2009 Yamaha YZF-R1
2009 Yamaha YZF-R1
Hei,
Jeg har akkurat fått lappen på "Tung Motorsykkel" etter å ha ventet i 2 år. Og nå skal det handles sykkel. Dette kommer til å bli ett ganske enkelt topic som ikke burde være så vanskelig å få svar på.
Er det noen som har erfaringer med 2009 Yamaha YZF-R1 (133kw).
http://www.yamaha-motor.no/produkter/mo ... yzf-r1.jsp
Har intensjoner om å kjøpe best mulig sykkel nå til å begynne med for å bli vant med en god sykkel. Vet at det er en del krefter i denne sykkelen med tanke på hvor stor motoren er, men... det skal vell være mulig å ta det rolig til å begynne med og bare øke ettersom man føler seg tryggere?.
mvh
Jim
Jeg har akkurat fått lappen på "Tung Motorsykkel" etter å ha ventet i 2 år. Og nå skal det handles sykkel. Dette kommer til å bli ett ganske enkelt topic som ikke burde være så vanskelig å få svar på.
Er det noen som har erfaringer med 2009 Yamaha YZF-R1 (133kw).
http://www.yamaha-motor.no/produkter/mo ... yzf-r1.jsp
Har intensjoner om å kjøpe best mulig sykkel nå til å begynne med for å bli vant med en god sykkel. Vet at det er en del krefter i denne sykkelen med tanke på hvor stor motoren er, men... det skal vell være mulig å ta det rolig til å begynne med og bare øke ettersom man føler seg tryggere?.
mvh
Jim
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
I teorien så er det ingen andre enn høyrehånda di som styrer farten på en slik sykkel, men teori og praksis er to vidt forskjellige ting
Er du 20 år å tenker på å kjøpe en R1? Ring forsikringsselskapet først å hør om det er verdt det.
Er du 20 år å tenker på å kjøpe en R1? Ring forsikringsselskapet først å hør om det er verdt det.
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Er det denne du har bestemt deg for, og har cash så er det vel ikke stort å lure på.
Kun sett sykkelen, skulle gjerne prøvd, tror det er en fantastisk kjøremaskin, og imho ser den jævlig bra ut.
Liker den bedre med litt gull, enn rødt, men det er jo smaken min
Kun sett sykkelen, skulle gjerne prøvd, tror det er en fantastisk kjøremaskin, og imho ser den jævlig bra ut.
Liker den bedre med litt gull, enn rødt, men det er jo smaken min
It is better to exist unknown to the law.
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
løp og kjøp!
hvis du ikke føler deg trygg på kreftene kan vi gjerne bytte låne sykler ei uke, har lillebroren jeg vettu hehe
hvis du ikke føler deg trygg på kreftene kan vi gjerne bytte låne sykler ei uke, har lillebroren jeg vettu hehe
Nå:Gsx-r600 k8
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Hehe, er ikke i tvil om at det er den sykkelen jeg har lyst på. Arvepenger er vell det eneste som er positivt med en som dør i familien.
Krefter er ikke farlig for min skyld. Har jo kjørt cross og trial. Trial er jo den sporten man faktisk må ha høyest kontrol på kreftene i sykkelen så .
Litt mere vurdering og undersøkelser med forsikringselskaper så blir det nok den sykkelen ja.
Krefter er ikke farlig for min skyld. Har jo kjørt cross og trial. Trial er jo den sporten man faktisk må ha høyest kontrol på kreftene i sykkelen så .
Litt mere vurdering og undersøkelser med forsikringselskaper så blir det nok den sykkelen ja.
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Husk også å opprett en feit livsforsikring. For det er ingen selvfølge at du lever spesielt lenge hvis du er 21 år med 180 Hester mellom beina.
Det er mye lurere å starte med noe snillere til å begynne med, slik at du lærer de fysiske reglene for R-sykkler før du går opp på det værste.
Jeg var i samme situsjon som deg i fjor, og jeg er glad i dag at jeg ikke kjøpte 1000. Du vil garantert ha mere glede av en R6 da du kan bruke sykkelen mye mere uten at det blir for farlig. Da slipper man å være redd for å spinne ut i sving, dra uforutsett på bakhjulet, ol.
Det er egentlig veldig mye å si om denne saken, men hvis du søker litt rundt på forskjellige forum så finner du fort ut at det er ikke så mange med vett i skallen som anbefaler deg å kjøpe 1000. My 2cent!
Det er mye lurere å starte med noe snillere til å begynne med, slik at du lærer de fysiske reglene for R-sykkler før du går opp på det værste.
Jeg var i samme situsjon som deg i fjor, og jeg er glad i dag at jeg ikke kjøpte 1000. Du vil garantert ha mere glede av en R6 da du kan bruke sykkelen mye mere uten at det blir for farlig. Da slipper man å være redd for å spinne ut i sving, dra uforutsett på bakhjulet, ol.
Det er egentlig veldig mye å si om denne saken, men hvis du søker litt rundt på forskjellige forum så finner du fort ut at det er ikke så mange med vett i skallen som anbefaler deg å kjøpe 1000. My 2cent!
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Hvis du kan litt engelsk, så får du greie på alt du trenger å vite her:
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=75113
Der står det også noe tråder om hvor egnet man er til å kjøre R1 etter å kjørt cross sykkel!
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=75113
Der står det også noe tråder om hvor egnet man er til å kjøre R1 etter å kjørt cross sykkel!
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Så det du skal fram til er at en 35-åring som er mindre veltrent klarer å kjøre sterkere sykkler ?.Biffig wrote:Husk også å opprett en feit livsforsikring. For det er ingen selvfølge at du lever spesielt lenge hvis du er 21 år med 180 Hester mellom beina.
Det er mye lurere å starte med noe snillere til å begynne med, slik at du lærer de fysiske reglene for R-sykkler før du går opp på det værste.
Jeg var i samme situsjon som deg i fjor, og jeg er glad i dag at jeg ikke kjøpte 1000. Du vil garantert ha mere glede av en R6 da du kan bruke sykkelen mye mere uten at det blir for farlig. Da slipper man å være redd for å spinne ut i sving, dra uforutsett på bakhjulet, ol.
Det er egentlig veldig mye å si om denne saken, men hvis du søker litt rundt på forskjellige forum så finner du fort ut at det er ikke så mange med vett i skallen som anbefaler deg å kjøpe 1000. My 2cent!
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Ikke akkurat det nei.... Hvor veltrent man er er totalt uvesentlig. MotoGP gutta er jo ikke spesiel svære og sterke.
Men hvis du er 89 modell så er du ikke så veldig gammel, og da regner jeg med at det er din første R-sykkel.
Jeg sier dette til deg fordi jeg vil ikke se enda et avisoppslag om dødsulykke på MC.
Men les litt i den tråden jeg la ut, så skjønner du hva jeg mener. Jeg var i dine sko i fjor, og jeg er glad den i dag for at jeg ikke valgte noe friskere enn det jeg har i dag. Jeg kjører relatvit hardt, og jeg er ikke i nærheten av å utnytte potensialet i 750en min engang. Enda mindre en 1000.
Men hvis du er 89 modell så er du ikke så veldig gammel, og da regner jeg med at det er din første R-sykkel.
Jeg sier dette til deg fordi jeg vil ikke se enda et avisoppslag om dødsulykke på MC.
Men les litt i den tråden jeg la ut, så skjønner du hva jeg mener. Jeg var i dine sko i fjor, og jeg er glad den i dag for at jeg ikke valgte noe friskere enn det jeg har i dag. Jeg kjører relatvit hardt, og jeg er ikke i nærheten av å utnytte potensialet i 750en min engang. Enda mindre en 1000.
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
De aller fleste har vel godt av å gå gradene og begynne forsiktig når de har fersk lapp, uansett alder. Selvfølgelig er det høyrehånden som bestemmer, men de aller fleste blir fristet.
Dessuten, hvis du kjøper drømmesykkelen med en gang, hva skal du drømme om da?
Dessuten, hvis du kjøper drømmesykkelen med en gang, hva skal du drømme om da?
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Altså, avisoppslag om dødsulykke.. Som Inunf sa, det er høyrehånden min som bestemmer det oppslaget i avisen for å si det slik. Ved over 7 års trening innen trial vet jeg godt hvordan gassen skal håndteres og jeg har lært meg godt hvor mye jeg skal respektere sykkler som det er kraft i. Og spesielt når det er en så kraftig sykkel, og veier 100kg mere også. Men, har lest på mange engelske forum som jeg ble henvist til, der stod det at R1 er en utrolig bra nybegynner sykkel så lenge man har litt vett i hodet. Sykkelen trenger mye respekt fra kjøreren for at de skal gå sammen som ett. Om man "bitchslapper" sykkelen, så får du det litt værre tilbake.
>Inunf< Hva jeg skal drømme om.. Om jeg kjøper 2009, om 2 år altså 2011.. er det kommet en kraftigere sykkel som frister enda mere med ett litt mere råere utseende også muligens.
jim
>Inunf< Hva jeg skal drømme om.. Om jeg kjøper 2009, om 2 år altså 2011.. er det kommet en kraftigere sykkel som frister enda mere med ett litt mere råere utseende også muligens.
jim
-
- Posts: 1102
- Joined: 30 Mar 2009 13:18
- MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
- Location: Melkeplassen... Rett ved Melkeveien :)
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Teknisk sett har jo du lillebroren til lillebrorenbengtern wrote:løp og kjøp!
hvis du ikke føler deg trygg på kreftene kan vi gjerne bytte låne sykler ei uke, har lillebroren jeg vettu hehe
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
- PerTore
- Posts: 592
- Joined: 07 May 2008 21:26
- MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant - Location: Vestfossen, Øvre Eiker
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
No offense, men Trial er ikke spesielt relevant for landeveiskjøring med R-sykkel. Du er nok mye bedre til og beherske en sykkel i lav hastighet, men der stopper nok relevansen.
Tror du kommer til og bli overrasket over hvor sykt perværst jævlig en 600R sykkel går, hvis du ikke har kjørt noe særlig motorsykkel før, og det tar mye kortere tid før du får følelsen av mestring på en 600 enn en 1000. Vil på det varmeste anbefale et år på 600 før du tar steget opp.
Som du sier, så bestemmer høyrehanda gasspådraget, men når du kjører sykkel, er det ofte balla, og ikke hjernen som styrer høyrehanda...
Tror du kommer til og bli overrasket over hvor sykt perværst jævlig en 600R sykkel går, hvis du ikke har kjørt noe særlig motorsykkel før, og det tar mye kortere tid før du får følelsen av mestring på en 600 enn en 1000. Vil på det varmeste anbefale et år på 600 før du tar steget opp.
Som du sier, så bestemmer høyrehanda gasspådraget, men når du kjører sykkel, er det ofte balla, og ikke hjernen som styrer høyrehanda...
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Livet det er Kawa-grønt!
Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Per Tore er en av de som skjønner litt her!
Om du veier 150kg eller 50 kg, så har det ingenting å si.
Hvis du leser et innlegg på et bilforum som er slik:
Hei.
Jeg er 18 år og har akkurat fått lappen. Jeg har kjempelyst til å kjøpe meg en Bugatti Veron.
Da jeg har kjørt litt en del gokart, så føler jeg at jeg har nok erfaring til å håndtere denne bilen. Det er jo uansett sjåføren som styrer gassen.
Hva trur dere?
Hva ville du svart denne gutten?
En R1 går faktisk ikke så veldig mye dårligere enn en Veron opp til 250km/t!
R1 vill nok vær relativt lik i 2011. Når Euro 4 og 5 kravene kommer på utslipp så vil mest sannsynlig effekten gå ned.
Har du kjørt noen R-sykkler, og hva er isåfall dine erfaringer?
Om du veier 150kg eller 50 kg, så har det ingenting å si.
Hvis du leser et innlegg på et bilforum som er slik:
Hei.
Jeg er 18 år og har akkurat fått lappen. Jeg har kjempelyst til å kjøpe meg en Bugatti Veron.
Da jeg har kjørt litt en del gokart, så føler jeg at jeg har nok erfaring til å håndtere denne bilen. Det er jo uansett sjåføren som styrer gassen.
Hva trur dere?
Hva ville du svart denne gutten?
En R1 går faktisk ikke så veldig mye dårligere enn en Veron opp til 250km/t!
R1 vill nok vær relativt lik i 2011. Når Euro 4 og 5 kravene kommer på utslipp så vil mest sannsynlig effekten gå ned.
Har du kjørt noen R-sykkler, og hva er isåfall dine erfaringer?
Re: 2009 Yamaha YZF-R1
Dagens R6, eller en hvilken som helst annen av dagens 600R går sikker ganske likt den Bugattigreia opp til 200 km/t. Et mere brukt hastighetsområde enn 0-250 reelle kilometer, så hva er poenget?
Fyren har års erfaring oppå en motorsykkel, og er garantert oppsatt med adskillig bedre ryggmargsreflekser i så henseende enn de aller fleste av de som kjører 1000R på gata i Norge.
Kjøp drømmesykkelen din du. 2009 R1 har en motorkarakteristikk som er mye mer egnet for daglig bruk enn de fleste 600R.
Skillet på fysisk størelse mellom 1000R og 600R er i dag marginalt så det er ihvertfall intet argument.
Denne diskusjonen og disse argumentene gikk også igjen for 10 år siden. Og dagens R6 er helt på høyde med en 98 R1, bare mye bedre på de aller fleste måter, så jeg skjønner ikke måten deres å argumentere på.
Fyren har års erfaring oppå en motorsykkel, og er garantert oppsatt med adskillig bedre ryggmargsreflekser i så henseende enn de aller fleste av de som kjører 1000R på gata i Norge.
Kjøp drømmesykkelen din du. 2009 R1 har en motorkarakteristikk som er mye mer egnet for daglig bruk enn de fleste 600R.
Skillet på fysisk størelse mellom 1000R og 600R er i dag marginalt så det er ihvertfall intet argument.
Denne diskusjonen og disse argumentene gikk også igjen for 10 år siden. Og dagens R6 er helt på høyde med en 98 R1, bare mye bedre på de aller fleste måter, så jeg skjønner ikke måten deres å argumentere på.