Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Prat om lett MC.
Post Reply
aok
Posts: 10
Joined: 19 Aug 2011 12:05

Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by aok »

Hei,

Til neste sessong skal antakelig scooteren byttes ut til lett mc, og derfor trenger jeg litt hjelp da mine kunskaper om mc er på meget lavt nivå :roll:
Det jeg gleder meg mest til er egentlig å kunne reise på laange turer og ikke bare kjøre korte strekninger, blir ikke lange turen man orker i 40kmt og ett scootersete :lol:
Men til bruksområdene, i hovedsak,
-vil den bli brukt frem og tilbake til skole hver dag (1,1mil hver vei) altså ikke så langt...
-bli brukt til bykjøring, butikken, trening, o.l
-og jeg tenker også at den vil bli brukt endel til lengre turer, 10 - 20 mil hver vei. en gang i blandt, men ikke så altfor ofte.

Kraven mine er (foreløpig) ikke så mange bortsett fra:
-Sittekomfort (med og uten passasjer)
-Må kunne ha med litt bagasje til lengre turer osv. (har blandt annet en plan om norge på langs neste sommer)
-Fart, her er jeg litt usikker på kravene mine, hehe :-k og vet ikke helt hva jeg trenger, men vil ha noe som man kan dra på litt med og forbikjøringer på motorveg burde ikke være noe problem :) (for høyt krav??) Legger også til at den IKKE skal trimmes [-X
-Kan også legge til at jeg ikke vil ha en liten sykkel, må være litt str.

Hittil har jeg kun sett på en sykkel som jeg må si jeg liker veldig godt, Honda Varadero. Hvordan virker den til mine bruksområder, noen erfaringer?
Er selfølgelig åpen for andre forslag også ;)

Det var spørsmålene jeg kom på nå, kommer sikkert fler etterhvert... \:D/
bigbike
Posts: 11
Joined: 26 Jul 2011 12:49

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by bigbike »

ville valgt en Honda Varadero til ditt bruk, vertfall om du skal kjøre på langtur... Er veldig god komfort på den også, også for passasjer.. Den går ca 120 km/t, bruker lite bensin og er svært driftsikker og 5 års garanti :)
aok
Posts: 10
Joined: 19 Aug 2011 12:05

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by aok »

Når du nevnte garanti kom jeg på enda ett smp.. den sykkelen er DYR så jeg vurderer å kjøpe brukt, hvordan er det ?
bigbike
Posts: 11
Joined: 26 Jul 2011 12:49

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by bigbike »

går fint å ann å kjøpe brukt så lenge den er tatt serivce på å er godt vedlikeholdt :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by supermons »

Har bare hørt gode ting om Varadero, så hvis den passer deg godt (den er vel litt høy) så tror jeg det vil være et sikkert valg.

Hvis du oppgir hvor mye du har tenkt til å bruke på sykkel blir det kanskje lettere for oss å anbefale både nye og brukte sykler :)
aok
Posts: 10
Joined: 19 Aug 2011 12:05

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by aok »

Hadde vel egentlig tenkt en plass mellom 30 - 40 k ..
bigbike
Posts: 11
Joined: 26 Jul 2011 12:49

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by bigbike »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=30102458

Kjøp den der om du vil ha varadero, gått relativt lite å i bra stand, i tillegg er det deluxe versjon.
aok
Posts: 10
Joined: 19 Aug 2011 12:05

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by aok »

den der har jeg sett på flere ganger og har SINNSYKT lyst på den, men kan ikke kjøpe før over jul :( er i planleggingsfasen ;) hehe
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by mr.president »

supermons wrote:Har bare hørt gode ting om Varadero, så hvis den passer deg godt (den er vel litt høy) så tror jeg det vil være et sikkert valg.

Hvis du oppgir hvor mye du har tenkt til å bruke på sykkel blir det kanskje lettere for oss å anbefale både nye og brukte sykler :)
jeg bruker en varadero som skolesykkel å jeg er knall fornøyd med sittekomforten både forran og bak på den.
jeg sjekket høyden på den når jeg kjøpte den å jeg fant bare en sykkel som hadde lavere salhøyde, nemlig yamaha ybr. alle de fleste sykklene var høyere eller like høy som varaderoen. nsr, rs, yzf osv
jeg bruker denne på alle elever fra store gutter til ganske små jenter, det eneste jeg kan si er den er litt tung 170 kg.
synes også denne har litt kjip frembrems "under dimensjonert?" iforhold til en nsr vi også har på skolen. "mye bedre brems på denne" har testet litt forskjellige klosser med samme resultat. men det er fult mulig å låse fremhjul på tørr asfalt men endog.
det er ikke noen rakett men som noen har nevnt tidligere gjør den ca 120 flatout. men til gjengjeld gjør denne det opp bakker også ganske bratte bakker også. dette er en knall sykkel for de som ønsker seg en ordentlig sykkel hehe. har hatt null problemer med min, har også kollegaer som har hatt varadero siden den kom å disse går helt problemfritt enda, bare vanlig service og vedlikehold.
Haugee
Posts: 63
Joined: 28 Dec 2010 17:19
MC: Ktm exc 125 2008

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by Haugee »

Visst du vil dra forbi litt biler så ville eg gått for enten ein Cagiva mito 125 uplombert eller aprilia rs 125 uplombert.
aok
Posts: 10
Joined: 19 Aug 2011 12:05

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by aok »

Takker for svar alle!! :)

Blir nok Varadero på meg ;)
joggi96
Posts: 2
Joined: 01 Sep 2011 16:04

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by joggi96 »

Hei jeg også trenger litt hjelp med 125cc valg.... hyosung gt125r, eller aprilia rs125??? Takker for svar!
Gøran
Posts: 8
Joined: 30 Aug 2011 12:47
MC: Yamaha dt 125 re

Re: Lett mc, trenger litt hjelp til valg..

Post by Gøran »

joggi96 wrote:Hei jeg også trenger litt hjelp med 125cc valg.... hyosung gt125r, eller aprilia rs125??? Takker for svar!
Aprillia rs 125, lett valg.
Post Reply