Det var en med en med en turingjammaha der, men Super Duke'n blir vel kanskje litt utenfor..Tommas wrote:Adventuredays så skikkelig kult ut! Men er vel kanskje ikke helt innafor med Super Duke der
Palmas sus - stille mellom stormene
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Veldig bra film dette.... kjenner det grister voldsomt med noe slikt neste sesong. Men ser jeg må til å gjøre litt modifikasjoner på biken hvis jeg skal kjøre mye på grus. Når jeg så hvordan han "kjell" reiste seg på gs'en så har jeg litt mere anstrengt stilling når jeg står å kjører på min (slik den er satt opp i dag)Palma wrote:En liten snutt fra Adventuredays i våres..
[youtube][/youtube]
Men om linken funker er en annen sak da...
Hvordan gjorde du det med dekk her? Kjørte du på vanlige trial dekk eller hadde du knastedekk?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Tar med denne hit.LordShaft wrote: Veldig bra film dette.... kjenner det grister voldsomt med noe slikt neste sesong. Men ser jeg må til å gjøre litt modifikasjoner på biken hvis jeg skal kjøre mye på grus. Når jeg så hvordan han "kjell" reiste seg på gs'en så har jeg litt mere anstrengt stilling når jeg står å kjører på min (slik den er satt opp i dag)
Hvordan gjorde du det med dekk her? Kjørte du på vanlige trial dekk eller hadde du knastedekk?
Jeg satte på Heidenau Scout K60 på Betty i fjor. Litt med tanke på grusturen til Säfsen, og litt ellers.
Har to sett med felger til sykkern, planen er å komme over på TKC 80 på det ene settet og asfalt på det andre. Enda har jeg bare ett sett med div. bremseskiver og ABS ringer. Men det kommer.
Heidenau var en skuffelse. Fikk etterhver en veldig hyling fra fremhjulet. Og skal man ha grusdekk så er det like greit å gjøre det skikkelig. Heidenauene ble hverken fugl eller fisk.
Ellers med "oppsett" så har jeg ikke gjort så mye. Reise opp styret så man kan stå mer oppreist og at det blir mer rett linje langs underarmen og ned på brems-kløtsj hendler.
Har vurdert å senke fothvilerne for å få bedre stilling og lavere tyngdepunkt.
Morro med grus da
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Jeg ser det skrives MYE om de TKC 80 dekkene. Det virker som det er eneste dekkene som er verdt å ha for gruskjøring
Jeg er litt skeptisk på å heve styret noe mer. Slik jeg sitter på biken nå, så har jeg veldig god vinkel i forhold til styre når jeg sitter. Hever jeg det, er jeg redd for at det blir mer anstrengt for skuldre (uten at jeg har så mye erfaring med det) Opplevde du noe negativt med å heve styret.
Fothvilerne vet jeg ikke om jeg har lyst å senke så mye mer, det går veldig fort utover nedleggsvinkel på vanlig vei, men noen som er litt bredere hadde nok gjort susen.
Jeg er litt skeptisk på å heve styret noe mer. Slik jeg sitter på biken nå, så har jeg veldig god vinkel i forhold til styre når jeg sitter. Hever jeg det, er jeg redd for at det blir mer anstrengt for skuldre (uten at jeg har så mye erfaring med det) Opplevde du noe negativt med å heve styret.
Fothvilerne vet jeg ikke om jeg har lyst å senke så mye mer, det går veldig fort utover nedleggsvinkel på vanlig vei, men noen som er litt bredere hadde nok gjort susen.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
TKC er nok grus/sand/gjørme dekk over de fleste. Men de har vel heler dårlige asfaltegenskaper, hvertall hvis du er redd for å skrape nedi med forhvilere hehe..LordShaft wrote:Jeg ser det skrives MYE om de TKC 80 dekkene. Det virker som det er eneste dekkene som er verdt å ha for gruskjøring
Jeg er litt skeptisk på å heve styret noe mer. Slik jeg sitter på biken nå, så har jeg veldig god vinkel i forhold til styre når jeg sitter. Hever jeg det, er jeg redd for at det blir mer anstrengt for skuldre (uten at jeg har så mye erfaring med det) Opplevde du noe negativt med å heve styret.
Fothvilerne vet jeg ikke om jeg har lyst å senke så mye mer, det går veldig fort utover nedleggsvinkel på vanlig vei, men noen som er litt bredere hadde nok gjort susen.
Ang styret så er mitt festet med U-klammer (vanlig) og unbrakoskruer. Så ved grus har jeg nøkkel lett tilgjengelig, løsner 2 skruer og biller styret litt fremover. (Tar like lang tid som for andre å røyke en halv Prince Light Men ja, det er ikke best å ha styret slik ved sittekjøring, blir for høyt.
Er nok ikke fare for fothviler skrubb på min, dvs med min kjøring.. Men jeg merket at med å stå å kjøre noen mil i varierende terreng merktes det under bena, Stivere såler/støvler eller bredere footpegs hadde vært lurt. http://www.revzilla.com/motorcycle/pivo ... pivot-pegs
Men igjen hvor mye grus blir det, og hvor mye skal man legge i det. Men gøy er det jo da
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Det er nok mer ett grusdekk enn sand/gjørme dekk. Det har litt for store knaster, men det er er BRA dekk. Kunne vist kjøre rimelig aktivt på dem også fortalte Lars på adv days (under foredraget om turen til Thailand). Du har også Metzeler Karoo og Mitas E10 som er i samme katergori som TKC 80.Palma wrote:TKC er nok grus/sand/gjørme dekk over de fleste. Men de har vel heler dårlige asfaltegenskaper, hvertall hvis du er redd for å skrape nedi med forhvilere hehe..LordShaft wrote:Jeg ser det skrives MYE om de TKC 80 dekkene. Det virker som det er eneste dekkene som er verdt å ha for gruskjøring
Jeg er litt skeptisk på å heve styret noe mer. Slik jeg sitter på biken nå, så har jeg veldig god vinkel i forhold til styre når jeg sitter. Hever jeg det, er jeg redd for at det blir mer anstrengt for skuldre (uten at jeg har så mye erfaring med det) Opplevde du noe negativt med å heve styret.
Fothvilerne vet jeg ikke om jeg har lyst å senke så mye mer, det går veldig fort utover nedleggsvinkel på vanlig vei, men noen som er litt bredere hadde nok gjort susen.
Ang styret så er mitt festet med U-klammer (vanlig) og unbrakoskruer. Så ved grus har jeg nøkkel lett tilgjengelig, løsner 2 skruer og biller styret litt fremover. (Tar like lang tid som for andre å røyke en halv Prince Light Men ja, det er ikke best å ha styret slik ved sittekjøring, blir for høyt.
Er nok ikke fare for fothviler skrubb på min, dvs med min kjøring.. Men jeg merket at med å stå å kjøre noen mil i varierende terreng merktes det under bena, Stivere såler/støvler eller bredere footpegs hadde vært lurt. http://www.revzilla.com/motorcycle/pivo ... pivot-pegs
Men igjen hvor mye grus blir det, og hvor mye skal man legge i det. Men gøy er det jo da
Skal man ha noen enda mer hardcore dekk er Mitas E09, Dunlop 606(kun 18" bak), Pirelli MT21, Mefo Stonemaster alternativer. Kjørte selv med Stonemaster dekket forran og bak på adv days og bukkerittet i år. Mye bedre i sand enn tkc80. Men dårligere retningsstabilitet enn tkc 80 på vanlig grusvei, framhjulet går å pendler litt. Veldig uvant i starten, men det sitter som f.
Framdekket
På AT`en her er det stonemaster bak
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Ja, ser jo det Epylypzon at du har litt mer driv på svingkjøringa di enn det jeg har
Sykkern min klarer ikke kjøre slik den... og jeg går utifra at det er bare sykkern sin feil, for jeg vil gjerne hehe.
De pratet om på adv-days viktigheten av å løfte blikket å se langt frem. Problemet mitt er min naturlige blyghet som gjør at jeg slår blikket ned hele tiden
Sykkern min klarer ikke kjøre slik den... og jeg går utifra at det er bare sykkern sin feil, for jeg vil gjerne hehe.
De pratet om på adv-days viktigheten av å løfte blikket å se langt frem. Problemet mitt er min naturlige blyghet som gjør at jeg slår blikket ned hele tiden
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Palmas sus fra de dype skoger
For deg som bor maange mil unna Säfsen så ville jeg tatt med knastdekk å lagt om på stedet. Det har jeg gjort hvert år, enten bestilt så det ligger klart til jeg kommer eller tatt med selv. Kunne brukt noe lengre tid til og fra treffet å kjørt grus men.LordShaft wrote:Veldig bra film dette.... kjenner det grister voldsomt med noe slikt neste sesong. Men ser jeg må til å gjøre litt modifikasjoner på biken hvis jeg skal kjøre mye på grus. Når jeg så hvordan han "kjell" reiste seg på gs'en så har jeg litt mere anstrengt stilling når jeg står å kjører på min (slik den er satt opp i dag)Palma wrote:En liten snutt fra Adventuredays i våres..
[youtube][/youtube]
Men om linken funker er en annen sak da...
Hvordan gjorde du det med dekk her? Kjørte du på vanlige trial dekk eller hadde du knastedekk?
