Salg av MC

Prat om tung MC.
Post Reply
Wildferret
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2005 21:22
MC: -97 Yamaha XJ600S diversion
Location: oslo

Salg av MC

Post by Wildferret »

Hei!
vet ikke om jeg poster rett, men prøver.

Hadde bare et spm. Hvordan gjør dere det når dere skal selge mc? og da tenker jeg på dette med prøvekjøring.
Skal selge min kjære følgesvenn etter mange år sammen, og evt. kjøpere vil jo gjerne prøve den. Men hvordan skal jeg stole på at de ikke velter og lignende. Det er jo jeg som sitter igjen med svarteper hvis noe skjer. Hvordan løser dere dette?

Og andre tips ved salg motas gjerne.
Det er bare de dumme som behøver å rydde, vi genier behersker kaos!

(-97 yamaha XJ600 Diversion S)
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Salg av MC

Post by Rambler »

Veldig usikket å la ukjente prøvekjøre. Bedre å diskutere prisen ut fra en riktig beskrivelse av syklen og kanskje la prøvekjøringen skje i forbindelse med oppgjøret. Jeg har latt noen prøvekjøre en gang, men da satt jeg på selv. Men det er vel ikke helt trykt dette heller kanskje.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Salg av MC

Post by Northman »

"You break it, you buy it" ellerno...

Greit å beholde lappen til den som skal prøvekjøre også, i tilfelle personen ikke har lyst til å komme tilbake så har du litt lettere for å få tak i vedkommende etterpå.

Kan kanskje være greit å skrive en avtale for prøvekjøringen også?
It is better to exist unknown to the law.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Salg av MC

Post by Rimol »

Hvis persjonen kommer i bil eller flere samtidig så kan du jo forlange at de som er med skal være igjenn eller at han setter igjenn bilen med nøklene.

Jeg har aldri ville ha inngått en avtale om kjøp av verken bil eller mc uten å ha prøvekjørt først!
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Salg av MC

Post by Lord Erik »

Kjøperen må selvsagt få kunne prøvekjøre før han eller hun kjøper. Som oftest har de med seg bil eller annen transport som blir stående igjen hos deg, men du bør forsikre deg om at de har både hjelm og sertifikat før de triller av gårde. Jeg tenker som så at man må kunne stole på folk. De aller fleste er skikkelig mennesker.

Når det er sagt så er det lov å bruke hodet og se situasjonen an. Dersom kjøperen ikke slår deg som den mest troverdige typen, og i tillegg kommer gående alene uten bil/sykkel, en venn/kjæreste, eller andre ting du kan ta "forsikring" i, så ville jeg tenkt meg om før jeg lot dem kjøre av gårde. Personlig er jeg skeptisk til å sette meg bakpå med en som kjører en sykkel som er ny for ham/henne når jeg i tillegg ikke kan vite noe om hvilken erfaring personen har med passasjerer.
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Salg av MC

Post by Cosmo »

Forstår absolutt problemstillingen din.

Er greit å prøve å se an personen så godt det lar seg gjøre ja. men slipper uansett aldri avgårde en person uten at jeg har "pant" i et eller annet. Det være seg vedkommedes bil, kamerat, kjæreste osv. Og testpiloter må siles ut. Prøver å se om kjøperen er oppriktig interessert, og om en vellykket prøvetur er det eneste som gjenstår før en handel er i boks. Har ikke diskutert evt skader/velt, men det er kanskje noe jeg bør vurdere å gjøre.

Da jeg kjøpte min nåværende sykkel, fikk jeg låne den alene, pluss en gammel hjelm (hadde glemt min egen) av selger. Min far sto igjen med selger og ventet. Det gikk veldig fint. Hadde en god dialog med han fra første stund.
Giddy up!
Post Reply