresmak etter 20-30 minutter når en kjører etter landevei? Setet på den Suzukien kjentes ut som det var laget av en 2"x4" med et tynt skumgummilag utenpå.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Setet på 250'n er akkurat som du beskriver [emoji1]. Smalt og hardt. Det har nok blitt litt bedre etterhvert som det har blitt brukt, men man bør ta seg hyppige pauser når man er på tur. Jeg pleier å reise meg opp når jeg kommer inn i 50-soner og sånn. Hjelper litt en stund. Men som du sier så merker man ikke den dårlige salen når man bruker sykkelen i sitt rette element. Da er det vel sånn at man konsentrerer seg om å holde seg på hjula [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Det hender jeg tenker litt på den DR-Z'en. Og da får jeg lyst på en eller en lignende sykkel. Men det går over når jeg husker den gangen jeg tryna ute på Totenåsen. Kom ut i løsgrusen på veikanten i en sving. Det gikk ikke fort, så det var bare uoppmerksomhet fra min side. Og så stilte sykkelen seg nesten tversover. Jeg greide å holde den i et lite sekund eller to før bakhjulet tok tak. Bråstopp og jeg ble kastet av sykkelen og på trynet i veien. Sykkelen ble ikke mer skadet enn at jeg greide å kjøre den hjem og selv var jeg like hel.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

De tåler utrolig mye. Jeg har satt på en tykk aluminiumsplate under motoren, ellers er den original. Funderer litt på om jeg skal spandere et nytt styre med slike håndbeskyttere på. Mest for å beskytte hendlene hvis den skulle gå i bakken.

Jeg har kjørt på litt over 8K km på den lille loppa i år. Og jeg vil tro at kanskje 35% av det er grus. Og det som er så artig, eller skummelt, er at den er så utrolig stabil og lettkjørt på drittvei. Og da stiger jo farten deretter. Har tatt meg selv i å kjøre i 80-90-100 på smale grusveier med gress i midten flere ganger. Det er liksom ikke grenser for hva en sånn sykkel kan levere av underholdning på dårlige veier. Og da er man ikke langt unna en katastrofe...



Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo.

Post by Desmo »

Det er sant. Men gubban så morro det er med slike sykler. Og så kan en komme seg til steder hvor en ikke kan få kjørt bil. Kommer en til en bom er det bare å smyge seg rundt eller i værste fall under. Jeg var i mange avkroker av Totenåsen med DR-Z'en.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: The world according to Desmo.

Post by Jalmar »

Ja, det er akkurat som jeg skulle sagt det selv. Jeg følte at jeg hadde kjørt alle steder jeg kunne kjøre, og begynte å bli lei av hele kjøringa. Men så fikk jeg 250'n, og da begynte en ny tidsalder. Man blir plutselig 16 år igjen vet du. Morsom å kjøre, billig på bensin og rekvisita, lett å holde i stand, og man kan utforske nye og utilgjengelige steder.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply