Trenings topicen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
EspenL
Posts: 112
Joined: 03 Jun 2009 12:37
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.
Location: Kjeller

Re: Trenings topicen

Post by EspenL »

Lord Erik wrote:Artig at du skulle nevne det, jeg satt akkurat og leste om crossfit nå. Hvordan var det? Tung tenker jeg?
Ja, altså... det jeg var på var jo bare en introtime hvor det ble demonstrert noen forskjellige øvelser.
Avsluttet timen med en aldri så liten "realistisk" økt. Det var slitsomt, ja! :D
Kjenner jeg har MYE å gå på hva form angår. :D

Planer om å begynne med det? :)
abeth
Posts: 7
Joined: 03 May 2011 20:43
MC: Cagiva Mito 2007

Re: Trenings topicen

Post by abeth »

Jeg har trent i ca. 11 måneder, så jeg er ganske ny innen treningsmiljøet, men jeg kan fortelle litt om programmet mitt:

Mandag:
5x5 knebøy 90kg (Oppvarming: noen sett med lette vekter)
5x5 Benk 70 kg (Oppvarming; YTWL, rotator cuffs og noen sett med lett benk.)
Fransk press med stang 8x3
Triceps dips 8x3
Flies 8-12x3

Onsdag:
Arnold press 12x3
skulderpress med stang 8x3
Chin-ups 10x10 uten ekstra vekter
reverse flies 12x3
biceps curls med stang 12x3
situps med 90 graders vinkel på beina. Her tar jeg så mange jeg klarer på 2 min

Fredag:
5x5 markløft 120 kg (Oppvarming: noen sett med lette vekter)
5x5 hantel-press (oppvarming: YTWL, rotator cuffs og noen lette sett)
Div. nakke øvelser 8x3
fransk-press med manualer 8x3
flies 12x3

BW: 59-63 kg. Det pleier å variere litt på hvor mye jeg pleier å spise, men jeg pleier å ligge ganske stabilt på 60 kg. Jeg har mål som å veie 70 kg, men jeg sliter veldig med å gå opp i vekt.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

De fleste sliter veldig med å gå opp i vekt... Men husk det at ved serriøs trening og kosthold klarer ikke kroppen din å legge på seg mere enn 3 til 3,5 kilo muskelmasse i løpet av ett helt ÅR!!

Det er en langsom, men veldig spennende prosess å trene vekter. Mange går veldig mye fortere opp i vekt, men dette er pga kroppen trekker mye væske og de går opp i fett prosent.

Det finnes ingen snarveier når det kommer til "kroppsbygging" det krever disiplin, motivasjon og intensiv trening.
men det aller viktigste når det kommer til trening er MATEN!!! Du må spise rikitg. de fleste som trener får faktisk i seg alt for lite mat! mange tror de skal bli stor bare de spiser nok proteinpulver. Det er riktig at proteinpulver hjelper veldig på vekst av musklene, men det er like viktig å få i seg nok kalorier, karbohydrater og ikke minst fett :-)

Der finnes like mange syn på dette med å trene som der finnes folk som trener. men vil du "vokse" må du ha selvdisiplin.. å legge deg langsiktige mål! Ingen vokser seg enorm på 3 måneder. Ikke de som bruker steroider en gang ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

3 kg på ett år? Hørtes lite ut, kanskje jeg ikke ligger så gale an likevel da.

Så forøvrig at du hadde skrevet noe i statusen din på Face om dietten du er på. Hva med en liten oppdatering her? Så vidt jeg forstod statusen, så har du hatt god effekt?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Ja skal prøve å sette meg ned senere i dag, kan skrive litt om det i bloggen min ;-)
Men akkurat nå går rommet fortsatt rundt, jeg får faen ikke forlate skuten til oohh store captian... ;-)

Men jeg har fått av meg en del i fett%, å mere skal det bli :-) Samtidig som jeg har økt i styrke :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Hva? Har du drevet og herjet med han der Captain Morgan igjen nå? :-P
abeth
Posts: 7
Joined: 03 May 2011 20:43
MC: Cagiva Mito 2007

Re: Trenings topicen

Post by abeth »

3 kilo i året? Da jeg begynte å trene i mars 2010 (slutten av 9. klasse på ungdomsskolen) veide jeg 45 kg. Nå, 11 måneder senere (slutten av 10. klasse), veier jeg rundt 60 kg.

Men kanskje hovedgrunnen til at vekten har stoppet opp, er vel at jeg ikke spiser mellom-måltider. Har forsåvidt bare 3 hoved-måltider, og det er alt.

Er det noen som har tips til hva jeg kan spise som mellom-måltid, som er rik på kalorier, karbohydrater og protein? Helst noe som er enkelt å lage.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Nå tror jeg LordShaft refererte til folk som er ferdig utvokst. Kroppen din er langt fra ferdig utviklet i 9. klasse. Du vokser fremdeles, og det er derfor ikke (bare) treningen sin skyld at du nå veier mer enn 45 kg.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

LordShaft wrote:Det finnes ingen snarveier når det kommer til "kroppsbygging" det krever disiplin, motivasjon og intensiv trening. men det aller viktigste når det kommer til trening er MATEN!!! Du må spise rikitg. de fleste som trener får faktisk i seg alt for lite mat! mange tror de skal bli stor bare de spiser nok proteinpulver. Det er riktig at proteinpulver hjelper veldig på vekst av musklene, men det er like viktig å få i seg nok kalorier, karbohydrater og ikke minst fett
Viktig poeng! Mange som tar shake i stedet for å spise (som en Meal replacement) og tror da blir man svær men den skal i tillegg til maten for å få i deg nok kalorier hvis du skal opp i vekt eller supplere med ekstra proteiner for muskelvekst. Er en grunn til at det er et kostTILSKUDD.
Lord Erik wrote:Nå tror jeg LordShaft refererte til folk som er ferdig utvokst. Kroppen din er langt fra ferdig utviklet i 9. klasse. Du vokser fremdeles, og det er derfor ikke (bare) treningen sin skyld at du nå veier mer enn 45 kg.
Man kan kanskje ha noe lettere for å legge på seg mer muskelvekt når man er i oppveksten, men det er ikke mange kiloene man legger på seg i rene muskler i året som shaft og erik sier....
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
Valfar
Posts: 770
Joined: 12 Aug 2006 14:58
MC: '03 KTM 660 SMC - Solgt
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by Valfar »

Riinoo wrote:Hva skjer her inne? :D

Sommerformen i boks? \:D/
Er i gang med å komme i form til vinteren jeg :-s

Føler meg litt alene til tider :P Hørte noen prata om å være klar til stranda på gymmen her om dagen, noe jeg syntes var litt rart siden det ikke er noe snø der nå ;)
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
User avatar
Kristian V.
Posts: 249
Joined: 22 Feb 2011 20:29
Location: Tvedestrand

Re: Trenings topicen

Post by Kristian V. »

her slites det med motivasjonen... usj! Og jeg bor 100 meter fra treningsstudioet :p

for noen mnd siden trente jeg 4 ganger i uka, mandag, tirsdag, torsdag og fredag.. nå er jeg heldig om jeg klarer 2 ganger pr uke..
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Trenings topicen

Post by bzzlink »

Jeg har drevet på og av med styrketrening i rundt 15år (er 33)

For å få fremgang så må man gjøre det jevnt og trutt, og det er det som er problemet mitt. Når jeg har vært flink i noen måneder, så får jeg så god selvtillit når jeg ser meg i speilet at jeg ikke gidder å trene mer :)
Trenger det liksom ikke.

Her er ting jeg opplever er lurt å sikte etter for å klare å trene jevnt:
Treningsstudio (veldig) nærme jobben, eller hjemme.
Noen å trene sammen med, som trekker meg dit når jeg har vondt i vilja.
Dårlig selvtillit :lol:

Jeg prøvde i mange år å trene bort fett fra kroppen. Det fungerer ikke. (Ihvertfall ikke for meg) Det er kostholdsendring som skal til for å bli kvitt fett. Sverger selv til http://www.ketolyse.no tok av 14kg fett på ca 7 uker med denne for 3 år siden.
La på meg 10 av de igjen på de påfølgende årene pga ingen trening, og at jeg er godtemoms, har tatt av de igjen nå, og er klar for sommern. Det går greit å trene styrke mens man er på den kuren, jogging er det verre med, men det går til en hvis grad det også.

Er man litt nerd så gir en sånn en grei motivasjon også (badevekten sender deg progress report hver 14. dag :))
http://www.coolstuff.no/Withings-WiFi-Personvekt
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Du er ikke alene om å trene på akkurat den måten der...

Desverre er det så alt for mange som gjør det i av og på perioder... Å det nytter ikke skal en ha resultat ;-) Men vi er alle forskjellig. Noen er kjempeserriøs, noen gir seg faen... og enkelte er en plass midt i mellom. Uansett om du trener eller ikke skal du alltid ha tid til å nyte livet.. Trives med det du gjør. Hvis ikke brenner du fort tom. Mye av treningen er psykisk. Har du psykisk velbehag har du det mye bedre på trening og nyter bedre ditt eget selvbilde.

Jeg har alltid vært veldig glad i å trene, men også veldig glad i det gode liv, nei er ikke noen godtegris, men alt for gald i alkohol og chips la med :-D Å det er en veldig dårlig kombinasjon. Å da er det liksom det å prioritere litt... hva er viktigst for nettopp meg... pilsen i sommerveggen, eller magemusklene.

Du sier du klarte å gå ned 14 kilo i rent fett på 7 uker? Det er faen meg sinnsykt bra! Jeg selv vet ikke hvor mye i rent fett jeg har gått ned da jeg gradvis øker litt i muskelmasse også. Men vekten går gradvis nedover :-) Det beste hadde jo vært å stått på stedet hvil, når det kom til det med vekt... men ikke mulig å gå like fort opp i muskelmasse som en går ned i fett% :-)

En annen ting folk fokuserer alt for mye på.... vekta! fett% er mye viktigere enn hva du faktisk veier. ååå folk tyter om at de har gått opp 1 eller ned 1 kilo på ett par dager.. Dette er bare væske... trust me ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Slik ser en spise dag hos meg ut :-)

Våkner klokken 09:00
Eneste jeg har i meg fram til "før trening shaken" er vann... da jeg fortsatt er i faste

Er på trening klokken 12:00
Hiver i meg en proteinshake 15 min før trening ( 192 kallorier, 48g protein, 4g karbohydrater)
Hiver i meg en protienshake rett etter trening (192 kallorier, 48g protein, 4g karbohydrater)

Dagens første måltid, ca 30 min etter endt treningsøkt
250g Indrefile av svin (300 kallorier, 52g proteiner, 0g karbohydrater)
300g kokt ris (550 kallorier, 10g proteiner, 130g karbohydrater)
1dl bèarnaise saus (220 kallorier, 3g proteiner, 7g karbohydrater)

Så langt denne dagen har jeg fått i meg... 1454 kallorier, 161g proteiner og 145g karbohydrater!!

Som dere ser har jeg fått i meg litt under 50% av dagens næring i dette måltidet og shakene... Så da kan jeg justere litt opp med å spise en skive med peanuttsmør eller annet pålegg. Jeg skal ligge på 3500 kallorier om dagen.


Dagens 2 måltid: 17:00
4 stykk husman knekkebrød med italiensk salat og skinke 1 glass melk (lettmelk)
710 kallorier, 20g protein, 50g karbohydrater...


Kan også leses i bloggen min....
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Hm, vil ikke det å drikke en proteinshake før trening bryte fasten? Eller går det greit siden det er så nærme slutten av fasteperioden uansett? :-k
Post Reply