Dømt til døden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Dømt til døden

Post by Rimol »

Tjostolv Moland og Joshua French er blitt dømt til 5x dødsstraff i Kongo. Skyldig i alle tiltalepunker... Nå syns jeg at Norge skal sette ned foten og hente de hjem så fort som mulig. Hele saken lyser det korrupsjon av og Kongo gjør alt for å presse penger ut av Norge.

De ble blandt annet dømt for spionasje for Norge slik at staten Norge må betale 360 millioner til Kongo. Helt latterlig synes jeg. Ikke rart at det finnes rasister!

Få gutta hjem!
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Dømt til Døden

Post by KiM »

Det er en problematisk sak. Norge kan ikke påvirke skyldspørsmålet uansett om de vil eller ikke. Det som hadde vært interessant er å lese selve dommen, på hvilket grunnlag de faktisk har tatt de på. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men kan et land pålegge et annet land å utbetale en erstatning? Det er iallefall en helt urimelig og urealistisk sum. Hvilken oppreisning får et barn i Norge dersom man dreper faren? Noen hundre tusen? Kanskje syvsifret?

Nå har verken French og Moland direkte forbedret saken mot seg ved å ikke si noe i retten og ved å smile på det bildet der de tørket blod. Om de er skyldig eller ikke er jo umulig å si for oss som kun leser aviser. Men at de grunnleggende rettsstatsverdiene som French og Moland burde kunne forholde seg til, samt rettighetene deres (om de har noen) er iallefall totalt fraværende. Dødsstraff fem ganger er uansett hårreisende.
ingen KiM, ingen kos
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dømt til Døden

Post by tshansen »

Jeg har prøvd å sette meg litt inn i denne saken! Men det er utrolig vannskelig pga at media i norge er utrolig dårlig!!! Spes når det kommer til denne saken!

Men at de er helt Uskyldig tror jeg ikke. Det er noe muffens med de gutta der, og de var ikke i kongo på gutte tur, det vet vi vel alle :-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Dømt til Døden

Post by Cosmo »

Det er noe muffens med hele saken. At de visstnok skal ha spionert på vegne av norske myndigheter, samt at han Aftenposten-journalisten skulle ha vært en hovedmann og oppdragsgiver, er ting som gjør at jeg sliter med å ha den helt store tilliten til tribunalet der nede. Å kjøre sak mot personer fra en rik vestlig stat lukter både oppmerksomhet og penger for fattige konkolesere.
Men på den annen side så var neppe French og Moland på ferie der nede. Ryktene om våpen og krigsleker kommer nok fra et sted. Jeg tror rett og slett disse to har rotet seg opp i noe de ikke hadde kontroll over, og de må betale for det nå. Om de er kaldblodige mordere vet jeg ikke, men jeg tviler på det.
Giddy up!
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Dømt til Døden

Post by Dominator »

Harald Stabell uttalte seg på TV tidligere i kveld. Han sa noe sånt som at det var spesielt spionasjedelen av dommen som var spesiell. Bevisene var svake og dommen på det punktet framsto nærmest som useriøs. Dette i sin tur igjen svekker grunnlaget for de andre punktene i dommen kraftig. Bl.a. er erstatningssummen urimelig høy. Staten Norge er dømt til å betale 360 millioner kroner uten engang å være part i saken. I tillegg er vitnene tilkjent store summer i erstatning. Det er åpenbart at disse vitnene har en økonomisk interesse av å få de to dømt. Dette var ingen rettssak, det var en sirkusforestilling preget av at Kongo er gjennomsyret av korrupsjon.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Dømt til Døden

Post by maelling »

Det er grunn til å stille seg tvilende til bevisbedømmelsen når man kan dømme noen til døden for spionasje med dette som utgangspunkt:

1) Man har militære tjenestebevis på seg
2) Norske diplomater er til stede

===>

Spion, noe som leder til dødsstraff. En annen ting er en dollar i erstatning til alle kongolesere, og dermed 60 millioner kroner. Når det gjelder de andre tingene, vet vi jo ikke sikkert hva de faktisk har gjort og hvordan bevisene ligger an. Men at aktor først la opp til 3000 milliarder kroner i erstatning i sin prosedyre, vitner om at vi har å gjøre med et rettsvesen som befinner seg på neandertaler-stadiet eller før. Hvis man ser for seg at mennesket startet livet som en fisk og langsomt fikk 4 armer og siden begynte å gå på 2 bein som vi kjenner fra figuren om menneskehetens utvikling, tror jeg det kongolesiske rettssystemet befinner seg et sted før der hvor man begynte å gå på 2 bein - billedlig. Det er lite Norge kan gjøre, og å sende inn en gjeng kommandosoldater og hente dem hjem, er vel ikke en god vei å gå. Men, nå skal de sannsynligvis anke til en sivil domstol, så kanskje det får en mer rettferdig rettergang.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Dømt til Døden

Post by knetrom »

Det militærbeviset er ikke mye verdt, jeg hadde fått med meg mitt hjem etter endt (avbrutt) førstegangstjeneste hadde ikke det inneholdt koden for å åpne bakveien inn på Værnes flyplass på magnetstripen, det ble krevd inn igjen på måten "forresten, det kortet må du gi tilbake" rett før jeg forlot området.. Og det var gyldig mye lenger enn de til Moland og French.

Hele saken preges av griske folk som kun virker å være ute etter å leve som konger etter rettsaken, og med de svake bevisene som er framlagt så tror jeg ærlig talt at de er uskyldige. Mulig jeg er naiv, for jeg ser jo at de er typiske "cowboyer", men hvor dum går det an å bli, liksom? Planlegge å drepe og rane en fattig afrikaner, og så gjennomføre det med 2 vitner i bagasjen, når man i tillegg er norsk spion? Har fulgt saken siden mai, og anklagene har jo blitt verre og verre etterhvert som tiden har gått..

Og å dømme noen til døden er kvalmende, det har jeg ingenting til overs for. Uansett hvem det gjelder..
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Dømt til Døden

Post by Lord Erik »

At det Kongolesiske rettsystemet er på trynet og at hele rettsaken er hårreisende er ikke å betvile. Men de to kjøttmeisene har virkelig ikke gjort noe for å hjelpe seg selv heller. Jeg tror ikke de to er så uskyldig som de vil ha det til, men samtidig syntes jeg de fortjener en rettferdig rettsak. Hadde likt å sett dem bli sendt til Norge og dømt her.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Dømt til Døden

Post by Rimol »

Enig med de fleste her med at de kansje ikke er helt uskyldige i saken, men at de har gjort alt de har blitt anklaget for tviler jeg sterkt på. Saken har vært tvilsom fra dag en og når de blir dømt med så svake beviser som er lagt fram i saken så virker det bare som at Kongo prøver å presse dem og Norge for penger. Uansett så synes jeg ikke at gutta skal bli dømt der nede, heller ta saken i en internasjonal domstol (men det er visst umulig). De kommer aldri til å få en rettferdig dom der nede i Kongo, uansett hvor mye de anker saken.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Dømt til Døden

Post by Kriston »

Jeg synes at de virker veldig skyldige, men at de faktisk er uskyldige.
Grunnen til at de dro til Kongo virker jo mer eller mindre latterlig, men jeg tror at alt det de sier er sant.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Dømt til Døden

Post by maelling »

De har gjort alt som er mulig å gjøre feil der nede, med først å ta med våpen inn i Kongo (og graver det ned for å skjule det), angivelig være i et skytedrama hvor man holder vitner til skytedramaet, før man avfyrer skudd mot styrker som kommer til. Siden nekter man å snakke, endrer forklaring angående våpen osv (Det er et krigsområde delvis i hele regionen, så ikke rart de er nøye med eventuell våpensmugling). De kunne gjort det lettere for seg selv og framstått som mer sympatisk. Men, her til lands skulle det ikke være noe problem å holde tett som siktet. Påtalemyndigheten skal være objektive og være balanserte med tanke på bevisførsel og vurderinger (og argumenter for og mot), men i Kongo har nok ikke strategien deres fungert. Aktor har vært rimelig blodtørst. Men, vet ikke fakta i saken her om hva som er rett og galt her, og hvilke lovbrudd de måtte ha begått.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply