"Snill" sportssykkel ?

Prat om tung MC.
Post Reply
Cornell84
Posts: 13
Joined: 19 Jul 2009 17:08
MC: Ingen enda

"Snill" sportssykkel ?

Post by Cornell84 »

Fruen er ganske misfornøyd med å ha svidd av tusenvis på kjøreutstyr for så å lide seg igjennom hver minste tur bakpå min Ninja ZX-6R 2009, derfor har jeg bestemt meg for å bytte ut denne sykkelen - hvis - jeg finner det jeg leter etter i erstatning.

Merke eller pris er ikke så nøye så lenge den ikke overstiger 200k, det skal være en sportssykkel og kåpesykkel, men samtidig vil jeg finne en slik som er en god del mere snill med passasjeren, og som jeg kan ha toppboks bakpå for lengre turer (Dvs. som ikke ser alt for teit ut med dette)

Hvis jeg ikke finner det jeg ser etter blir det intet bytte, men de viktigste tingene er altså:

- Helst rundt 1000 ccm
- Sportslig utseende og kjøreegenskaper
- Bedre egnet for passasjer både på kortere og lengre turer

Når det gjelder sittestillingen til fører er jeg personlig meget fornøyd med ZX6R, så det har ingen relevans da jeg regner med at de fleste aktuelle sykler ikke har en mere anspent sittestilling .

Jeg spør kort og godt om noen har noe å anbefale...For å nevne sykler jeg har sett på (Kun på nett så langt): Honda VFR 800, Hayabusa, ZX-9R, ZX-12R, ZZR 1400 (Blir muligens hakket for dyr)
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by inunf »

Er ikke noen av passasjerene mine som har klaget på komforen på min 01 RSV. Den er ihvertfall romslig for føreren, hvordan den er for passasjeren har jeg ikke prøvd, men har kjørt turer med passasjer i en time eller to uten problemer. Noen toppboks får du ikke på den, men hvis passasjeren ikke skal sitte på på de lengre turene så er det jo bare å bruke en vanntett skipssekk elns på passasjersetet.

Ellers har vel tyskerene noen kømfy sykler som ser litt sporty ut også. Hva med K1200S? CBR1100XX kan jo være verdt en titt. Triumph har en del sykler som kanskje kan være bra for passasjeren. T595, ST955i og ST1050 kan være verdt å se nærmere på.

Italienerene har jo Ducati ST4s og Aprilia RST Futura av sportstourere. V-twin er ikke feil...
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by moonlit »

Du sier ikke noe om hva det er med ZX-6R som fruen var misfornøyd med? Var det den skarpe knevinkelen, vondt i rompa, mangel på ryggstøtte, for mye bråk/vibrasjoner...?
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by RockeRolf »

Tviler på at bråk og vibrasjoner (vibrerer en zx6r??) er det hun tenker på etter å ha foldet seg sammen noen timer oppå den sykkelen.

Skal man bevare en smule interresse og engasjement omkring motorsykkel hos en som er henvist til baksetet er det bare å forlate R-klassen. Greit nok for en og annen tur, men om man virkelig har tenkt at dette er noe man skal være sammen om er det bare å melde overgang til sportstouringens verden først som sist.
Alternativet (det beste?) er oppkjøring og egen sykkel. Ellers er trådstarter innom endel alternativer. Skjønner pris er et tema (når er det ikke?) så jeg kaster ut et tips om evighetsmaskinen CBR 1100 XX. Påstås å være en smule utdatert, men for hvem? "Veteranen ZX9R er jo allerede nevnt.
Evt. er jo FJR 1200/1300 en modell som etterhvert har gått noen år.
User avatar
Knerten
Posts: 152
Joined: 19 Jul 2007 19:55
MC: Suzuki GSX-R 600 K8
Location: Kristiansand

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by Knerten »

Alternativt så kan fruen ta lappen og få egen sykkel =D>
madshadow
Posts: 69
Joined: 01 Apr 2009 18:30

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by madshadow »

Selv kjører jeg en Yamaha Thunderace 1996 modell som er rimelig aggresiv vinkel på, dama mi var med på langtur å det var siste gangen så hu.
Kjøpte meg disse 2 å har ikke hørt ett ord siden, å nå skal vi plutselig kjøre Norge på langs i sommer har jeg fått beskjed om:P

Så jeg får bare gjøre som fruen sier, Norge på langs med telt;)

Toppkoffert:

http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=49437

Ryggstøtte som monteres på toppkofferten.
http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=44895

Corbin sete som skal være nydelig å sitte på kontra orginal seter, linket til din modell :

http://www.corbin.com/kawasaki/kzx6r9f.shtml

Å når du skal på posør turer å hekter du bare av toppkofferten dette er jo lekende lett;)

Ellers så kan du jo si litt hvorfor ikke damen trives på din sykkel? rygg, armer, kne?
Tror nok disse tingen uansett vil dekke det meste av hennes misnøyer...

Mitt råd er ikke gi opp guttedrømmen din enda, prøv litt først;)
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by Ola M »

Enig med inunf, en BMW K1200S (tror ikke du får 1300-versjonen til under 200K ennå) eller Triumph Sprint ST 1050. 995en er jo litt gammel og fås for under 70K, regner med du er interessert i noe nyere enn det. Hypertourerne 1100XX, Hayabusa og ZZR1400 har ikke akkurat lagt det meste til rette for passasjeren. Ikke like ille som 6R kanskje, men ganske langt ifra 90 graders knevinkel og rett rygg.
User avatar
Kawa
Posts: 91
Joined: 21 Jul 2009 00:57
MC: 2000 Kawasaki Ninja zx6r
Location: Bergen

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by Kawa »

Litt merkelig.. Har en zx6r selv.. 2000 mod forsåvidt.. Er det stor forskjell på sittestillingen på disse syklene for dem som sitter bakpå?
Har hatt folk bakpå min i 1-2 timer, og dem har vært veldig fornøyd med sittestillingen. :-k
Er ikke optimalt å kjøre på tvers av landet, men en kort tur i byen går helt fint..
Hvor høy er damen da? For spiss knevinkel?
Let the good times roll.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by Desmo-Dude »

[quote="RockeRolf"]Tviler på at bråk og vibrasjoner (vibrerer en zx6r??) quote]
Vibrerer jo litt ved høye turtall...ikke som en twin,men mer som en lett kiling.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
klaus_87
Posts: 8
Joined: 14 Jun 2010 15:28
MC: yamaha R6 2003

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by klaus_87 »

hadde selv cbr 600 99mod, meget god komfor i forhold til feks r6....
rolf76
Posts: 172
Joined: 26 May 2006 18:45
MC: 00 Honda CBR1100XX
X 02 Ducati 998
Location: Tønsberg
Contact:

Re: "Snill" sportssykkel ?

Post by rolf76 »

Når jeg skulle kjøpe sykkel etter et par år uten, ville samboer ha en som var god å sitte på med.
Valget endte på en 2000 CBR1100XX. angrer ikke på det. Hun er fornøyd når vi er på tur.

Kjørte den hjem fra Trondheim i et røsk, og det var ikke før jeg passerte Oslo at jeg begynte å kjenne det. God sykkel for lang tur og to, Men savner 998'n jeg hadde før ;)
Post Reply