Modifisering av kjøreopplæring?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Modifisering av kjøreopplæring?

Post by rayc86 »

Sikkert mange meninger på dette emne, derfor disse spørsmålene:)
Hva burde være med og hva burde fjernes i kjøreopplæring?
Hva burde det være mer/mindre fokus på når man skal ha oppkjøring?

Jeg har nettopp lært meg "knee down" i svinger. Dette blir ikke engang nevnt under kjøreopplæring! Å kjøre "knee down" er mye tryggere mtp at sykkelen ikke blir lagt så langt ned!
"Second place, is first looser!"
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by Onsløv »

Vel, kjøreskolene terper vel på sikkerhet, og når man kjører sykkel, så skal man være forankret med sykkelen. Dvs knær inn mot tank, beina stødig på fothvilerene og armene løst og ledig, og tilpasse farten.

Å flytte vekten er jo en fordel mtp nedlegg, men man klarer nok fint å kjøre gjennom en sving uten noe nedlegg heller, men farten blir jo deretter....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by rayc86 »

Enig i det du sier, men dette er kanskje noe som burde vært nevnt? Har jo noe med sikkerhet å kunne bruke forskjellige teknikker, feks å flytte vekta over for at sykkelen skal slippe å legge seg ned.

En annen ting som har irritert meg er hvor mye de vil at du skal terpe på å se langt frem. Enig i at det øker balanse og man kan oppdage fare som er langt unna raskere, men hva med den største faren som er på norske veier, hull og tæle? Ser du langt frem så ser du ikke det som treffer deg rett foran:)
"Second place, is first looser!"
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by Onsløv »

Vel, man kan ikke lære bort alt på kjøreskolen. De fleste vil vel bli fortest mulig ferdig.
Læringen begynner når man har fått lappen.

Jeg kan igjen anbefale Full Kontroll og Godt Tenkt fra NMCU.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
MortenH
Posts: 69
Joined: 27 Apr 2011 22:47
MC: 1999 Yamaha R6

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by MortenH »

Som fersking så må jeg vel egentlig si meg ganske fornøyd med hvordan nivået var akkurat på kjøreopplæringen .. jeg var/er ihvertfall ikke modem for noe sånt som kne-ut eller andre ting akkurat under selve opplæringen..

Det eneste jeg savnet var egentlig mer landeveistrening og kjøring med "flyt", det er vel sikkerhetskurset på landevei som skal ta seg av dette, men jeg mistenker vel at kjøreskolen min tok litt vel lett på akkurat dette punktet ..

Men jeg mener faktisk at man var inne på et riktig spor angående kjøreopplæring når jeg tok lappen på bil en gang i forrige århundre.. når det var obligatorisk Fase2 trening. Jeg tror at mange kunne ha veldig godt utbytte av litt videregående kursing/oppfriskning etter en periode ute i det virkelige liv på veien. Da er man jo som Deuville sier oppi her også litt roligere og mer fokusert selv, siden man slipper oppkjøring/eksamensspøkelset og har også muligheten til å relatere mye av det man går igjennom til egne erfaringer fra trafikken.

Det er nå engang sånn at man begynner det meste av læringen i det bokstaven er på plass på plastbiten ...
User avatar
rayc86
Posts: 36
Joined: 30 Sep 2010 12:09
MC: Yamaha XJ6 N
Mod.: 2009
Location: Troms

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by rayc86 »

Landeveiskjøringen ble tatt veldig lett på når jeg tok lappen også, både lett og tung. Virket som om det ikke var så viktig:P
Jeg skal faktisk trekke tilbake ønske om knee down:P Etter mer ettertanke så hadde det kanskje passet meg og ikke alle. Dette siden jeg har kjørt lett sykkel før.
Jeg føler kjøreskoler er veldig flinke på å hale ut timer man har betalt for. Bruker lang tid før vi skal kjøre for at de skal ordne noe, ta seg en stopp underveis fordi de er sultne eller tørste, fylle på tanken og ha en lang evaluering etterpå om hva man MÅ trene på neste gang og da er det uvesentlig om man selv mener man mestrer det:)
"Second place, is first looser!"
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by herkit »

rayc86 wrote:Jeg føler kjøreskoler er veldig flinke på å hale ut timer man har betalt for. Bruker lang tid før vi skal kjøre for at de skal ordne noe, ta seg en stopp underveis fordi de er sultne eller tørste, fylle på tanken og ha en lang evaluering etterpå om hva man MÅ trene på neste gang og da er det uvesentlig om man selv mener man mestrer det:)
Høyres ut som om du har vært borti ein dårlig skule, det var minimalt av slikt på den skulen eg gjekk på iallefall. Var ein dag vi stoppa for at sjåførlæreren skulle hente ein nøkkel, men då køyrde vi inn tida som gjekk med etterpå. Evalueringane er jo viktige vil eg sei, eg har stort sett alltid fått nåkke ut av dei iallefall. Med unntak av den obligatoriske evalueringen i plenum etter landeveiskurset, den kunne eg gjerne vore spart for.
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by Lord_Epic »

"knee down" er veldig greit på bane. men hvor lett er det å kontre om det skulle komme en hindring midt i en sving?
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by Northman »

Lord_Epic wrote:"knee down" er veldig greit på bane. men hvor lett er det å kontre om det skulle komme en hindring midt i en sving?
Det er vel bare snakk om å flytte litt på seg? Ikke skrape rundt svingen?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by mr.president »

rayc86 wrote:Landeveiskjøringen ble tatt veldig lett på når jeg tok lappen også, både lett og tung. Virket som om det ikke var så viktig:P
Jeg skal faktisk trekke tilbake ønske om knee down:P Etter mer ettertanke så hadde det kanskje passet meg og ikke alle. Dette siden jeg har kjørt lett sykkel før.
Jeg føler kjøreskoler er veldig flinke på å hale ut timer man har betalt for. Bruker lang tid før vi skal kjøre for at de skal ordne noe, ta seg en stopp underveis fordi de er sultne eller tørste, fylle på tanken og ha en lang evaluering etterpå om hva man MÅ trene på neste gang og da er det uvesentlig om man selv mener man mestrer det:)
Trist hvis det er lite landevei på kjøreskolen fordi dette er jo veldig viktig øving.
at kjørelæreren skal gjøre masse private ting i din time burde ikke forekomme, men kan jo komme noe opp for de også som det helt sikkert kan gjøre for deg mens du er på jobb, dette er jo noe som kan skje de fleste å bare må gjøre noe ikke jobb relatert mens man er på jobb. regner med de fleste legger til tiden dette tar.
når det gjelder mat drikke osv under kjøring er det nok ikke bare lærer som trenger en liten stopp da de er mere vant til å kjøre sykkel over lengre tid en eleven. begge trenger en strekk i ny å ne.
bensinfylling synes jeg er greit å gjøre fordi det er bra tett å gå tom underkjøring. regner med de fleste skjønner det at en sykkel går tom, mange sykler har ikke tankmåler osv så når lampa tennes må det fylles.
når det gjelder evaluering etter endt time er det nok rimlig stor forskjell på hva eleven mener han/henne er god på å hva lærer mener, tviler på at elevene har større selvinnsikt i egen ferdighet en lærer har som trossalt har sett det meste av "flinke" elever opp igjennom tia.
når det gjelder tempo presisjon å flyt under kjøring på landevei, så ville nok de fleste kjørelærer satt pris å slippe kneskrap i svingene under kjøring. men heller bruke litt tid på dette med å flytte kroppsvekt i svingtrening under sikkerhetskurs på bane.
bare noen tanker her fra min side.
User avatar
Lord_Epic
Posts: 499
Joined: 17 Oct 2010 12:49
MC: -01 Honda Fireblade
-02 Yamaha R6 [R.I.P]
-95 Kawasaki ZX6R [Solgt]
Location: Der sjøsprøyten treffer landet

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by Lord_Epic »

Når det gjelder kneskrap, bare for å ha det på det tørre så har ikke jeg klart det enda. men jeg har prøvd å henge av sykelen og legge ned kneet i svinger. Det jeg har merket er at du bruker mye lengre tid på å rette opp eller styre unna ulumskheter som dukker opp rundt svingen. mulig jeg har helt forbanna feil. men det er hvertfall min oppfatning.
He who makes a beast out of himself,gets rid of the pain of being a man
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by mr.president »

Lord_Epic wrote:Når det gjelder kneskrap, bare for å ha det på det tørre så har ikke jeg klart det enda. men jeg har prøvd å henge av sykelen og legge ned kneet i svinger. Det jeg har merket er at du bruker mye lengre tid på å rette opp eller styre unna ulumskheter som dukker opp rundt svingen. mulig jeg har helt forbanna feil. men det er hvertfall min oppfatning.
det kreves mye mere styrekomando ved rask unnamanøver med kroppen hengende på utsiden av sykkelen, på bane vil ikke dette være noe problem med rare ting i veien.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by Onsløv »

Vell, det kan jo ligge en medsyklist foran deg på banen. En som har falt av i svingen du nå skal kjøre gjennom.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by Jarle »

Det var da veldig satt på spissen :lol:
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Modifisering av kjøreopplæring?

Post by mr.president »

Deauville00 wrote:Vell, det kan jo ligge en medsyklist foran deg på banen. En som har falt av i svingen du nå skal kjøre gjennom.
sikkert derfor de ofte kjører på de som ligger der eller velter selv for å ungå å kjøre på de ;-)
Post Reply