MC mot elg

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

MC mot elg

Post by Ulvinnen »

Å kjøre på en elg med MC, er vel skrekken for mange av oss. Utrolig nok kan det gå bra, som i denne historien. Det er en god venn av meg som har opplevd og skrevet det til meg. Jeg har hans tillatelse til å legge det ut:
..........................................................................................................................

Hehe, ja jeg har kjørt på elg med mc:-) Det var en kamerat som satt på den gangen. Vi kom rundt en sving, farten var vel ca 80 km, så kom vi ut på en rett strekning, rett etter svingen, på venstre side, så var det et jorde og der løp den en liten elg, så jeg snur meg til kameraten og sier til han "nå får du se elg på nært hold"......da jeg snudde meg igjen så sto mora midt i veien og vi traff den i bakbena.

Ikke godt å si hva farten var når vi traff, jeg slapp gassen i det vi kom rundt svingen og jeg fikk se den lille elgen, så vi trillet noen meter i tillegg rakk jeg å bremse en meter på grusvei, (bremsespor på 1 meter) så noe gikk jo farten ned, men ikke så veldig mye. Det jeg husker av det er at jeg for fremover og at jeg traff hofta på elgen med hode og overkropp og ble deretter vridd rundt. Jeg husker ikke mer før jeg lå ved siden av sykkelen, jeg og sykkelen hadde snudd oss 180 grader. Elgen sto der fortsatt helt stille, under en meter i fra meg. Han som satt på, lå på andre siden av sykkelen, han dekket hode med armene for han var redd for at elgen skulle sparke. Han besvimte ikke, noe jeg gjorde. Kameraten sa at det hadde gått noen minutter i fra vi traff elgen til jeg kom til meg selv og elgen hadde stått helt rolig hele tiden. Sekunder vil jo oppfattes som minutter også, så det er ikke så godt å si hvor lang tid det egentlig var.
Så langt vi vet så falt ikke elgen, til Guds lykke for oss, det vi tror er at vi rev den med oss nedover og den snudde seg 180 grader den også. Selve sykkelen traff antagelig ikke elgen, men styret, blinklys og lykta traff, så jeg tror at det bare var den øvre delen av sykkelen som traff den høyt oppe, det reddet nok bena på den, så de ikke ble ødelagt.

Den sto rolig helt til jeg reiste meg opp, ganske svimmel, men da ble den sint og rotet i bakken med alle bena og ristet voldsomt på hode og snøftet så pusten sto rundt nesborene på den. Det var ganske rå luft, dette var på morgenen og jeg husker godt dampen og spyttet som sto rundt hode på den, der den ristet på hode. Jeg tror at det var på nippet til å ta oss, men den lille elgen sto på jordet rett foran den, så den tok sats og hoppet over et gjerde og ut på jordet til den andre og så forsvant de begge til skogs.
Første kommentarer til kammeraten var at " jeg syns det ble litt nære", hehe....han tenkte på at jeg hadde sagt at han fikk se elg på nært hold.

Vi klarte oss bra, vi var veldig oppskrubbet, forslått og ikke minst utrolig møkkete. Det var tørt og fint føre, men det så ut som om noen hadde kastet ei bøtte med møkkvann på oss, så elgen må ha vært våt og møkkete.
Alt var helt på oss begge, men jeg husker at jeg følte det som om jeg hadde blitt knadd av en stenknuser.
Høyre hanske ga jeg opp å lete etter, men fant den i det vi skulle kjøre videre, den lå sammenrullet i mellom skjermen og bakhjulet, helt oppunder salen. Jeg husker at høyrearmen ble slengt bakover og på hansken kunne jeg se at det var merker etter ekene på bakhjulet, så det var nok da den ble dratt av hånda.
Høyre sko var også borte og den var litt høy hæl på den og jeg hinket rundt ganske lenge før jeg oppdaget at skoen var borte, så jeg var nok ikke så veldig klar i hode, hehe. Når du går barbent i grusen og mye lavere enn venstre sko uten å merke det, så fungerer ikke hjernen så veldig bra:-)
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: MC mot elg

Post by Lord Erik »

Høres ut som om de var utrolig heldig! At både de og elgen kunne gå fra det der uten videre skadet er sprøtt.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: MC mot elg

Post by PerTore »

Fantastisk historie!. Og en vanvittig bra kommentar av passasjeren. Og den minner ikke minst om at ser du en (liten) elg, så er mora aldri langt unna. Og da er det om og gjøre og bremse til du har kontroll på hvor elgkua befinner seg!
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: MC mot elg

Post by Shortybebeh »

Takk for at du delte denne historien, Ulvinnen. Er glad det gikk bra med alle parter!
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: MC mot elg

Post by Ulvinnen »

Hyggelig at historien ble satt pris på, jeg syntes den var så utrolig at flere måtte få høre den.

Det er sikkert ikke mange i samme kategori. Tenk at han ikke en gang fikk kuttet av fingrene, når ekene rev av hansken! Og hvordan ble kjørestøvelen dratt av ham? Den dukket ikke en gang opp igjen.
Post Reply