ulykke
ulykke
kjørte fra tyrigrava til Karl Johansgate i går.
Da jeg og han jeg kjørte sammen med kom ut av dødsvingen så vi to Mc som kjørte i hverandre. Det gikk heldigvis bra med begge bare mindre skader på syklene.
Men som en liten advarsel til folk som har tenkt seg på den strekningen. kjør som folk. Det er mye trafikk på den strekningen. Og desverre mange MC ulyker. Hadde vært fint om vi for engangs skyld hadde fått en sesong uten dødsulyker blant Mc folket på den strekningen.
Da jeg og han jeg kjørte sammen med kom ut av dødsvingen så vi to Mc som kjørte i hverandre. Det gikk heldigvis bra med begge bare mindre skader på syklene.
Men som en liten advarsel til folk som har tenkt seg på den strekningen. kjør som folk. Det er mye trafikk på den strekningen. Og desverre mange MC ulyker. Hadde vært fint om vi for engangs skyld hadde fått en sesong uten dødsulyker blant Mc folket på den strekningen.
- haavard.ha
- Posts: 284
- Joined: 26 Apr 2005 19:17
- Location: Rogaland - Karmøy
For tiden tar jeg mctimer.. og er ikke hva jeg kan kalle.. særlig erfaren.
Men en nyttig ting har jeg lært av mclæreren som jeg kommer til å bruke når jeg får sjangs:
Alle mcfolk, og en del andre trafikkanter, kjenner til at det å bli blendet, er et problem når en kjører.
Mange mc-trafikkanter velger derfor å kjøre med sotet/speilrefleks visir.
Ja, ok. Dette er i og for seg, greit nok. Men når kvelden kommer, som en over her nevnte, ser en ikke en dritt.
En må da trolig kjøre med åpent visir. Husk på hva dem sa på mckurset (til dere som gikk gjennom det.. vet ikke om det var obligatorisk før).:
"Et objekt som treffer øyet i 30 km/t eller mer kan gi varig øyeskade".
Uansett ser ialfall ikke jeg mye dersom jeg prøver å kjøre på motorveien med åpent visir. Du kan da også ende opp med å miste selve visiret grunnet luftmotstanden oppunder det.
Så til poenget:
Det mclæreren min gjør, er at han har mc kjørebriller UNDER det sota visiret.
Så når han kommer inn i tuneller, eller det blir mørkt, åpner han bare visiret. Hjelmen hans er litt spesiell.. en kan åpne hele foran..
Jeg får derimot ikke lov å gjøre dette enda.. siden mclæreren må se hvor jeg plasserer øynene.. :oops:
Men en nyttig ting har jeg lært av mclæreren som jeg kommer til å bruke når jeg får sjangs:
Alle mcfolk, og en del andre trafikkanter, kjenner til at det å bli blendet, er et problem når en kjører.
Mange mc-trafikkanter velger derfor å kjøre med sotet/speilrefleks visir.
Ja, ok. Dette er i og for seg, greit nok. Men når kvelden kommer, som en over her nevnte, ser en ikke en dritt.
En må da trolig kjøre med åpent visir. Husk på hva dem sa på mckurset (til dere som gikk gjennom det.. vet ikke om det var obligatorisk før).:
"Et objekt som treffer øyet i 30 km/t eller mer kan gi varig øyeskade".
Uansett ser ialfall ikke jeg mye dersom jeg prøver å kjøre på motorveien med åpent visir. Du kan da også ende opp med å miste selve visiret grunnet luftmotstanden oppunder det.
Så til poenget:
Det mclæreren min gjør, er at han har mc kjørebriller UNDER det sota visiret.
Så når han kommer inn i tuneller, eller det blir mørkt, åpner han bare visiret. Hjelmen hans er litt spesiell.. en kan åpne hele foran..
Jeg får derimot ikke lov å gjøre dette enda.. siden mclæreren må se hvor jeg plasserer øynene.. :oops:
Jeg knuste sparegrisen i fjor, og anskaffet meg en Schubert-hjelm. Den har solvisir til å slå ned innenfor det vanlige visiret. Det fungerer ypperlig. En må bare lære seg til å finne spaken for å betjene visiret. Den er på venstre side av hjelmen, og er kanskje litt liten å betjene med hansker. Men det går fint når man blir vant til det.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Bruker STORE solbriller med speilglass under visiret i sola. Ser passe kult ut (not) uten hjelm.
Ved kjøring i områder med mye tunneller (F.eks E6 fra Fauske og nordover, hvor det er 15 tunneller på 4 - 5 mil), har jeg en kjenning som kjører med smale solbriller. Han drar dem ned på nesen slik at han ser over dem i tunnelen og skyver dem opp når han kommer ut. Litt klundrete, men han synes det er OK.
Ved kjøring i områder med mye tunneller (F.eks E6 fra Fauske og nordover, hvor det er 15 tunneller på 4 - 5 mil), har jeg en kjenning som kjører med smale solbriller. Han drar dem ned på nesen slik at han ser over dem i tunnelen og skyver dem opp når han kommer ut. Litt klundrete, men han synes det er OK.
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Genialt, hørtes dyrt ut, hva kostet den og hva slags hjelm er det?Jalmar wrote:Jeg knuste sparegrisen i fjor, og anskaffet meg en Schubert-hjelm. Den har solvisir til å slå ned innenfor det vanlige visiret. Det fungerer ypperlig. En må bare lære seg til å finne spaken for å betjene visiret. Den er på venstre side av hjelmen, og er kanskje litt liten å betjene med hansker. Men det går fint når man blir vant til det.
Her i Tromsø er det forsåvidt lyst døgnet rundt på sommeren så det er ikke et problem med mørket!
men sola står til tider veldig lavt så man blir fort blendet
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Medlem nr. 100
Den heter Schubert Concept (tror det skrives sånn) og er en åpningshjelm i karbon. Mener å huske at prisen var 4200,-
Bra ventilasjon, solvisir, lett vekt og svært lavt støynivå var årsakene til at jeg falt for akkurat den hjelmen.
Bra ventilasjon, solvisir, lett vekt og svært lavt støynivå var årsakene til at jeg falt for akkurat den hjelmen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly