Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Northman »

supermons wrote:Dette har vel vært oppe før også, med mye gode argumenter, uten at regjeringa gadd å høre på :(
Mener du at de prøver å sanke stemmer, og goodwill, uten planer om å gjennomføre? Høres uredelig ut :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by supermons »

Nei, jeg er bare glad for at dette havner i media igjen.

Var jo valgmøte ute på Tyrigrava enten i fjor eller i forfjor der NMCU og lignende stilte opp og la frem dette. Men dette er jo noe regjeringen kommer til å tape penger på, så da vil de ikke, selv om det er positivt for miljøet.
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord_Epic »

Felte en liten tåren når jeg leste det der :)
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Northman »

Lord_Epic wrote:Felte en liten tåren når jeg leste det der :)
Hehehe, jeg blir bare grinete av våre kjære folkevalgte... i 90% av tilfellene iallfall.
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ToreLo »

Pass på å selg sykkelen før frp kommer til makta!
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord_Epic »

ToreLo wrote:Pass på å selg sykkelen før frp kommer til makta!
hehe, tenkte litt i de baner jeg også :) Brukt markede vil jo crash and burn
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord Erik »

Omkamp om wirerekkverk.

Her har vi to motstridende påstander. På den ene siden hevder Langeland at wirerekkverk er farlig for motorsyklister, på den andre siden har vi Statens Vegvesen som mener at dette er tull. Så vidt jeg vet er NMCU enig med Langeland, og NMCU pleier å uttale seg på bakgrunn av solide studier. Personlig har jeg derimot ikke sett noen studier gjort på dette, så det blir spennende å se hvordan NMCU reagerer. At et slikt rekkverk kan fysisk dele en motorsyklist i skiver tviler jeg i utgangspunktet litt på. At det derimot kan gjøre mer skade enn et autovern e.l. høres derimot mer sannsynlig ut. :-k

Angst for å kjøre i rekkverk burde forøvrig enhver motorsyklist ha. Forstod meg ikke helt på kommentaren til hun Siw Tyldum...
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by KristianW »

Ser noen kom meg i forkjøpet... skulle poste om wirerekkverk :)

Men noen ord kan jeg komme med:
Hvis man har så dårlig kompetanse til å kjøre motorsykkel at man får angst for å kjøre i rekkverket, så burde man ikke kjøre i det hele tatt.
Siw Tyldum, hovedtillitsvalgt for ingeniørene i Statens vegvesen

Utrolig at en hovedtillitsvalgt i Statens Vegvesen kan komme med en slik uttalelse.....
Personlig er jeg mer redd for andre bilister enn wirerekkverk, men andre bilister SAMTIDIG som det er Wire, er skremmende.
--
Kristian
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Onsløv »

Forslår at der det er wire-rekkverk, kjører alle 10 km/t så lenge det er rekkverk. :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Jarle »

Ser ikke på dette som ett stort problem med 139 kilometer i Norge... Og det er vel stort sett 100 soner og div som har dette... Pleier stort sett å kjøre omveier. Ikke det mest givende å ligge i 120-130 på en rett strekke...

Kommer det slikt rekkverk på svingete veier, så ser jeg jo litt problem... Men at vi blir delt... vel... 8)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by bzzlink »

Må inrømme at jeg ikke helt skjønner hva som er så mye farligere med wirerekkverk enn vanlig autovern.

Siden wire'ene gir etter, så tviler jeg sterkt på at de fungerer som en egg-deler. Dette kan vel lett testes ved å kaste en griseskrott mot dem i 100 km/t. Noen grisebonder her inne som føler for et lite Mythbusters eksperiement? :lol:

Sikkert ikke noe særlig å skli under det, med hodet opp slik at det treffer wirene, men tror ikke det er så mye mer behagelig hvis det samme skjer mot et vanlig autovern.

Så med mindre griseeksperimentet som jeg foreslår over tilsier at man dør 10 ganger lettere mot et wirerekkverk kontra et vanlig, så bør man få opp de midtdelerene man kan i dette landet. Det vil også gjøre veien tryggere for oss motorsyklister, at ikke buristene kan drive å virre over i vårt kjørefelt.
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Dominator »

Jeg har til gode å lese/høre om en motorsyklist som har blitt delt i skiver av wirerekkverk...

Personlig er jeg langt bekymret for stolpene på vanlig autovern, som det sikkert finnes 1000 ganger mer av enn wirerekkverk.
Det burde fokuseres mer på å få ettermontert underskinner i ytterkurver på autovern. Kampen mot wirerekkverk tror jeg er dødfødt og tar fokuset vekk fra andre, mer viktige virkemidler. Planering av kupert terreng utenfor veikroppen, fjerning av trær osv. Se på svenskene, de rydder skogen laaaangt utenfor veiskuldra. Da har du en sjanse til å se elgen i tide også. Her på berget er det ofte som å kjøre i en grønn korridor. Hugg skogen og la pensjonistene få gratis ved.

Det er for ille at det skal være dødsstraff for å havne utenfor den hvite linja med MC...
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord_Epic »

Skal utrolig mye til for å kappe et menneske i to med en stål wire. Drepe, jada. men ikke dele :) Så vet ikke helt hva jeg helst vil treffe, kan de ikke lage sjokolade rekkverk?
hmm, tydelig at jeg ikke har spist digg på 6 måneder nå :)
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lord Erik »

Hm, så jeg ikke deg spise TO softis på torget i går Epic? ;-)

Jeg vet at NMCU har vært ganske hardt ute mot wirerekkverk før, så jeg tviler ikke på at de er farlig for motorsyklister. De trenger ikke nødvendigvis dele noen i to for å være farlig, men syntes at de som uttaler seg i media kan legge vekk overdrivelsene om at de fungerer som en eggdeler (dersom det faktisk ikke er tilfellet).
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Jarle »

Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply