Here we go again, jeg sporer av strengen. Mine dypeste unskyldninger til dere alle. men jeg bare må kommentere CAN-bus, siden også japsene kommer til å lansere det i løpet av de neste 10-år. lær det først som sist.
Altså, BMW kjører CAN-bus, og det er en sann velsignelse. men man må gjøre en innsats å lære seg noe nytt. Til gjengjeld får man et system med nye muligheter.
For det første må man ha utstyr.
http://www.hexcode.co.za/. Denne sak er ikke mindre enn genial. Du får plass til den i lomma, og kan lese systemet på din windows mobiltelefon. Koster som et par fine støvler, men kan brukes på mange modeller.
Som antydet allerede er elektronikken sjelden et problem, derimot er feilsøking, med målinger i øst og vest en utfordring.
På CAN-bus kobler du til mobiltelefon/PC og får alle parameterene ut i klartekst.
CAN-Bus har ikke sikringer. Systemet stenger av et system om det overbelastes, altså på en måte elektronisk sikring, uten at jeg har kunskap til utdyping, og man må ha utstyr for å feilsøke. Men det måtte vi tidligere også, et helt kråkereir med ulike målere og ledninger. Nå får du alt på skjermen, enkelt og greit.
Feil på ringantenne for startsperre ble nevnt.
Vel, på skjermen ville feilen komme opp. Nå er nevnte problem spesielt, fordi sykkelen ikke ville starte, og siden det er garantisak blir det skiftet hos forhandler på garanti. Men om så ikke var tilfelle ville man se på skjermen at antennen var feil på og skiftet den, akkurat som et hvilket som helst annet komponent, og deretter klarert feilkoden.
Jobbing på sykler med moderne elektronikk er ikke vanskelig, men man må tenke og lære noe nytt. det er oftest mekanikken som ryker, akkurat som før.
Nå må vel sises at jeg er usikker på hva som skjer 30 år frem i tiden når man skal fikse sin veteransykkel, og elektronikken er gått føyka av korrosjon og vannskjøtsel, men det problemet overlater jeg til neste generasjon..
Tilkobling av hjemmmesnekret utstyr er en utfordring. På BMW er der en ledig plugg for tilkobling av GPS/Intercom eller annet etter ønske. Men ønsker man store ekstrabelastninger som ekstralys, bør man koble sitt eget med rele og separat sikring, men det gjorde vi også tidligere- samme sak.
Hvorfor gjør man så dette?
Vel, man sparer vekt og plass.
På min gamle BMW fra 1975 er kontakten til speedometer en klump på 4 X 8 cm, full av ledninger og kontakter, og tilførselledningen er stiv som en stake. I tillegg kommer speedometerwire og turtallswire. På min K1200GT er pluggen til instrumentcluster, lys og alt inkludert en kontakt på 5 x 20 mm, og ledningen er en tynn myk ledning med 4-5 ledere. eller noe sånt. Når man ser det nye og gamle systemet blir fordelen ganske så tydlig.