Blitt skeptisk til sykler

Prat om tung MC.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

knutk wrote:Likeså er nyere sykler enklere på generelt vedlikehold. men dyrere i innkjøp.
Problemet, om vi kan kalle det det, med nye sykler er at mengden elektronikk øker kraftig. Det vil si at det "enkle" blir enklere, men det vanskelige blir umulig for oss vanlig dødlige.
Siden BMW er eksempelet: På en 1150 (det vil si generasjonen -99 til -05) er det bare innsprøytningen du ikke kan fixe selv; men jeg kjenner ikke til noen tilfeller hvor den elektronikken har feilet (dersom man ikke sveiser i rammen uten å koble fra batteriet :roll: )
På en 1200 (fra 2005 og fremover) er det ganske mye du ikke kan fixe selv; ring-antennen (startsperren) er bare ett eksempel. Eftersom den har CANBUS er det ikke sikringer så feilsøking i det elektriske anlegget er (nærmest mulig), og så videre.

Det er prisen - hva er gevinsten?

Det er solgt mer enn 100.000 1200GS, og vi som "lever" på steder hvor GS diskuteres kan med selvsyn se at det er fler problemer med 1150GS enn det er på 1200GS. Selv om det mange ganger fler 12GS i omløp enn det er 1150.

Men å betale en kvart million kroner for en 12GS, det vet jeg ikke om jeg hadde greid.

Men som KnutK sier: Om det ikke er jobben din å kjøre sykkel da er det neppe sykkelen som vil avgjøre om du blir lykkelig som motorsyklist.
(vel, det var ikke det han skrev, men det er min tolkning av det :-)

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by PerTore »

TageSK wrote: Eftersom den har CANBUS er det ikke sikringer så feilsøking i det elektriske anlegget er (nærmest mulig), og så videre.


[TaSK]
Kan du uttdype dette med "ikke sikringer". Uten at jeg har kjennskap til BMW, så har du vel mer eller mindre de samme kretsene i et CAN-bussystem, de samme komponentene skal ha strøm (12V) og må ha sikringer.? Det er jo kun signaler som går på CAN-bus, ikke strøm til forbrukerene. Og et CAN-bus system er faktisk ofte enklere og feilsøke i, enn et trad. elektrisk anlegg når man har lært seg virkemåten, og skjønner oppbygningen av systemet. Men man er selvfølgelig avhengig av litteratur. (Men det må man jo ha skal man effektivt feilsøke på et trad. anlegg også)

Hvordan er feilkodesystemet på en BMW?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by quantumduck »

to9montana wrote:Jeg har nettopp registrert meg her,men har vært innom og lest mange tråder før jeg ble medlem. Jeg har planer om å ta lappen til neste år og kjøpe en sykkel. Jeg har lest mange tråder her om vedlikehold av sykler,og det virker som en sykkel krever utrolig mye stell, vet ikke helt om det er verdt alt stellet. Jeg er i tillegg student så vet ikke helt om jeg har råd til det. Er det noen som kan fortelle meg hva som er NØDVENDIG stell i løpet av en sesong?
Bare vent til vinterlagringa står for døra ... da blir det mye lesestoff her ... hehe.
knutk
Posts: 2377
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by knutk »

Here we go again, jeg sporer av strengen. Mine dypeste unskyldninger til dere alle. men jeg bare må kommentere CAN-bus, siden også japsene kommer til å lansere det i løpet av de neste 10-år. lær det først som sist.

Altså, BMW kjører CAN-bus, og det er en sann velsignelse. men man må gjøre en innsats å lære seg noe nytt. Til gjengjeld får man et system med nye muligheter.
For det første må man ha utstyr. http://www.hexcode.co.za/. Denne sak er ikke mindre enn genial. Du får plass til den i lomma, og kan lese systemet på din windows mobiltelefon. Koster som et par fine støvler, men kan brukes på mange modeller.

Som antydet allerede er elektronikken sjelden et problem, derimot er feilsøking, med målinger i øst og vest en utfordring.
På CAN-bus kobler du til mobiltelefon/PC og får alle parameterene ut i klartekst.
CAN-Bus har ikke sikringer. Systemet stenger av et system om det overbelastes, altså på en måte elektronisk sikring, uten at jeg har kunskap til utdyping, og man må ha utstyr for å feilsøke. Men det måtte vi tidligere også, et helt kråkereir med ulike målere og ledninger. Nå får du alt på skjermen, enkelt og greit.

Feil på ringantenne for startsperre ble nevnt.
Vel, på skjermen ville feilen komme opp. Nå er nevnte problem spesielt, fordi sykkelen ikke ville starte, og siden det er garantisak blir det skiftet hos forhandler på garanti. Men om så ikke var tilfelle ville man se på skjermen at antennen var feil på og skiftet den, akkurat som et hvilket som helst annet komponent, og deretter klarert feilkoden.

Jobbing på sykler med moderne elektronikk er ikke vanskelig, men man må tenke og lære noe nytt. det er oftest mekanikken som ryker, akkurat som før.
Nå må vel sises at jeg er usikker på hva som skjer 30 år frem i tiden når man skal fikse sin veteransykkel, og elektronikken er gått føyka av korrosjon og vannskjøtsel, men det problemet overlater jeg til neste generasjon..

Tilkobling av hjemmmesnekret utstyr er en utfordring. På BMW er der en ledig plugg for tilkobling av GPS/Intercom eller annet etter ønske. Men ønsker man store ekstrabelastninger som ekstralys, bør man koble sitt eget med rele og separat sikring, men det gjorde vi også tidligere- samme sak.
Hvorfor gjør man så dette?
Vel, man sparer vekt og plass.
På min gamle BMW fra 1975 er kontakten til speedometer en klump på 4 X 8 cm, full av ledninger og kontakter, og tilførselledningen er stiv som en stake. I tillegg kommer speedometerwire og turtallswire. På min K1200GT er pluggen til instrumentcluster, lys og alt inkludert en kontakt på 5 x 20 mm, og ledningen er en tynn myk ledning med 4-5 ledere. eller noe sånt. Når man ser det nye og gamle systemet blir fordelen ganske så tydlig.
Kawazzr
Posts: 25
Joined: 15 May 2009 17:02
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk
Location: Ã…s

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Kawazzr »

Først:
Tror ikke du har noe å bekymre deg for! En noenlunde godt vedlikeholdt sykkel krever ikke mer ettersyn enn en bil, og den går like lenge, enten det står BMW på den eller ikke :)
Har hatt en Yamaha FJ 1100 i 200 000 km, og den lever fortsatt i beste velgående. INGEN av de BMW bilene jeg har/har hatt paralellt med denne kan konkurrere med driftsikkerheten denne japaner har oppvist! (Uten at jeg dermed løper å kjøper en japansk bil, eller er fremmed for en BMW sykkel, av den grunn)

Så dette med CAN bus:
Noen tror dette er en ny ting, men er STEINALDER TEKNOLOGI nedarvet fra automatiserings bransjen.
CAN (Controller Area Network) er en gammel industri standard som særlig ble brukt av produsentene Allen Bradley (USA) og Omron (Japan)
Hvorfor kjøretøyindustrien valgte å plukke opp dette liket av en protokoll vites ikke, for der hvor noen tidligere brukte CAN, har Ethernet overtatt nesten helt. Det gjør det sikkert i kjøretøyer også.
Vi som har hatt "æren" av å slite med CAN (Dewice nett) hilser denne utvikling velkommen.
CAN buss er et NETTVERK og har INGENTING med fraværet av sikringer å gjøre. En del biler/sykler har elektroniske sikringer i form av en halvleder som "skrur av" strømmen når den blir for høy. (Felt effekt transistor med tap på < 0,2 vol ved 10A o.s.v.)
Min bil (BMW) med CAN-buss, er fortsatt full av sikringer!

Hva når dette blir gammelt?
Elektronikk er robuste saker! CAN bus har tross alt vært rundt oss så lenge at den neppe går i glemmeboka på en stund!
En "Anglofil" (les: BSA entusiast) påsto at alle transistorer "tørket" inn etter en viss tid :D :D
Har noen sett en inntørket transistor (en sånn liten dings som all elektronikk er bygget rundt) vil jeg gjerne se den!!
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

Kawazzr wrote: Hvorfor kjøretøyindustrien valgte å plukke opp dette liket av en protokoll vites ikke, for der hvor noen tidligere brukte CAN, har Ethernet overtatt nesten helt.
Jeg gjetter på at årsaken er at standarden finnes for mange typer fysiske medium fra én leder (+ jord, naturligvis) og oppover, skjermet eller ikke skjermet.

Hva skulle fordelene med Ether være (i denne settingen, naturligvis!).

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Kawazzr
Posts: 25
Joined: 15 May 2009 17:02
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk
Location: Ã…s

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by Kawazzr »

TageSK wrote:
Kawazzr wrote: Hvorfor kjøretøyindustrien valgte å plukke opp dette liket av en protokoll vites ikke, for der hvor noen tidligere brukte CAN, har Ethernet overtatt nesten helt.
Jeg gjetter på at årsaken er at standarden finnes for mange typer fysiske medium fra én leder (+ jord, naturligvis) og oppover, skjermet eller ikke skjermet.

Hva skulle fordelene med Ether være (i denne settingen, naturligvis!).

[TaSK]
Hastigheten på Ehernet er drastisk høyere. Dessuten er det mer gjennomprøvet (i andre sammenhenger) og etterhvert billigere komponenter.
Men tror kjøretøy industrien biter seg fast i CAN buss ennå en stund. De har tross alt lagt ned et enormt arbeide med å standardisere denne.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

Kawazzr wrote: De har tross alt lagt ned et enormt arbeide med å standardisere denne.
Og standardisering er en god ting!

Uansett - på samme måte som man ikke lenger kan mekke på en PC med loddebolt kan man (snart) ikke mekke på en moderne motor med (bare) skiftnøkkel.
Jeg ser, for eksempel, at på 12GS kan man ikke lenger stille tomgangen; det gjøres elektrisk. Vil du ha høyere tomgang, da må du kjøpe en anne sykkel :-)

Fremdeles må den balanseres for hånd, men det er trolig bare et tidsspørsmål før det også er borte.
Da er det bare ventiljusteringen igjen (som tar en halvtime eller noe slikt).

Mindre mekknig -> mer kjøring. Good for me!

410 km i går.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
knutk
Posts: 2377
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by knutk »

En liten replikk angående CAN-bus, protokoll etc.
Iflg Wikipedia ble protoklollen utviklet av Bosch for bruk i kjøretøy. Om det er umoderne i forhold til annet vet jeg ingen ting om, men bare det virker er jeg fornøyd.
Selv om diagnosesystem også finnes til konvensjonelle anlegg, og der finnes CAN system med sikringer er jo det interessante med CAN-bus at man har 2 + ledninger, en "hot" og en "switchet", minus-ledning og signal + og signal minus. Siden mange komponent drar strøm fra samme ledning sier det seg selv at en konvensjonell sikringsboks vil være ubruklig. Hvordan fabrikken har løst problemet kan jeg for lite om til å forklare, men kan konstatere at det funker.

Nåvel, for oss brukere er dette uvesentlig, vi bygger ikke syklene, vi kjøper dem, bruker dem og av og til må vi fikse dem.
Totalt sett er poenget at vi må lære oss noe nytt og tenke anerledes enn vi gjorde tidligere. Som alt annet følger der også ulemper med på lasset, men jeg tror at når vi om noen år kikker i speilet og ser bakover vil de fleste av oss betrakte CAN-bus og diagnose system som et stort fremskritt.
Når dagen er omme tror jeg de fleste vil konkludere at fordelene er langt flere enn ulempene.
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Blitt skeptisk til sykler

Post by TageSK »

knutk wrote:Som alt annet følger der også ulemper med på lasset, men jeg tror at når vi om noen år kikker i speilet og ser bakover vil de fleste av oss betrakte CAN-bus og diagnose system som et stort fremskritt.
Når dagen er omme tror jeg de fleste vil konkludere at fordelene er langt flere enn ulempene.
Absolutt!

Jeg følger med på noen GS-forum, og der er det en god del som hisser seg kraftig opp over moderne teknologi.
Enten det nå er CAN-bus eller digital instrumenter.
Egentlig ikke fordi de har noen problemer, men fordi DERSOM det feiler slik som gammel teknologi gjorde, DA kan man ikke reparere det langs veien.
Men ny teknologi feiler ikke som gammel, og diskusjonen blir fort slitsom.
Og, naturligvis, det er alltid noen som kjenner til noen som leste på Internett om........ :roll:

Fortsatt god sommer!

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Post Reply