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Det kommer seg etterhvert skal du sePalma wrote:Ja, ser jo det Epylypzon at du har litt mer driv på svingkjøringa di enn det jeg har
Sykkern min klarer ikke kjøre slik den... og jeg går utifra at det er bare sykkern sin feil, for jeg vil gjerne hehe.
De pratet om på adv-days viktigheten av å løfte blikket å se langt frem. Problemet mitt er min naturlige blyghet som gjør at jeg slår blikket ned hele tiden
Hehe, det er alfa omega det.
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Litt oppdatering i bloggen... jeg hadde visst en slik her og..
Har tatt litt service på Betty i ledige stunder om dagen. Litt mildere i været gjør det mulig å varme opp garasjen.
Fikk pakke fra Motorworks med noe slitedeler og div.
Bruker visst bremsene bak mer en jeg har gjort før, var på tide å skifte de:
Har tatt litt service på Betty i ledige stunder om dagen. Litt mildere i været gjør det mulig å varme opp garasjen.
Fikk pakke fra Motorworks med noe slitedeler og div.
Bruker visst bremsene bak mer en jeg har gjort før, var på tide å skifte de:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Ja bruker du bakmrensen mer? eller er det bare mer slitasje for at den ikke er i bruk? Mange hevder jo at bakbremsen slites raskere om en ikke bruker den ? Uten at jeg kan bekrefte eller avkrefte dette.
De Adventure days som du var med på, var det ikke mye fokus på riktig bremseteknikk og hvilken bremse du burde bruke når?
De Adventure days som du var med på, var det ikke mye fokus på riktig bremseteknikk og hvilken bremse du burde bruke når?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Om bremser som ikke brukes slites kan jeg vanskelig se for meg, men nå kan det godt hende... Klossene ligger jo veldig nær hele tiden og de kan jo subbe litt. Men på min er de nok mer brukt siste året. Blir litt mer bakbrems med gruskjøring, og bakbremsa er jo lett å bruke for å justere litt hastighet og for å klemme ned fronten. Og litt makelighet , vippe på beinet istede for å løfte tre fingerLordShaft wrote:Ja bruker du bakmrensen mer? eller er det bare mer slitasje for at den ikke er i bruk? Mange hevder jo at bakbremsen slites raskere om en ikke bruker den ? Uten at jeg kan bekrefte eller avkrefte dette.
De Adventure days som du var med på, var det ikke mye fokus på riktig bremseteknikk og hvilken bremse du burde bruke når?
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Og ang bremseteknikk så var det ikke så mye på adv days. Med ABS så er det bare å klemme til .
Og vi som har valgt (riktig) BMW så har jo disse tellelever frontgaffel. Skal man få mer vekt på fremhjulet er det bakbrems som gjelder. Man ser tyelig ved bakbremsing at gaffelen komprimeres og vekta kommer over på fremhjulet, og da kan man bremse mer aktivt med frembrems
Og vi som har valgt (riktig) BMW så har jo disse tellelever frontgaffel. Skal man få mer vekt på fremhjulet er det bakbrems som gjelder. Man ser tyelig ved bakbremsing at gaffelen komprimeres og vekta kommer over på fremhjulet, og da kan man bremse mer aktivt med frembrems
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Jeg har ikke veldig god greie på bremser, men de lærde strides om det der. Jeg har tilgode å få litt voksenopplæring på grus, men føler meg langt mer komfortabel med å bruke bakbremsen på grus enn forbremsen, selv om jeg har abs
Note4
Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Palma
- Posts: 4749
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Palmas sus fra de dype skoger
Enig der. Selv med ABS så er det en gang slik at den friksjon som blir brukt for å stoppe/bremse sykkern den har du ikke til å styre med. Ikke noe system som ABS eller annet opphever de fysiske lover.LordShaft wrote:Jeg har ikke veldig god greie på bremser, men de lærde strides om det der. Jeg har tilgode å få litt voksenopplæring på grus, men føler meg langt mer komfortabel med å bruke bakbremsen på grus enn forbremsen, selv om jeg har abs Note4
Ang opplæring var det lite av det på adv.days. Det var mest learning by doing. Noe tips her og der, men var flere som etterspurte det. Gikk mye på å feste blikket langt frem, ikke se på det du ikke ville kjøre på, gi gass over løse partier, vekta på ytre ben i svingen osv . Det er faktisk mye som er til god hjelp Men det er absolutt å anbefale å få litt veiledning. Har liksom ikke så lyst til å gamble med egen sykkel. Vi fikk låne skolesykkel der borte en dag, 1200GS, da var det bare å gi jernet.. Lærte vel mer på de få mila enn på resten av tiden, det var ikke farlig å legge ned de sykkla. Morro var det og